Hassut autot F1:n historiassa

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Mikä pirun härpäke tuon keskimmäisen Marchin takasiivessä oikein on :D

70 -luvulla sentään oli tyyliä kuljettajissa ja autoissa. :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ei F1-auto, mutta...

Chaparral 2J:ssä yritettiin jo 1961 luoda maaefektiä kahdella moottorikelkan moottorilla toimivalla potkurilla:

ja myöhemminhän tuli se Brabhamin "potkuriauto". :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo värkki näyttäisi kuuluvan ennemmin jäähalliin kuin kilparadalle :D
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144


Kyllä tässä on yksi huvittavimmista ykkösistä kautta aikain.
Onko tuo nyt se kuva mitä kauhisteltiin kauden 2009 ja uusien sääntöjen lähestyessä? :doubtful: Jos on, niin ilmeisesti oma silmä on jo ehtinyt tottua näihin nykypäivän hirvityksiin, koska nyt tuo auto näyttää ihan normaalilta. Takasiipikään ei enää yhtään pistä silmään. Muistan kyllä itsekin vähintään kauhistuneeni ensimmäisistä autojen kuvista kauden 2009 sääntöjä koskien. Etenkin BMW:n osalta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Marchillakin oli näköjään kyhäelmä teliformulaksi kuten Williamsin FW08D:
Tuossa oli veto vain toisella pyöräparilla, Williamsissa veti kaikki neljä takapyörää. Auto oli muutenkin showmielessä rakennettu minkään todellisen hyödyn tavoittelun sijaan ja muistaakseni Max Mosley myi sen oikeudet Scalextricille hyvään hintaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ihan hassuimpiin autoihin laskisi tätä Brabhamia......kauneimpiin kylläkin. :thumbup:
Minäkin aluksi katsoin, että mitäs hassua tässä nyt on. Mutta kaiketi noita sivuponttoonien ilmanottoja tarkoitettiin.

Kyllä muuten taas korostuu tuo etu- ja takarenkaiden kokoero, varsinkin kun vertailuna on ylempänä moderni BMW.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Minäkin aluksi katsoin, että mitäs hassua tässä nyt on. Mutta kaiketi noita sivuponttoonien ilmanottoja tarkoitettiin.

Kyllä muuten taas korostuu tuo etu- ja takarenkaiden kokoero, varsinkin kun vertailuna on ylempänä moderni BMW.
Tuollaiset sivuponttoonien päällä olevat skuupit olivat turbo-aikakaudella hyvin yleisiä. Ilmeisesti välijäähdyttimen ilmanotto saatiin noiden kautta.

Tuossa autossa nuo lienevät Alfa Romeon boxer-moottorille tulevat imuilman ilmanottokanavat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuollaiset sivuponttoonien päällä olevat skuupit olivat turbo-aikakaudella hyvin yleisiä. Ilmeisesti välijäähdyttimen ilmanotto saatiin noiden kautta.
Olisin kyllä hieman eri mieltä kohdista "tuollaiset" ja "hyvin yleisiä". Jollain on jotain tuon tapaista saattanut olla, mutta äkkiseltään mieleeni ei piirry yhtään esimerkkiä. Ja olisi tuollaisten luullut jääneen mieleen.
 
Ylös