WRC-kausi 2020

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Ja tuo kommentti "Toyota's only retained driver for next season is Skoda's WRC 2 champion Kalle Rovanpera." on sinällään mielenkiintoinen koska mitään virallista julkistusta tuosta ei ole. Eli sinällään aika suora statement vaikka pitäisi olla huhuasteella.
Keskustelupalstoillahan voidaan tuota pitää julkisena salaisuutena, mutta lehdet on eriasia.
Ei se ole (Autosportille) mikään huhu, jos siellä on tyyliin Rovanperän manageri kertonut, että sopimus on tehty. Silloin sopimus on fakta ja Autosport myös kohtelee sitä sellaisena.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Ei se ole (Autosportille) mikään huhu, jos siellä on tyyliin Rovanperän manageri kertonut, että sopimus on tehty. Silloin sopimus on fakta ja Autosport myös kohtelee sitä sellaisena.
Mut niinkauan kun se ei ole virallista, ei Autosport voi puhua asioita faktana. Jouhkihan on voinut kusettaa Autosporttia sen mitä kerkeää.

Ja vaikka olisivat nähneet jopa allekirjoitetun paperin, ei sitä voi käsitellä faktana, ennenkuin se on virallista. Toi on se mikä särähtää omaan korvaan. Tai voi käsitellä, mutta se ei vain ole hyvää journalismia.

"uskotaan tehneen sopimuksen Toyotan kanssa" , "vahvasti menossa Toyotalle". Noin se kuuluisi kirjoittaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Mut niinkauan kun se ei ole virallista, ei Autosport voi puhua asioita faktana. Jouhkihan on voinut kusettaa Autosporttia sen mitä kerkeää.

Ja vaikka olisivat nähneet jopa allekirjoitetun paperin, ei sitä voi käsitellä faktana, ennenkuin se on virallista. Toi on se mikä särähtää omaan korvaan. Tai voi käsitellä, mutta se ei vain ole hyvää journalismia.
Sinä et vain ymmärrä journalismia. Jos Autosportilla on niin luotettava lähde, että se voi pistää tietojen oikeellisuudesta maineensa pantiksi, niin silloin juuri kirjoitetaan faktoista faktoina. Jos taas olet roskalehti, joka julkaisee kritiikittä mitä tahansa paskaa, niin silloin kirjoitetaan "huhuista" ja muista mututuntumista eikä edes yritetä esittää, että asioita olisi oikeasti tutkittu. Juuri tällä tavalla laadukkaat lehdet rakentavat maineensa luotettavina tiedonlähteinä, joilla on myös yhteyksiä sisäpiireihin.

Yleensä Autosport kyllä mainitsee leipätekstissä, millä perusteella se puhuu vahvistamattomista asioista tosina, mutta tässä tapauksessa tuo Rovanperän Toyota-sopimus on kai lehdessä jo loppuun pureskeltu juttu, joten tätä ei ole välitetty tehdä. Parin viime viikon aikana Autosport kertoi Tänakin Hyundai-diilistä faktana muutamaan otteeseen mutta näkemissäni jutuissa oli aina kerrottu, että "Autosport oli vahvistanut tiedon lähteiltään".

(Offtopic: vähän vakavammista aiheista uutisoidessa joudutaan joskus puhumaan todennetuista faktoistakin huhuina jne. sillä lehti voi joutua syytteeseen vaikkapa kunnianloukkauksesta, jos se kertoo epämiellyttävistä asioista ilman, että sillä on oikeudellisessa mielessä pitäviä todisteita siitä, että väitetyt asiat olisivat kiistattomasti tosia.)
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Sinä et vain ymmärrä journalismia.
Ymmärrän vallan hyvin sitä

Yleensä Autosport kyllä mainitsee leipätekstissä, millä perusteella se puhuu vahvistamattomista asioista tosina, mutta tässä tapauksessa tuo Rovanperän Toyota-sopimus on kai lehdessä jo loppuun pureskeltu juttu, joten tätä ei ole välitetty tehdä. Parin viime viikon aikana Autosport kertoi Tänakin Hyundai-diilistä faktana muutamaan otteeseen mutta näkemissäni jutuissa oli aina kerrottu, että "Autosport oli vahvistanut tiedon lähteiltään".
Aivan, tätä juuri tarkoitan. Vahvistamattomia asioita ei mielestäni voi vaan pureskella loppuun niin etteikö siellä olisi tuota "Autosport oli vahvistanut tiedon lähteiltään" tms. olisi lisättynä siihen. Ei vaikka olisi kuinka varma tieto. Ymmärrän kyllä että Autosport.com on lähteenä erittäin arvostettu ja luotettu, mutta kyllä heilläkin joskus menee varmat tiedot perseelleen jolloin vahvistamattomia huhuja ei voi puhua varmoina, oli kyseessä kuinka sisäpiirin lähde.

Yleensähän noissa teksteissä on nuo lähdemaininnat yms. ja siksi tuo Roviksen varma sopimus pisti silmään.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5531
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On kyllä sellaista spedeilyä että alta pois. Tulis nyt äkkiä Australia ja erityisesti 2020 Monte niin päästään taas itse asiaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tosikoilta suomalaisilta niistettiin nenä. Ehe ehe T. Mäkinen...
Lähinnä kai kitsailta sellaisilta. Eikös virallinen totuus ole se, että työilmapiiri Puuppolan verstaalla on kireähkö ja palkkataso kilpailijoihin nähden lähinnä keskinkertainen. Siitä kaiketi se Lehtisenkin irtisanoutuminen johtui.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Mitäs ihmeellistä tuossa? Kaikki sopimukset kiistetään siihen asti, kunnes niistä ollaan valmiita tiedottamaan protokollan mukaisesti virallisia kanavia pitkin. Kyllähän T. Mäkinenkin kiistää sopimukset hyvin jyrkästi viimeiseen asti. Normaalia toimintaa.

Mielestäni Adamo median suosiollisella avustuksella nyt vähän paisuttelee tätä juttua. Se oli toki mielenkiintoista, että sopimus pysyi salassa lähes viimeiseen asti ja vuoti vasta, kun Tänäkin leiri halusi hyödyntää mediamyllyä MM-taiston loppumetreillä.

Tulee vaan mieleen, kuinka joku forumisti täällä sanoi, ettei sopimusta kiistettäisi tuollaisin sanankääntein, jos soppari olisi oikeasti tehty..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitäs ihmeellistä tuossa? Kaikki sopimukset kiistetään siihen asti, kunnes niistä ollaan valmiita tiedottamaan protokollan mukaisesti virallisia kanavia pitkin. Kyllähän T. Mäkinenkin kiistää sopimukset hyvin jyrkästi viimeiseen asti. Normaalia toimintaa.
Yleensä tosiaan kiistetään tai sanotaan että neuvotteluja on käynnissä tai muuta salamyhkäistä, mutta aika harvinaista on sanoa suoraan että ei olla enää puheväleissä, neuvottelut on päättyneet, tai että ei ole varaa palkata kuskia, jota on palkkaamassa. Vähän tulee mieleen Apulanta-bändin arrogantti mediakäyttäytyminen 90-luvun lopussa, kun syöttivät medialle pajunköyttä kun tajusivat niin voivansa tehdä.

Se oli muuten myös Tänak kauden 2017 lopussa, joka sanoi päin naamaa David Evansille M-Sportin tapahtumassa, ettei ole lähdössä tallista mihinkään, ja kirjoitti blogiinsa että "kaikenlaista roskaa sitä huhutaan tulevaisuudestani", kun kaikki puhui Toyota-sopimuksesta "worst kept secrettinä".
 

kepu

Active member
Liittynyt
9.11.2019
Viestit
41
isoin kysymys varmasti on monella autolla toyota lähtee ensi kauteen?? Ilmeisesti ainakin neljällä vai olisiko vielä enemmän??

Jossainhan haastattelussa mäkinen sanoi että paras tilanne olisi ,että pääsisi jatkamaan ensi vuoteen samalla kuski kolmikolla. ELi meinaako tuo että Latvala ja Meeke olisi saamassa molemmat jatkosopimuksen?? Kolmanneksi kuskiksi vielä evanssi??

Tuolla kuski kolmikolla kaiken natsatessa kohdilleen varmasti pystyisi hyndain haastamaan..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Aika varmasti kolmella autolla + Katsuta vajaan kauden, en usko että enempää autoja viivalle säännöllisesti on varaa tuoda.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
isoin kysymys varmasti on monella autolla toyota lähtee ensi kauteen?? Ilmeisesti ainakin neljällä vai olisiko vielä enemmän??

Jossainhan haastattelussa mäkinen sanoi että paras tilanne olisi ,että pääsisi jatkamaan ensi vuoteen samalla kuski kolmikolla. ELi meinaako tuo että Latvala ja Meeke olisi saamassa molemmat jatkosopimuksen?? Kolmanneksi kuskiksi vielä evanssi??

Tuolla kuski kolmikolla kaiken natsatessa kohdilleen varmasti pystyisi hyndain haastamaan..
Vaikka Mäkinen ei sitä ole vielä virallisesti vahvistanut Kalle Rovanperä ajaa ensi kaudella Toyotalla, joten tilaa ei ole jäljellä kuin kahdelle koko kauden ajavalle kuljettajalle ja osan kisoista ajavalle Katsutalle.

Käytännössä siis Latvalasta, Meekestä ja Evansista korkeintaan kaksi ajaa Toyotalla ensi kaudella ja mikäli Toyota Evansin saa se jättänee Meeken ilman jatkosopimusta, koska Mäkinen tuskin kahta brittiä haluaa tiiminsä kuljettajiksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Mäkisellä ja Toyotalla ei ole vara alkaa rasistiseksi enää tässä tilanteessa, joten Latvalasta ja Meekestä valitaan kyllä ihan puhtaasti taitojen perusteella parempi kaveri. Tällä hetkellä ainakin MM-taulukossa tilanne on todella tasainen, joten Australian näytöillä lienee suuri merkitys.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mäkisellä ja Toyotalla ei ole vara alkaa rasistiseksi enää tässä tilanteessa, joten Latvalasta ja Meekestä valitaan kyllä ihan puhtaasti taitojen perusteella parempi kaveri. Tällä hetkellä ainakin MM-taulukossa tilanne on todella tasainen, joten Australian näytöillä lienee suuri merkitys.
Australiassa ei ilmeisesti juuri näyttöjä kyetä antamaan. Jos ylipäätään kyetään jotain ajamaan niin lähinnä terveisiä. Latvalalla saattaa olla hieman paremmat kortit kädessään jos ja kun lopullinen päätös tehdään Toyoda-sanin konttorissa Puuppolan sijaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Kausi jää historiaan suomalaisittain huonoimpana ikinä. Vuoden 1995 lisäksi ainoa, jolloin suomalainen ei voittanut MM-rallia. Tänä vuonna paras suomalainen MM-pisteissä oli Latvala seitsemäntenä, vuonna 1995 Mäkinen oli viides.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tähän vielä kun lisää sen että mukana vain 4 tallia joista jokaisen auto on vauhdiltaan voittoon kykenevä ja suomalaisia 3ssa eri tallissa.
 
Ylös