Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
688
Sijainti
EP
Tämä on aika vaikea yhtälö kun muuttujia on niin paljon, mutta jos panostus siirtyisi r5 -autoihin, niin olisiko menestyminen niin paljon halvempaa että tulisi enemmän osallistujia? Kun kaikissa sarjoissa se jolla on pistää eniten pätäkkää tulee tekemään nopeimman auton ellei sitä säännöillä jotenkin rajoiteta. Niin jos nyt vaikka nykyiset WRC -tiimit pistäisi 50 miljoonaa r5 -projektiin, niin olisiko VW:llä ja Skodalla mitään jakoa näitä autoja vastaan ja olisiko kisa silloin sen parempaa jos top kympin takana kilpailisi 30 kuljettajaa ynnämuilla sijoilla noin teoriassa samoilla autoilla?
Niin, muuttujia on paljon eikä ilman toimivaa kristallipalloa pysty esittämään kuin huonoja tai vielä huonompia arvauksia. Tuo ei kuitenkaan ollut se pointti, vaan yleinen kiinnostus rallia kohtaan.

Säännöistä huolimatta joku panostaa enemmän kuin toiset. Se joka haluaa voittaa eniten. Lopulta kuitenkin vain yksi voi voittaa. Loput on häviäjiä, vaikka niitä olis sata. Pointti on kuitenkin se, ettei auton teknisellä tasolla ole varsinaisesti merkitystä, jos parempaakaan ei ole saatavilla. Huippukuskit ajaa kuitenkin lopulta huipulla, huippuautolla, johon on talli satsannut törkeästi rahaa voittaakseen ja saadakseen nimen lehteen.

Itse olen henkeen ja vereen bensalenkkari ja vastustan ekoilua moottoriurheilussa loppuun asti. En silti lopeta rallin tai muunkaan moottoriurheilun seuraamista, vaikka niissä siirryttäisiin hybrideihin. Olenhan formuloita ja Le Manssiakin katsonut usean vuoden ajan hybriditeknologiasta huolimatta.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8325
Sijainti
Lake City
Sitten kovasti mietittiin skenariota, jos mm-sarja loppuu tai ainakin wrc loppuu ja verrattiin seurauksia em-sarjaan sekä wrc2/3 -sarjaan. Mielestäni vertaus on hyvin ontuva, koska nyt se wrc on the number uno ja siksi huomio ja panostukset olisivat siinä. Jos ei sitä olisi, niin se ykkönen olisi joku muu ja huomio ja panostus sitten siinä. Kuka muuten lupaa lopettaa rallin seuraamisen, jos huipputasolla ajettaisiinkin r5-autoilla? Mun mielestä lajia seurataan, vaikka ajettaisiin millä tahansa. Ihan sama kuin ykkösiäkin, koska se on se huippusarja, jossa ajaa kaikki huiput.
Tämä koski siis skenaariota, jossa tehdastallit vetäytyisi, ja MM-sarjassa ajettaisiin yksityistallien R5-autoilla sponsorirahoitteisesti. Varmasti sääntöjä pitäisi muuttaa WRC2-sarjan suuntaan siten, ettei olisi pakko ajaa koko kautta, vaan esim parhaat 7 kisaa voisi laskea mukaan. Tuskinpa nykyisiä palkkaa nostavia tehdaskuskeja kiinnostais lähtee ruinaamaan sponssirahaa.

Itse autotyypin vaihdossa ei olisi sinänsä ongelmaa, en vain näe, että tehdastallit lähtisivät tukemaan R5-ratkaisuja erinäisistä syistä, jotka olen tässäkin ketjussa useaan otteeseen tuonut esille.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8325
Sijainti
Lake City
Toivoisin, että jatkossa keskustelu MM-sarjan tulevaisuudesta käytäisiin jossain muussa ketjussa. Esimerkiksi:



Nyt kun alkaa olla jo ihan konkreeettista matskua Rally1-hybridiautoista, koitetaan pyhittää tämä ketju uutisille, säännöille ynnä muille asiaan liittyville jutuille.

 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3789
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Sekä akkuteknologian lisäksi latausinfraa, jolla akut voidaan pikaladata huoltoasemakahvien aikana. Mitä tulee toimintasäteisiin, siitä on vaikea saada järkevää keskustelua koska keskustelu käy tunteella ja ääriesimerkkien kautta. Kaivetaan jostain kaverinkaveri, joka tekee 7 päivää viikossa päivystystä ja 150 km range ei -20 pakkasessa riittänyt Koivukylästä Lauttasaareen.

Puhumattakaan niistä jokaviikkoisista Levin reissuista, minne otetaan hevosetkin mukaan..
Niin siis lähinnä ongelma sähköautoissa massatuotantoon on akuston huono energiatiheys ja akkupakettien valmistus vaatii paljon harvinaisempia jalometalleja joka tekee akkupaketeista kalliita ja epäekologisia ympäristön kannalta.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3789
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Näihinkin toki toivottavasti löydetään ratkaisu, joka saadaan massamarkkinoille aikaisintaan realistisesti n. 15 vuoden kuluttua.
Kaikki ajaa sähköautoilla 10 vuoden päästä on samaa haavetta kun 1990-luvulla esitetty haave että jo vuonna 2000 on lentävät autot.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3789
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kyllä tuo on useamman asiantuntijan arvio. Sähkiksen tuotantokustannukset on niin paljon halvemmat kun hybridin, joka on aika monimutkainen rakenne
Hybridin rakenne on todella yksinkertainen, ainakin Toyotan hybridissä on vähemmän liikkuvia osia kun perinteisessä keppiloodassa.
Sähköauton tuotantokustannukset eivät todellakaan ole havemmat kuin hybridin, toistaiseksi akkupaketit ovat isoin yksittäinen komponenttikuluerä sähköautoissa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3789
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Niin kuinkas se hybrid-järjestelmä on käytössä EK:n aikana?
Pyörii aktiivisesti osana kiihdytyksissä tuomassa lisää höökiä ja jarrutuksissa lataa itseään?
Vai pitääkö sen kanssa kikkailla kuten formuloiden kerssin kanssa että napista saa virtaa tarvittaessa määrän x ajan y.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8325
Sijainti
Lake City

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
232
Sijainti
Espoo
Tuossa DirtFishin artikkelissa sanotaan:

Next year will also mean a return to a sequential, five-speed gearbox, slightly less aero and a revised transmission which means a mechanical rather than active center differential.

Eikö Rally1 autot pitänyt olla ilman keskitasauspyörästöä? Jos ei ole keskitasauspyörästöä niin ei sitä voi kutsua mekaaniseksi keskitasauspyörästöksi.

Toisessa DirtFishin jutussa mainitaan että pakettiin kuluu kytkin. Onko siellä kytkin sähkömoottorin ja voimansiirron välissä? Varmaan Rally1 autoihin tulee uusi takaperä että saadaan sähkömoottori mukaan systeemiin. Jos Compact Dynamics toimittaa myös takaperän, se voisi osittain selittää 100 000 € hinnan paketille. Silloin tuo kytkin olisi kässärin käyttöä varten.

https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-teams-frustrated-by-early-hybrid-issues/

Blamberger: “We have had to pick the pieces from all over the world, because the pricing structure on this system is very, very strong. The whole hybrid system, race-ready, has to be delivered for €100,000 ($119,628) per car and this is not a huge amount of money for the battery, for the clutch, for the harnessing, the power electronics and the electric engine.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8325
Sijainti
Lake City
Tuossa DirtFishin artikkelissa sanotaan:

Next year will also mean a return to a sequential, five-speed gearbox, slightly less aero and a revised transmission which means a mechanical rather than active center differential.

Eikö Rally1 autot pitänyt olla ilman keskitasauspyörästöä? Jos ei ole keskitasauspyörästöä niin ei sitä voi kutsua mekaaniseksi keskitasauspyörästöksi.
Ei sentään missään vaiheessa olla oltu menossa B-ryhmän kiinteisiin nelivetoihin, vaan R5-autoista ja vuosien 2011-2016 WRC-autoista tuttuihin mekaanisiin keskilukkoihin. Se vaan helposti kääntyy puhekielessä muotoon "no center diff".
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
232
Sijainti
Espoo
R5 autoissa ei ole keskitasauspyörästöä vaan kiinteä yhteys etu- ja takapään välillä eli mitään lukkoa ei tarvita.

https://www.skoda-motorsport.com/en/skoda-fabia-r5/

The car does not have an inter-axle differential. However, for the correct operation of the handbrake, a disconnecting clutch is needed, which disconnects the front and rear axles when pulling the handbrake.
 
Ylös