maksimaalinen atakki
Tulos tai ulos
- Liittynyt
- 30.3.2012
- Viestit
- 935
aika erikoista olisi että sattumalta vaan uloin räjähtää vauhdista. ; ))..Aivan selvästi siis on pyörä räjähtänyt, mutta kaikkien hämmästyksenä ulompi etu/taka..
Assulla Porsse meni osaavissa käsissä kyllä todella hienosti. Korsikalla 1985 Bernard Beguin toi samaista Prodriven 911 SC RS:ää kauniin sulavasti, kuten tässä tai tässä. Eikä lopputuloskaan toki huono ollut (kolmas).Olisi ollut mielenkiintoista nähdä Henkka tällä Porschella myös joissain MM-ralleissa, vaikkapa 1984 Korsikalla tai San Remossa. Sorallahan tuolla olisi jäänyt heti varmaan luokkaa kolme sekuntia kilometrillä jollekin Pösölle, mutta assulla Henkka olisi voinut yltää tuolla melkoisiin urotekoihin.
Luulen, että Kivimäki sekoittaa joitain muistikuvia Salosen ulosajosta edellispäivältä Henkan onnettomuuden muistikuviin. Salonenhan kiepsautti Pösön Markkua ohittaessaan juurikin sellaisen piikkipensaan sekaan...josta Kivimäki myös puhui nyt tuossa haastattelussa juuri erityisesti Henkan onnettomuuteen liittyvänä yksityiskohtana...että "Lancia oli nurin piikkipensaassa".Ilkka Kivimäki tämän viikon vieraana Tomin nuoteista -podcastissa. Puolentoista tunnin mittaisessa jaksossa käsitellään myös tätä onnettomuutta, ja Kiiki toistaa siinä Markun kertomuksen vuosien varrelta, että he olisivat olleet ensimmäisinä paikalla, ja ajaneensa pätkää vastakarvaan huomattuaan Lancian rotkon pohjalla.
Joo Markku jutteli kanssa samaa hiljattain jossain haastattelussa. Laskisin, että onnettomuus on jo sattunut kello 14.55 ja Markun oletettu lähtöaika minuutin väleillä pätkälle on ollut 14.57, ehkä noin puolitoista minuuttia onnettomuuden jälkeen...eli periaatteessa tuo havainto täsmäisi yksiin tuon oletetun aikataulun kanssa. Todennäköisesti ainoastaan Saby ja Biasion olivat ehtineet jo starttaamaan pätkälle onnettomuuden sattuessa...Chatriot ja perässä Alén odottelivat vielä omaa vuoroaan.Uutena tietona itselleni tuli, että Kiiki mainitsi tuossa haastattelussa, että he olisivat nähneet Markun kanssa savupatsaan nousevan pätkän suunnalta jo ennen lähtöään erikoiskokeelle. Voi se olla, että on tästä aikaisemminkin ollut juttua, mutta itselläni se on ainakin mennyt ohi.
Toivonen Pauli Henri & Harri - Finland's fastest family
Esa Illoinen, McKlein Publishing 2012
Englannin- ja saksankielinen. On laatuteos!
Löytyykö joltain Korsika 1986 mm rallin materiaalia mitä Suomen televisio on lähettänyt tuolla ajankohdalla ?!
Oletko käynyt katsomassa Yle Areenan arkistoista? Isoista uutisisti löytyy taltiointi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/04/22/henri-toivonen-menehtyi-korsika-rallissa
Tämä ei liity tv-taltiointeihin, mutta samaan kisaan kuitenkin... vaikka YouTubessa yms. videopalveluissa onkin pyörinyt ja pyörii edelleen melkoinen kattaus vanhoja suomalaisia rallivideoita, niin VideoStylen alkuperäistä Korsikan koostetta ei ole tullut missään vastaan. Tuon nauhan mielenkiintoisin anti lienee toki nähty muilla nauhoilla (Henkan pitkä haastattelu ennen kisaa+ Henkan viimeinen (?) suomenkielinen haastattelu Bastian yötauolle saavuttaessa), mutta olisi silti mielenkiintoista nähdä, minkälaista matskua VideoStylen kameroille talttui erityisesti toisen kilpailupäivän osalta. Voisi kuvitella, että Pulkkinen kävi haastattelemassa esim. Markkua Henkan onnettomuuden jälkeen?
Onhan se mahdollista. Ei kai sitä tarvita paljoa hiekkaa/kiviä, kun lähtee ja sitten se on menoa. Ja slikseillä pidon menetys voi olla aika yllättävää?Kun Vatanen 85 ajoi ulos Korsikalla, hänen kartturinsa yhdessä videopätkässä kritisoi slikseillä ajamista. Sanoi jotenkin näin, että puhtaalla asfaltilla pitoa riittää, mutta kun asfaltille tulee epäpuhtauksia, pito 'katoaa'. Onko tässä yksi mahdollisuus ulosajoon? Yhdessä Henkka dokkarissa, joka löytyy Y**Tubesta, Henkka sanoi, että ennen rallia saarella oli satanut voimakkaasti pitkään ennen rallia ja hän sanoi, että vuoren seinämiä pitkin on valunut hiekkaa ja kiven murikoita tielle. Olisko tällainen kivi voinut aiemmin esim rikkoa renkaan tai olisiko mutkassa ollut vuorenseinämää pitkin valunutta hiekkaa, josta auto olisi lähtenyt spinnaamaan?
#fakenews. Onnettomuuspäivänä tauti oli jo hellittänyt, vaikka usean päivän sairastelun jälkeen kunto ei toki välttämättä vielä 100% ollutkaan palautunut.Tuon mukaan ajoi 39 asteen kuumeessa??
Hyvin mahdollista. Niin se hetkellisesti vaihtuva pito koitui Sunisenkin kohtaloksi Montessa tänä vuonna. Autot nykypäivänä onneksi huomattavasti turvallisempia.Kun Vatanen 85 ajoi ulos Korsikalla, hänen kartturinsa yhdessä videopätkässä kritisoi slikseillä ajamista. Sanoi jotenkin näin, että puhtaalla asfaltilla pitoa riittää, mutta kun asfaltille tulee epäpuhtauksia, pito 'katoaa'. Onko tässä yksi mahdollisuus ulosajoon? Yhdessä Henkka dokkarissa, joka löytyy Y**Tubesta, Henkka sanoi, että ennen rallia saarella oli satanut voimakkaasti pitkään ennen rallia ja hän sanoi, että vuoren seinämiä pitkin on valunut hiekkaa ja kiven murikoita tielle. Olisko tällainen kivi voinut aiemmin esim rikkoa renkaan tai olisiko mutkassa ollut vuorenseinämää pitkin valunutta hiekkaa, josta auto olisi lähtenyt spinnaamaan?
Pitäisin edelleen teknistä vikaa todennäköisimpänä selityksenä Henkankin onnettomuudelle. Siitä syystä, että sitä tukisi kovin monta seikkaa, kun kaikki huomiot laitetaan yhteen. Vanhan kertauksena (kattavat "todistusaineistot" näihin kaikkiin seikkoihin löytyykin jo tästä topikista):On the very first special stage their Lancia careered off the road, into and over a metal barrier and out of the rally.
This was no out-of-character driving error: nor was it the result of a mechanical failure. It was, in fact, the outcome of an oversight in the preparation of one of the car’s wheels, a wheel which came off during that stage, causing the car to leave the road.
Lancia wheels have four holes for the studs. They also have four recesses which fit over the heads of the nuts holding the brake assembly in place, allowing the flat surface of the wheel to fit flush against the flat surface of its backplate. Those four recesses had not been drilled, and when the wheel was fitted it was seated not against the flat surface but against the heads of the four nuts.
Not only was the handling impaired by the additional track width, but there was considerable extra stress on the wheel studs which eventually failed. Auriol noticed the indifferent handling as soon as he started the stage. Later, he heard an unusual noise and detected a rumbling. Gradually, the vibration wore away the shanks of the wheel studs and that front right wheel eventually came off, sending the car into the barrier and off the road only about a mile and half before the end of the 7.7-mile stage.
https://www.is.fi/ralli/art-2000006055463.htmlMasa: Olen aikoinaan katsonut kaikki nuo videotallenteet. Eräässä videossa näkyy, että auton moottorikate pyörii kokonaisena tieltä alas auton jo ajettua ulos.
Oma teoriani on, että ulosajo johtui nimenomaan moottorikatteen irtoamisesta. Silloin lähtee myös takasiipi ja sen mukana downforce takaa. Pito ei riitä mutkan läpiajoon.
Moottorikate puolestaan on saattanut irrota vaikkapa ahtoputken irtoamisen vuoksi. Lanciassa oli melko tiivis moottoritila ja parin baarin paineella sinne purkautuva ahtoilma oli
ennenkin irrottanut moottorikatteen.
Tuossa on jonkinlainen kuva jonkun kulman vanteesta?Auton vauriot:
Oikean takakulman ripustukset ja vanne olivat pahoin vaurioituneet. Toki mahdoton sanoa varmasti tuliko vauriot ennen ulosajoa vai vasta ulosajon aikana/tulipalossa. Auto osui kuitenkin puuhun vasen puoli/pohja edellä, eli ainakaan tämä seikka ei osaltaan tue ulosajon aikana syntyneitä vaurioita. Vauriot oikean takakulman pyörännavassa tukisivat myös sitä, että pyörä ei ole ollut kunnolla paikallaan, vaan samoin kun Auriolin tapauksessa, epätäydellinen kiinnitys on pikkuhiljaa kovan ajon aikana hangannut kiinnityspultteja hajalle. Yksi pultti on katkennut kokonaan, toinen pultti katkenneen pultin vastakkaiselta puolelta on pahasti vääntynyt.
Video onnettomuuspätkän lähdöstä:
Toki voi argumentoida, että video ei ole tarpeeksi hyvälaatuinen minkäänlaiseen tarkempaan analysointiin, mutta ainakin erehdyttävästi näyttää siltä, että oikea takapyörä ei olisi 100% kiinni kun auto ajaa kameran ohi. Näyttää myös siltä, että Henkka syystä tai toisesta katsoo oikealle välittömästi lähdettyään pätkälle. Aivan kuin hän olisi tuntenut, että jotain ei ole kunnossa oikeassa takakulmassa ja automaattisesti katsonut oikeaan sivupeiliin. Auriol oli myös 1992 San Remossa tuntenut välittömästi pätkän lähdössä, että jotain on pielessä.