WRC-kausi 2020

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisi mielenkiintoista tietää, mihin ja minkälaisiin asioihin Jouhki nimenomaisesti viittaa "epäortodoksisella toiminnalla". Luulisi Jouhkin kuitenkin nähneen vuosien saatossa jos jonkinmoista vääntöä kulisseissa. Ilmeisesti se ei ole kuitenkaan neuvottelujen aikajana johon tuossa ensisijaisesti viitattiin. Ovatko Märtin ja Tänak sitten venkslanneet vaatimuslistaansa kesken neuvotteluprosessin?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Olisi mielenkiintoista tietää, mihin ja minkälaisiin asioihin Jouhki nimenomaisesti viittaa "epäortodoksisella toiminnalla". Luulisi Jouhkin kuitenkin nähneen vuosien saatossa jos jonkinmoista vääntöä kulisseissa. Ilmeisesti se ei ole kuitenkaan neuvottelujen aikajana johon tuossa ensisijaisesti viitattiin. Ovatko Märtin ja Tänak sitten venkslanneet vaatimuslistaansa kesken neuvotteluprosessin?
Epävirallisiin huhuihin jos on luottaminen niin on. Valitettavasti virolainen ahneus nosti päätään kun Hyundai liittyi mukaan sopimuksen tarjoajiin ja sen jälkeen ei vanhat diilit ja suulliset sopimukset Puuppolan suunnalta enää kelvanneet. Märtin on ollut ennenkin vastaavassa tilanteessa jossa ahneus iski (Ford—>Peugeot) niin ei yllätä nyt.

Tämä siis puhdasta spekulaatiota koska olen kuullut vaan tutun tutun juttuja sisäpiiristä. Joku on myös voinut oikoa juttuja joten en tiiä 100% niiden paikkaansa pitävyyttä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Epävirallisiin huhuihin jos on luottaminen niin on. Valitettavasti virolainen ahneus nosti päätään kun Hyundai liittyi mukaan sopimuksen tarjoajiin ja sen jälkeen ei vanhat diilit ja suulliset sopimukset Puuppolan suunnalta enää kelvanneet. Märtin on ollut ennenkin vastaavassa tilanteessa jossa ahneus iski (Ford—>Peugeot) niin ei yllätä nyt.

Tämä siis puhdasta spekulaatiota koska olen kuullut vaan tutun tutun juttuja sisäpiiristä. Joku on myös voinut oikoa juttuja joten en tiiä 100% niiden paikkaansa pitävyyttä.
Tänakin asema on toki mitä on, mutta em. kaltaisella vedättämisellä ei ainakaan Japanin päästä uusia kavereita hankita. Ei se varmasti tämän neuvottelukierroksen lopputulokseen sen kummemmin vaikuta (Tänak saanee jokatapauksessa haluamansa), mutta tulee niitä sopimusneuvotteluja vielä vastedeskin...
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Voihan olla, että Tänak & co on lähtenyt hakemaan jotain purkupykälää jos Puuppolan Yaris rupeaa hajoilemaan alta. Auton luotettavuusongelmat voivat hyvinkin olla syynä miksi Tänakin Tommille saunassa antamat lupaukset vedetään takaisin. En millään usko rahan olevan kummallakaan osapuolella mikään kynnyskysymys. Ei Tänak rahan takia aja, eikä vastaavasti Toyotalta rahat lopu.

Ainoa epäortodoksisuus tässä asiassa on mielestäni se, että neuvottelut ovat venyneet näin pitkälle syksyyn. Se jos mikä ruokkii mediaa ja saa näitä Jouhkia avautumaan mielipiteistään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Spekuloin omassa päässäni tuota peruspalkan ja voittobonusten määrää...voiko olla, että Tänak olisi vaikka vaatinut erilaista voittobonusta, jossa hän saisi edes jonkinlaisen korvauksen, jos Toyota hajoaa johtoasemasta?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
https://as.com/motor/2019/10/14/mas_motor/1571066656_353264.html

Jassoo, tämän raportin mukaan Tänak ja Märtin ovat valinneet uudeksi taktiikaksi käydä neuvotteluja suoraan Japanin suuntaan ja ohittaa samalla Mäkisen. Tämähän alkaa ihan tosissaan mennä mielenkiintoiseksi...
Villi ajatus. Kun TGR jo siirsi valtaosan toiminnoista Etelä-Helsinkiin, niin ehkäpä Märtin pyrkii kaappaamaan bisnekset ja siirtämään loputkin toiminnot tois pual lahden.
Ylentäen samalla itsensä Tommin paikalle.
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Oma veikkaus on, että Mäkinen on itse ensin kertonut mitä on valmis maksamaan ja se ei ole Tänakille riittänyt. Joten Tommi on neuvonut kääntymään Isojen pomojen suuntaan, jos sieltä lohkeis budjettiin lisärahoitusta palkkaa varten. Näin sinivalkoisin lasein katsottuna toivois, että Tänak vaihtaisi ahneuksissaan Hyundaille. Ei sen takia, että Latvala saisi jatkopahvin vaan koska Rovanperä hyppäisi todennäköisesti suoraan ykköskuskin pallille
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei sen takia, että Latvala saisi jatkopahvin vaan koska Rovanperä hyppäisi todennäköisesti suoraan ykköskuskin pallille
Yhtään Kallen taitoja epäilemättä tai vähättelemättä - itsekin uskon Kallesta mestarin vielä tulevan - mutta leppoisista R5-ajeluista on aivan valtava matka WRC-tallin ykköskuljettajaksi (=kuljettajaksi joka ajaa joka kisassa voitosta ja tekee kisasta toiseen tulosta).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Tai sitten japsit ovat kaapanneet neuvottelut itse, koska Mäkinen ei vieläkään ole saanut sopimusta aikaiseksi. Toyotalla tuskin halutaan nähdä ensi kaudella Latvalaa ykköskuskina.
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Yhtään Kallen taitoja epäilemättä tai vähättelemättä - itsekin uskon Kallesta mestarin vielä tulevan - mutta leppoisista R5-ajeluista on aivan valtava matka WRC-tallin ykköskuljettajaksi (=kuljettajaksi joka ajaa joka kisassa voitosta ja tekee kisasta toiseen tulosta).
Ymmärrän sen kyllä. Mutta jos tallin muut kuskit olisivat Meeke ja Latvala, niin mahdollisuudet ovat täysin olemassa. Meeke ei pysyisi enää tiellä, kun huomaisi tilaisuutensa koittaneen ja Latvala taas kaipaisi kallonkutistaja armeijan pitämään itsensä vauhdissa mukana. Ei Kalle nyt ainakaan paljon epävarmempi kuski voi olla.
Mestaruuteen Toyotalla tuskin kukaan ensi vuonna yltäisi ellei Mäkinen vetäisi kania hatusta ja saisi Ogieria tai Neuvillea riveihinsä
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ymmärrän sen kyllä. Mutta jos tallin muut kuskit olisivat Meeke ja Latvala, niin mahdollisuudet ovat täysin olemassa. Meeke ei pysyisi enää tiellä, kun huomaisi tilaisuutensa koittaneen ja Latvala taas kaipaisi kallonkutistaja armeijan pitämään itsensä vauhdissa mukana. Ei Kalle nyt ainakaan paljon epävarmempi kuski voi olla.
Mestaruuteen Toyotalla tuskin kukaan ensi vuonna yltäisi ellei Mäkinen vetäisi kania hatusta ja saisi Ogieria tai Neuvillea riveihinsä
Ogier ja Neuville ovat kiinnitettynä nykyisiin talleihinsa myös 2020.

Kallen osalta kaikki on toki spekulaatiota niin pitkään kuin kisakilometrejä WRC-autolla on pyöreä nolla. Mutta äärimmäisen hämmästyttävää se olisi, jos Kalle pystyisi kylmiltään vaikkapa Meeken suoritustasoon, kun tarkastelujaksoksi asetetaan kokonainen kausi. WRC on kuitenkin niin eri peli, ja kokemus eri kisoista näyttelee nykyisin niin suurta roolia myös tuloslistalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Ymmärrän sen kyllä. Mutta jos tallin muut kuskit olisivat Meeke ja Latvala, niin mahdollisuudet ovat täysin olemassa. Meeke ei pysyisi enää tiellä, kun huomaisi tilaisuutensa koittaneen ja Latvala taas kaipaisi kallonkutistaja armeijan pitämään itsensä vauhdissa mukana. Ei Kalle nyt ainakaan paljon epävarmempi kuski voi olla.
Ei ykköskuskius ole mikään tilastollinen seikka. Jos Kalle ei aja yhtä hyvin kuin Ogier tai Tänak, niin hän ei ole ykköskuski vaikka tallikaverit olisivatkin paskoja. Toyota ei alkaisi nostaa Kallea Meeken tai Latvalan yläpuolelle ennen kuin hän oikeasti ajaa kuin mestari ja myös vie tallia eteenpäin suorituksillaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Näistä kahdesta Kalle on enemmän ajanut ulos tällä kaudella
Kalle on potentiaalinen JM tulosten suhteen tulevaisuudessa. Yllättävän epävarmaksi on minusta osoittautunut. Katsotaan kuinka WRC-laite pysyy hanskassa ensi vuonna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Kalle on potentiaalinen JM tulosten suhteen tulevaisuudessa. Yllättävän epävarmaksi on minusta osoittautunut. Katsotaan kuinka WRC-laite pysyy hanskassa ensi vuonna.
Aika moni kuski on uransa alkuvaiheessa rajojaan niitä hakiessa ylittänyt, ihan maailmanmestaristason kuskitkin. Katsotaan viiden vuoden päästä sitten.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Eri vuosien vertaaminen on rallin kaltaisessa lajissa hyvin hankalaa puuhaa mm. muuttuvien teknologioiden, tiimien vetäytymisten/sarjaan liittymisten vuoksi, WRC:n ja WRC2:n välinen kuilu lienee myös isompi kuin aiemmin. Voimasuhteet vaihtuu herkemmin kuin monessa muussa lajissa. Näistä asioista huolimatta tuskin lienee kuitenkan hirveän iso sattuma, että ensimmäinen useamman kilpailun sisältävä kausi on harvemmin pisteiden valossa mikään jättimenestys uusille WRC-kuljettajille. Kallenkin kohdalla laittaisin siis aikalailla jäitä stetsoniin.

Viime vuosien WRC-kuljettajien saldo ensimmäisellä kaudella ilman power stage pisteitä (Koska pistesysteemi uudistettiin vuodeksi 2017)
Tänak 2012: 48/13 = piste keskiarvo 3,69 (MM-pisteissä kahdeksas)
Neuville 2012: 50/13 = 3,85 (MM-pisteissä seitsemäs)
Mikkelsen 2013: 49/10 = 4,9 (MM-pisteissä kymmenes)
Paddon 2014: 19/6 = 3,17
Evans 2014: 76/13 = 5,85 (MM-pisteissä kahdeksas)
Meeke 2014: 87/13 = 6,69 (MM-Pisteissä seitsemäs)
Breen 2016: 36/6 = 6,0
Lappi 2017: 48/8 = 6,0
Suninen 2018: 52/11 = 4,73 (MM-pisteissä kahdestoista)
Østberg 2011: 88/12 = 7,73 (Madsilla oli kuitenkin jo itse kisoista kokemusta, vaikka aikasemmin hän antoi tasoitusta kalustonsa puolesta ajettuaan vanhentuneella yksityis-Subarulla) MM-pisteissä kuudes

Ogierin aloittaessa pistesysteemi oli erilainen, joten laitan pisteiden sijaan sijoitukset: 2, 5, 5, 6, 6, 7, 10, 17 ja 4 keskeytystä. MM-pisteissä sijalla kahdeksan, edellään sellainen suuruus kuin Matthew Wilson.
Latvalan sijoitukset 2007: 3, 4, 4, 5, 5, 7, 7, 8, 8, 9, 10, 12, 25 ja 3 keskeytystä. MM-pisteissä kahdeksas
Sordo 2006: 2, 2, 3, 3, 4, 5, 5, 6, 7, 7, 8, 16, 23 ja 3 keskeytystä. MM-pisteissä viides

