Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1315
Tähän tietysti kaipaisin jotain lähdettä :)
Kyllä tuo on useamman asiantuntijan arvio. Sähkiksen tuotantokustannukset on niin paljon halvemmat kun hybridin, joka on aika monimutkainen rakenne

Tuossa lukee että suunnitteilla on kieltää hybridien markkinoiminen ympäristöystävällisenä EU:ssa 2025 jälkeen, ja esim Bentley ja Volvo aikoo siirtyä kokonaan sähköautoihin 2030 mennessä.
Absurdia. Eiks nää hybrid ralliautot ookkaa ympäristöystävällisiä 😁
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Mulle on ihan sama mitkä, kunhan riittävän moni autovalmistaja pysyy mukana. Mutta mä en vaan näe, miten

"Ajamme hybrideillä rallia. Saastutamme entistä enemmän, eikä hybridiosat ole edes meidän valmistamia, mutta osta meidän ympäristöystävällinen hybridi."

on markkinoinnin kannalta parempi kuin

"Ajamme rallia. Osta meidän ympäristöystävällinen hybridi."
Vai sittenkin

"Voitamme nykyaikaisella tekniikalla valmistetulla autolla ralleja, osta meiltä kestävä ja nopea nykyaikainen auto"
vs
"Voitamme vanhentuneella teknikaalla valmistetulla autolla ralleja muita vanhentunutta tekniikkaa käyttäviä autoja vastaan, osta meiltä kestävä ja nopea nykyaikainen auto"

Kyse on ennenkaikkea mielikuvista, ei edes siitä kuka sen auton varsinaisesti tekee.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1315
Tiivistin olennaisen.
Paitsi vetomiesten F-ryhmä. Se jatkaa muuttumattomana seuraavat 100 vuotta ja on ainut moottoriurheilulaji joka selviää muuttuvassa maailmassa. Bda escorteissa on siis tulevaisuus.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Tämä olisi muuten ok, mutta tämän puolivillaisuuden tuoma lisähintalappu 100 000e on absurdia ja tuhoaa koko Mm-sarjan
Tehdastallien vuosibudejtti on arviolta 70 000 000 euroa. Tämä 1,4 promillen lisäyskö tuhoaa sarjan?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1315
Vai sittenkin

"Voitamme nykyaikaisella tekniikalla valmistetulla autolla ralleja, osta meiltä kestävä ja nopea nykyaikainen auto"
vs
"Voitamme vanhentuneella teknikaalla valmistetulla autolla ralleja muita vanhentunutta tekniikkaa käyttäviä autoja vastaan, osta meiltä kestävä ja nopea nykyaikainen auto"

Kyse on ennenkaikkea mielikuvista, ei edes siitä kuka sen auton varsinaisesti tekee.
Voitamme vanhentuvalla hybrid-tekniikalla, joka ei ole tulevaisuutta, varustetulla autolla ralleja, kun samaan aikaan xtreme e:ssä ajetaan tulevaisuuden tekniikalla olevilla autoilla (täyssähkö).

Ne mielikuvat.

Tanner Fousthan ajaa VW id4 täyssähkiksellä baja rallin btw. Se siitä hybridin nykyaikaisuudesta
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14523
Sijainti
Tampereen lenkki
Tehdastallien vuosibudejtti on arviolta 70 000 000 euroa. Tämä 1,4 promillen lisäyskö tuhoaa sarjan?
100 000 on jjx:n hihasta ravistettu arvio siitä miten paljon jokaisen auton hinta tulee nousemaan. Toki kustannuksia tulee kehitysvaiheessa runsaasti, mutta samalla autoista tehdään myös muilta osin halvempia. Itse en ole kuullut mistään mitään arviota esimerkiksi tuosta 100 000 eurosta. Todt on toki sanonut että uusista autoista tulee nykyisiä halvempia, mutta siihen ei varmasti kaikki usko.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Voitamme vanhentuvalla hybrid-tekniikalla, joka ei ole tulevaisuutta, varustetulla autolla ralleja, kun samaan aikaan xtreme e:ssä ajetaan tulevaisuuden tekniikalla olevilla autoilla (täyssähkö).

Ne mielikuvat.

Tanner Fousthan ajaa VW id4 täyssähkiksellä baja rallin btw. Se siitä hybridin nykyaikaisuudesta
Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä että sähkö on tulevaisuutta. Tällä hetkellä eniten myytävät autot taitavat kuitenkin olla erilaisia hybridejä? Eli voidaan sanoa että hybridit ovat tätä päivää ja sähkö tulevaisuutta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1315
Tehdastallien vuosibudejtti on arviolta 70 000 000 euroa. Tämä 1,4 promillen lisäyskö tuhoaa sarjan?
Toi 70 000 000 ei kyllä pidä paikkansa. 30 000 000 voi olla lähempänä. Tehdastalleilla. Malcomilla veikkaisin paljon tuosta pienempi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Toi 70 000 000 ei kyllä pidä paikkansa. 30 000 000 voi olla lähempänä. Tehdastalleilla. Malcomilla veikkaisin paljon tuosta pienempi.
Jos budjetti on 30 000 000 niin 100 000 on 3,3 promillea. Pointtini säilyy edelleen. 100 000 euroa on paljon rahaa yksityiselle, mutta ei se ammattilaistallin budjetissa ole yhtään mitään.
Vaikka hinta olisi 100 000 euroa per auto, niin siltikin puhuttaisiin hyvin pienestä osasta kokonaisbudjettia. MM-sarjan tallien kulut tulevat pääsääntöisesti muusta kuin auton hinnasta.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
377
Toi 70 000 000 ei kyllä pidä paikkansa. 30 000 000 voi olla lähempänä. Tehdastalleilla. Malcomilla veikkaisin paljon tuosta pienempi.
Toyota ja Hyundai operoi varmasti 60-80M budjetilla. M-Sport voi pian olla tuossa 30M haarukassa tällä hetkellä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Siviilihyrbideissä ja sähkäreissä on akuilla lämmitys/jäähdytys. Jäähdytys on kytketty samaan sarjaan ohjaamon ilmastoinnin kanssa eli se käyttää siis samaa kompuraa. Olisi kiva tietää vaatiiko tämä ralliauton akku vastaavaa ja onko formuloissa asia hoidettu jotenkin? Ne eivät toki lämmityspiiriä tartte, mutta ralliautot saattavat tarvitakin.

Tuolla aiemmin keskusteltiin siitä akkujen loppumiskeissistä ja verrattiin polttoaineen loppumiseen kisoissa. Juu, ihan ymmärrettävää sinänsä. Yhtään turhaa litraa ei oteta mukaan painon vuoksi, mutta mietinkin paljonko sähkö painaa? Kuinka paljon litiumakusto on raskaampi täytenä kuin puolillaan? Linkkejä kehiin, kiitos.

Sitten kovasti mietittiin skenariota, jos mm-sarja loppuu tai ainakin wrc loppuu ja verrattiin seurauksia em-sarjaan sekä wrc2/3 -sarjaan. Mielestäni vertaus on hyvin ontuva, koska nyt se wrc on the number uno ja siksi huomio ja panostukset olisivat siinä. Jos ei sitä olisi, niin se ykkönen olisi joku muu ja huomio ja panostus sitten siinä. Kuka muuten lupaa lopettaa rallin seuraamisen, jos huipputasolla ajettaisiinkin r5-autoilla? Mun mielestä lajia seurataan, vaikka ajettaisiin millä tahansa. Ihan sama kuin ykkösiäkin, koska se on se huippusarja, jossa ajaa kaikki huiput.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Tuolla aiemmin keskusteltiin siitä akkujen loppumiskeissistä ja verrattiin polttoaineen loppumiseen kisoissa. Juu, ihan ymmärrettävää sinänsä. Yhtään turhaa litraa ei oteta mukaan painon vuoksi, mutta mietinkin paljonko sähkö painaa? Kuinka paljon litiumakusto on raskaampi täytenä kuin puolillaan? Linkkejä kehiin, kiitos.
Painoa on saman verran, mutta tätä pitää ajatella sen kautta että mitä enemmän energiaa kuluttaa sitä nopeampaa pääsee. Polttomoottoreissa tulee tuo paino, ja F1:ssä on virtauksia säännöillä rajoitettu, mutta ellei olisi, niin niissäkin poltettaisiin kaikki polttoaine sekä painon että energiansaannin vuoksi. Sähköformuloissa ainoastaan energiansaannin takia. Eli jos akkuun jää varausta, niin silloin on ajettu tarpeettoman hiljaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Painoa on saman verran, mutta tätä pitää ajatella sen kautta että mitä enemmän energiaa kuluttaa sitä nopeampaa pääsee. Polttomoottoreissa tulee tuo paino, ja F1:ssä on virtauksia säännöillä rajoitettu, mutta ellei olisi, niin niissäkin poltettaisiin kaikki polttoaine sekä painon että energiansaannin vuoksi. Sähköformuloissa ainoastaan energiansaannin takia. Eli jos akkuun jää varausta, niin silloin on ajettu tarpeettoman hiljaa.
Ok. No mikä oli syynä kyseisessä tapauksessa, että osalla loppui ja osalla ei? Niin ja miksei se akku voi olla täynnä, kun ei siitä haittaakaan ole?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Sitten kovasti mietittiin skenariota, jos mm-sarja loppuu tai ainakin wrc loppuu ja verrattiin seurauksia em-sarjaan sekä wrc2/3 -sarjaan. Mielestäni vertaus on hyvin ontuva, koska nyt se wrc on the number uno ja siksi huomio ja panostukset olisivat siinä. Jos ei sitä olisi, niin se ykkönen olisi joku muu ja huomio ja panostus sitten siinä. Kuka muuten lupaa lopettaa rallin seuraamisen, jos huipputasolla ajettaisiinkin r5-autoilla? Mun mielestä lajia seurataan, vaikka ajettaisiin millä tahansa. Ihan sama kuin ykkösiäkin, koska se on se huippusarja, jossa ajaa kaikki huiput.
Tämä on aika vaikea yhtälö kun muuttujia on niin paljon, mutta jos panostus siirtyisi r5 -autoihin, niin olisiko menestyminen niin paljon halvempaa että tulisi enemmän osallistujia? Kun kaikissa sarjoissa se jolla on pistää eniten pätäkkää tulee tekemään nopeimman auton ellei sitä säännöillä jotenkin rajoiteta. Niin jos nyt vaikka nykyiset WRC -tiimit pistäisi 50 miljoonaa r5 -projektiin, niin olisiko VW:llä ja Skodalla mitään jakoa näitä autoja vastaan ja olisiko kisa silloin sen parempaa jos top kympin takana kilpailisi 30 kuljettajaa ynnämuilla sijoilla noin teoriassa samoilla autoilla?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Ok. No mikä oli syynä kyseisessä tapauksessa, että osalla loppui ja osalla ei? Niin ja miksei se akku voi olla täynnä, kun ei siitä haittaakaan ole?
En tunne sarjaa niin hyvin että tietäisin mitä tuossa tarkalleen ottaen tapahtui, mutta eiköhän kaikilla ollut akku täynnä kisan alussa, kulutus oli erilaista kisan aikana. Siihen vaikuttaa ajotyyli ja se ajaako jonkun perässä vai tyhjällä radalla ja miljoona muuta asiaa.
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
113
Siviilihyrbideissä ja sähkäreissä on akuilla lämmitys/jäähdytys.
Ainakin Formula-e:ssä on vain "perinteinen jäähdytys" akulle sekä moottorille (molemmille omat syylärit). Jos se jäähdytys ei toimi (/toimii heikosti), niin sitten tietokone tiputtaa tehoja. Riippuu miten se on suunniteltu, eihän se toki mikään ennen kuulumaton juttu olisi, että ralli autossa olisi ilmastointi. Eikös Grönholmin aikaan jossakin Peugeotissa semmoinen ollut? Tietenkin se sitten tiputtaa sitä akulla ajettavia ajokilometrejä (mutta toisaalta jos niitä akkuja alkaa jäähdyttämään vasta vähän ennen latausta/latauksen aikaan, niin silloin sillä ei sinänsä olisi merkitystä). Tyhjä akku painaa (lähes) saman verran mitä täysikin.
 
Ylös