Ralli Pohjois-Amerikassa

  • Viestiketjun aloittaja L4z!
  • Aloituspäivämäärä

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3166
Sijainti
Lohja
äytännössä kaikkiin jenkeistä uitettaviin autoihin on Euroopassa vaihdettava valoumpiot ja tehtävä vähän muitakin sähkötöitä ennen kuin voi yrittääkään saada rekisteriin.
Niin, tai ainakin Suomessa, jossa Trafi on erehtymätön ja kaikki menee by the book. Paitsi verotusarvo, joka menee ylä -ja alakuun, pärstäkertoimen ja Nörttiauton tarjonnan perusteella hatusta heitetyn komposiitin mukaan. Nuo Amerikasta uitettujen autojen sähkötyöt, "suomistukset" esim. sidemarkerien deaktivointi, niitä on sitten tehty enemmän tai vähemmän siististi, yleensä vähemmän, käytetty esim. pari milliä liian suurta poranterää, jomppilangat kemu-teipillä ja sytkärillä umpeen yms.
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
400
Itse asiassa minusta pari-muutama vuosi sitten tuo suomalainen valonatsismi vapautui, ja nykyään jenkkituonneissa hyväksytään myös tuo jenkkien dot-hyväksyntä, ei tarvi olla enää e-hyväksyttyjä valaisimia. Toki autoilijoille langetettu hallintoalamaisuus ja sääntö-Suomi-ajattelu näkyy vielä siinä, että aikanaan e-valojen jälkiasennuksella pilattuja autoja ei saa muuttaa alkuperäisille amerikkalaisille ajovaloille, vaikka tismalleen samanlaisilla valoilla varustettuja autoja saa katsastettua jos ne on tuotu tuon säännöksen muuttumisen jälkeen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4181
Sijainti
Event horizon
Kaveri toi joskus kärryn vetoautoksi läpivetävän GMC Suburbanin joka rekattiin kuorma-autoksi. Oli melkoinen arbeeti saada kaikki nippelit - muutkin kuin ajovalot - Eurostoliiton normien mukaisiksi.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3166
Sijainti
Lohja
Kaveri toi joskus kärryn vetoautoksi läpivetävän GMC Suburbanin joka rekattiin kuorma-autoksi. Oli melkoinen arbeeti saada kaikki nippelit - muutkin kuin ajovalot - Eurostoliiton normien mukaisiksi.
Minun kokemukseni ovat vuosien takaa, joten en aivan uusimpia käänteitä valoasioista tiedä. 1998 mallin Oldsmobile Intriguessa oli sumuvalot poistettu, koska E-hyväksyntä puuttui aika rujosti: tyhjät kolot puskurissa ja siellä jomppilangat yhteen poltettuna. Tuon ikäisessä myös punaiset takavilkut eivät enää kelvanneet, mutta niihin oli jostain löytynyt keltaiset vastineet.

Mitä tulee ylempänä hieman asiattomaan sävyyn esitettyyn kysymykseen, niin yleensähän Yhdysvalloista tuonti painottuu klassikkoautoihin, jotka on tuotu länsirannikolta. Jokainen voi miettiä paljonko esim. "matching numbers" Plymouth 'Cudaa on myyty Eurooppaan uutena. Lisäksi pohjoiseurooppalainen ilmasto ei ole klassikkoautoille optimaalisin, koska auto on ulkona säilytettäessä käytännössä aina märkä. Kalifornia-autoista alustan pultit irtoavat ilman rälläkää tai kaasutohoa, eikä mittavat ruostetyöt tyyliin neliön verran peltiä etujalkatiloista pois ole ensimmäisenä ohjelmassa.

Siis ihan samaan tapaan kuin vaikkapa F-ryhmän M3:set. Aika harva niistä on rekisteröity uutena Suomeen vaan niistä suurin osa on metsästetty esim. Etelä-Saksasta, jossa talvi on oikeasti aika lyhyt jakso ilman kuuden kuukauden "marraskuuta". Huono aihio kun tuottaa kuluja, jotka ovat suuremmat kuin rahdit ja alvit. Suomi-auton kanssa ennen kaarihitsausta pestään ensin alustamassat pois ja sitten alkavat ruostetyöt. Pintaruostettahan ei ole olemassakaan, vaan pienen kukan takia menee AINA vähintään kämmenen verran peltiä.

Uudehkojen "tavallisten" autojen tuonti on ollut aina marginaalissa ja lähinnä perustunut veroetuun, eli auto on tuotu Yhdysvalloissa asumisen jälkeen muuttokuormassa. Se taas on jokaisen oma asia, laivaako auton Suomeen, ehkä potentiaalinen voitolla myynti mielessä vai hukkaako sen Craigslistin tai vastaavan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös