Tämän vuoden Monzassa tässä vaiheessa kautta oli yksi muukin hyvä asia toki yllätysvoittajan ja yllätyspalkintokolmikon lisäksi:
Kun Monzan kisa saatiin ajetuksi niin mikäli kaikkein pahin eli tässä vaiheessa korona alkaisi laukata samalla tapaa kuin keväällä tai talvella niin MM:t kuljettajille ja talleille voitaisiin hätätapauksessa jakaa jo nyt.
Kisamäärä kun riittää niiden jakamiseen sääntöjen perusteella, mutta ilman muuta ei ehkä ihan vielä ole toivottava tilanne sellainen.
Tietenkin tilanne ei ole toivottava kun Lewis Hamilton veisi mestaruuden Valtteri Bottaksen ollessa toinen ja Max Verstappenin kolmas, mutta vielä esimerkiksi lopputalven, kevään ja jossain määrin kesänkin aikaan tilanne näytti pahemmalta kuin olikaan.
Tiedä siitä, että mitä jos olisikin aloitettu heinäkuun sijaan elokuulla vasta kisat?
Tavallaan mitä lyhyempi kausi niin se olisi ollut tietyille kuljettajille vain eduksi.
Kun pidemmässä juoksussa tuppaavat ilman ihmeitä valitettavasti häviämään.
Tai olemaan ainakin vaarassa häviämään.
Hyvin ei mene toisaalta Ferrarilla kuten ei tällä nimeltä mainitsemattomalta kaveriltakaan hänestä puhuttaessa.
Joskin häneen vähän pätee sama asia kun jostain kumman syystä välillä turhankin paljon kritisoidulle Albonillekin.
Eli nopea kyllä on, mutta kun vastassa ajaa vain yksi lajin huipuista tai tulevaisuuden lopullinen huippunimi niin ei vain oikein voi mitään.
Albonilla sitten paineena on vielä lähtökohtaisen ylirealistinen vaatimus suhteessa tallinsa ykkösnimeen eli kuin muka pitäisi olla ihan lähellä palkintoja koko ajan.
Silloinkin kun ei ole ollut kauden mittaan edellytyksiä siihen tai jopa Verstappenillakin on vaikeaa päästä edes niihin ajoihinsa kiinni ilman hyvää tuuria.
Gaslyn yllätysvoitto pistää kyllä tietysti Red Bullin tilanteen tavallaan uusiksi, mutta onko Alpha Taurilla enää ihan niin suurta päästövelvoitetta kuin mitä oli edeltäjällä Toro Rossolla?
Etenkin kun ellei sitten taas puppua puhuttu kansainväliselle lehdistölle niin jotenkin Alpha Taurin tarkoitus oli nimenomaan yrittää olla omanlaisensa talli ja avoin myös muillekin kuin vain Red Bullin käskyvallan alla oleville kuljettajille.
Gaslylle uran ensivoitto pistää kyllä itseluottamusta kehiin, mutta toisaalta mahtava uran ensimmäinen tuuripisteajo juurikin vain vähän aiemmin tallikaverinsa Brendon Hartleyn osalta tapahtuneen kolaroinnin ja Hartleyn kisan pilaamisen lisäksi pisti jo silloin aika mietteliääksi.
Gasly ei toki välttämättä enää sorru samalle tasolle eli ala villiämään ja kolaroida tallikaverinsa tai muiden kanssa, mutta kyllä sekin vaara on olemassa mikäli nousee taas pilvilinnoihin kuten silloinkin.
Pelasti toki myös paikkansa taas lajissa tavallaan kun kerran oli jo melkein lajista ulkonakin.
Gasly ei toki missään nimessä ole samalla tapaa kuitenkaan mikään lajissa sitkeästi pysyvä, haukkumatermein 'surkea maineensa pelastaja' kuten esimerkiksi Daniil Kvjat jolla tosiaan sitä taustaa riittää senkin edessä hieman nykypäivän venäläistyyppisenä Andrea de Cesariksena ja juurikin kolarointiensa takia.