Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
No siis tietysti laitetaan R5 pääluokaksi, viivalla on 50 autoa taistelemassa voitosta ja 3 uutta tehdastallia tulee heti mukaan " :) "
Näinhän se tapahtuu, näissä peruspessimistien kuvioissa jotka dissaa WRC:tä. :giggle:
- Totuus on että ei niitä talleja tule jatkossa olemaan missään luokassa olemaan neljää enempää. Ei vaan kannata. Ei niitä podiumpaikkoja ole kuin rajattu määrä. Heitetään ilmoille vaikka että WRC:ssä on Hyundai, Toyota, Ford ja vaikka Subaru. Jos sinne tulisi mukaan vielä "Opel", raakileella. Aika varmasti se ajaisi sijoista 8-12. Onko järkeä olla mukana? Ei ole.
- R5 pääluokkana ei ole mikään oikotie onneen. Kyllähän noissa alkaa sitten myös kustannukset nousta kiitos isojen tallien luokitteluiden. Ja ei siellä sitten ole niistä kärkisijoista taistelemassa kun se n.10 kuljettajaa koska parhaat on edelleen parhaita. Joo, mahdollisuus olisi esim. Lindholmilla jossain Suomessa pärjätä, mutta ei kuitenkaan. Kyllä ne MM-tallien panostukset kaikessa heijastuu siihen että huiput on edelleen huippuja ja yksityiskuskit tulee perässä.
- Rallimaailma elää 2020 luvulla, ei enää 80-luvulla. Tääkin monen olisi hyvä sisäistää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja toistelen nyt vielä sitä, että olis kiva että autotehtaat laittais sen 50-100 miljoonaa euroa per tehdas per kausi tähän hommaan, joten niiden ehdoilla olis edettävä, eikä yksityiskuljettajien tai ralliperunoiden.

Täysi MM-kausi R5-autolla ei ole myöskään halpa, eikä autotehtailla välttämättä ole kiinnostusta markkinoida noita nykyisiä R5-malleja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
miten näet itse moottoriurheilun jatkuvuuden tulevaisuudessa?
No siitä voidaan olla täysin varmoja, että ainakaan hybridit eivät tule olemaan tulevaisuutta missään moottoriurheiluluokassa!!!

Moottoriurheilun tulevaisuus on täyssähkössä/vedyssä. Ne tulevat kehittymään huimaa vauhtia ja ovat jo 2-3 vuoden päästä potenttiaalisia esim rallipoluille. Paddonin autohan on jo nyt lähes valmis...

Tämä välimenokausi 2-3vuotta voidaan lusia pois vaikka Jorma Terästä lainaten: Viivalle saataisiin helposti 50 kovan tason R5-autojen kuljettajaa. Mukana olisi puoliammattimaisia tiimejä...

O
n aivan täyttä idiotismia nyt satsata resursseja ja rahaa hybriditekniikkaan, joka ei edes ole tulevaisuutta. Ajetaan tämä välikausi pois vaikka vanhoilla Bda escorteilla....

Nää hybrid autot tuntuu olevan tälläkin foorumilla jonkinlainen sokea piste ns Tosifaneille. Hienoa, että tuo Teräsjorman vetää maton jalkojen alta kaikilta haihattelijoilta....
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tämä välimenokausi 2-3vuotta voidaan lusia pois vaikka Jorma Terästä lainaten: Viivalle saataisiin helposti 50 kovan tason R5-autojen kuljettajaa.
Here we go again...

Tiivistettynä: kymmenien miljoonien (vähintään) eurojen vieminen lajista pois per vuosi ei voi koskaan olla aidosti mikään vaihtoehto. Se ei tarkoita ammattiurheilussa koskaan mitään hyvää. Ei millään aikajänteellä. Aikataulu huomioiden, ainoa keino saada autotehtaat pidettyä MM-sarjassa mukana vuoden 2021 jälkeen on siirtyä hybriditekniikkaan. Se, oliko se alkujaan paras mahdollinen vaihtoehto, on jo ihan toinen kysymys. Nyt eletään huhtikuun loppua 2021 ja on pelastettava se, mitä pelastettavissa on. Ja se on yhtä kuin hybridit.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Mielenkiintoinen tulkinta teräsjormalta: edes Toyota ei ole virallisesti sitoutunut vuoteen 22. Ei myöskään Huihai. Adamolla on massit kyllä tehdä ja testata 22 protoa, mutta eivät siis ole varmistaneet olevansa mukana 22....!

