Hassut autot F1:n historiassa

Abel

Well-known member
Liittynyt
8.2.2005
Viestit
144
F1:n historian aikana on kaikenlaista kokeiltu. Näin autojen julkaisujen aikaan kiehtoisi saada tietoa omituisista, jännistä ja rohkeista ratkaisuista F1:n historiassa. Muistelen asioista tyyliin 6 pyöräset viritelmät jossain 70-80 luvulla ja muistaakseni Lotuksen jonkunlaisen imurisysteemin joka imi auton tiehen. 6 pyöräsestä löytyy kuva, mutta lotus on ihan jotain tuulilasi mutupohjaa.

Muistuuko teille mieleen mielenkiintoisia ja poikkeuksellisia ratkaisuja joita ei enää ikävä kyllä nähdä F1:ssä?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
"Imuria" ei käyttänyt Lotus vaan Brabham Ruotsin gp:ssä -78. Lauda voitti ja systeemi kiellettiin heti tämän jälkeen(liikkuvat aerodynaamiset osat ovat kiellettyjä) . Tämä systeemi kiihdytti ilmavirtauksia auton alla/perässä ja sillä saatiin aikaan parempi maaefekti kuin Lotuksen maaefektiautolla. Tuosta Brabhamista käytetään nimeä "fancar".
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
"Imuri"Brabhamhan oli tyyppiä BT46B.Sen loi suunnittelijanero Gordon Murray.Huippupidon lisäksi huomattava etuhan saavutettiin myös parempana moottorin jäähdytyksenä.



 
Viimeksi muokattu:

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
on kyllä makee toi "imuri" auto..jokunen vuosi sittenhän noi airon hankain mallit, oli muotii..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuusipyöräisiä (neljä edessä, kaksi takana) käytti kilpailuissa Tyrrell 70-luvun puolivälin tienoilla. Williams kokeili menestyksekkäästi neljä takapyörää sisältänyttä autoa, mutta FIA ehätti kieltämään sen. Neljällä takapyörällä olisi todennäköisesti saavutettu huomattavasti parempia tuloksia kuin etupyörien määrän lisäyksellä - vähemmän otsapinta-alaa, ei tarvetta varta vasten tehdyille renkaille, mikäli käytetään eturenkaita ja lisäpito kiihdytyksissäkään tuskin on haitaksi.

Aironhankaimiksi kutsutut lisäsiivet tekivät lyhyen visiitin sarjaan 1997 kun Tyrrell toi ne mukaan. Miltei jokainen talli ehti tehdä häkkyrästä oman versionsa, mutta FIA kielsi ne turvallisuuteen vedoten ennen kauden loppua. Prost rakensi omansa niin kovalla kiireellä, että siivet olivat juuri bensiinitankin edessä eikä autoa voinut näin tankata lainkaan. Lopulta talli päätyi käyttämään vain toista lisäsiipeä:rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sanotaan nyt vielä, että suurin osa näistä "hassuista" tai "mullistavista" keksinnöistä on nähty muissa luokissa jo paljon aikaisemmin. Lähinnä CanAm-sarjasssa kehiteltiin kaikennäköisiä juttuja, joita sitten kopioitiin ykkösiin. Usein aika huonolla menestyksellä, koska f1 väellä ei ollut tarpeeksi osaamista.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Uusimmassa f1racingissä oli juttu noin 70:sta kauneimmasta f1-autosta. Siellä oli kyllä hienoja virityksiä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei nyt millään pahalla, mutta pitääkö näitä otsikoita olla puolen vuoden välein? Lähinnä sinne admistraattoreiden suuntaan heitän kysymyksen. Toki saa tällaisia otsikoita laittaa, mutta ois ehkä jonkun homma yhdistää niihin vanhoihin...
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Eikös Keke ajanut tolla Williamsilla testejä?
Kuka hakisi tänne kuvia ensimmäisistä "takasiipi"autoista 60 luvulta?
Ne olivat kyllä huvittavan näköisiä, ja kiellettiin turvallisuuden takia nopasti, siis ne siivet.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Zep sanoi:
Ei nyt millään pahalla, mutta pitääkö näitä otsikoita olla puolen vuoden välein? Lähinnä sinne admistraattoreiden suuntaan heitän kysymyksen. Toki saa tällaisia otsikoita laittaa, mutta ois ehkä jonkun homma yhdistää niihin vanhoihin...
Just näin.
Ja Search on myös aika kätevä ;)
 
Ylös