Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
27
No niin tuossa parhaat palat vuoden 1990 Toyotan huollosta, hyppäsi koko ketju aiheen ohi mutta en sitä väliin laittanut kun oli muuta keskustelua.
Tuosta löytyy ryhmille käytettävät lyhenteet:

Näytä liitetiedosto 26726

Otetaan tuo päivä seurantaan, josta löytyy tuo vastaava EK joka oli 17.
Huoltoryhmästä G4 (Group 4) löytyy sille pätkälle renkaat, joka tarkoittaa huoltoautoja Merc 5 ja Tyre 4.
Toinen päivän EK jolle renkaat toimittaa sama ryhmä on 22. Lähtölavan ylitykseen ja yö-tauolle on merkattu listan viimeinen rengas 235-620 D5, eli kuten kuvia oli että Lancia myös käytti "jotain vaan alle" renkaita joilla ei kisaa ollut tarkoituskaan ajaa metriäkään.

Näytä liitetiedosto 26723

Tuossa on Master sivu tuolta ajalta, johon merkattu kaikkien autojen sijainteja. Eli Cortessa oli 3 pistettä. Isompi huolto, Parc Fermén hätäapu, ja ennen pätkää 5 min.

Näytä liitetiedosto 26724

Kyseisen G4 ryhmän koko rallin aikainen aikataulu:

Näytä liitetiedosto 26725

Sitä en osaa sanoa miten paljon poikettiin ja käytettiinkö tarkoituksella jollain pätkällä jo käytettyjä renkaita, mutta ainakin arsenaalia oli ja oli myös 1986. Muistan jostain videolta kommentin miten järjettömän määrän Michelin toimitti renkaita Monte Carloon 1986, tuskin Pirelli tasoitusta antoi määrässä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
653
No niin tuossa parhaat palat vuoden 1990 Toyotan huollosta
Kiitos taas näistä aarteista! :thumbup:

Se on kyllä jännä fakta joka viime päivinä tässä ketjussa selvinnyt, että lähtöpaikka on D18 lähdöstä 350 metriä ja onnettomuus 5,5km kohdalla risteyksestä, joten onnettomuus tapahtui hyvin tarkkaan 5,15km lähdöstä, eikä 7 joka on monessa lähteessä. Myöskin kelloajat menee uusiksi. Valtaosassa lähteistä on merkattu ulosajo/kuolin ajaksi 14.58, joissakin lukee 14.57. Itse olen aikoinaan laskeskellut olettaen 7km pitävän paikkaansa ja suht lähelle sattuva keskinopeus 90km/h tekee 14.57:40. Nyt matka onkin vain 5,15 joten ajaksi tulee 14.56:26.
Jos Henkka on lähtenyt erikoiskokeelle ajallaan klo 14.53, onnettomuus on todennäköisesti sattunut jo klo 14.55 puolella. Tässä Civic-onboardissa onnettomuusmutkaan menee ainoastaan 3 minuuttia ja 9 sekuntia (lähtö on tosin 300 metriä 1986 lähtöpaikan jälkeen, mutta kyllähän tuo aikamoista köröttelyä on).
https://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU&

Keskinopeus lähdöstä onnettomuuspaikalle nousee tuollakin kipolla päälle 91 kilometrin tunnissa, S4:lla todennäköisesti puhutaan yli 100 km/h keskinopeudesta tuolle osuudelle. Eli Corte-Tavernan ensimmäinen 5 kilometriä on Korsika-standardeihin nähden nopeaa tietä. Erikoiskoe oli kokonaisuudessaankin Korsikan nopeimmasta päästä, esim. 1994 Korsikalla ainoastaan kolme pätkää rikkoi 100 km/h keskinopeuden rajan ja Corte-Taverna oli yksi näistä (100.94 km/h).

Luulen, että tämä 7 kilometrin väärinkäsitys on syntynyt siitä, että rallin järjestäjä antoi pian onnettomuuden jälkeen virheellisen tiedotteen eteenpäin onnettomuudesta, jossa luki tämä 7 kilometriä. Tuota tiedotetta on sitten moni lähde tietysti lainannut. Kuvakaappaus Duken koosteesta:



Antti Syvälahti tosin tiesi kyllä heti onnettomuuspäivänä onnettomuuden sattuneen viisi kilometriä lähdöstä. Jostain olen lukenut, että sellainenkin virheellinen tieto lähti hetkellisesti eteenpäin, että Henkka ja Sergio olisivat ulkona autosta ja kunnossa. Luulen, että tämä väärinkäsitys pääsi syntymään kun joku teki ennen palokuntaa paikalle saapuneesta helikopterista havainnon Martini-pukuisista hahmoista tiellä ja päätteli että Henkka ja Sergio olisivat ulkona autosta. Eli kyseessä taisi olla siis sama helikopteri, jolla yritettiin tuloksetta sammuttaa paloa roottorien ilmavirran avulla. Kolme Lancia-tiimin jäsentä lennätettiin paikalle Ponte Lecciasta, lähes välittömästi kun Sivieron radioviesti onnettomuudesta tuli. Kuvamateriaali todistaa, että kopterissa oli kyydissä kaksi mekaanikkoa (joista toinen Rino Buschiazzo), sekä Lancian lääkäri Ben Bartoletti. Toisin kun joissain lähteissä on väitetty, Ninni Russo ei ollut kopterin kyydissä.
http://www.youtube.com/watch?v=q7J_AUKuuYI&t=20m13s

En tiedä sitten oliko tällä väärinkäsityksellä osaa tai arpaa siihen miksi pelastushenkilökunnalla kesti kaiketi peräti puoli tuntia saapua onnettomuuspaikalle. Corten paloasemalta onnettomuuspaikalle on toki lähes 9 kilometriä ja tuskin paloautolla mitään aivan tajutonta kyytiä on pystynyt paikalle tulemaan. Silti puoli tuntia onnettomuuden jälkeen on kyllä todella hidas saapumisaika ja tämä tarkoittaa sitä, että paloauto on lähtenyt onnettomuuspaikkaa kohti todennäköisesti aikaisintaan vasta klo 15.15, pätkä kuitenkin pantiin poikki jo klo 15.01. Ei toki sillä, että mitään olisi ollut todennäköisesti tehtävissä, vaikka palokunnan olisi saanut taiottua paikalle viidessä minuutissa.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
112
Asian vierestä ehkä,mutta kun tässä näitä Toyotan huoltokirjan sivuja on esillä ollut,niin missähän on Lancian vastaavat vuodelta 1986? Esimerkiksi Alén-Kivimäki autokunnan kaikki paperit mitä heillä on kilpailun aikana ollut? Kiikillä on vihkoa jos minkämoista,monessakin filmissä näkyy.. https://www.youtube.com/watch?v=c6mpmIev64A
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
126
Sijainti
England
Tour de Corse 1986 Road Book is what you need for all the service points.

I'am working on new video right now :ahem:
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6520
Tour de Corse 1986 Road Book is what you need for all the service points.
Not really, since the road book doesn't specify service locations. The teams made their own service plans along the route, and that's what we've seen from that Toyota service book.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
653
Thank you Marv, great stuff! :thumbup:

Some of the footage here was in much better quality than I had seen before, particularly some of the footage from the service point the accident morning, wherever that is. That service footage also has some great close-ups of tires. I'll have to analyse Corsica tires in more depth still and this footage will be very useful in that research. :thumbup:

Also I do wonder if the story about Henri going to sit in wrong S4 when leaving service is really from Corte or actually from this earlier service point before Corte. The clip of Henri arriving to his car could suggest it possibly already happened in this service point. Immediately before Henri arrives there's a clip of Cresto signalling with his watch to a mechanic as if they have to leave asap and to go get Henri. Then it cuts to Henri coming to his car and everyone is laughing around him as if something funny had just happened immediately before the clip...Fiorio is also laughing and scratching his head. Well...who knows.

 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
653
Muutamia sekalaisia huomioita vielä liittyen renkaisiin sekä myös uuden tuntemattoman kappaleen tunnistamista.

Tarkemmin kun katsoin kuvaa jossa Henkka lähtee kokoomatauolta kohti Corte-Tavernan starttia, oikeassa takarenkaassa on mielestäni nähtävillä kulumajälkeä. Tässä ensin käytetty takarengas aikaisemmassa huollossa, juuri ennen autosta poistamista.




Ja tässä oikea takarengas Henkan ajaessa pois kokoomatauolta.




Tässä vertailun vuoksi kasa tuoreita renkaita odottamassa huollossa.




Tässä aikaisemmasta huollosta kuvakaappaus, jossa ilmeisesti viedään vanhoja renkaita pois ja maassa odottaa uusi rengas alle laittamista. Huomioitavaa tässä on, että renkaaseen on jo valmiiksi merkkailtu väreillä jotain.




Tässä kuva Corten huollosta jossa autossa on jo alla renkaat joilla Henkka huollosta lähti. Maassa auton vieressä on väriliitu jolla on merkkailtu renkaisiin jotain, joko välittömästi auton vieressä, tai vasta sitten kun renkaat on jo olleet autossa kiinni.




Kun oikean puolen renkaat irroitettiin autosta, olisikohan vanhat renkaat jääneet auton välittömään läheisyyteen makaamaan. Sitten joku on tullut vahingossa väriliidulla merkkaamaan vanhat renkaat "uusina" ja valmiina alle laitettavaksi. Ja näin vanhat renkaat on mennyt vahingossa takaisin alle oikealle puolelle?


Mikähän tämä kappale on?








Voisiko kyseessä olla vetoakselin pää, eli käytännössä siis vetonivel oikealta takaa? Ja jos näin, miljoonan dollarin kysymys on, missä vaiheessa tämä osa on repeytynyt irti?



 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
490
No ei aivan varmasti ole vetonivel tuo. Tuossahan näyttäisi olevan hammasratas ja vetonivelestä ei kyllä sellaista löydy.
Näissä itse päätellyissä teorioissa nostaa aika usein päätään se, että nähdään noissa vanhoissa suttupaskakuvissa, jotain mitä niissä halutaan nähdä, vaikka sellaista ei oikeasti niissä ole. ;)
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
384
Sijainti
EP
Lisäksi osassa näyttäisi olevan aivan kuin sähkömoottorin ankkuri. Aluksi ajattelin siinä olevan lasinpyyhkijän moottorin vaihteinen, mutta ratas on kyllä liian jykevä sellaiseen tarkoitukseen. Ehkä sitten, jos ratas on alumiinia.

Kyllä se taitaa voimansiirrosta kuitenkin olla, ehkä jakolaatikosta.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
653
Tässä vielä kuriositeettina tapaus formuloista samalta vuodelta, jossa takarenkaan räjähtäminen myös repi samalla tukivarren hajalle.



Tähän rengasrikkoon meni Mansellin 1986 mestaruus. Keken F1-ura päättyi kierros aikaisemmin oikean takarenkaan rikkoutumiseen samassa kohtaa. Vauhtia toki huomattavasti enemmän, täysin erilainen auto jne...mutta tuo takatukivarren samanlainen retkahtaminen kuin Henkan tapauksessa pisti kuitenkin silmään. Toki yhtä lailla mahdollista, että tukivarsi on vaurioitunut ulosajon aikana. En tiedä mihin Grundel osui Suurajoissa (vai osuiko mihinkään), mutta ei nuo S4:n tukivarret mitään ihan massiivisia osumia tainneet vaatia, ennen kuin takapyörä oli jo vinossa.



 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
327
Paljon on spekulaatiota riittänyt tämän onnettomuuden tiimoilta ja toki moni skenaario voi olla mahdollinen. Videolta katsottuna paikka vaikutti melkoisen pommilta, joten melko varmasti uskoisin ihan perinteistä "aukkoon tähtäämistä" tässä tapauksessa. Mutka lähtee loivana, mutta pokkaa lopussa yllättävästi. Puhumattakaan, jos Henkalla oli kuumetta ja paperilla oli miljoona mutkaa kuvaltuna ja ns. muistettavana, niin ei kovin isoa herpaantumista tarvitse olla, kun ehkä nuotti menee ohi ja joutuu silmällä sitten paikan ajamaan..
 

JTU

New member
Liittynyt
25.1.2020
Viestit
1
Tekninen virhe

Kyllä kaiken esille tulleen valossa olen 99,9% varma että Henkka (tai Cresto) eivät tätä itse ryssineet, niin hyvin Henkka ajoi kisaa aina onnettomuuteen asti, ja ainakin itse totesi kisaa edeltäneessä haastattelussa että I don't have fever any more. Toki lihasten osalta varmaan oli väsymistä tai puutuneisuutta yms normaalia enemmän flunssan jäljiltä ja yleistä fyysisen tilan heikentymistä.

Kuten on monesti todettu keskustelussa, väärästä nuotista Lancia olisi lentänyt suoraan ja kauas ulos jo kurvin aiemmassa kohdassa ja jarrujälki olisi löytynyt. Se, mitä on ollut kypäräpuhelinten kanssa Ek 18 aikana, ei varmaksi voida sanoa mutta ne aiemmat Ek 17 ym vaikuttaisi melko selvältä että pois pelistä olivat ja käsimerkeillä mentiin. Siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi Henkan ylivoimaiset pohjat sille stagelle oli jotakin todella huikeeta.

Kaasujumi teoria oli se "suosikki" pitkän aikaa ja monella tavalla ihan hyvä teoria mutta pitää sanoa että näiden viimeaikaisten auton oikean takakulman/renkaan vaikeuksiin liittyvät havainnot ja niiden pohjalta muodostetut teoriat tuntuu vielä vähän paremmin istuvan tapahtuneeseen(esim. Vertailu Catalonia 85 rysäykseen, hyvin samanlainen.)

Myös jonkinlainen kombinaatio näitä eri teknisiä juttuja on mielestäni todennäköisempi kuin se että Henkka vaan posotti menemään ja aatteli että luotetaan muistiin ja käännytään ehkä samaan suuntaan kuin tie. Vaikka jossain toisissa ralleissa ehkä hän olisikin ajanut hieman tavallista enemmän omasta "päästä", Korsikalla se on hyvin epätodennäköistä. Täytyy muistaa että Henkka oli ollut jo Korsikalla -81 Talbotilla ja vaikka jousituksen pettämiseen taisi kisa sillon päättyä, pitkä ralli oli kuitenki harjoteltu ja nuotitettu, samoin -85 piti ajaa mutta C.Smeraldan rysäys esti sen. Sen vuoden reitti lähes identtinen -86 reittiin. Siihen päälle Bettegan tragedian tuomat karut realiteetit Korsikan vaaroista, en usko että Henkka olisi ollut jotenkin naiivi sen kisan luonteesta ja tiestön vaativuudesta.
Jatkakaa
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6520
Sattuisiko kenelläkään olemaan Korsikan 1986 ja 1985 pätkäaikataulua? Juwrasta se puuttuu, ja saamissani kartoissa osa on niin huonolaatuisesti skannattua, etten saa kellonajoista selvää...
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
45
Sattuisiko kenelläkään olemaan Korsikan 1986 ja 1985 pätkäaikataulua? Juwrasta se puuttuu, ja saamissani kartoissa osa on niin huonolaatuisesti skannattua, etten saa kellonajoista selvää...
Muistelin, että jossain olin nähnyt ainakin osan 1986 aikataulua jossain lehtijutussa. Ranskaksi googlaamalla löytyikin https://www.corsefootball.fr/corse-rallye/1986/tour-de-corse/

Tuolta alareunasta löytyy ainakin 2. osuuden aikataulu ja jonkinlaiset reittiselosteet:




Ja tuosta oikeasta reunasta kartan vierestä osuuksien ja kokoomataukojen aikataulu:


Lisäksi tuolla oli piirroskuva onnettomuudesta ja tekstin mukaan huonolla ranskalla käännettynä Toivonen olisi kääntänyt liian tiukasti mutkaan ja ollut huonossa paikassa, kun mutka kiristyi.

Tuossa jutussa kerrotaan myös, että Toivonen löytyi kaksi metriä auton ulkopuolelta, muttei ollut lentänyt autosta vaan valunut rinteen jyrkkyyden takia, kun turvavyöt olivat palaneet rikki. Lisäksi lääkintähenkilökunnan kerrotaan olleen onnettomuuspaikalla klo 15:10, mutta silloin oli jo liian myöhäistä.

 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1046
Mielenkiintoinen löytö. Tällaiseen lehtiartikkeliin en itse ole ennen törmännytkään.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Huomioiko kukaan tällä videolla kohdassa 10.37min, että oikean pyörän ajolinjalla olisi joku selkeä tummennus ns. kuin pyörä olisi räjähtänyt? Sen jälkeen ajolinja on aikalailla ulospäin vetävä..Eli ei se sisin pyörä ois osunut mihinkään, vaan uloinpyörä joko etu tai taka, ois räjähtänyt.
 
Ylös