Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
aika erikoista olisi että sattumalta vaan uloin räjähtää vauhdista. ; ))..Aivan selvästi siis on pyörä räjähtänyt, mutta kaikkien hämmästyksenä ulompi etu/taka..
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Itse onnettomuus ja eri skenaariot siihen liittyen on tässä tullutkin aika perusteellisesti spekuloitua hiljattain ja siihen ei ole tässä kohtaa mitään uutta lisättävää.

Mutta katsokaapas tästä pari klippiä kuinka Henkka tuo Rothmans-Porschea Critérium Alpin rallissa:

Huh huh mitä taidetta. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä Henkka tällä Porschella myös joissain MM-ralleissa, vaikkapa 1984 Korsikalla tai San Remossa. Sorallahan tuolla olisi jäänyt heti varmaan luokkaa kolme sekuntia kilometrillä jollekin Pösölle, mutta assulla Henkka olisi voinut yltää tuolla melkoisiin urotekoihin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä Henkka tällä Porschella myös joissain MM-ralleissa, vaikkapa 1984 Korsikalla tai San Remossa. Sorallahan tuolla olisi jäänyt heti varmaan luokkaa kolme sekuntia kilometrillä jollekin Pösölle, mutta assulla Henkka olisi voinut yltää tuolla melkoisiin urotekoihin.
Assulla Porsse meni osaavissa käsissä kyllä todella hienosti. Korsikalla 1985 Bernard Beguin toi samaista Prodriven 911 SC RS:ää kauniin sulavasti, kuten tässä tai tässä. Eikä lopputuloskaan toki huono ollut (kolmas).
 

ruutisormi

Active member
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
25
Ilkka Kivimäki tämän viikon vieraana Tomin nuoteista -podcastissa. Puolentoista tunnin mittaisessa jaksossa käsitellään myös tätä onnettomuutta, ja Kiiki toistaa siinä Markun kertomuksen vuosien varrelta, että he olisivat olleet ensimmäisinä paikalla, ja ajaneensa pätkää vastakarvaan huomattuaan Lancian rotkon pohjalla. Uutena tietona itselleni tuli, että Kiiki mainitsi tuossa haastattelussa, että he olisivat nähneet Markun kanssa savupatsaan nousevan pätkän suunnalta jo ennen lähtöään erikoiskokeelle. Voi se olla, että on tästä aikaisemminkin ollut juttua, mutta itselläni se on ainakin mennyt ohi.

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Ilkka Kivimäki tämän viikon vieraana Tomin nuoteista -podcastissa. Puolentoista tunnin mittaisessa jaksossa käsitellään myös tätä onnettomuutta, ja Kiiki toistaa siinä Markun kertomuksen vuosien varrelta, että he olisivat olleet ensimmäisinä paikalla, ja ajaneensa pätkää vastakarvaan huomattuaan Lancian rotkon pohjalla.
Luulen, että Kivimäki sekoittaa joitain muistikuvia Salosen ulosajosta edellispäivältä Henkan onnettomuuden muistikuviin. Salonenhan kiepsautti Pösön Markkua ohittaessaan juurikin sellaisen piikkipensaan sekaan...josta Kivimäki myös puhui nyt tuossa haastattelussa juuri erityisesti Henkan onnettomuuteen liittyvänä yksityiskohtana...että "Lancia oli nurin piikkipensaassa".



Uutena tietona itselleni tuli, että Kiiki mainitsi tuossa haastattelussa, että he olisivat nähneet Markun kanssa savupatsaan nousevan pätkän suunnalta jo ennen lähtöään erikoiskokeelle. Voi se olla, että on tästä aikaisemminkin ollut juttua, mutta itselläni se on ainakin mennyt ohi.
Joo Markku jutteli kanssa samaa hiljattain jossain haastattelussa. Laskisin, että onnettomuus on jo sattunut kello 14.55 ja Markun oletettu lähtöaika minuutin väleillä pätkälle on ollut 14.57, ehkä noin puolitoista minuuttia onnettomuuden jälkeen...eli periaatteessa tuo havainto täsmäisi yksiin tuon oletetun aikataulun kanssa. Todennäköisesti ainoastaan Saby ja Biasion olivat ehtineet jo starttaamaan pätkälle onnettomuuden sattuessa...Chatriot ja perässä Alén odottelivat vielä omaa vuoroaan.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
964
vhs / betamax materiaalia suomen tv:stä tulleista rallilähetyksistä: (2017)
Löytyykö joltain Korsika 1986 mm rallin materiaalia mitä Suomen televisio on lähettänyt tuolla ajankohdalla ?!
Oletko käynyt katsomassa Yle Areenan arkistoista? Isoista uutisisti löytyy taltiointi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/04/22/henri-toivonen-menehtyi-korsika-rallissa
Tämä ei liity tv-taltiointeihin, mutta samaan kisaan kuitenkin... vaikka YouTubessa yms. videopalveluissa onkin pyörinyt ja pyörii edelleen melkoinen kattaus vanhoja suomalaisia rallivideoita, niin VideoStylen alkuperäistä Korsikan koostetta ei ole tullut missään vastaan. Tuon nauhan mielenkiintoisin anti lienee toki nähty muilla nauhoilla (Henkan pitkä haastattelu ennen kisaa+ Henkan viimeinen (?) suomenkielinen haastattelu Bastian yötauolle saavuttaessa), mutta olisi silti mielenkiintoista nähdä, minkälaista matskua VideoStylen kameroille talttui erityisesti toisen kilpailupäivän osalta. Voisi kuvitella, että Pulkkinen kävi haastattelemassa esim. Markkua Henkan onnettomuuden jälkeen?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1315
Lainaus tämän foorumin Henkan uraa käsittelevästä langasta:

Henkallahan puhuttiin olleen sellaisia ns. blackouteja, että joskus hetkellisesti "pimenee", eikä reagoi ympäristön ääniin tms. Hän oli näistä itsekin huolissaan, jos tämä hetkellinen tajunnan hämärtyminen sattuu kesken erikoiskokeen. Aloin vaan miettimään, että oliko tuo vaiva Sardinian-85 onnettomuuden seurausta vai oliko se jo aikaisemmin? Tätähän pidettiin myös yhtenä mahdollisena syynä Korsikan onnettomuuteen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1315
Kun Vatanen 85 ajoi ulos Korsikalla, hänen kartturinsa yhdessä videopätkässä kritisoi slikseillä ajamista. Sanoi jotenkin näin, että puhtaalla asfaltilla pitoa riittää, mutta kun asfaltille tulee epäpuhtauksia, pito 'katoaa'. Onko tässä yksi mahdollisuus ulosajoon? Yhdessä Henkka dokkarissa, joka löytyy Y**Tubesta, Henkka sanoi, että ennen rallia saarella oli satanut voimakkaasti pitkään ennen rallia ja hän sanoi, että vuoren seinämiä pitkin on valunut hiekkaa ja kiven murikoita tielle. Olisko tällainen kivi voinut aiemmin esim rikkoa renkaan tai olisiko mutkassa ollut vuorenseinämää pitkin valunutta hiekkaa, josta auto olisi lähtenyt spinnaamaan?
 

TDC rally history

New member
Liittynyt
8.2.2021
Viestit
2
ive spoke to a spiritual medium who told me it was the teams fault a mistake made in service which caused the car to crash
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kun Vatanen 85 ajoi ulos Korsikalla, hänen kartturinsa yhdessä videopätkässä kritisoi slikseillä ajamista. Sanoi jotenkin näin, että puhtaalla asfaltilla pitoa riittää, mutta kun asfaltille tulee epäpuhtauksia, pito 'katoaa'. Onko tässä yksi mahdollisuus ulosajoon? Yhdessä Henkka dokkarissa, joka löytyy Y**Tubesta, Henkka sanoi, että ennen rallia saarella oli satanut voimakkaasti pitkään ennen rallia ja hän sanoi, että vuoren seinämiä pitkin on valunut hiekkaa ja kiven murikoita tielle. Olisko tällainen kivi voinut aiemmin esim rikkoa renkaan tai olisiko mutkassa ollut vuorenseinämää pitkin valunutta hiekkaa, josta auto olisi lähtenyt spinnaamaan?
Onhan se mahdollista. Ei kai sitä tarvita paljoa hiekkaa/kiviä, kun lähtee ja sitten se on menoa. Ja slikseillä pidon menetys voi olla aika yllättävää?
Jonkinlainen spinnihän siinä oli..
Kukaan ei kai koskaan tutkinut tietä sen tarkemmin?
Huono tuuri että siellä oli puita, jotka rikkoivat polttoainesäiliön.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
JOO, ON VARMASTI VANHAN TOISTOA...


Tuon mukaan ajoi 39 asteen kuumeessa??


Ihmeellisesti video alkaa myöhässä... Ihan alussa näkyy jotain vaaleata aivan vasemmassa reunassa... olisiko autosta irronnut jokin spoileri tms.?


Auto oli ennen onnettomuutta jo ottanut osumaa?


Aika paljon jäänyt tielle "tavaraa".. auto lienee pyörähtänyt tiellä ja sitten pudonnut rotkoon. Tästä on kai parempaakin tietoa.


Sama video kun yllä, jälkiä tiessä.
 
Viimeksi muokattu:

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164
Kun Vatanen 85 ajoi ulos Korsikalla, hänen kartturinsa yhdessä videopätkässä kritisoi slikseillä ajamista. Sanoi jotenkin näin, että puhtaalla asfaltilla pitoa riittää, mutta kun asfaltille tulee epäpuhtauksia, pito 'katoaa'. Onko tässä yksi mahdollisuus ulosajoon? Yhdessä Henkka dokkarissa, joka löytyy Y**Tubesta, Henkka sanoi, että ennen rallia saarella oli satanut voimakkaasti pitkään ennen rallia ja hän sanoi, että vuoren seinämiä pitkin on valunut hiekkaa ja kiven murikoita tielle. Olisko tällainen kivi voinut aiemmin esim rikkoa renkaan tai olisiko mutkassa ollut vuorenseinämää pitkin valunutta hiekkaa, josta auto olisi lähtenyt spinnaamaan?
Hyvin mahdollista. Niin se hetkellisesti vaihtuva pito koitui Sunisenkin kohtaloksi Montessa tänä vuonna. Autot nykypäivänä onneksi huomattavasti turvallisempia.
Ulosajoja sattuu kaikille, eikä niissä sen kummempaa välttämättä ole. Ilman sitä puuta korsikalla suomalainen rallihistoria voisi olla kirjoitettu aivan eri tavalla. Todella huonoa tuuria, että osui juuri siihen.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Tässä taannoin vanhoja rallivideoita katsellessa pisti silmään Didier Auriolin keskeytys 1992 San Remossa ja mielenkiintoiset yhtäläisyydet näihin Henkan onnettomuusteorioihin. Eli vanteessa oli jonkinlainen valmistevika joka johti siihen, että pyörä ei ollut täydellisesti kiinni. Auriolin tapauksessa väärin kiinnitetty pyörä kesti 10 kilometriä kovaa ajoa, ennen kuin ilmeisesti irtosi kokonaan vasemmalle kääntyvässä mutkassa.

Tästä onnettomuuspätkän klipistä pystyy silmämääräisestikin erottamaan, että oikea etupyörä ei ole kunnolla kiinni, vaan liikkuu epäluonnollisesti sivuttaissuunnassa.



Tässä vielä Motor Sport -lehden juttu aiheesta:

On the very first special stage their Lancia careered off the road, into and over a metal barrier and out of the rally.
This was no out-of-character driving error: nor was it the result of a mechanical failure. It was, in fact, the outcome of an oversight in the preparation of one of the car’s wheels, a wheel which came off during that stage, causing the car to leave the road.

Lancia wheels have four holes for the studs. They also have four recesses which fit over the heads of the nuts holding the brake assembly in place, allowing the flat surface of the wheel to fit flush against the flat surface of its backplate. Those four recesses had not been drilled, and when the wheel was fitted it was seated not against the flat surface but against the heads of the four nuts.

Not only was the handling impaired by the additional track width, but there was considerable extra stress on the wheel studs which eventually failed. Auriol noticed the indifferent handling as soon as he started the stage. Later, he heard an unusual noise and detected a rumbling. Gradually, the vibration wore away the shanks of the wheel studs and that front right wheel eventually came off, sending the car into the barrier and off the road only about a mile and half before the end of the 7.7-mile stage.
Pitäisin edelleen teknistä vikaa todennäköisimpänä selityksenä Henkankin onnettomuudelle. Siitä syystä, että sitä tukisi kovin monta seikkaa, kun kaikki huomiot laitetaan yhteen. Vanhan kertauksena (kattavat "todistusaineistot" näihin kaikkiin seikkoihin löytyykin jo tästä topikista):

Onnettomuusvideon äänet:
Jos onnettomuusvideon äänet on autenttiset, jostain kuului kova pamaus auton ollessa vielä tiellä keskellä mutkaa, juuri sillä hetkellä kun laskisin, että ulosajoon johtaneen teknisen vian on täytynyt tapahtua. Äänien autenttisuutta tukisi se seikka, että toinen iso pamaus menee täydellisesti yksiin puuosuman kanssa, kun otetaan siis huomioon kuvaajan etäisyydestä johtuva viive ääniraidalla. Ensimmäinen pamaus on todellisuudessa kaksiosainen "pa-pam!", puuosuman kohdalle asettuva pamaus on "yhtenäinen" pamaus.

Vaalea kappale:
Melko iso vaalea kappale lentää tieltä alas, ennen sitä kohtaa josta auto lopulta suistui tieltä. Kappaleen liikerata ja tieltä putoamiskohta täsmäisivät täysin siihen, että osa on peräisin juuri siltä kohtaa tietä, missä auto on ollut ensimmäisen pamauksen hetkellä.

Suistumiskulma:
Auto suistui tieltä voimakkaasti yliohjautuvassa kulmassa mikä myös tukisi sitä, että oikeasta takakulmasta petti jotain keskellä mutkaa ja perä on lähtenyt silmänräpäyksessä alta.

Auton vauriot:
Oikean takakulman ripustukset ja vanne olivat pahoin vaurioituneet. Toki mahdoton sanoa varmasti tuliko vauriot ennen ulosajoa vai vasta ulosajon aikana/tulipalossa. Auto osui kuitenkin puuhun vasen puoli/pohja edellä, eli ainakaan tämä seikka ei osaltaan tue ulosajon aikana syntyneitä vaurioita. Vauriot oikean takakulman pyörännavassa tukisivat myös sitä, että pyörä ei ole ollut kunnolla paikallaan, vaan samoin kun Auriolin tapauksessa, epätäydellinen kiinnitys on pikkuhiljaa kovan ajon aikana hangannut kiinnityspultteja hajalle. Yksi pultti on katkennut kokonaan, toinen pultti katkenneen pultin vastakkaiselta puolelta on pahasti vääntynyt.

Video onnettomuuspätkän lähdöstä:
Toki voi argumentoida, että video ei ole tarpeeksi hyvälaatuinen minkäänlaiseen tarkempaan analysointiin, mutta ainakin erehdyttävästi näyttää siltä, että oikea takapyörä ei olisi 100% kiinni kun auto ajaa kameran ohi. Näyttää myös siltä, että Henkka syystä tai toisesta katsoo oikealle välittömästi lähdettyään pätkälle. Aivan kuin hän olisi tuntenut, että jotain ei ole kunnossa oikeassa takakulmassa ja automaattisesti katsonut oikeaan sivupeiliin. Auriol oli myös 1992 San Remossa tuntenut välittömästi pätkän lähdössä, että jotain on pielessä.

Onnettomuuspaikan sijainti:
Onnettomuus sattui n. 5 kilometriä huollon jälkeen. Jos onnettomuus olisi esim. sattunut 50 kilometrisen pätkän lopussa, ei väärin kiinnitetty pyörä olisi enää ollenkaan yhtä todennäköinen syy onnettomuudelle. On realistista olettaa, että oikea takapyörä olisi sen muutaman kilometrin voinutkin kestää väärin kiinnitettynä kovaa ajoa, ennen hajoamista. Auriolin tapauksessa pyörä kesti 10 kilometriä.

Mikään näistä seikoista ei yksinään todista teknistä vikaa, mutta kun nämä kaikki niputetaan yhteen, on todennäköisyys tekniseen vikaan Henkan tapauksessa mielestäni jo melko iso.

Tässä vielä vuodelta 1989 Markun mietteitä ja omia kokemuksia liittyen teknisen vian riskiin.

Tuo Markun mainitsema ulosajo (1987 San Remo) oli tosiaan hyvin samanlainen kuin nämä teoriat teknisestä viasta Henkan onnettomuudessa. Lancian takapäästä ilmeisesti petti jotain keskellä mutkaa ja Markusta tuli hetkessä matkustaja. Talli ei muistaakseni heti halunnut ottaa ulosajosta syytä kontolleen, vaan syytti siitä Markkua. Näin ainakin muistan Kivimäen jossain haastattelussa sanoneen.

Jännä yhteensattuma, että heti tuon Markun haastattelun jälkeen hypätään lähtökuviin juurikin Corte-Tavernan pätkän lähdöstä. Vuosi on tosin 1989, mutta paikka on tismalleen sama josta Henkka ja Sergio lähtivät viimeistä kertaa pätkälle. Jos videoita vielä ilmaantuu 1986 Corte-Tavernan ensimmäisiltä kilometreiltä...ja nimenomaan auton oikealta puolelta kuvattuja videoita, niin ne saattaisivat olla kyllä kultaakin arvokkaampia onnettomuuden syiden selvittämisen kannalta.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Masa: Olen aikoinaan katsonut kaikki nuo videotallenteet. Eräässä videossa näkyy, että auton moottorikate pyörii kokonaisena tieltä alas auton jo ajettua ulos.
Oma teoriani on, että ulosajo johtui nimenomaan moottorikatteen irtoamisesta. Silloin lähtee myös takasiipi ja sen mukana downforce takaa. Pito ei riitä mutkan läpiajoon.
Moottorikate puolestaan on saattanut irrota vaikkapa ahtoputken irtoamisen vuoksi. Lanciassa oli melko tiivis moottoritila ja parin baarin paineella sinne purkautuva ahtoilma oli
ennenkin irrottanut moottorikatteen.
https://www.is.fi/ralli/art-2000006055463.html
Teoria tuokin. Selvisikö koskaan, mikä se osa oli, joka rinnettä pitkin alas pyöri?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Auton vauriot:
Oikean takakulman ripustukset ja vanne olivat pahoin vaurioituneet. Toki mahdoton sanoa varmasti tuliko vauriot ennen ulosajoa vai vasta ulosajon aikana/tulipalossa. Auto osui kuitenkin puuhun vasen puoli/pohja edellä, eli ainakaan tämä seikka ei osaltaan tue ulosajon aikana syntyneitä vaurioita. Vauriot oikean takakulman pyörännavassa tukisivat myös sitä, että pyörä ei ole ollut kunnolla paikallaan, vaan samoin kun Auriolin tapauksessa, epätäydellinen kiinnitys on pikkuhiljaa kovan ajon aikana hangannut kiinnityspultteja hajalle. Yksi pultti on katkennut kokonaan, toinen pultti katkenneen pultin vastakkaiselta puolelta on pahasti vääntynyt.

Video onnettomuuspätkän lähdöstä:
Toki voi argumentoida, että video ei ole tarpeeksi hyvälaatuinen minkäänlaiseen tarkempaan analysointiin, mutta ainakin erehdyttävästi näyttää siltä, että oikea takapyörä ei olisi 100% kiinni kun auto ajaa kameran ohi. Näyttää myös siltä, että Henkka syystä tai toisesta katsoo oikealle välittömästi lähdettyään pätkälle. Aivan kuin hän olisi tuntenut, että jotain ei ole kunnossa oikeassa takakulmassa ja automaattisesti katsonut oikeaan sivupeiliin. Auriol oli myös 1992 San Remossa tuntenut välittömästi pätkän lähdössä, että jotain on pielessä.
Tuossa on jonkinlainen kuva jonkun kulman vanteesta?
https://i.ytimg.com/vi/4Pp_XdI5kck/hqdefault.jpgOnko tuossa kaikki pultit kiinni? Mitä materiaalia pultit olivat ja mihin materiaaliin kiinnitettynä? Voivatko ne irrota?
Oliko ne pultteja vai pinnapultteja, jotka muttereilla kiinni?
Entä jos rengas ei alun perinkään ollut kiinni kaikilla pulteilla?
https://www.4troxoi.gr/sites/default/files/styles/12_bar_content/public/images/articles/images/2020/05/Toivonen05.jpg?itok=zEbVIBbnTuon kuvan perusteella ei vaikuta todennäköiseltä, että pultteja olisi vahingossa jäänyt puuttumaan, mutta voihan sellaiset unohtaa kiristää...
Mahdollisesti epäselvä postaus, mutta jos joku saisi selvää. :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös