Ayrton-Ana
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2005
- Viestit
- 917
Kommunikaatiokatkos ja väärinkäsitys Lancian huollossa Cortessa?
Kiitos DMACKin briljantin ja kultaakin arvokkaamman aarteen (Toyotan huoltokirja 1990 Korsikalta), mieleeni juolahti teoria joka selittäisikin monta asiaa. Tätä täytyy ensin pohjustaa hieman...eli samoin kun 1986, vuonna 1990 Corte-Tavernan pätkää edelsi Corten kokoomatauko. Samoin kun Lancialla 1986, Toyotalla oli huolto ennen kokoomataukoa. Toyotan huoltokirja todistaa, että (jos suunnitelmasta ei poikettu) Toyotalla ei huollossa kuitenkaan vaihdettu alle uusia renkaita, vaan ne laitettiin alle vasta kokoomatauon jälkeen, juuri ennen Corte-Tavernan pätkää. Jarrut ym. huollettiin, mutta alle ei laitettu vielä uusia renkaita. On hieman epäselvää miten Lancialla toimittiin tämän asian suhteen vuonna 1986. Kuten jo aikaisemminkin tähän aiheeseen hieman viittasin, Henkan ajaessa auton Corten kokoomatauolle, hänellä oli vasemmalla puolen autoa alla uunituoreet renkaat ja oikealla puolella hämmentävästi renkaat, jotka näyttivät selvästi käytetyiltä. Hämmennystä lisää entisestään se, että video Corte-Tavernan erikoiskokeen lähdöstä viittaa vahvasti siihen, että auton oikealla puolen oli myös erikoiskokeella alla tismalleen samat jo valmiiksi käytetyn näköiset renkaat, kuin Henkan ajaessa auton kokoomatauolle.
Muuttiko Lancia huoltosuunnitelmaansa viime tipassa? Eli olisikohan alunperin ollut tarkoitus vaihtaa uudet renkaat alle vasta kokoomatauon jälkeen, juuri ennen Corte-Tavernan pätkää? Tästä suunnitelmasta olisi kuitenkin luovuttu ja päätetty laittaa uudet renkaat alle jo Corten huollossa ennen kokoomataukoa. Lancian huoltohan jatkoi Cortesta suoraan Ponte Lecciaan ja näin oltaisiin saatu kaikki miehet nopeammin liikkeelle Cortesta (kaksi huoltomiestä kun piti joka tapauksessa irrottaa päivystämään Castirlan risteykseen Corte-Tavernan puoliväliin mahdollisen rengasrikon varalta). Tieto uudesta suunnitelmasta olisi kuitenkin jäänyt saamatta mekaanikolle/mekaanikoille jotka vaihtoivat Henkan oikean puolen renkaita. Tätä teoriaa tukisi myös se, että Alénille ja Biasionille laitettiin myös alle uunituoreet renkaat jo ennen kokoomataukoa.
Eli renkaathan siis toki irroitettiin joka kulmasta ennen kokoomataukoa jarrujen huoltamista varten ym., mutta ehkä oikealle puolelle menikin siis vahingossa takaisin vanhat renkaat. Valokuva huollosta todistaa, että oikea takakulma oli mitä luultavimmin viimeisenä valmiina ennen kun Henkka huollosta lähti. Tarinoiden mukaan juuri tässä huollossa Henkka meni ensin väärään autoon, ennen kuin hänet ohjattiin oikeaan autoon. Ehkä tästäkin syystä Henkalla alkoi olla kiire lähteä huollosta ja mekaanikko, joka kiinnitti oikeaa takarengasta luuli kiinnittävänsä sitä ainoastaan parin kilometrin kaupunkiköröttelyn ajaksi ja kiinnitti sen nopeasti juuri sen verran kiinni, että hidas kaupunkiajo sujuu ongelmitta. Mekaanikko siis kiinnitti oikeaan takakulmaan renkaan, jolla olisi ajettu jo 60 kilometriä pätkää ja olettanut, että se luonnollisesti vaihdettaisiin kokoomatauon jälkeen. Huoltosuunnitelmaa oli kuitenkin muutettu ja näin ei ikinä tapahtunut. Jo valmiiksi kulunut oikea takarengas ei ollut täydellisesti kiinni täysivauhtista kilvanajoa varten. Viiden kilometrin ajon jälkeen oikea takavanne ei enää kestänyt täysin epäluonnollista rasitusta ja lopulta räjähti suuren sivuttaisvoiman hetkellä.
Henkan oikean puolen renkaat aivan EK17:n lopussa. Kulma on vähän huono aukottomien havaintojen tekemiseen, mutta oikessa eturenkaassa on selvästi vielä hyvin Pirelli-tekstiä jäljellä. Oikeassa takarenkaassa ei ole tekstiä havaittavissa tässä kuvassa ja siinä näkyvä valkoinen juova on kapselin välistä pilkottava vanne. Sama ilmiö on selvästi havaittavissa oikeassa eturenkaassa ja tätä ei pidä sekoittaa Pirelli-tekstiin.
Lancian huolto Cortessa. Renkaat poistettiin luonnollisesti, että päästiin huoltamaan jarruja ym.
Edelleen Lancian huolto Cortessa. Oikea takakulma näyttäisi olevan viimeisenä valmis ja mahdollisesti ei vielä täysin valmis kuvanottohetkellä. Auton oikealla puolen on alla valmiiksi käytetyn näköiset renkaat joilla Henkka huollosta myös lähti. Renkaat näyttävät Pirelli-tekstien osalta sellaisilta kuin ne voisivat olla samat renkaat kuin valokuvassa aivan EK17:n lopussa. Jos eri tarinoita tältä huoltopaikalta on uskominen, Henkka on juuri ennen tätä kuvaa mennyt istumaan väärään autoon, josta hänet on ohjattu omaan autoonsa. Tätä legendaa itseasiassa tukisi se, että tässä valokuvassa Lancian lääkäri Benigno "Ben" Bartoletti vielä kysyy jotain Henkalta, kuin tarkistaakseen miehen kunnon vielä juuri ennen huollosta lähtöä. Hoputtaako Sergio Cresto kuvassa oikean takakulman viereen kyyristynyttä mekaanikkoa?
Henkka ajamassa Corten kokoomatauolle. Vasemman puolen renkaat ovat selvästi uunituoreet.
Klippi auton oikealta puolen samasta paikkaa kuitenkin todistaa oikealla puolen olevan samat käytetyt renkaat kuin valokuvassa Corten huollosta.
Pysäytyskuvat lähtökiihdytyksen aikana viittaavat vahvasti siihen, että auton oikealla puolen oli edelleen alla samat käytetyt renkaat jotka näkyvät myös edellisissä kuvissa. Pirelli-teksti oikeassa eturenkaassa täsmää kokoomataukoklippiin.
Ja oikeassa takarenkaassa ei edelleenkään ole Pirelli-tekstiä.
Ja kuten jo aiemmin todettua, freimianalyysi antaa vahvoja viitteitä siitä, ettei oikea takarengas olisi ollut täydellisesti kiinni.
Valokuvat edellisestä Parc Ferméstä ennen Cortea, eli Bastiasta onnettomuuspäivän aamuna, todistavat autossa olleen silloin alla kuvioidut renkaat. Näin ollen silloin oli selvästi suunnitelmana vaihtaa joka tapauksessa autoon alle tuoreet renkaat juuri ennen pätkää ja laittaa autoon yöksi vain nopeasti alle "jotain". Näillä renkailla ei ilmiselvästi ollut tarkoituskaan ajaa ikinä metriäkään kilpaa.
Oliko alunperin tarkoitus toimia samoin myös Corten huollossa? Jotain (vanhat renkaat) nopeasti alle kokoomatauolle ja sitten uudet alle ennen pätkää. Suunnitelmaa muutettiin kuitenkin viime hetkellä, että saatiin kaikki huollosta sujuvammin/nopeammin matkaan Ponte Lecciaan? Oikea takarengas oli viimeisenä valmis huollossa, Sergio Cresto hoputti mekaanikkoa ja mekaanikko varmisti ainoastaan, että rengas pysyy hyvin kiinni kaupungissa köröttelyn. Ja näin olisi päässyt syntymään katastrofaalinen väärinkäsitys Corten huoltopaikalla? Mielenkiintoinen teoria.
Kiitos DMACKin briljantin ja kultaakin arvokkaamman aarteen (Toyotan huoltokirja 1990 Korsikalta), mieleeni juolahti teoria joka selittäisikin monta asiaa. Tätä täytyy ensin pohjustaa hieman...eli samoin kun 1986, vuonna 1990 Corte-Tavernan pätkää edelsi Corten kokoomatauko. Samoin kun Lancialla 1986, Toyotalla oli huolto ennen kokoomataukoa. Toyotan huoltokirja todistaa, että (jos suunnitelmasta ei poikettu) Toyotalla ei huollossa kuitenkaan vaihdettu alle uusia renkaita, vaan ne laitettiin alle vasta kokoomatauon jälkeen, juuri ennen Corte-Tavernan pätkää. Jarrut ym. huollettiin, mutta alle ei laitettu vielä uusia renkaita. On hieman epäselvää miten Lancialla toimittiin tämän asian suhteen vuonna 1986. Kuten jo aikaisemminkin tähän aiheeseen hieman viittasin, Henkan ajaessa auton Corten kokoomatauolle, hänellä oli vasemmalla puolen autoa alla uunituoreet renkaat ja oikealla puolella hämmentävästi renkaat, jotka näyttivät selvästi käytetyiltä. Hämmennystä lisää entisestään se, että video Corte-Tavernan erikoiskokeen lähdöstä viittaa vahvasti siihen, että auton oikealla puolen oli myös erikoiskokeella alla tismalleen samat jo valmiiksi käytetyn näköiset renkaat, kuin Henkan ajaessa auton kokoomatauolle.
Muuttiko Lancia huoltosuunnitelmaansa viime tipassa? Eli olisikohan alunperin ollut tarkoitus vaihtaa uudet renkaat alle vasta kokoomatauon jälkeen, juuri ennen Corte-Tavernan pätkää? Tästä suunnitelmasta olisi kuitenkin luovuttu ja päätetty laittaa uudet renkaat alle jo Corten huollossa ennen kokoomataukoa. Lancian huoltohan jatkoi Cortesta suoraan Ponte Lecciaan ja näin oltaisiin saatu kaikki miehet nopeammin liikkeelle Cortesta (kaksi huoltomiestä kun piti joka tapauksessa irrottaa päivystämään Castirlan risteykseen Corte-Tavernan puoliväliin mahdollisen rengasrikon varalta). Tieto uudesta suunnitelmasta olisi kuitenkin jäänyt saamatta mekaanikolle/mekaanikoille jotka vaihtoivat Henkan oikean puolen renkaita. Tätä teoriaa tukisi myös se, että Alénille ja Biasionille laitettiin myös alle uunituoreet renkaat jo ennen kokoomataukoa.
Eli renkaathan siis toki irroitettiin joka kulmasta ennen kokoomataukoa jarrujen huoltamista varten ym., mutta ehkä oikealle puolelle menikin siis vahingossa takaisin vanhat renkaat. Valokuva huollosta todistaa, että oikea takakulma oli mitä luultavimmin viimeisenä valmiina ennen kun Henkka huollosta lähti. Tarinoiden mukaan juuri tässä huollossa Henkka meni ensin väärään autoon, ennen kuin hänet ohjattiin oikeaan autoon. Ehkä tästäkin syystä Henkalla alkoi olla kiire lähteä huollosta ja mekaanikko, joka kiinnitti oikeaa takarengasta luuli kiinnittävänsä sitä ainoastaan parin kilometrin kaupunkiköröttelyn ajaksi ja kiinnitti sen nopeasti juuri sen verran kiinni, että hidas kaupunkiajo sujuu ongelmitta. Mekaanikko siis kiinnitti oikeaan takakulmaan renkaan, jolla olisi ajettu jo 60 kilometriä pätkää ja olettanut, että se luonnollisesti vaihdettaisiin kokoomatauon jälkeen. Huoltosuunnitelmaa oli kuitenkin muutettu ja näin ei ikinä tapahtunut. Jo valmiiksi kulunut oikea takarengas ei ollut täydellisesti kiinni täysivauhtista kilvanajoa varten. Viiden kilometrin ajon jälkeen oikea takavanne ei enää kestänyt täysin epäluonnollista rasitusta ja lopulta räjähti suuren sivuttaisvoiman hetkellä.