Vuonna 2019 Toyotan tämän hetken kakkonen Kris Meeke on 12 kilpailun jälkeen 8,17 pisteen vauhdissa ja ilman powereita 6,75. Historiaa katsoen olisi aika kova veto Kallelta ajaa edes tuolla tasolla ensimmäisellä kaudella, ottaen huomioon miten kovatasoinen sarja nykyään on. Mutta kuten Neuvillen, Ogierin ja Tänakin saldot näyttävät niin se avauskauden saldo ei välttämättä indikoi loppu-uran kanssa lainkaan. Kuten edellisessä viestissä mainitaan niin niitä rajojakin pitää ennemmin tai myöhemmin hakea tai muuten ura jäänee tasolle Slowson Wilson.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
500
Mieluummin nopea kuin varma uran alussa. Vanhan totuuden vuoksi varmuus löytyy ajan myötä, vauhtia on vaikeampi opettaa. Tämähän on JML:n ongelma, nopeutta on ollut mutta varmuutta ei milloinkaan tullut. KR (!) ehtii vielä hyvin löytää lisää varmuutta, nopeus on jo olemassa.

Mäkinen on hankalassa tilanteessa, kunnolliseksi ykköskuskiksi on vain yksi ehdokas ja nyt tämä on pyydettyään mahdottomia mennyt valittamaan tehtaalle. Auttaako Martin Tänakia vai tuhoaako tämän maineen? Nopeutta miehellä on, mutta kusipään maineella on hankala löytää töitä. Mies ei vielä ole mestari. Jos Mäkisellä olisi mies ykköskuskiksi, hän voisi pistää Tänakin kylmästi kilometritehtaalle. Ehkä mietinnässä on myös ratkaisu ilman Tänakia. Kuka se ykköskuski voisi olla?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Eri vuosien vertaaminen on rallin kaltaisessa lajissa hyvin hankalaa puuhaa mm. muuttuvien teknologioiden, tiimien vetäytymisten/sarjaan liittymisten vuoksi, WRC:n ja WRC2:n välinen kuilu lienee myös isompi kuin aiemmin. Voimasuhteet vaihtuu herkemmin kuin monessa muussa lajissa. Näistä asioista huolimatta tuskin lienee kuitenkan hirveän iso sattuma, että ensimmäinen useamman kilpailun sisältävä kausi on harvemmin pisteiden valossa mikään jättimenestys uusille WRC-kuljettajille. Kallenkin kohdalla laittaisin siis aikalailla jäitä stetsoniin.
Olipa sairaan hyvä postaus :thumbup:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Mieluummin nopea kuin varma uran alussa. Vanhan totuuden vuoksi varmuus löytyy ajan myötä, vauhtia on vaikeampi opettaa. Tämähän on JML:n ongelma, nopeutta on ollut mutta varmuutta ei milloinkaan tullut. KR (!) ehtii vielä hyvin löytää lisää varmuutta, nopeus on jo olemassa.

Mäkinen on hankalassa tilanteessa, kunnolliseksi ykköskuskiksi on vain yksi ehdokas ja nyt tämä on pyydettyään mahdottomia mennyt valittamaan tehtaalle. Auttaako Martin Tänakia vai tuhoaako tämän maineen? Nopeutta miehellä on, mutta kusipään maineella on hankala löytää töitä. Mies ei vielä ole mestari. Jos Mäkisellä olisi mies ykköskuskiksi, hän voisi pistää Tänakin kylmästi kilometritehtaalle. Ehkä mietinnässä on myös ratkaisu ilman Tänakia. Kuka se ykköskuski voisi olla?
Onhan se mahdollista, että ensi vuosi mennään vaikkapa Mikkelsen, Rovanperä ja Meeke. Ajetaan Rovanperä sisään ja luotetaan siihen kaudelle 2021. Olisi mukava tietää, mikä sopparissa hiertää Tänakilla? Haluaako pitkää, ykköskuski-sopparia?
 
Ylös