Erittäinkin moni kaikkiaan.
No tämä kyllä on ihan suotavakin muutos, mutten usko, että silti olisi menneisyydessä turva-autoja nähty solkenaan. Itse asiassa naureskelin vähän koronakauden uusinnoille, kun FOM striimasi YouTubessa jotain 80-lukulaista kisaa. Joku raukka oli törmännyt shikaanissa kaiteeseen ja auto jätettiin kylmästi kisan ajaksi siihen sisäkurviin vaikka taisi osittain olla radallakin. Turva-aluetta shikaanissa oli ehkä metrin verran.... Oliko peräti kauden '86 päätöskisa.
Ei todellakaan nähty solkenaan.
Pikemminkin oli turva-auton ja turva-auton edeltäjän Course Carin alikäyttöä. Hommat hoidettiin varsin kauan juurikin siitä syystä punaisin lipuin.
Huolimatta myös siinä tapauksessa, että Course Car olisi lähtenytkin jo radalle hälytysajoon kuten aika usein lähtikin.
Äärimmäisen harvoin kävi niin, että Course Carin ajaessa kisaa ei keskeytetty punaisin lipuin ja ajettiin kuin turva-auton ajan tilanteissa vuodesta 1992 eteenpäin alkuun tietenkin erittäin harvoin.
Vain kolmesti eli Montreal 1990, Montreal 1991 ja Adelaide 1991 olivat sellaisia kisoja missä Course Car oli hälytysajossa ja hommaa ei liputettu heti tai alle 2 kierroksen sisään poikki punaisin lipuin.
Lopulta tosin sitten useammankin Course Car-vierailun ja yhden Medical Car-vierailun jälkeen Adelaidessa 1991 järjettömän kaatosateen vuoksikin punainen lippu heilui.
Juuri tuo kisa. Nanninin Minardi jäi noin 70 kierroksen ajaksi radan keskivaiheella olevaan vasen/oikea-yhdistelmään. Sennankin auto oli osin radalla puolisen kisaa, mutta se sentään sisäkurvin puolella.
1990-luvulla alkoi homma muuttumaan niin, että radalle autoja ei juuri jätetty, mutta radan reunoilla autoja saattoi olla solkenaan. Jos tätä vuotta ajattelee, niin silloisilla käytännöillä varmaan Magnussenin auto olisi jäänyt Monzassa siihen kaiteen viereen loppukisaksi.
Adelaide 1986 kieltämättä oli huomiota herättävä kisa tuostakin syystä ja siitä taidettiin kauden päätteeksi alkaa vaatia silloin joitakin muutoksia juurikin tuohon radalle jättämisen määritelmiin.
Toisaalta tuohon aikaan ja vuonna 1986 vielä oli varsin ratakohtaista kaikkiaan tuo autojen jättämisen kynnys ilman liputtamista poikki punaisilla tai ilman muuta hyvin harvinaista hälytysajoa.
Se mikä Adelaidessa vielä oli mahdollista niin ei olisi ollut mahdollista esimerkiksi Detroitissa ja Monacossa.
Course Car-ajan lopulla saattoi olla jonakin vuonna eli varmaankin vuosina 1987-1991 oli ennen pitkää sellainen pykälä jo säännöissä, että tietyn rajan jälkeen täytyi jo lähtökohtaisesti tulla Course Car radalle kun muutoin olisi tullut punainen lippu automaattisesti ellei siihen kierrosmäärään mennessä tiettyä autoa olisi jo kerätty radalta pois keltaisten lippujen vaikutusalueella.
Mikäli vuonna 1986 tuollainen pykälä olisi ollut voimassa (Mitä vahvasti epäilen.) niin siinä tapauksessa Adelaidessa ainakin olisi syyllistytty sen räikeään rikkomiseen.
Toisaalta taas vanhempina aikoinakin F1:ssä oli aika yllättävänkin monta tiukkapipoista pykälää aikansa tai ihan tämänkin ajan mittapuulla, mutta tuolloin niistä ei vain piitattu samalla tapaa kuin miten sen jälkeen.