Henkan oikean puolen renkaat aivan EK17:n lopussa. Kulma on vähän huono aukottomien havaintojen tekemiseen, mutta oikessa eturenkaassa on selvästi vielä hyvin Pirelli-tekstiä jäljellä. Oikeassa takarenkaassa ei ole tekstiä havaittavissa tässä kuvassa ja siinä näkyvä valkoinen juova on kapselin välistä pilkottava vanne. Sama ilmiö on selvästi havaittavissa oikeassa eturenkaassa ja tätä ei pidä sekoittaa Pirelli-tekstiin.
Lancian huolto Cortessa. Renkaat poistettiin luonnollisesti, että päästiin huoltamaan jarruja ym.
Edelleen Lancian huolto Cortessa. Oikea takakulma näyttäisi olevan viimeisenä valmis ja mahdollisesti ei vielä täysin valmis kuvanottohetkellä. Auton oikealla puolen on alla valmiiksi käytetyn näköiset renkaat joilla Henkka huollosta myös lähti. Renkaat näyttävät Pirelli-tekstien osalta sellaisilta kuin ne voisivat olla samat renkaat kuin valokuvassa aivan EK17:n lopussa. Jos eri tarinoita tältä huoltopaikalta on uskominen, Henkka on juuri ennen tätä kuvaa mennyt istumaan väärään autoon, josta hänet on ohjattu omaan autoonsa. Tätä legendaa itseasiassa tukisi se, että tässä valokuvassa Lancian lääkäri Benigno "Ben" Bartoletti vielä kysyy jotain Henkalta, kuin tarkistaakseen miehen kunnon vielä juuri ennen huollosta lähtöä. Hoputtaako Sergio Cresto kuvassa oikean takakulman viereen kyyristynyttä mekaanikkoa?
Henkka ajamassa Corten kokoomatauolle. Vasemman puolen renkaat ovat selvästi uunituoreet.
Klippi auton oikealta puolen samasta paikkaa kuitenkin todistaa oikealla puolen olevan samat käytetyt renkaat kuin valokuvassa Corten huollosta.
Pysäytyskuvat lähtökiihdytyksen aikana viittaavat vahvasti siihen, että auton oikealla puolen oli edelleen alla samat käytetyt renkaat jotka näkyvät myös edellisissä kuvissa. Pirelli-teksti oikeassa eturenkaassa täsmää kokoomataukoklippiin.
Ja oikeassa takarenkaassa ei edelleenkään ole Pirelli-tekstiä.
Ja kuten jo aiemmin todettua, freimianalyysi antaa vahvoja viitteitä siitä, ettei oikea takarengas olisi ollut täydellisesti kiinni.
Valokuvat edellisestä Parc Ferméstä ennen Cortea, eli Bastiasta onnettomuuspäivän aamuna, todistavat autossa olleen silloin alla kuvioidut renkaat. Näin ollen silloin oli selvästi suunnitelmana vaihtaa joka tapauksessa autoon alle tuoreet renkaat juuri ennen pätkää ja laittaa autoon yöksi vain nopeasti alle "jotain". Näillä renkailla ei ilmiselvästi ollut tarkoituskaan ajaa ikinä metriäkään kilpaa.
Oliko alunperin tarkoitus toimia samoin myös Corten huollossa? Jotain (vanhat renkaat) nopeasti alle kokoomatauolle ja sitten uudet alle ennen pätkää. Suunnitelmaa muutettiin kuitenkin viime hetkellä, että saatiin kaikki huollosta sujuvammin/nopeammin matkaan Ponte Lecciaan? Oikea takarengas oli viimeisenä valmis huollossa, Sergio Cresto hoputti mekaanikkoa ja mekaanikko varmisti ainoastaan, että rengas pysyy hyvin kiinni kaupungissa köröttelyn. Ja näin olisi päässyt syntymään katastrofaalinen väärinkäsitys Corten huoltopaikalla? Mielenkiintoinen teoria.
Viimeksi muokattu: