AnttiL
Reittinörtti
Mielenkiintoista luettavaa https://yle.fi/urheilu/3-11785735
En ulvo sähkön perään, mutta tästä rallin DNA säkeestä voisi ehkä jo luopua? Mikä se sellainen oikeasti on? Rallin DNA. Ajat ja tavat muuttuvat, DNA:ssa se tuskin näkyy.Siinähän satsaavat. Eipä ole Jaguaareja liiemmin näkynyt WRC-baanoilla. Ralli ja täyssähköautot on vaan täysin mahdoton kombo ihan tekniikankin puolesta ja sotii sitäpaitsi rallin DNA:ta vastaan pahemman kerran. Sitä DNA:ta on jo nyt pers'raiskattu ihan riittävästi tekemällä kisoista jotain muutaman pätkän virka-aikaan ajettavia rallisprinttejä.
Kyllä, ja vielä enemmän näin vuonna 2018, jolloin päätös hybrideistä tehtiin. Jos vaikka Paddonin auto olisi ollut tuolloin jo siinä pisteessä kuin nyt, olisiko päätös ollut toinen?Ajat muuttuu nopeasti. Vielä n. vuosi sitten suurin osa tuntui olevan sitä mieltä, että ei ikinä ralliin mitään sähköautoja
Tähän tekee mieli tarttua ja olla siinä mielessä päinvastaista mieltä, että nimenomaan siinä "rallin DNA:ssa" (toki jokaisella on vapaus käsittää se tavallaan) tämän sähköistymisen tulisi näkyä. Kääntäen: se olisi ehdottomasti rallin DNA:n vastaista jättäytyä pois sähköistymiskehityksestä. Rallissa on aina ollut kyse viimeisimmistä autoilun teknologioista. Miksi ihmeessä sähkön pitäisi tehdä tässä poikkeus? Itse näen tässä aivan valtavan mahdollisuuden rakkaalle lajille - siirtymällä kehityksen aallonharjalle ja jonkinlaiseksi edelläkävijäksi rallilla on paras mahdollisuus palauttaa itsensä autotehtaiden johtoryhmien kokousten agendalle. Ja sitähän kaikki rallin ystävät lopulta kuitenkin haluavat, eikö? Win-win.En ulvo sähkön perään, mutta tästä rallin DNA säkeestä voisi ehkä jo luopua? Mikä se sellainen oikeasti on? Rallin DNA. Ajat ja tavat muuttuvat, DNA:ssa se tuskin näkyy.
Mikä on mielestäsi rallin DNA?Ralli ja täyssähköautot on vaan täysin mahdoton kombo ihan tekniikankin puolesta ja sotii sitäpaitsi rallin DNA:ta vastaan pahemman kerran. Sitä DNA:ta on jo nyt pers'raiskattu ihan riittävästi tekemällä kisoista jotain muutaman pätkän virka-aikaan ajettavia rallisprinttejä.
Juuri näin. Vielä joskus 80-90-luvulla ralliautot näkyi useinkin autotehtaiden mainoksissa ja esim. Toyota esitti ylpeästi mainoksissaan Kankkusen Safari-voittoa Toyotalla. Autojen tehokkuus, sporttisuus, kestävyys ym. olivat vielä silloin kova mainosvaltti.Rallissa on aina ollut kyse viimeisimmistä autoilun teknologioista. Miksi ihmeessä sähkön pitäisi tehdä tässä poikkeus? Itse näen tässä aivan valtavan mahdollisuuden rakkaalle lajille - siirtymällä kehityksen aallonharjalle ja jonkinlaiseksi edelläkävijäksi rallilla on paras mahdollisuus palauttaa itsensä autotehtaiden johtoryhmien kokousten agendalle. Ja sitähän kaikki rallin ystävät lopulta kuitenkin haluavat, eikö? Win-win.
Valitetttavasti minulla ei ole näkynyt satellitti tv muutamaan vuoteen. Tuli katseltua eri maiden lähetyksiä hyvin vuoksi silloin.Muistan , erityisesti Englannissa automainokset olivat usein hyvinkin ns urheluhenkisiä. Suomessa automainokset ovat olleet aina todella lässyjä. Ihan kuin hävettäisiin, että auto ihan kiva juttu.Tultaessa 2000-luvulle tällainen mainostaminen on vähentynyt ja rallimenestys on ollut vähän ristiriidassa autonvalmistajien imagon kanssa. Autojen turvallisuus, taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys ovat olleet tekijöitä, jotka ovat myyneet tämän vuosituhannen puolella. Äänekäs, paljon kuluttava WRC-auto vaarallisen lajin parissa ei oikein istu näihin edellämainittuihin myyntivaltteihin.
Jos ei ole huomannut mitään kehitystä akkutekniikassa esimerkiksi viimeisen 20 tai 25 vuoden aikana, niin vika lienee tarkkailijassa. Biopolttoaineissa on laajassa mittakaavassa omat ongelmansa, kuten on akuissakin.Asiaan: en ymmärrä miksi biopolttoaineet ovat jotenkin taustalla kaikessa jonninjoutavassa sähköhömpötyksessä. "Akkuteknologia kehittyy vauhdilla". kehittyy vai. En minä ainakaan ole huomannut tuollaista.
En ole huomannut. Se, että joku tesla pakkaa auton täyteen nitä samoja Li- ion läppäriakkuja, joita on ollut olemassa jo pari vuosikymmentä, ei ole uutta.Jos ei ole huomannut mitään kehitystä akkutekniikassa esimerkiksi viimeisen 20 tai 25 vuoden aikana, niin vika lienee tarkkailijassa. Biopolttoaineissa on laajassa mittakaavassa omat ongelmansa, kuten on akuissakin.
Allekirjoitan. Olihan tossa jotain ihan validia pointtiakin, mut kääritty kyllä sellaseen Krista Kiurumaiseen negailuskeidaan että meni jossain kohdin omalta osalta aika lailla lukukelvottomaksi.https://www.rallit.fi/nyt-tulee-kovaa-tekstia-rallin-mm-sarjasta-juna-ajettiin-vakisin-pain-kallionseinamaa/
Nyt ei ole kyseessä Liimatainen tai Kunto Kalpa, vaan huomattavasti vähemmän vaikeasti arvattavissa oleva nimimerkkikirjoittaja (maailmanlopun saarnaaminen ja muutama yksityiskohta johtavat jäljille). Sinänsähän tässä on ihan asiaa pohdinnan ja johtopäätösten takana (ja faktat varmasti nekin kunnossa), mutta itse en ole tämän tyyppisen "ettekö nyt näe että minä tiedän ja minä olen oikeassa" tyyppisen ilmaisun suuri fani. Sen lisäksi kieltäydyn vielä tässä vaiheessa uskomasta sitä, että esitetty lopputulos on ainoa mahdollinen. Pelissä on kuitenkin suoraan ja välillisesti satoja miljoonia euroja ja aika monen henkilön on työpaikkansa ja arvovaltansa säilyttääkseen vietävä juuri tämä projekti säädyllisesti maaliin. Niistä lähtökohdista on ennenkin onnistuttu - jos toki myös epäonnistuttu. Aika näyttää.