Formula 1 - 2020 - 12 - Portugalin GP

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Ja täällä kaikki uskoo, että herrojen setupit kisassa olivat samat. Ei kukaan kuski 0.6s jää Hamiltonille kierrosta (fastest lap) kohden samoilla asetuksilla. Veikkaan, että Hamiltonin autossa oli taas partymode asetukset, jotta 92 GP voitetaan ylivoimaiseen tyyliin. Sama pätee myös Alboniin, en jaksa uskoa eron Verstappeniin syntyvän puhtaasti ajamalla.

Minusta Bottaksen kannattaa tehdä loikka toiseen tiimiin ensi kauden jälkeen, vaikka ei välttämättä taistelisikaan mestaruudesta. Hyvällä säkällä joku tiimi voi tehdä Brawnit.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimin ensimmäinen kierros oli "jytky".

Jos video ei näy, klikkaa kohdasta Katso tämä video YouTubessa.

 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Tämän kauden jälkeen alkaa Valtterin selkäranka taipumaan. Bottas 2.0 ja Bottas 3.0 oli hyvää tekemistä kauden alkupuolikkaalla, mutta nyt kun "kivet on käännetty" ja Lewis laittaa tuolla tavalla kuokkaan niin hankala on nähdä, että jostain löytyisi ne avaimet millä ensi kaudella pystyisi todenteolla haastamaan. Sanoisin, että Valtterin uran kannalta voisi olla hyvä katsoa muita vaihtoehtoja, kuten Renaulttia. Loputtomasti ei kannata ottaa tallikaverilta selkään samalla kaavalla.
Aina pystyy opetella ja tehdä asiat vielä paremmin, Rosbergin Nico siitä hyvä esimerkki. Nicoa nyt tuskin kukaan piti luonnonlahjahjakkuutena. Esim. aika-ajot Webberiä vastaan oli aikoinaan ihan karmeaa katseltavaa. Ainakin puolet pyöräilyistä nyt sinne syvälle tie minne ja täydellistä keskittymistä aina seuraavaan kisaan.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Toto Wolff vahvisti kisan jälkeen, että Bottasia kiellettiin käyttämästä pehmeitä renkaita viimeisellä stintillään, koska Mersu ei halunnut vaarantaa Hamiltonin voittoa.

Muistan kyllä Hamiltonin saaneen aina alleen haluamansa renkaat. Voiko joku korjata väärät muistikuvani?

https://www.motorsport.com/f1/news/bottas-tyre-strategy-portuguese-gp/4899057/
Onhan tuo tässä tapauksessa ymmärrettävää tässä tapauksessa. Kun ennätyksiä jahdataan Hamiltonin hyväksi. Ja samalla Mersu saa kunniaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
No en nyt sanoisi, kun jätti kuitenkin enemmän kuin auton mentävän raon sinne laitaan. Gaslyllä meni jänöstä lahkeeseen liian aikaisin. Antaa tuomareiden tutkia asiaa, mutta ei siitä pitäisi löytyä mitään sanomista.

Hornerilla on taas täysi työ selitellä, että ajoihan Albon ihan hyvin sen jälkeen, kun oli ensin jäänyt tallikaverilleen kierroksella.
Noissa vauhdeissa Gasly teki kyllä itsesuojeluvaistoisesti järkevän liikkeen kaasujalallaan. Olisi saanut Perezille antaa vaikka 10sec. penaltin hullusta viimehetken puolenvaihdostaan.

Albonin puolustukseksi pitää sanoa, ettei ollut tavallinen kisakaan kun turva-auto ei tullut niputtamaan pakkaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Albonin puolustukseksi pitää sanoa, ettei ollut tavallinen kisakaan kun turva-auto ei tullut niputtamaan pakkaa.
Viitannet samaan juttuun kuin Sky'n täysin harhaiset selostajat? Että on "ihme", ettei nähty lainkaan turva-autoa, koska radalla on jumalauta soraesteitä!? Muistaakohan kukaan enää niitä aikoja, kun kaikki kalenterin 16–20 kisaa olivat samanlaisia soramonttuja, mutta turva-autoa ei nähty sen useammin kuin nykyäänkään. Pleikkarisukupolvi kasvaa kieltämättä myös tuomaristossa ja kotisohvalla.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Viitannet samaan juttuun kuin Sky'n täysin harhaiset selostajat? Että on "ihme", ettei nähty lainkaan turva-autoa, koska radalla on jumalauta soraesteitä!? Muistaakohan kukaan enää niitä aikoja, kun kaikki kalenterin 16–20 kisaa olivat samanlaisia soramonttuja, mutta turva-autoa ei nähty sen useammin kuin nykyäänkään. Pleikkarisukupolvi kasvaa kieltämättä myös tuomaristossa ja kotisohvalla.
Silloin autoja haettiin hiekalta pois kun kisa oli käynnissä ja myös jätettiin sinne jos niitä ei näppärästi pois saanut. Kumpaakaan ei enää nykyään tehtäisi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4565
Viitannet samaan juttuun kuin Sky'n täysin harhaiset selostajat? Että on "ihme", ettei nähty lainkaan turva-autoa, koska radalla on jumalauta soraesteitä!? Muistaakohan kukaan enää niitä aikoja, kun kaikki kalenterin 16–20 kisaa olivat samanlaisia soramonttuja, mutta turva-autoa ei nähty sen useammin kuin nykyäänkään. Pleikkarisukupolvi kasvaa kieltämättä myös tuomaristossa ja kotisohvalla.
Ei se Schumin lempinimi turhaan ollut -98 Kiessbett.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Silloin autoja haettiin hiekalta pois kun kisa oli käynnissä ja myös jätettiin sinne jos niitä ei näppärästi pois saanut. Kumpaakaan ei enää nykyään tehtäisi.
No tämä kyllä on ihan suotavakin muutos, mutten usko, että silti olisi menneisyydessä turva-autoja nähty solkenaan. Itse asiassa naureskelin vähän koronakauden uusinnoille, kun FOM striimasi YouTubessa jotain 80-lukulaista kisaa. Joku raukka oli törmännyt shikaanissa kaiteeseen ja auto jätettiin kylmästi kisan ajaksi siihen sisäkurviin vaikka taisi osittain olla radallakin. Turva-aluetta shikaanissa oli ehkä metrin verran.... Oliko peräti kauden '86 päätöskisa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
No tämä kyllä on ihan suotavakin muutos, mutten usko, että silti olisi menneisyydessä turva-autoja nähty solkenaan. Itse asiassa naureskelin vähän koronakauden uusinnoille, kun FOM striimasi YouTubessa jotain 80-lukulaista kisaa. Joku raukka oli törmännyt shikaanissa kaiteeseen ja auto jätettiin kylmästi kisan ajaksi siihen sisäkurviin vaikka taisi osittain olla radallakin. Turva-aluetta shikaanissa oli ehkä metrin verran.... Oliko peräti kauden '86 päätöskisa.
Juuri tuo kisa. Nanninin Minardi jäi noin 70 kierroksen ajaksi radan keskivaiheella olevaan vasen/oikea-yhdistelmään. Sennankin auto oli osin radalla puolisen kisaa, mutta se sentään sisäkurvin puolella.

1990-luvulla alkoi homma muuttumaan niin, että radalle autoja ei juuri jätetty, mutta radan reunoilla autoja saattoi olla solkenaan. Jos tätä vuotta ajattelee, niin silloisilla käytännöillä varmaan Magnussenin auto olisi jäänyt Monzassa siihen kaiteen viereen loppukisaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Erittäinkin moni kaikkiaan.
No tämä kyllä on ihan suotavakin muutos, mutten usko, että silti olisi menneisyydessä turva-autoja nähty solkenaan. Itse asiassa naureskelin vähän koronakauden uusinnoille, kun FOM striimasi YouTubessa jotain 80-lukulaista kisaa. Joku raukka oli törmännyt shikaanissa kaiteeseen ja auto jätettiin kylmästi kisan ajaksi siihen sisäkurviin vaikka taisi osittain olla radallakin. Turva-aluetta shikaanissa oli ehkä metrin verran.... Oliko peräti kauden '86 päätöskisa.
Ei todellakaan nähty solkenaan.

Pikemminkin oli turva-auton ja turva-auton edeltäjän Course Carin alikäyttöä. Hommat hoidettiin varsin kauan juurikin siitä syystä punaisin lipuin.

Huolimatta myös siinä tapauksessa, että Course Car olisi lähtenytkin jo radalle hälytysajoon kuten aika usein lähtikin.

Äärimmäisen harvoin kävi niin, että Course Carin ajaessa kisaa ei keskeytetty punaisin lipuin ja ajettiin kuin turva-auton ajan tilanteissa vuodesta 1992 eteenpäin alkuun tietenkin erittäin harvoin.

Vain kolmesti eli Montreal 1990, Montreal 1991 ja Adelaide 1991 olivat sellaisia kisoja missä Course Car oli hälytysajossa ja hommaa ei liputettu heti tai alle 2 kierroksen sisään poikki punaisin lipuin.

Lopulta tosin sitten useammankin Course Car-vierailun ja yhden Medical Car-vierailun jälkeen Adelaidessa 1991 järjettömän kaatosateen vuoksikin punainen lippu heilui.

Juuri tuo kisa. Nanninin Minardi jäi noin 70 kierroksen ajaksi radan keskivaiheella olevaan vasen/oikea-yhdistelmään. Sennankin auto oli osin radalla puolisen kisaa, mutta se sentään sisäkurvin puolella.

1990-luvulla alkoi homma muuttumaan niin, että radalle autoja ei juuri jätetty, mutta radan reunoilla autoja saattoi olla solkenaan. Jos tätä vuotta ajattelee, niin silloisilla käytännöillä varmaan Magnussenin auto olisi jäänyt Monzassa siihen kaiteen viereen loppukisaksi.
Adelaide 1986 kieltämättä oli huomiota herättävä kisa tuostakin syystä ja siitä taidettiin kauden päätteeksi alkaa vaatia silloin joitakin muutoksia juurikin tuohon radalle jättämisen määritelmiin.

Toisaalta tuohon aikaan ja vuonna 1986 vielä oli varsin ratakohtaista kaikkiaan tuo autojen jättämisen kynnys ilman liputtamista poikki punaisilla tai ilman muuta hyvin harvinaista hälytysajoa.

Se mikä Adelaidessa vielä oli mahdollista niin ei olisi ollut mahdollista esimerkiksi Detroitissa ja Monacossa.

Course Car-ajan lopulla saattoi olla jonakin vuonna eli varmaankin vuosina 1987-1991 oli ennen pitkää sellainen pykälä jo säännöissä, että tietyn rajan jälkeen täytyi jo lähtökohtaisesti tulla Course Car radalle kun muutoin olisi tullut punainen lippu automaattisesti ellei siihen kierrosmäärään mennessä tiettyä autoa olisi jo kerätty radalta pois keltaisten lippujen vaikutusalueella.

Mikäli vuonna 1986 tuollainen pykälä olisi ollut voimassa (Mitä vahvasti epäilen.) niin siinä tapauksessa Adelaidessa ainakin olisi syyllistytty sen räikeään rikkomiseen.

Toisaalta taas vanhempina aikoinakin F1:ssä oli aika yllättävänkin monta tiukkapipoista pykälää aikansa tai ihan tämänkin ajan mittapuulla, mutta tuolloin niistä ei vain piitattu samalla tapaa kuin miten sen jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Mitä itse kisaan tulee niin ei Portimao nyt ihan huonoimmista huonoin kisa ollut Portugalin Grand Prixin paluuna, mutta välillä alkoi kyllä tulla liikaakin Estorilia ikävä.

Tässä mietteitä:

Historiaa Portugalin kisapaikasta muutoin ja suomalaisittain

Viime sunnuntain pohjalta kilpailun mietteiksi jäi aika ristiriitaiset tunnelmat.

Ainakin kun välillä ei tiennyt, että näinkö sitten liiankin tylsän kisan portugalilaisittain vai oliko ihan hyvä ja vain hieman odotin sittenkin osin muistojeni pohjalta liikaa?

Tosin Estorilin ihan viimeisin kilpailu vuonna 1996 (Ellei ehkä paluuta tapahtuisi Portugalin Grand Prixin muodossa ensi vuonna tai sitten joskus milloin seuraavan kerran ajetaan.) niin se tosiaan monista muista Estorilin kisoista poiketen oli jo aika tylsä kisa. Jo ihan sellaisenaan eikä esimerkiksi yleensä tapahtumarikkaiden Estorilin muiden kisojen keskinäisissä joukoissa verraten.

Valtteri Bottas ajoi joka tapauksessa hieman ivallisen murheellisella tavalla silti parhaimman suomalaisen sijoituksen Portugalin Grand Prixistä yleensäkin puhuttaessa.

Lähtöruutukin kisaan oli paras suomalaisen ajama sijoitus eli toinen ruutu kun Mika Häkkinen lähti parhaimmillaan vuoden 1993 Estorilissa kolmosruudusta ja samoin lähti kolmosruudusta Keke Rosberg vuoden 1985 kaatosadekisaan.

Paras sijoitus oli tietenkin suomalaisittain ennen Valtteri Bottaksen ajamaa kakkostilaa Mika Häkkisen vuonna 1994 Estorilissa ajama kolmostila.

Vaikka varmasti vuoden 1997 ajamaton Portugalin Grand Prix Estorilissa todennäköisesti olisi tuottanut Häkkiselle myöskin ajajaurallaan ajettaessa toisen sijan tai jopa heti Jerezin ensivoiton perään sitten vielä yhden voiton vuoden 1997 lopulliseksi päätteeksi lisää.

Sittemminhän Estoril oli vielä pari kautta lisää varakilpailu kun sitten ei riittänytkään enää varakilpailuunkaan rahat tai hetken aikaa edes lupakaan.