Hybrideistä vielä. F1:ssähän on ollut hybridit vuodesta 14. Kuinka vihertävä imago on tällä hetkellä formuloilla. Ei kovinkaan!! Se siitä hybrid pelastuksesta.

Ite vanhan liiton bensalenkkarina katoin extreme e sarjaa ja täytyy kyl myöntää, että yllätyksekseni en edes ollut kovin pettynyt. En oikeastaan edes osannut kaivata ääniä. Joten jos autot menee näyttävästi, ovat kevyitä, ei äänen puuttuminen ole ongelma. Johtuu kai myös siitä, että on tottunu kattoon youtubesta moto highlitseja, joissa on moneesti joku menevä musabiisi päällä, eikä motoääniä kuulu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Here we go again...
Aikataulu huomioiden, ainoa keino saada autotehtaat pidettyä MM-sarjassa mukana vuoden 2021 jälkeen on siirtyä hybriditekniikkaan. Se, oliko se alkujaan paras mahdollinen vaihtoehto, on jo ihan toinen kysymys. Nyt eletään huhtikuun loppua 2021 ja on pelastettava se, mitä pelastettavissa on. Ja se on yhtä kuin hybridit.
Teräsjorman arvion mukaan jo 2023 pystyis mahdollisesti ajaa täyssähköllä rallia (ainakin jossainmuodossa) joten täysin tarpeetonta kehittää hybridit parin vuoden siirtymälle....ajetaan sit välivuosi (1 tai 2) vaikka vanhoilla escorteilla ja mantoilla, nii saa rallitallit kehittää rauhassa sähkiksiä.

Pelastiko hybridit F1:set. Oletteko nähneet vihervassariporukoiden hehkuttavan formuloiden ihanasta vihreydestä...niinpä. Honda just nyppäs tepselin seinästä. Mukana jopa 3 autotehdasta ja kohta enää 2 kun Rellu nyppää tepselin. (Ja Aston Martin ei sit ole autonvalmistajana mukana. Se on isä Stollin Astoniksi teippaama Forse India.)
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Teräsjorman arvion mukaan jo 2023 pystyis mahdollisesti ajaa täyssähköllä rallia (ainakin jossainmuodossa) joten täysin tarpeetonta kehittää hybridit parin vuoden siirtymälle
Nimenomaan. Ollaan pari vuotta vaikka ajamatta niin sitten 2023 asiat on taas hyvin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Nimenomaan. Ollaan pari vuotta vaikka ajamatta niin sitten 2023 asiat on taas hyvin.
Tilanne on kieltämättä raadollinen. Tarjolla vain huonoja vaihtoehtoja. Sitten kun Paddon vetää ensimmäisen kokonaisen rallin läpi omalla sähkiksellään, joka saattaa tapahtua jo aika pian, niin hybridirallitiimit tulee näyttämään ihan täysiltä idiooteilta. Ne näyttä idiooteilta nyt jo kun youtubessa pyörii Extreme e pätkiä tai Baumuslagerin Skoda klippejä. Faktat on kylmiä välitettavasti. Kyllä mäkin haluaisin palata ajassa 80-luvun alkuun kun Vatanen voitti mestaruuden Suttonin privaatti Escortilla, mutta se kai ei ole enään mahdollista...

