Katalonian absoluuttisessa "nopeustestissä" Hyundai oli lyömätön..
Perjantaina Tänak hävisi siksi, että oli ekana tiellä, lauantaina taas Neuvillen ja Tänakin välillä oli vain muutama sekunti eroa. Sunnuntaina taas Tänak oli nopein.
Sen sijaan kiistämätön fakta on, että Mikkelsenillä ja Loebilla on ollut vaikeuksia ajaa Hyundailla asvaltilla, vaikka molemmat olivat nopeita Citroenilla (Mikkelsen toinen Saksassa 2017 ja Loeb voitti Katalonian 2018). Jostain syystä taas Neuville ja Sordo ovat onnistuneet menemään assulla kovaa aina.
Teknisellä soralla Hyundai on ollut selvästi parhaimillaan. Oikeastaan sekä Neuville, Sordo, Paddon, Mikkelsen ja Loeb ovat kaikki ajaneet pohjia ja johtaneet teknistä sorakisaa. Jyskälässä puolestaan ajettiin tänä vuonna ekaa kertaa sellaista vauhtia, jolla olisi voitu taistella voitostakin.
Vastaavasti Toyota on ollut kaikkien kuskiensa käsissä nopea heti ensimmäisistä kisoista lähtien. Hänninen teki pohjat Montessa heti ekoilla pätkillä, Latvala tuli Montessa tokaksi ja voitti Ruotsin, Lappi teki pohjia ja voitti power stagen Sardiniassa, Tänak oli Montessa kakkonen, Meeke teki Montessa pohjia.
Tänakin ja Hyundain etu on, että ensi vuonna on vain kaksi kokonaan assulla ajettavaa rallia.