WRC-kausi 2020

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Veikkaanpa, että Märtin lähti Japaniin neuvottelemaan Toyotan R5-projektista, kun Mäkinen ei suostunut. Japanilaiset ovat varmaan suht lojaalia Mäkiselle, joten Märtin/Tänak saivat nenilleen. Kilpailullista syytä siirrolle ei ole, koska Toyotalle olisi saanut ykköskuskin aseman tämän kauden tapaan.

Jokin taustalla on ja hiertää.

Ensikaudella Toyotalla ajaa Ogier, Lappi ja Rovanperä.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Hyundai on näköjään lähteny polttamaan rahaa oikein kunnolla. Vähän tuntuu siltä, että kun ei oikein muuten pärjätä niin ostetaan kilpailijalta kuski pois isolla rahalla.
Silloin kun Neuville meni Hyundaille valmistajan tullessa sarjaan mukaan, niin joku kirjoitti (Suomessa) ettei se ole samanlainen kultakaivos kuin Volkkari oli Ogierille, sillä Hyundain budjetti oli vaatimattomampi. No, talli ei ole vielä koskaan voittanut mestaruutta ja tälläkin kaudella tyytyminen on valmistajien kultaan.

Kun näitä tarinoita Mäkisen ohi neuvottelemisesta, R5-projektin "ryöstöstä" yms. lukee, niin ei voi välttyä miettimästä, että oliko tosiaan niin, että Tänak valitsi Hyundain vai niin, että Tänakilla ei ollut enää muita vaihtoehtoja? Jos Tommi on saanut tietää että hänen selkänsä takana on tällä tavoin vehkeilty (ykköskuski- ym. vaatimukset on yksi juttu, mutta samoista projekteista kilpaileminen on jotain ihan muuta), niin en nyt ihan mahdottomana pidä sitäkään skenaariota, että Mäkinen on lähettänyt Märtinin Puuppolasta takaisin Tallinnaan saatesanoilla "pitäkää tunkkinne".
Kirjasin jo heti alkuunsa mielipiteekseni sen, että ne huhutut neuvottelut japsien kanssa olivat pikemminkin saaneet alkunsa Japanista kuin että Tänak olisi yrittänyt itse ohittaa Mäkisen. Japsit näkivät, että Mäkinen ryssii hommat, ja yrittivät pelastaa tilanteen ottamalla ohjat omiin käsiinsä. Ilmeisesti se vaan oli jo tuolloin liian myöhäistä ja Tänak olikin Hyundain miehiä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
Veikkaanpa, että tämä Citroenin lopettamishuhu on täysin sidoksissa siihen, mitä Ogier päättää nyt tehdä. Eli toisin sanoen, jos Ogier loikkaa Toyotalle tai lopettaa uransa, on Citroen valmistautunut vetäytymään saman tien sarjasta. Ei heillä ole enää muuta motivaatiota jatkaa, kuin Ogier.
Eiköhän Citroenin tulevaisuuteen rallin MM-sarjassa ole enemmän merkitystä Fiat Chryslerin ja PSA:n fuusiolla, koska fuusion myötä syntyvän uuden konsernin johdolla on varmasti oma sanansa sanottavana Citroenin rallitallin tulevaisuuteen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5625
Eiköhän Citroenin tulevaisuuteen rallin MM-sarjassa ole enemmän merkitystä Fiat Chryslerin ja PSA:n fuusiolla, koska fuusion myötä syntyvän uuden konsernin johdolla on varmasti oma sanansa sanottavana Citroenin rallitallin tulevaisuuteen.
Eivät taida emoyhtiöstä vuotaa rahaa yksittäisen merkin rallikokeiluihin kuitenkaan. Jos automerkillä menee huonosti eikä rallilla koeta olevan markkina-arvoa, niin eivät emoyhtiön pukumiehet tule käsketään, että kyllä perkele Shitikka jää ralliin...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Hyundai varmisti juuri tämän kauden tallimestaruuden?
Ja ensi kauden.

Tommilla voi olla ensi kaudella vähän haasteita kun TGR:n pitäisi olla kilpailukykyinen (lue: taistella mestaruudesta).

TGR:lle on tunkua, mutta kuka ajaa?

Rovanperä - lupaava, muttei ehkä vielä ensi kaudella mestaruustasoa (tai sitten yllättää kaikki housut kintuissa)
Latvala - verokarhu saatava niskasta veks' ennen kauden alkua että tulos olisi edes tyydyttävä?
Meeke - vaatii ihmeitä melkeinpä.
Ogier - vaatii vielä suurempia ihmeitä tämänkin teamiin tulo.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tommilla on varaa valita kuskeista, mutta mestaruus kelpoista ei taida olla tarjolla.
Olisiko Breenistä Meeken korvaajaksi?
Mikkelsen toki yksi vaihtoehto, joskaan ei loistava.

Yllättäen Latvalan tilanne näyttää paremmalle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15869
Sijainti
Tampereen lenkki
Breenille ja/tai Mikkelsenille voisi olla tarjolla jotain R5-testihommia ja ehkä Jyskälän/Walesin/Ruotsin ajaminen sikäli kun Loebia ja Sordoa ei nappaa se homma. Toki tilanne on nyt eri, kun tallissa on kaksi kuskia, jotka ajavat varmuudella näiden kisojen voitosta, niin ei ehkä ole niin väliksi jos kolmoskuski vaan pitää perää.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5531
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rovanperästä on tosiaan aivan turha odottaa mitään sateentekijää vielä ensi kaudella. Ja muutenkin sisäänajo WRC-maailmaan olisi hyvä tehdä ilman paineita pisteiden tuomisesta joka kisassa. Käytännössä tämä tarkoittanee satelliittitallissa ajamista, sillä ykköstrio ei oikein kestä harjoittelijaa, jos ja kun merkki-MM:stä meinataan tosissaan ajaa.

Ykköskuskikysymys on kyllä todella haastava peruna. Ei käy Mäkistä ainakaan tässä asiassa kateeksi. Periaatteessa molemmat, Meeke ja Latvala, pystyvät tuohon rooliin astumaan, mutta riskit epäonnistumisesta ovat huomattavasti suuremmat kuin mitä ne olivat silloin, kun he viimeksi vastaavassa roolissa olivat (JML 2017, Meeke 2018). Toisin sanoen, talli pitäisi rakentaa näistä toisen ympärille ja toiselle pitäisi näyttää ovea. Olisiko Mikkelsen sitten sopiva kakkosrooliin tällaisessa skenaariossa? Entä kuka kolmoseksi? Breen koheltaa liikaa ja Paddon on ollut pitkään sivussa. Ei ole helppo jopi saada tuota palapeliä natsaamaan.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Veikkaanpa, että Märtin lähti Japaniin neuvottelemaan Toyotan R5-projektista, kun Mäkinen ei suostunut. Japanilaiset ovat varmaan suht lojaalia Mäkiselle, joten Märtin/Tänak saivat nenilleen. Kilpailullista syytä siirrolle ei ole, koska Toyotalle olisi saanut ykköskuskin aseman tämän kauden tapaan.

Jokin taustalla on ja hiertää.

Ensikaudella Toyotalla ajaa Ogier, Lappi ja Rovanperä.
Viron poijat yritti osingolle bisneksessä ja sopimukseen Märtinin tallille noiden R5:n valmistusta & ajattamista. Eihän tuollaiseen voi suostua kun TMR:n bisnes, jonka Akion kanssa Tommi neuvotellut. Märtin & co. kävivät Japanin päässä saakka asiaa vinkumassa. Toyoda on kunnian miehiä, niinkuin japanilaiset ylipäätään. Lupaukset & sopimukset pidetään ja kasvojen menetystä vältetään viimeiseen saakka.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Eivät taida emoyhtiöstä vuotaa rahaa yksittäisen merkin rallikokeiluihin kuitenkaan. Jos automerkillä menee huonosti eikä rallilla koeta olevan markkina-arvoa, niin eivät emoyhtiön pukumiehet tule käsketään, että kyllä perkele Shitikka jää ralliin...
PSA konsernillahan on mennyt ihan hyvin, Opelkin väännettiin voitolliseksi hetkessä.

Nyt vois brändätä Citikan Lanciaksi!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Rovanperästä on tosiaan aivan turha odottaa mitään sateentekijää vielä ensi kaudella. Ja muutenkin sisäänajo WRC-maailmaan olisi hyvä tehdä ilman paineita pisteiden tuomisesta joka kisassa. Käytännössä tämä tarkoittanee satelliittitallissa ajamista, sillä ykköstrio ei oikein kestä harjoittelijaa, jos ja kun merkki-MM:stä meinataan tosissaan ajaa...
Eka lauseesta samaa mieltä, toisesta eri... Kalle tarvitsee paljon kilsoja WRC autolla ja niitä saa vaan ajamalla kilpaa koska testaaminen on rajoitettua. Pari ekaa vuotta tulee olemaan harjoittelua. Toki uskon että jo ensivuonna Kalle tulee ajamaan pohjia tai jopa yksittäisiä hyviä tuloksiakin, mutta kokonaisuudessa ei tule taistelemaan vielä mestaruudesta muutamaan vuoteen... Toyota ajattaa jatkossakin vain yhtä teamia missä on kolme kuskia ja Kalle tulee olemaan yksi niistä. Katsutan projekti on ihan omansa ja rahoitus sille eri joten hänen ajattamisensa neljännestä autossa ei ole tähän ykkös teamiin sidonnainen ja tai siitä riippuvainen. Muita kuskeja Toyota ei tule ajattamaan neljännessä autossa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15869
Sijainti
Tampereen lenkki
Eka lauseesta samaa mieltä, toisesta eri... Kalle tarvitsee paljon kilsoja WRC autolla ja niitä saa vaan ajamalla kilpaa koska testaaminen on rajoitettua. Pari ekaa vuotta tulee olemaan harjoittelua. Toki uskon että jo ensivuonna Kalle tulee ajamaan pohjia tai jopa yksittäisiä hyviä tuloksiakin, mutta kokonaisuudessa ei tule taistelemaan vielä mestaruudesta muutamaan vuoteen... Toyota ajattaa jatkossakin vain yhtä teamia missä on kolme kuskia ja Kalle tulee olemaan yksi niistä. Katsutan projekti on ihan omansa ja rahoitus sille eri joten hänen ajattamisensa neljännestä autossa ei ole tähän ykkös teamiin sidonnainen ja tai siitä riippuvainen. Muita kuskeja Toyota ei tule ajattamaan neljännessä autossa.
Tähän uskon itsekin.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
725
Mites se Hyundain R5 voi, oliko niillä minkälaisia jatkosuunnitelmia sen suhteen? Jos tämä huhuttu Märtinin havittelema Toyotan R5 on yksi syy miksi tunkkeja alkoi lentelemään, niin voisko olla millään saumaa mahdollista, että Hyundai olisi R5 toimintaansa Viron pojille sopparin myötä luvannut?
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Viron poijat yritti osingolle bisneksessä ja sopimukseen Märtinin tallille noiden R5:n valmistusta & ajattamista. Eihän tuollaiseen voi suostua kun TMR:n bisnes, jonka Akion kanssa Tommi neuvotellut. Märtin & co. kävivät Japanin päässä saakka asiaa vinkumassa. Toyoda on kunnian miehiä, niinkuin japanilaiset ylipäätään. Lupaukset & sopimukset pidetään ja kasvojen menetystä vältetään viimeiseen saakka.
Niin ja kun nyt Tommia on kovasti arvosteltu, niin kannattaa muistaa Märtinin historia, ilmeisen ylimielisestä kaverista on kyse. Kyllä nyt on tainnut nämä Viron kaverit ruvenneet ahnehtimaan oikein urakalla.

Eikös Jouhki ole noin yleensä ollut hyvin asiallinen kaveri joka ei turhia huutele. Joten jos se mies ottaa kantaa toisten neuvotteluihin niin varmasti niissä jotain perää on. Ei kuitenkaan ikinä ennemmin ole toisten neuvotteluita kommentoinut, kuin korkeintaan positiiviseen sävyyn.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15869
Sijainti
Tampereen lenkki
Mites se Hyundain R5 voi, oliko niillä minkälaisia jatkosuunnitelmia sen suhteen? Jos tämä huhuttu Märtinin havittelema Toyotan R5 on yksi syy miksi tunkkeja alkoi lentelemään, niin voisko olla millään saumaa mahdollista, että Hyundai olisi R5 toimintaansa Viron pojille sopparin myötä luvannut?
https://www.autosport.com/wrc/news/146715/hyundai-plans-r5-overhaul-set-for-two-new-cars

Juuri ilmoittivat, että nykyiseen autoon tehdään iso kehitystyö ensi vuoden alkuun ja kesällä tulee kokonaan uusi auto uudesta koriversiosta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Märtin Motorsport vissiin myymässä Fordin R5:t pois... 1+1=?
 
Ylös