JJ Lehdolle Portugali ei koskaan kisapaikkana onnea tuonut tai ei ainakaan ihan pisteajoon asti sellaisenaan riittävää suoritusta.

Ensikisansa viikonlopun JJ ajoi myös Estorilissa, mutta tuolloin jo esikarsiutui pääsemättä kilpailuun.

Mika Salo kärsi myös samalla tapaa epäonnesta ja ei osin vain ehtinyt ajaa kovinkaan montaa Estorilin kisaa urallaan eli vain kahdesti Keken tapaan ja Kekestä kerran tietysti poikkeuksena kolmas Estorilin ajo vuonna 1997 peruuntui viime hetkelläkin kun olisi pitänyt ajaa ihan Salosta riippumattomista syistä.

Ajatuksia Algarvesta ratana

Hyvänä puolena kuitenkin Portimaossa ainakin radalla oli korkeuseroja ja ainakin jollakin tapaa haastetta oli kyllä.

Sinällään ansaitsisi vielä uudenkin mahdollisuuden kuten ilman muuta Mugellokin, mutta pois jäädessä ei ole kyllä liian ikäväkään.

Varsinkin kun tunnelmaltaan tuntui olevan jonkinlainen nk. Super-Jerez tai nk. Super-Zandvoort koko rata eli semmoinen vähän enemmän kyllä ohituspaikkoja sisältävä rata vastaavista, mutta ei vain niin hyvä kuin mitä voisi olla.

Tarvitsisi sen 1-2 kisaa lisäajoja ennen kuin voisi sanoa mitään varmaa sinänsä.

Tosin nyt kovemmilla renkailla ajettaessa ei tämä rata ollut sittenkään niin paljon renkaita kuluttava rata kuin miten tämän luulin olevan eli juurikin Portugalin yleisemmän kisapaikan eli Estorilin tai Espanjan Jerezin kulutusluokkaa.

Estorilissa ainakin olisi pitänyt käyttää kovia renkaita tai keskikovia renkaita rengaslaatuna ja varikkokäyntejä olisi nähty.

Enemmänkin kuin vain nykyisten sääntöjen sanelemia pysähdyksiä.

Kimin suoritus

Sellaisenaan tyypillinen Kimin viime aikojen kisa, mutta itsessään hieman huvitusta herätti tuo Kimin lähtöjutun ihan älytön hehkutus kyllä.

Eihän siinä ollut muuta kuin paluuta enemmän joihinkin Keken ja Mikan tekemiin lähtöohitusten osalta tapahtuneisiin suorituksiin vähän myös Eddie Cheeverin vuoden 1983 Brands Hatchin kisan alun ohitustyyliä sisältäen.

Ja sikäli kun vanhemmat ajat närästäisivät nykypäivän nuorekkaampia lukijoita (Tai nuorekkaan iäkkäämpiä lukijoita.) niin välillä Kimin ohitukset toivat mieleen Caterhamin huippuohittelijan takajoukoista tuoreemmalta ajalta ihan vain muutaman vuoden takaa eli Giedo van der Garden jonka usein erittäinkin hienoja ensimmäisen kierroksen ohitusnäytelmiä jäin kyllä kovasti kaipaamaan kun hän niitä osasi toden totta tehdä vielä todellakin Kimin kalustoa surkeammallakin autolla.

Eli näkeehän niitä ohitusnäytelmiä muiltakin ja onhan Kimikin tuollaisia nousuja tai ohitustemppuja tehnyt ennenkin.

Mitä nyt tällä kertaa ohjaaja pysyi hereillä takarivinkin taistoissa mukana.

Mietteitä Imolasta

Imolassakin on pieni paluujuhla ja toivottavasti ihan hyvä kisa odotettavissa.

Etenkin kun rataa on nyt jälleen muutettukin vähän tiettävästi viime kerrasta.

Tosin ihan niin paljon uudemman vanhan ajan pohjalta en siihen laita odotuksia kun radan maine on liiankin hyvin tiedossa.

Siten vältyn ainakin mahdolliselta Mugellon tai nyt ainakin olleen Portimaon lievemmältä pettymykseltä.

Imolassa mielenkiintoista on myös se, että toimiiko hyvin pitkään aikaan virallisenakin kilpailuviikonlopun tapahtumakulkuna oleva kaksipäiväinen viikonloppu tavallisen kolmen päivän sijaan?

Epävirallisissa kisoissa kaksipäiväinen viikonloppu olikin yleisemmin käytössä vanhempina aikoina, mutta virallisissa kisoissa on kulunut ainakin erittäin kauan aikaa edellisestä sellaisesta kerrasta kun kisaviikonloppu on ollut vain kaksipäiväinen ajoiltaan.

Kaikkiaankin kun käytäntö sellaisenaankin on ollut hyvin harvinainen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös