Formula 1 - 2021 - 1 - Bahrainin GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6182
Samaa mieltä. Minusta auton pitäisi rikkoontua samaan tapaan kuin muutama vuosi sitten jollaain radalla, olikohan se Itävalta? Silloin tuli naurettavat reaktiot kuskeilta ja talleilta, kuinka virheestä kärsitään. Tai toinen vaihtoehto on sitten sallia radan käyttö täysin eli voi vedellä valkoisten viivojen yli niin kuin huvittaa.
Eihän sekään ideaali tilanne ole, että jousitus hajoaa kun ajaa pitkäksi (huom. ei seinään), joten ihan ymmärrettävä reaktio tuo oli minun mielestä. Parastahan se olisi, kun siellä olisi sitä ruohoa/hiekkaa ja se nimenomaan hidastaisi autoa eikä rikkoisi sitä.

Minusta on aika hauskaa, että FIA on toitottanut turvallisuutta, kun hiekasta ja ruohosta on luovuttu, mutta sitten on noita järjettömiä ratkaisuja, kuten se makkarakanttari Parabolicassa, joka melkein tappoi pari ratavirkailijaa F3:ssa pari vuotta sitten. Ja sitten on vielä esim. kakkosmutkan aivovammainen kiertolenkki Sotshissa, joka on useasti aiheuttanut aivan tarpeettomia vaaratilanteita ykkösissä ja oheisluokissa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eihän sekään ideaali tilanne ole, että jousitus hajoaa kun ajaa pitkäksi (huom. ei seinään), joten ihan ymmärrettävä reaktio tuo oli minun mielestä. Parastahan se olisi, kun siellä olisi sitä ruohoa/hiekkaa ja se nimenomaan hidastaisi autoa eikä rikkoisi sitä.

Minusta on aika hauskaa, että FIA on toitottanut turvallisuutta, kun hiekasta ja ruohosta on luovuttu, mutta sitten on noita järjettömiä ratkaisuja, kuten se makkarakanttari Parabolicassa, joka melkein tappoi pari ratavirkailijaa F3:ssa pari vuotta sitten. Ja sitten on vielä esim. kakkosmutkan aivovammainen kiertolenkki Sotshissa, joka on useasti aiheuttanut aivan tarpeettomia vaaratilanteita ykkösissä ja oheisluokissa.
Eikös siinä pääsääntöisesti kummiskin siipirikkoja ollut?
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Bottaksen pitäisi parantaa lähtöjä jatkossa. Eilinen kisa kaatui lähtöön jälleen kerran. Vauhdillisesti oli samalla tasolla Hamiltonin kanssa. 6s-8s ajamalla syntynyt ero tuli lähdön ansiosta, jonka jälkeen Hamilton sai pari kolme sekkaa per stoppi etua vielä tultuaan ansaistusti ekana pysähdykselle. Lisäksi päälle 9s ylimääräistä huonosta pysähdyksestä johtuen. Hamiltonin renkaanhallinta oli minusta aika lähellä Bottasta, joten kärsiikö Hamilton Bottasta enemmän vähentyneestä peräpään pidosta? Hienoa, että antoi heti palautetta taktiikasta, joka ei mahdollistanut kärkimiesten haastamista. Eli olisi luultavasti halunnut erilaisen strategian, kuten julkisesti nyt sanoi. Ei olisi ollut edes mitään hävittävää siinä.
Hyvin Valtteri ajaa. Ja onhan se aika oletettavaa, että 7-kertainen mestari saa sen optimitaktiikan kisaan. Mutta on Valtterilla mahdollisuutensa. Kuinka paljon sitten vaikuttaa kuskikohtaiset säädöt? Jotenkin tuntui, että Valtterilla oli parempi vauhti kovilla kumeilla (liekö ihan suunnitellusti). Olen edelleen sitä mieltä, että Lewis on löytänyt jotain tiiminsä kanssa "porsaan reikää" :) Ja säätävät lähtöruudukossa kuskin toimesta lähtöön ja kisaan liittyvä säätöjä. Ainahan Hamilton on edukseeen ollut kisasssa Valtteriin nähden. Mutta moottorikarttojan jäädyksen jälkeen, tendessi on vaan kasvanut. Ja ennen kuin joku kerkeää sanomaan, voihan se olla että tuossa konseptissa taito korostuu. Mutta katsokaapa Hamiltonin incar cameraa imolan ruudukossa. Jotain siellä säädetään tosissaan ratista tallin kanssa? Eniten ihmettelen miten Valtteri lähtee ruudukosta tasatahtia samalaisella autolla, mutta jää sitten kiihdytyksen jossain vaiheessa Hamiltonille?!
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Minkä helvetin takia radat suunnitellaan niin että nopein reitti on radan ulkopuolelta? Eikö sinne voi laittaa korokkeita/muita esteitä ettei sinne houkuttele mennä!? Ja sitten tuomaristo, kuskit ja formulakansa on aivan sekaisin mikä on sallittua ja mikä ei.
Radoille alkamaan n 1m valkoisten viivojen jälkeen hiekka tai nurmi
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Hyvin Valtteri ajaa. Ja onhan se aika oletettavaa, että 7-kertainen mestari saa sen optimitaktiikan kisaan. Mutta on Valtterilla mahdollisuutensa. Kuinka paljon sitten vaikuttaa kuskikohtaiset säädöt? Jotenkin tuntui, että Valtterilla oli parempi vauhti kovilla kumeilla (liekö ihan suunnitellusti). Olen edelleen sitä mieltä, että Lewis on löytänyt jotain tiiminsä kanssa "porsaan reikää" :) Ja säätävät lähtöruudukossa kuskin toimesta lähtöön ja kisaan liittyvä säätöjä. Ainahan Hamilton on edukseeen ollut kisasssa Valtteriin nähden. Mutta moottorikarttojan jäädyksen jälkeen, tendessi on vaan kasvanut. Ja ennen kuin joku kerkeää sanomaan, voihan se olla että tuossa konseptissa taito korostuu. Mutta katsokaapa Hamiltonin incar cameraa imolan ruudukossa. Jotain siellä säädetään tosissaan ratista tallin kanssa? Eniten ihmettelen miten Valtteri lähtee ruudukosta tasatahtia samalaisella autolla, mutta jää sitten kiihdytyksen jossain vaiheessa Hamiltonille?!
Katselin myös, että Valtsu menee kovilla kovempaa.
Jostain olin lukevinani, että talli myös määräsi autoon rengastuksen, joita Vale ei olisi halunnut.

Ihan hyvä, että nostaa julkisesti hieman meteliä, jos se oma ääni ei tallin sisällä meinaa kuulua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Onhan Valtsu-poju valittanut medialle kisan jälkeen aiemminkin mutta ei se hänelle anna rohkeutta vaatia tallia toimimaan järkevästi kisaviikonlopun aikana saati itse kisassakaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
... ja hajurakoa saatiin Hamiltoniin vielä lisää töpeksimällä Valtsun renkaanvaihto pitkäksi. Ei näin!
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Nii mikäs se oli ku Valtsulle sanottiin et nyt vedetään pitkä stintti ni johan se heti otettiin sisään. Oli periaatteessa se huonoin vaihtoehto ku ei tullu ajoissa mutta ei myöskään sit venyttäny stinttiä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Kisa oli aika hyvä mittari Ver - Ham kaksintaistelulle, jota on pitkään kaivattu, että nähtäisiin kumpi herroista on nopeampi.
Ekan erän vei Kinkku hitaammalla autolla, vaikka Max pääsi yrittämään drs:nkin avulla.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Yksinkertainen ratkaisu. Poistetaan kanttarit kokonaan. Valkosen viivan jälkeen alkaa nurmikko ja myöhemmin hiekka. Siinä kyllä rajat löytyy kun pari kertaa on jumissa hiekalla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kisa oli aika hyvä mittari Ver - Ham kaksintaistelulle, jota on pitkään kaivattu, että nähtäisiin kumpi herroista on nopeampi.
Ekan erän vei Kinkku hitaammalla autolla, vaikka Max pääsi yrittämään drs:nkin avulla.
Verstappen möhläsi tällä kertaa oman mahdollisuutensa. Miksi edes päästi tuossa tilanteessa ohitse ja keräsi kaiken lian renkaisiin? Olisi päästänyt pääsuoralla siten, että Hamilton olisi ajanut DRS:n avulla ohitse ja Hamiltonin olisi pitänyt ajaa mutka sisälinjalla likaisella puolella (toki puhdistunut ohituksista johtuen) ja Verstappen olisi päässyt seuraavalla DRS-suoralla itse ohi, kun Hamilton olisi joutunut ajamaan huonompaa ajolinjaa edellisissä mutkissa.

Tai ainakin olisi ajattanut Hamiltonin ohitseen siten, että seuraavan mutkan jarrutuksessa ohitse. Nyt Verstappen siirtyi itse likaiselle puolelle ja hölläsi vauhtia keskellä suoraa. Luultavasti renkaat meni alilämpöön ja keräsi kaiken lian suoralta. Tämähän on toisaalta Verstappenin tavaramerkki, ettei kaikkea mietitä aina ihan loppuun saakka. Tällä kertaa kävi näin.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Juuri siinä samalla välisuoralla olisin luullut Maxin päästävän Lewiksen vasemmalta, pölyiseltä puolelta, ohitseen. Nyt vaan siirtyi itse sinne.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Juuri siinä samalla välisuoralla olisin luullut Maxin päästävän Lewiksen vasemmalta, pölyiseltä puolelta, ohitseen. Nyt vaan siirtyi itse sinne.
Vai sotkiko renkaat jo kun ajoi pitkäksi. Maxilta sinällään nopeaa reagointia ja oli varma, että menee myöhemmin Lewiksestä heittämällä ohi . Matka loppu kesken ja Lewis saattoi alkaa käyttämään akkua, ettei Max päässyt likasessa ilmassa enää rittävän lähelle. Helmutilta taas sen verran ylimielisiä kommetteja, ettei voiton karkaaminen haittaa yhtään. Vaikka olis Maxille esityksen perusteella voiton suonut.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Red Bull tulee antamaan ilmaiseksi mestaruuden Hämikselle, kun kähmivät urakalla taktiikoita kisasta toiseen. Ja näin Mercedes tietenkin ottaa kaiken irti Red Bullin ja Verstappenin hölmöilyistä, ja varmistaa mestaruuden hyvissä ajoin ennen kauden loppua, kuten ovat viimeiset 7 vuotta.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Statement on COVID-19 Testing – 2021 Bahrain Grand Prix

The FIA and Formula 1 can today confirm that at the 2021 FIA Formula 1 Bahrain Grand Prix, between Monday 22nd March and Sunday 28th March, 8,150 tests for COVID-19 were performed on drivers, teams and personnel.

Of these, 12 people tested positive. The FIA and Formula 1 are providing this aggregated information from each Grand Prix for the purposes of competition integrity and transparency.


Ihan hyvä, että näitä julkaistaan joka kisan jälkeen. Toivottavasti koko sirkus pysyy terveenä eikä epidemia vaikuta kauden lopputulokseen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Luvut tosin vähän epämääräiset; 150 testistä 12 henkilöä positiivisia. Eli kuinka monta henkilöä testattin?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Kuulostaa melko vähältä tuommoinen 150 testiä. Olin jotenkin kuvitelmassa että kuskeja testattaisiin liki päivittäin ja muuta henkilökuntaakin aktiivisesti.

Lähetetty minun Pixel 4a (5G) laitteesta Tapatalkilla
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Siis 8150 testiä jostan löydettiin se 12 jos nyt ymmärsin oikein.
 
Ylös