Ralli Pohjois-Amerikassa

  • Viestiketjun aloittaja L4z!
  • Aloituspäivämäärä

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
äytännössä kaikkiin jenkeistä uitettaviin autoihin on Euroopassa vaihdettava valoumpiot ja tehtävä vähän muitakin sähkötöitä ennen kuin voi yrittääkään saada rekisteriin.
Niin, tai ainakin Suomessa, jossa Trafi on erehtymätön ja kaikki menee by the book. Paitsi verotusarvo, joka menee ylä -ja alakuun, pärstäkertoimen ja Nörttiauton tarjonnan perusteella hatusta heitetyn komposiitin mukaan. Nuo Amerikasta uitettujen autojen sähkötyöt, "suomistukset" esim. sidemarkerien deaktivointi, niitä on sitten tehty enemmän tai vähemmän siististi, yleensä vähemmän, käytetty esim. pari milliä liian suurta poranterää, jomppilangat kemu-teipillä ja sytkärillä umpeen yms.
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
882
Itse asiassa minusta pari-muutama vuosi sitten tuo suomalainen valonatsismi vapautui, ja nykyään jenkkituonneissa hyväksytään myös tuo jenkkien dot-hyväksyntä, ei tarvi olla enää e-hyväksyttyjä valaisimia. Toki autoilijoille langetettu hallintoalamaisuus ja sääntö-Suomi-ajattelu näkyy vielä siinä, että aikanaan e-valojen jälkiasennuksella pilattuja autoja ei saa muuttaa alkuperäisille amerikkalaisille ajovaloille, vaikka tismalleen samanlaisilla valoilla varustettuja autoja saa katsastettua jos ne on tuotu tuon säännöksen muuttumisen jälkeen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Kaveri toi joskus kärryn vetoautoksi läpivetävän GMC Suburbanin joka rekattiin kuorma-autoksi. Oli melkoinen arbeeti saada kaikki nippelit - muutkin kuin ajovalot - Eurostoliiton normien mukaisiksi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Kaveri toi joskus kärryn vetoautoksi läpivetävän GMC Suburbanin joka rekattiin kuorma-autoksi. Oli melkoinen arbeeti saada kaikki nippelit - muutkin kuin ajovalot - Eurostoliiton normien mukaisiksi.
Minun kokemukseni ovat vuosien takaa, joten en aivan uusimpia käänteitä valoasioista tiedä. 1998 mallin Oldsmobile Intriguessa oli sumuvalot poistettu, koska E-hyväksyntä puuttui aika rujosti: tyhjät kolot puskurissa ja siellä jomppilangat yhteen poltettuna. Tuon ikäisessä myös punaiset takavilkut eivät enää kelvanneet, mutta niihin oli jostain löytynyt keltaiset vastineet.

Mitä tulee ylempänä hieman asiattomaan sävyyn esitettyyn kysymykseen, niin yleensähän Yhdysvalloista tuonti painottuu klassikkoautoihin, jotka on tuotu länsirannikolta. Jokainen voi miettiä paljonko esim. "matching numbers" Plymouth 'Cudaa on myyty Eurooppaan uutena. Lisäksi pohjoiseurooppalainen ilmasto ei ole klassikkoautoille optimaalisin, koska auto on ulkona säilytettäessä käytännössä aina märkä. Kalifornia-autoista alustan pultit irtoavat ilman rälläkää tai kaasutohoa, eikä mittavat ruostetyöt tyyliin neliön verran peltiä etujalkatiloista pois ole ensimmäisenä ohjelmassa.

Siis ihan samaan tapaan kuin vaikkapa F-ryhmän M3:set. Aika harva niistä on rekisteröity uutena Suomeen vaan niistä suurin osa on metsästetty esim. Etelä-Saksasta, jossa talvi on oikeasti aika lyhyt jakso ilman kuuden kuukauden "marraskuuta". Huono aihio kun tuottaa kuluja, jotka ovat suuremmat kuin rahdit ja alvit. Suomi-auton kanssa ennen kaarihitsausta pestään ensin alustamassat pois ja sitten alkavat ruostetyöt. Pintaruostettahan ei ole olemassakaan, vaan pienen kukan takia menee AINA vähintään kämmenen verran peltiä.

Uudehkojen "tavallisten" autojen tuonti on ollut aina marginaalissa ja lähinnä perustunut veroetuun, eli auto on tuotu Yhdysvalloissa asumisen jälkeen muuttokuormassa. Se taas on jokaisen oma asia, laivaako auton Suomeen, ehkä potentiaalinen voitolla myynti mielessä vai hukkaako sen Craigslistin tai vastaavan kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Sendaaja

Active member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
34
Nostetaas pitkästä aikaa tämäkin lanka pinnalle.

Seuraan ARA:n hommia lähinnä toisella silmällä, aina kun aikaa ja kiinnostusta riittää. Kärjessä keikkuu irlantilaista ralliharrastajaa, motocross legendaa, entistä maastopyöräilijää, Gymkhana -ukkoa ja muuta kirjavaa väkeä vielä kirjavammalla kalustolla. Käsittääkseni säännöt tuolla ovat aika avoimia, ja pätkillä pyörii R5+:ia, vanhoja WRC Fordeja variaatioineen, ja tietenkin noita about 400 bhp WRX Subaruita.

Aina tuota seuratessa herää sarja kysymyksiä. Minkälainen tuo taso on ihan oikeasti verrattuna Eurooppaan? Miten joku vaikkapa Ingram pärjäisi tuolla perus R5 autolla, puhumattakaan jostain vielä kovemmasta äijästä? Mikkelsen, Gryazin? Mitään vertailukelpoisia tuloksia vaikkapa WRC:stä ei keltään tuolla ajavista löydy. Onko tuo ihan huuhaa sarja, vai mennäänkö siellä oikeasti lujaa?
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
yksi asia jossa ARA on ihan omalla tasollaan verrattuna WRC:n on Alustojen kuin Youtube hyötykäyttö. WRC pistää yhä ulos todella säälittävää sontaa ja nollakontenttia esimerkiksi omalle youtube kanavalle, Ihan kuin suurin osa sisällöstä laittettaisiin julki keskeneräisenä koska ei ole muutakun todella laimeaa musiikkia ja tekstiä suurimmassa osassa videoista jonkun selostajan puheen sijaan, Ihan kuin WRC olisi jämähtänyt kontentillaan vuoteen 2011 jolloin vielä kontentti jota pistävät ulos tällä hetkellä oli menevää. Dirtfish pistää ulos myös todella hyvää kontenttia ARA:n kisoista.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1025
yksi asia jossa ARA on ihan omalla tasollaan verrattuna WRC:n on Alustojen kuin Youtube hyötykäyttö. WRC pistää yhä ulos todella säälittävää sontaa ja nollakontenttia esimerkiksi omalle youtube kanavalle, Ihan kuin suurin osa sisällöstä laittettaisiin julki keskeneräisenä koska ei ole muutakun todella laimeaa musiikkia ja tekstiä suurimmassa osassa videoista jonkun selostajan puheen sijaan, Ihan kuin WRC olisi jämähtänyt kontentillaan vuoteen 2011 jolloin vielä kontentti jota pistävät ulos tällä hetkellä oli menevää. Dirtfish pistää ulos myös todella hyvää kontenttia ARA:n kisoista.
Erittäin hyvä pointti. Jos jotain tuolla amerikan yhdysvalloissa osataan, niin se on markkinointi. WRCn kontetti WRC+n ja all liven osalta on erittäin hyvää, mutta lieneekö paukut menneen pitkälti siihen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Jenkkien omista kuskeista lähinnä Block ja Pastrana olisivat jollain lailla mainittaviin suorituksiin kykeneviä WRC-ympyröissä jos vaan saisivat alleen sääntöjen mukaisen ja kilpailukykyisen kaluston. Noilla ARA:n Subaruilla ei sinällään saane osallistua Euroopan sarjoihin kuin enintään johonkin BRC:n proto-luokkaan. Hamed al Wahaibi lienee samaa tasoa kuin Kassi-Alma eli hidas kuin perkele.
Kanukkien Leblanc ja Mailloux on sit jokerikortteja. Pärjänneet hyvin Kanadan puolella ajetuissa ralleissa, jotka Block ja Pastrana on skipanneet (varmaankin Corona-syistä). Mutta en toistaiseksi usko että pärjäisivät edes WRC2 ympyröissä.
Pitkäänhän Kiwi Rod Millen ajeli hyvällä menestyksellä noita Ameriikan ralleja vaikka MM-sarjassa ei niin ihmeellisesti koskaan pärjännytkään. Lähinnä samalla tasolla olevan vastuksen tarjosi Audillaan John Buffum.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Jenkkien omista kuskeista lähinnä Block ja Pastrana olisivat jollain lailla mainittaviin suorituksiin kykeneviä WRC-ympyröissä jos vaan saisivat alleen sääntöjen mukaisen ja kilpailukykyisen kaluston. Noilla ARA:n Subaruilla ei sinällään saane osallistua Euroopan sarjoihin kuin enintään johonkin BRC:n proto-luokkaan. Hamed al Wahaibi lienee samaa tasoa kuin Kassi-Alma eli hidas kuin perkele.
Kanukkien Leblanc ja Mailloux on sit jokerikortteja. Pärjänneet hyvin Kanadan puolella ajetuissa ralleissa, jotka Block ja Pastrana on skipanneet (varmaankin Corona-syistä). Mutta en toistaiseksi usko että pärjäisivät edes WRC2 ympyröissä.
Pitkäänhän Kiwi Rod Millen ajeli hyvällä menestyksellä noita Ameriikan ralleja vaikka MM-sarjassa ei niin ihmeellisesti koskaan pärjännytkään. Lähinnä samalla tasolla olevan vastuksen tarjosi Audillaan John Buffum.
Brandon Semenuk tehnyt nousua Jenkkien ARA sarjassa lyöden Blockin ja Pastranan esimerkiksi Oregon Trail rallissa tämän kuun alussa Samalla kalustolla kuin Block ja Pastrana, Semenuk siirtyi Jenkkeihin kokoaikaisesti viime vuonna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14671
Sijainti
Tampereen lenkki
Aina tuota seuratessa herää sarja kysymyksiä. Minkälainen tuo taso on ihan oikeasti verrattuna Eurooppaan? Miten joku vaikkapa Ingram pärjäisi tuolla perus R5 autolla, puhumattakaan jostain vielä kovemmasta äijästä? Mikkelsen, Gryazin? Mitään vertailukelpoisia tuloksia vaikkapa WRC:stä ei keltään tuolla ajavista löydy. Onko tuo ihan huuhaa sarja, vai mennäänkö siellä oikeasti lujaa?
En ihan hirveästi pitäisi minään. Pari huippukuskia kerrallaan, ja tosi vaihtelevaa kalustoa.

Tämän vuoden Olympus-rallissa oli irlantilaiset Josh McErlean ja Callum Devine, jotka on MM-ralleissakin näkyneet. MM-ralleissa ovat aina WRC2:n kärjestä kaukana, Olympuksessa helposti nopeimmat R5-autot.

Oliver Solberg myös voitti ihan miten tahtoi vuonna 2019, jolloin hän oli vielä todella kokematon MM-tasolla. Tuolloin vastassa oli konkari David Higgins samanlaisella Subarulla ja Barry McKenna Ford Fiesta S2000 Turbolla.
 

Sendaaja

Active member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
34
Jenkkien omista kuskeista lähinnä Block ja Pastrana olisivat jollain lailla mainittaviin suorituksiin kykeneviä WRC-ympyröissä jos vaan saisivat alleen sääntöjen mukaisen ja kilpailukykyisen kaluston.
Komppaan kyllä Anttia, Block on jo antanut ihan riittävät näytöt WRC tasolla, ei jatkoon. Pastrana taas monilahjakkuudellaan ja hulluudellaan voisi yksittäisessä kisassa R5:lla tai jopa WRC:llä saada tyydyttävän tuloksen onnistuessaan. (WRC3 TOP5, WRC TOP10?).

Kenenkään muun en usko vanhalla mantereella pärjäävän ilman vuosien orientoitumista ja opettelemista. Tuntuu, että ARA-kuskien kynnys lähteä kokeilemaan siipiänsä Eurooppaan on myös melko korkea, vaikka rahaa varmasti riittäisi. Eihän se hyvältä näyttäisi, jos kyseisen sarjan mestarit ottaisivat 10-0 pataan Euroopan aktiiviharrastajilta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Komppaan kyllä Anttia, Block on jo antanut ihan riittävät näytöt WRC tasolla, ei jatkoon. Pastrana taas monilahjakkuudellaan ja hulluudellaan voisi yksittäisessä kisassa R5:lla tai jopa WRC:llä saada tyydyttävän tuloksen onnistuessaan. (WRC3 TOP5, WRC TOP10?).

Kenenkään muun en usko vanhalla mantereella pärjäävän ilman vuosien orientoitumista ja opettelemista. Tuntuu, että ARA-kuskien kynnys lähteä kokeilemaan siipiänsä Eurooppaan on myös melko korkea, vaikka rahaa varmasti riittäisi. Eihän se hyvältä näyttäisi, jos kyseisen sarjan mestarit ottaisivat 10-0 pataan Euroopan aktiiviharrastajilta.
On toki antanut näyttöjä, mutta toisaalta onpa tuolla WRC-ympyröissä näitä al-Qassimin ja Bertellin tasoisia harrastelijoitakin nähty ja WRC2/WRC3 tasolla tasoerot on vielä suuremmat. Eivät Pastarana ja/tai Block mitään mestarikandidaatteja olisi mutta eivät mitään liikkuvia shikaanejakaan.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Olisi tosin mielenkiintoista jos pohjois-USassa tai Kanadassa järjestäisivät toisen lumi rallin.
Tuskin ainakaa wrc-sarjaa sinne, ku Hyprid ei taida olla isokoneisista pitävien amerikkalaisten juttu. ;) Siellä tv.ssä ed. mainosvat. Toisin kuin EUroopassa jossa sähköautovillitys ja mahdollisimman pienikulutus on in.
Subaru USA tehdasviritys?? 2l koneella ajavat edelleen, kuin Euroopassa kärvistellään pieniruokaisina. ;D Japsit eivät enää lähde kiertään Euroopan mm-sarjaa jossa paistaa läpi vain rallin vihaaminen f1-meiningillä. Ahah.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Kanadassa tai sit USA:n puolella Kanadan rajan tuntumassa - Dakotasta Michiganin kautta Maineen olisi kyllä ihan buenot kelit ajella talvirallia. Ongelma(?) on vain siinä, että mitään mainittavaa asutuskeskusta ei sijaitse lähimaillakaan (siis USA:n puolella). Kanadassa kun rallin veisi Edmontonin tai Winnipegin seuduille, niin voisi onnistuakin.
WRC:n tekniset säännökset tosin sulkisivat ne vähätkin amerikkalaiset kuljettajat pois ainakin yleiskilpailusta. Johonkin Rally GT luokkaan voisi ehkä osallistua jollain Hemi-koneisella Camarolla tai Mustangilla tai Challengerilla tosin aika huono vitsi tuo RGT luokka on ollut kun autoina on jotain fakin' Abarth-badge-tuunattua Mazdaa. Kas kun eivät aja jollain Fiat 500 Abarthilla ja uskottele sen olevan GT-auto.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Mainessa lähtö/maalipisteeksi varmasti Portland (kyllä, saman niminen paikka kuin toisella rannikolla Oregonissa) tai Bangor (Stephen Kingin kotipaikka) olisivat riittävän kokoisia. Tosin mitään metropoleja ne eivät ole kuten Edmonton, toisaalta ensin mainitun asukasluku on kutakuinkin sama kuin Korsikan rallista tutun Ajaccion.

Mitä tulee MX5/Miataan, en ymmärrä miksi siitä pitää väkisin tehdä GT-autoa, kun se ei sitä ole. Toisaalta se ei sitä tarkoita, etteikö sellainen ole hauska auto harrastaa ja istua ratin takana. Parillakin tutulla on noita kesäautona. Samalla tapaahan on yhdentekevää onko joku Triumph Spitfire varsinaisesti nopea. No ei ole, mutta veikkaisin että myös pirun hauska ajettava, vaikka sellaista en ole koskaan kokeillutkaan. Tosin Triumphit eivät olleet uutenakaan kovin käyntivarmoja, Mazda on siinä mielessä kiitollinen harrastettava kun sitä ei tarvitse pajottaa koko ajan.
 
Ylös