Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Ihan sama mitä on Pikes Peakissa tai rallicrossissa otettu, rallia ei ajettu maksimitehoilla koska maaliinkin piti päästä.
(y)
Juu, nämä keskustelut menevät lähtökohtaisesti pieleen, kun ei osata pysyä peleissä millä oikeasti ajettiin 80-luvulla MM-sarjaa. Erilaisia modauksia voidaan tehdä jälkeenpäin, mutta sillä ei ole enää tekemistä alkuperäisen asian kanssa.

E: Kun nyt edellisellä sivulla taas mainittiin tuo kolmosvaihteella sutiminen, niin minä olen ihan elävässä elämässä tehnyt saman tempun 198 hp Civic Type R:llä. Ei se vaadi kuin paistopäivältään "ylivuotiset" renkaat ja märän asfaltin.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5220
Sijainti
Suonionkatu 1 C



Menee toki pahasti ohi alkuperäisen aiheen, mutta menkööt. Tuossa Pekka Rantanen kertoo nimenomaan rallicross-RS200:sta ja sen eroista rallipeliin nähden.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
"Kuvia Deltan ripustuskappaleesta, yksi niistä harvoista osista mikä ei sulanut palossa. " -Googlekäännös

henri1.jpg
henri2.jpg


EDIT: Väitetään että tämä osa olisi löytynyt tien varresta ennen kolaripaikkaa kauempaa autosta^

I would like to mention an italian book called 'Toivo' which the author writes that farther from the burned-out car was a severed piece of the S4 suspension. Someone picked up and took it home, as often happened at that time, without being stopped by the gendarmerie. In this book the author reports also photos of the part, maintaining the privacy of the keeper.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14524
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/podcast-looking-back-on-henri-toivonen/
Minulle uutta Malcolm Wilsonin kauttarantain kommentit Henkan suuresta lääkemäärästä 2.5. aamuna.
Spekuloivat myös videosta, jossa ulosajo näkyy selvästi ja niin, että Henkka ei jarruttanut ulosajomutkassa, vaan veti täysiä ulos.
Wilsonin "kourallinen pillereitä" on kyllä mainittu tässä ketjussa. Kuuntelin tuon podcastin jo viime vuonna jolloin se julkaistiin ja onhan se kyllä viihdyttävää kuunneltavaa, mutta paljon spekulointia ja vähän puutteellista tietoakin.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Se selittäisi minkä takia Lancia ei yllättäen kääntynytkään sinne minne piti :unsure:
Yritän hahmottaa millainen tuo Lancian etujousitus ylipäätään on, tuosta auton jäänteestä ei yhtäkkiä ota selvää.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuo mainittu osa on alempi poikittaistukivarsi. Palokuvassa autossa kiinnioleva on myös ulkopäästään poikki ja poikki hieman eri kohdasta kuin tieltä löytynyt. Liitetiedosto 541 näyttää kuvaa katkenneesta ulkopäästä eli siitä puuttuu ulompi pallonivel. Kuvassa oleva haljennut kuppi on jousen/iskarin kiinnitys. Siinä on ollut säätö tai kierrekiinnitys. Autossa kiinnioleva on katkennut juuri tästä jousi/iskari kiinnikkeen nivelen kohdasta.

Eihän tuo toinenkaan tukivarsi ole sulanut. Olikos auto katollaan vai pyörät maata vasten? Pyörillään ollessaan asian selittää, että jousi on painanut tukivarren maata vasten ja se olisi siksi säästynyt. Jarru kun kuitenkin on siitä vierestä sulanut.

Ainakin kyseinen löytöosa on eri puolelta autoa kuin paikallaan oleva, joka myös autosta puuttuu. Voisiko olla, että autosta on katkennut alatukivarsi juuri pahimmalla hetkellä ja Henkka on heittänyt auton luisuun estääkseen suoraan rotkoon menemisen?
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Tää ketju on tullut luettua läpi kevättalven mittaan, ja on se jännä että 35 vuoden jälkeenkin löytyy taas uusia spekulaation aiheita 😮

Itse epäilen juurikin jonkun alustanostan pettämistä, rengasrikkoa tms. jolloin kuskista tuli matkustaja ja jotenkin mulla on sellainen mielikuva että mitenköhän varsinkin Lancialla turvallisuusjuttuihin yms. suhtauduttiin tuohon aikaan. Autosta oli varmasti tarkoitus tehdä mahdollisimman kevyt, ja mitenköhän tuon ajan tekniikalla on optimoitu osien paino/kestävyys suhde, ja varsinkin kun jossain Korsikan asfalttiteillä kovalla pidolla noihin kohdistuu paljon poikittaisia voimia yms.

Ja toinen vaihtoehto on tietenkin inhimillinen ajovirhe, varsinkin kun puolikipeänä ajoi. Noi lääkecocktailit voivat olla kanssa melkoista "rikkinäistä puhelinta" eli mahtaakohan tänä päivänä monikaan tietää mitä lääkkeitä Toivonen söi, ja miten siihen aikaan mitäkin testattiin. Tuskin hänen flunssaa nyt millään 2mg Xanoreilla on lääkitty, mutta esimerkiksi joissain yskänlääkkeissä on kodeiinia joka voi vaikuttaa suorituskykyyn.

Salamurhiin, singolla ampumisiin tai muihin salaliittoteorioihin en usko.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Tuota ripustuksen pettämistä vastaan mielestäni sotii ne jäljet assulla. Siinä on neljä ihan samanlaista renkaan liukujälkeä joista mikään ei merkittävästi eroa toisistaan. Verrattuna vaikka Breenin tässä keväällä tapahtuneeseen ulosajoon jossain testirallissa mikä johtui renkaan puhkeamisesta. Siinä puhjenneen renkaan liukujälki oli selkeästi erilainen... Eli jos ripustus olisi pettänyt, (tai rengas puhjennut) assuun olisi jäänyt siitä selkeästi erottuva jälki siitä yhdestä renkaasta... Kuvat assujäljistä löytyy tästä ketjusta... Breenin assujäljet oli jossain sosialistisessa mediassa...
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164
Seuraavaksi pitäis selvittää mistä tuo osa on tarkalleen löytynyt. Jos se on ollut siinä samassa kasassa tai ihan autonromun läheisyydessä, ei asialla ole niin merkitystä. Todennäköisesti irronnut osuessa puihin. Mutta jos se on löytynyt vaikkapa esim. jo aikaisemmin tuolta mutkasta, (esim. Niiltä main tai ennen, missä se valkea osa lentää joka näkyy videossa) niin sitten pitäis saada tuo osa johonkin laboratorioon tutkittavaksi. Siellä selvittää mistä päin osa on ensimmäiseksi revennyt ja mistä suunnasta mikäkin voima on siihen vaikuttanut. Onko materiaali vikaa. ym. Kyllä fiksut insinöörit pienemmistäkin osista on selvitellyt mm. Lento-onnettoomuksia ja kolareita.

Edit. Tosin tuskin vaan löytyy enää mitään tahoa, joka asiaa lähtisi tässä kohtaa enää sen tarkemmin selvittään. Jotta me täällä forumissa saisimme mielen rauhan 🙂
 
Viimeksi muokattu:

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
193
Kuvien perusteella varsi näyttää murtuneen molemmista päistään ja se on myös vääntynyt.

(Spekulointia) Metallivarren murtuminen kahdesta eri kohdasta yhdessä törmäyksessä kuulostaa epätodennäköiseltä. Ulkonäön perusteella osa on joko voinut olla maastossa vuositolkulla, tai sitten se on hapettunut ja haurastunut palon kuumuudessa, ehkä murtunut irti rungon siirtämisen yhteydessä.

Mutta tuo kuvien varsi näyttää erilaiselta kuin luokituspaperien kuvissa??? Sivuilta 29, 34 61 ja 69:






https://historicdb.fia.com/car/lancia-delta-s4-17593
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Noi lääkecocktailit voivat olla kanssa melkoista "rikkinäistä puhelinta" eli mahtaakohan tänä päivänä monikaan tietää mitä lääkkeitä Toivonen söi, ja miten siihen aikaan mitäkin testattiin. Tuskin hänen flunssaa nyt millään 2mg Xanoreilla on lääkitty, mutta esimerkiksi joissain yskänlääkkeissä on kodeiinia joka voi vaikuttaa suorituskykyyn.
En jaksa uskoa, että Lancian lääkäri Ben Bartoletti olisi ikimaailmassa määrännyt Henkalle kesken kisan, kodeiinia sisältävää lääkettä (saattaa aiheuttaa väsymystä.)
 
Ylös