https://www.rallit.fi/nyt-tulee-kovaa-tekstia-rallin-mm-sarjasta-juna-ajettiin-vakisin-pain-kallionseinamaa/Lukekaa tämä artikkeli ajatuksella läpi. Jormahan suorastaan vittuilee tämänkin langan rallifaneille. Huomatkaa, että allekirjoittanut on ollut täysin samoilla linjoilla Teräksen kanssa jo paljon ennen kun kys artikkeli ilmestyi. Voisi jopa epäillä että jjx ja Teräs on sama henkilö...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Teräsjorman arvion mukaan jo 2023 pystyis mahdollisesti ajaa täyssähköllä rallia (ainakin jossainmuodossa) joten täysin tarpeetonta kehittää hybridit parin vuoden siirtymälle....ajetaan sit välivuosi (1 tai 2) vaikka vanhoilla escorteilla ja mantoilla, nii saa rallitallit kehittää rauhassa sähkiksiä.
Kannattaiskohan kysyä asiaa myös talleilta/autonvalmistajilta, mitä he haluavat? Kukaan ei ole toistaiseksi ollut kovin innostunut sähkö-wrc:stä. Kyllä siellä nimenomaan on ollut tahtoa tehdä tämä hybridi tai sitten esim. vety. Ne, jotka tämän lystin maksaa ja ylipäätään mahdollistaa, heiltä se asia pitäisi ensisijaisesti kysyä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Kannattaiskohan kysyä asiaa myös talleilta/autonvalmistajilta, mitä he haluavat? Kukaan ei ole toistaiseksi ollut kovin innostunut sähkö-wrc:stä. Kyllä siellä nimenomaan on ollut tahtoa tehdä tämä hybridi tai sitten esim. vety. Ne, jotka tämän lystin maksaa ja ylipäätään mahdollistaa, heiltä se asia pitäisi ensisijaisesti kysyä.
- Autonvalmistajat haluaa sähköä tai edes hybridiä
- Tallit haluaisi ehkä ajattaa R5-autoja, koska ovat halvempia kuin nykyiset
- Kuskit haluaisi ajaa nykyisillä WRC-autoilla
- Ralliperunat haluaa katsella välikoppa-Escortteja

Koita keksiä niistä joku kompromissi
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Lukekaa tämä artikkeli ajatuksella läpi. Jormahan suorastaan vittuilee tämänkin langan rallifaneille. Huomatkaa, että allekirjoittanut on ollut täysin samoilla linjoilla Teräksen kanssa jo paljon ennen kun kys artikkeli ilmestyi. Voisi jopa epäillä että jjx ja Teräs on sama henkilö...
Kannattaa myös lukea tämä keväällä 2018 avaamani viestiketju "Rallia sähköautoilla" ja miettiä että samaan aikaan FIA teki päätöksen hybrideistä, koska valmistajat vaativat muutosta, mutta sähköautoilla ei ollut mitään jakoa ruveta kilpailemaan. Ja täälläkin niille vain naurettiin.

https://f1-forum.fi/threads/rallia-saehkoeautoilla.23312/
Eri asia, jos Paddonin Kona tai Baumschlagerin Fabia olisivat valmistuneet pari vuotta aiemmin...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Kannattaiskohan kysyä asiaa myös talleilta/autonvalmistajilta, mitä he haluavat? Kukaan ei ole toistaiseksi ollut kovin innostunut sähkö-wrc:stä. Kyllä siellä nimenomaan on ollut tahtoa tehdä tämä hybridi tai sitten esim. vety. Ne, jotka tämän lystin maksaa ja ylipäätään mahdollistaa, heiltä se asia pitäisi ensisijaisesti kysyä.
No eipä kovinsuuria hurraahuutoja ole kuulunut hybridpäätöksen jälkeen. Adamo on satuillut ihan puutaheinää eikä ole varmuutta edes ensvuodesta. Latvala sanoi, että Tojolla katsotaan vuosi kerrallaan, Wilson haluas hybridit, koska haluas Fordin kehitysmassit. Että vaisuja on olleet riemunkiljahdukset.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
No eipä kovinsuuria hurraahuutoja ole kuulunut hybridpäätöksen jälkeen. Adamo on satuillut ihan puutaheinää eikä ole varmuutta edes ensvuodesta. Latvala sanoi, että Tojolla katsotaan vuosi kerrallaan, Wilson haluas hybridit, koska haluas Fordin kehitysmassit. Että vaisuja on olleet riemunkiljahdukset.
Toistan, että tämä ei tosiaan ole tallien tahto, vaan autonvalmistajien (ja FIAn).
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jos joku avaisi pelin ja esittelisi sähköralliautoon kunnon muhkeat äänet, voisi iso joukko vanhan liiton rallifanejakin muuttaa mielensä sähköautoista positiivisempaan suuntaan. Ainakaan se Opelin esittelemä uuden aikakauden avaruusauto-soundi ei nostanut yhtään pisteitä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Ei kai tämä ole tavoitteenakaan? Vaan se, että autonvalmistajat saavat markkinoida niitä autoja, mitä haluavat myydä, eli sähköjä tai hybridejä.
Ei, vaan FIA halusi laatia säännöt, joilla mahd moni autonvalmistaja pääsisi hyve-viher-poseeraamaan, että saatais mahd paljon valmistajia mukaan. Ja onnistumisprosentti oli aika huono. (Ja niin se Alfaksi teipattu Sauberkaan ei sit ole auronvalmistaja). No kovin on vähän autonvalmistajia sitten markkinoimassa niitä tuotteita joita haluavat myydä. Formuloissa 3 ja rallissa 2.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
https://www.rallit.fi/nyt-tulee-kovaa-tekstia-rallin-mm-sarjasta-juna-ajettiin-vakisin-pain-kallionseinamaa/Lukekaa tämä artikkeli ajatuksella läpi. Jormahan suorastaan vittuilee tämänkin langan rallifaneille. Huomatkaa, että allekirjoittanut on ollut täysin samoilla linjoilla Teräksen kanssa jo paljon ennen kun kys artikkeli ilmestyi. Voisi jopa epäillä että jjx ja Teräs on sama henkilö...
Ei varmaan pitäisi kommentoida kun kantasi on tullut selväksi. Perinteistä Suomalaista pessimismiä missä ihannoidaan vanhaa ja kaikki uusi on skeidaa. Ja jännä että kun joku nimimerkki, ei siis edes omalla nimellä, kirjoittaa tollasta populistista paskaa niin jengi uskoo sitä kun jotain raamattua. Missä on lähdekritiikki? Tollaset heitot 50 autosta taistelemassa voitosta on just sellasta tekstiä mitä sitten uskotaan sokeena. No ainakin kohdeyleisö tekstille on täälläkin löytynyt.

Tohon Teräksen tekstiin on täällä jo hyvin tuotu vastineet. Kun ne valmistajat haluaa hybridejä tai ne eivät aja ollenkaan. Kumpi on parempi vaihtoehto? Tai no turha kysyä kun sun mielestä voidaan ajaella vaikka mantoilla pari vuotta ennenku... niin kun ei sitä 2025 sitten välttämättä ajella millään kun ei ole sarjaa enää.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Toistan, että tämä ei tosiaan ole tallien tahto, vaan autonvalmistajien (ja FIAn).
Muistan kyllä kun Citroen vaati hybridit tai vetäytyisivät muuten. Adamon mukaan Hundailla mietitään vielä vuotta 22. Latvalan mukaan Tojo katsoo vuoden kerrallaan. Ainut joka niitä isoon ääneen vaati oli Citikka. En muista Tojon tai Huihain niitä vaatineen ja uhkailleen vetäytymisellä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Toistan, että tämä ei tosiaan ole tallien tahto, vaan autonvalmistajien (ja FIAn).
Tallitkin on kuitenkin ymmärtänyt tosiasiat, mihin suuntaan maailma on muuttumassa. Kyllähän Millener, Latvala, Adamo ja myös FIA haluavat muutosta, mutta ei niinkään sähköön, vaan mielummin hybridiin tai vetyyn.
 
Ylös