Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Palapelin viimeinen palanen?

Kävin suurennuslasilla läpi valokuvia rotkon pohjalle jääneestä tavarasta ja löysin kappaleen joka mielestäni näyttää selvästi renkaasta revenneeltä isolta kuminpalalta. Löytyäkseen selvästi tunnistettavana rotkon pohjalta tämän kuminpalan on siis käytännössä täytynyt repeytyä irti renkaasta jo tieltä suistumisen aikana ja lentää hieman erilleen palavasta autosta. Eikä tässä vielä kaikki vaan tarkemmalla analyysillä huomasin, että kuminpala ja sen repeymäkuvio täsmää lähes 100% repeytyneeseen oikeaan takavanteeseen. Videon lentävän vaalean kappaleen muoto täsmää siis sekä hajonneseen vanteeseen, että nyt löytyneeseen kuminpalaan.
















 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1405
Sijainti
Porvoo
Kävin suurennuslasilla läpi valokuvia rotkon pohjalle jääneestä tavarasta ja löysin kappaleen joka mielestäni näyttää selvästi renkaasta revenneeltä isolta kuminpalalta.
Hyviä huomioita, mutta minusta tuo näyttää lasikuidun palaselta, ei kumilta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Minustakin tuo on enemmän joku kevlarinpalanen. Valkoiset reunat paljastaa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Onnettomuusvideon äänet

Siitä lähtien kun tuo äänellinen versio onnettomuusvideosta tuli julki minua on hämännyt sen ääniraita. Tähän asti on tuntunut, että se olisi sekoitus alkuperäistä ääniraitaa ja sen sekaan lisättyjä voimakkaita törmäysääniefektejä. Päätin kokeilla miltä onnettomuusvideo näyttää ja kuulostaa jos siirtää ääniraitaa niin, että kuvaajan pitkästä etäisyydestä onnettomuuspaikkaan johtuva viive onnettomuusäänissä korjaantuu. Auton syttymisen liekkeihin voi kuulla melko selvästi ääniraidalla ja sen avulla synkronoin äänet kohdilleen, siis aivan kuin kamera olisi ollut onnettomuusmutkassa aivan auton vieressä kuvaamassa onnettomuutta. Nythän tietysti tämän operaation jälkeen kuvaajan vieressä seisovien katsojien äänet eivät ole enää synkassa videon kanssa, mutta ne kannattaa yrittää sivuuttaa kokonaan.

https://www.youtube.com/watch?v=37PCrARrPyY

Jos pohditaan, että olisiko kaikki videolla nyt kuuluvat äänet todella voineetkin kuulua myös alkuperäisellä videolla, niin mielenkiintoista kyllä, toinen voimakas pamahdus on täydellisesti synkassa rajun puuosuman kanssa. Vanteen/renkaanräjähtämisteoriaa tukisi vahvasti se, että ensimmäinen voimakas pamahdus olisi tapahtunut auton ollessa vielä kokonaan tiellä, lähes sekunti ennen videon alkamista. Auto käytännössä poistuu tieltä samassa freimissä kun onnettomuusvideo alkaa, eli ensimmäinen pamahdus olisi tapahtunut melkein sekunti ennen auton tieltä suistumista.

Tarkemmalla analyysillä huomasin, että ensimmäinen pamahdusääni on todellisuudessa kaksi nopeaa pamahdusta peräjälkeen. Puuosuman kohdalla kuuluva pamahdus on yhtenäinen ja muutenkin erilainen ääni. Eli jos nuo on jotain jälkeenpäin tehtyjä efektiääniä niin pelkästään samaa ääntä ei ole kyllä silloin copy pastettu kahteen kertaan. Moottorinäänikin kuuluu videolla, mutta se vaimenee pian puuosuman jälkeen. Puuosuman hetkellä moottorinääni voimistuu hetkellisesti ja se johtuu todennäköisesti siitä, että Henkan jalan on täytynyt aivan hetkellisesti painautua kaasupoljinta vasten osumahetkellä.

Jos videolla ei lopulta olekaan lisättyjä efektiääniä niin se mielestäni jo viimeistään lähes varmistaisi, että oikeasta takakulmasta käytännössä räjähti jotain mutkan ulostulossa ja Henkasta tuli hetkessä matkustaja. Mutta toisaalta, kyllähän nuo pamahdukset hämmästyttävän voimakkaasti kuuluisi useamman sadan metrin päähän ollakseen alkuperäisen videon ääniä.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Otin onnettomuuspätkän lähtövideon vielä tarkempaan syyntiin. Freimi kerrallaan kun analysoin niin huomasin, että oikea takarengas liikkuu epänormaalisti leveyssuunnassa! Epänormaalia liikettä on havaittavissa koko tuon osuuden ajan jossa Henkka ajaa kameran ohi, mutta tässä kolme peräkkäistä freimiä jotka havainnollistaa liikkeen parhaiten.





Juuri ennen kuin auto katoaa kuvasta auton oikeasta takakulmasta tuprahtaa sinistä savua (pureuduinkin tähän jo aiemmin hieman). Samalla hetkellä kun savua tuprahtaa, auton painopiste siirtyy jännästi oikeaa takakulmaa kohti, vaikka Henkka on kääntämässä loivaa oikealle kaartuvaa mutkaa (paino tuolla hetkellä on luonnollisesti enemmän vasemmalla takana). Näyttäisi siltä kun rengas ottaisi hieman kiinni katteen reunaan ja savu syntyisi tästä.





Sanoisin, että jos rengas on ollut epätäydellisesti kiinni niin kuin nyt aika vahvasti näyttää, niin siellä on vannekin hangannut johonkin epäluonnollisesti. Viisi kilometriä tuota se olisi kestänyt ja sitten hajonnut. Hamiltonin iso mälli 2007 Nürburgringillä tapahtui täysin vastaavasti. Viallisen pulttipyssyn takia rengas ei mennyt aivan täydellisesti kiinni, vaikkakin kaikki näytti ulospäin näennäisesti täysin normaalilta ja Hamilton ei itsekään tuntenut autoon mitään ongelmaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen vanne kuitenkin räjähti yllättäen keskellä mutkaa. Hamiltonin tapauksessa vanne myös "varoitteli" tuprauttamalla savua juuri ennen räjähtämistä.



Tässä on ilmeisesti kuva Lancian huoltopaikalta Cortessa ennen kuin Henkka ajoi auton kokoomatauolle, jossa ei siis enää huoltoa ollut.



En ole itse siis 100% vahvistanut tätä sijaintia, mutta oletetaan nyt että tämä kuva olisi Cortesta niinkun on aiemmin jossain väitetty. Silmään pistää se, että autossa on vielä ilmiselvästi vanhat renkaat alla (kuluneet Pirelli-tarrat) vaikka Biasion ja Alénkin ovat ehtineet olemaan jo ilmeisesti huollossa hyvän aikaa. Sateen uhka Corte-Tavernan pätkällä oli varmaankin tiedossa. Arvuuteltiinko huollossa kenties viime hetkeen asti mitä rengasta laittaa alle? Tosin Corten kokoomataukohan oli huollon jälkeen tuossa välissä eli Corte-Tavernan alkuun oli tuossa kuvanottohetkellä vielä melko paljon aikaa. Kuvamateriaali todistaa, että Henkka ajoi kokoomatauolle varmuudella uunituoreilla (onnettomuus)renkailla. Cresto, Ninni Russo, Rino ja kaksi muuta mekaanikkoa näyttäisivät kaikki olevan keskittyneenä auton oikeaan takakulmaan/rengasasioihin. Ninni Russon takaa erottaa mekaanikon kyyristyneenä maahan auton oikean takakulman vieressä. Jäikö uusien renkaiden asentaminen aivan viime tippaan ja kävikö kiireessä huolimattomuusvirhe? Vai olisiko pulttipyssy ollut viallinen ja mekaanikolta jäänyt tällainen huomaamatta?



Lancian rengastyöt Korsikalla olivat astetta monivaiheisempia ja aikaavievempiä kun renkaisiin piti kiinnittää myös nuo tummat kapselit päälle.





Jatkuu...
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
...Jatkuu

Myös autonraato antaa omia johtolankojaan ongelmasta/epäluonnollisuuksista pyörän kiinnityksessä. Oikean takakulman pyörännavan viidestä pultista yksi pultti on joko kokonaan pois tai katkennut lähes kokonaan. Puuttuvan tai katkenneen pultin vastakkaisella puolella oleva pultti on selvästi vääntynyt ja menettänyt huomattavasti muotoaan verrattuna muihin pultteihin.



Tässä Henkka ajamassa autoa Corten kokoomatauolle eli autossa on jo tässä alla onnettomuusrenkaat. Tuossa kävelyvauhdissakaan ei kaikki näytä ihan normaalilta oikeassa takarenkaassa tai sitten vain kuvakulma hämää. Joka tapauksessa kameraan näyttää siltä, että pyörä ei olisi täysin suorassa.




On myös mahdollista, että Henkka tunsi heti pätkän lähtökiihdytyksessä jotain epätavallista oikeassa takakulmassa. Henkan kypärää ei näe kovin hyvin, mutta pienen värimuokkauksen jälkeen pystyy havaitsemaan, että Henkan pää kääntyy jostain syystä melko pitkäksi aikaa oikealle välittömästi liikkeellelähdön jälkeen. Värimuokkauksen jälkeen voi myös todeta, että mustaa lippaa ei varmuudella ollut kypärässä onnettomuuspätkälläkään.



Toinen mielenkiintoinen huomio on, että vaikka Henkka ajaa käytännössä suoraan, auton oikea takakulma on selvästi matalemmalla kuin vasen takakulma.



Olen nyt myös melko varma, että onnettomuusvideolla ei ole mitään lisättyjä törmäysääniefektejä. Kriittistä äänien kannalta on tosiaan huomioida tuo etäisyydestä johtuva viive. En ollut vain aikaisemmin tajunnut, että ensimmäinen pamaus voisikin olla vanteen räjähtämisen aiheuttama pamaus, joka sattuu olemaan synkassa puuosuman kanssa ainoastaan tuon viiveen takia. Toinen raju pamaus on todellisuudessa puuosumasta syntynyt pamaus joka sattuu videolla olemaan synkassa rotkon pohjalle putoamisen kanssa.

Tässä taas tuo minun versio onnettomuusvideosta josta korjasin etäisyysviiveen pois:
https://www.youtube.com/watch?v=37PCrARrPyY

Ensimmäinen pamahdus on tosiaan todellisuudessa kaksiosainen ja nopea "pa-pam!" Videoeditorilla analysoidessa pamahdusten väli on 0,16 sekuntia. Arvioisin, että ensimmäinen osa tuosta pamahduksesta on vanteen räjähtäminen ja tästä käytännössä välittömästi rengas räjähtää, kaksi pamahdusta tapahtuvat näin lähes päällekkäin.

Puuosuman kohdalla tuleva pamahdus on yhtenäinen ja kuulostaa juuri siltä kun puuta päiten ladattaisiin isolla nopeudella. Tarkemmin kuunnellen myös puun rasahtamisen voi kuulla.

Tässä vielä kuva jonka täytyy olla yksi viimeisimmistä Henkasta otetuista valokuvista. Tämän voi päätellä siitä, että kypärässä ei enää mustaa lippaa ole. Tämäkin voi hyvin olla Corten huollosta.

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nyt on kyllä taas niin mautonta settiä ettei mitään rajaa :thumbup:

Tosin, sen verran tekee mieli haastaa, että mikäänhän ei ole estänyt vaihtamasta renkaita vielä Corten kokoomatauon jälkeenkin (ottamatta sen enempää kantaa siihen, onko sillä kokonaisuuden kannalta tässä olennaista merkitystä vai ei). Tuskin Lancia, taktikoinnin mestari, olisi vapaaehtoisesti vaihdattanut Henkan autoon renkaita noin tuntia aikaisemmin kuin oli pakko? Varsinkin, kun alueelle oli luvattu epävakaista säätä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki
Kovaa settiä taas. :thumbup:

Entä jos tutkii aiemmin rallin aikana otettuja kuvia ja videoita, näyttääkö niissä takarenkaat olevan vinossa tai liikkuvan sivusuunnassa?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Voisiko tässä olla kuvaa ylläolevien kuvien esittämästä huollosta? Yhdellä kameralla kuvattu vuoroin Peugeotin ja Lancian huoltoa, jotka ovat tuon yllä postaamani kuvan perusteella olleetkin vierekkäin. Lisäksi Sabyn lähtiessä huollosta ajassa 6:16-6:17 takana voi nähdä punaisen 205:n ja harmaan 505:n, jotka näkyvät myös kuvissa. Myöskin ajassa 6:00-6:02 näkyvä valokuvaaja/toimittaja muistuttaa sangen paljon Ayrton-Anan postaamassa kuvassa Henkan takana olevaa valokuvaa ottavaa henkilöä. Ja vielä yksi pointti; valokuvaajan kanssa suurinpiirtein samaan aikaan (6:00-6:02) videolla näkyvä punavalkoraidallinen paketti-/kuorma-auto sopisi melko hyvin siihen, mitä tässä Ayrton-Anan postaamassa kuvassa voi Henkan ja Sergion takana nähdä. Videolla tuo kohta sijoittuu myös kronologisesti "oikeaan" paikkaan, eli aikaan juuri ennen Corten taukoa.
 
Viimeksi muokattu:

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
42
Sellaisen tiedon kaivoin esille, että Corten tauolta on Toivonen startannut 14.40, siirtymään varattu järjestäjän toimesta 10 minuuttia ja matka 1,14 kilometriä EK:n lähtöalueelle. Siitä sitten 3 minuutin päästä lähtöaika EK:lle eli 14.53.
Jos joku tietää EK:n tarkan lähdön niin siitä voi mitata, uskoisin että nuo huoltokuvat on siitä erittäin lähellä jossain Corten keskustassa. Maisemat on huolella muuttunut, joten paikan löytyminen vaatii ainakin hermoja pyöritellä google mapsia. Ennen kyseinen tie oli nimeltään N193, nykyään RT202, päätie ja liittymä D18 tielle on kyllä täysin sama.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Entä jos tutkii aiemmin rallin aikana otettuja kuvia ja videoita, näyttääkö niissä takarenkaat olevan vinossa tai liikkuvan sivusuunnassa?
Yritin tätä asiaa tutkailla tarkemmin ja kyllä tuon oikean takarenkaan käyttäytyminen onnettomuuspätkän lähdössä on täysin uniikkia ja epätavallista, ainakin verrattuna mihinkään muuhun klippiin mitä olen Korsikalta nähnyt. Mitään erikoista sivusuuntaista liikettä en ole muissa klipeissä havainnut tai sitäkään, että renkaat olisivat olleet vinossa.

Tässä muuten vielä toinen kuva tuosta mahdollisesti juuri ennen Cortea pidetystä huollosta.

Näytä liitetiedosto 26705
Voisiko tässä olla kuvaa ylläolevien kuvien esittämästä huollosta?
Samasta huollostahan nämä kuvat ja video tosiaan kaikki varmasti on :eek: :thumbup: :thumbup:. Tästä innostuneena tutkin tätä rengasasiaa hieman lisää ja tein uuden havainnon jonka perusteella uskaltaisin jo varmuudella väittää, että nämä huoltokuvat todella on sieltä Corten huollosta ennen kokomaataukoa.

Tässä aiemmin postaamassani kuvassa Henkka on mitä ilmeisimmin lähdössä huollosta ja ihme kyllä, kuluneista Pirelli-tarroista huolimatta tuossa on siis mitä ilmeisimmin alla juuri ne renkaat joilla Henkka huollosta pois sitten myös lähti.



Nimittäin kun tarkastellaan sitten tätä kokoomatauolle köröttelyä, oikean puolen renkaat näyttävät Pirelli-tekstien puolesta täysin identtisiltä kuin tuossa huoltokuvassa. Takarenkaasta teksti puuttuu kokonaan ja eturenkaasta ensimmäinen L näyttäisi kuluneen pois.



Myöskään onnettomuuspätkän lähdössä ei ole Pirelli-tekstiä havaittavissa oikeassa takarenkaassa eli sekin viittaisi siihen, että tuossa olisi myös ne onnettomuusrenkaat. Erikoiskoe alkoi kuitenkin täysin kuivissa ja aurinkoisissa olosuhteissa joten mitään syytä vaihtaa renkaita enää kokoomatauon jälkeen juuri ennen pätkää tuskin on ollut. Corte-Taverna oli 1986 Korsikan mittapuulla myös melko lyhyt pätkä joten tuossa tapauksessa ei ollut riskiä, että joutuisi esim. ajamaan 50 kilometriä väärillä renkailla kaatosateessa tai muuta vastaavaa. Hieman erikoista on tuo Pirelli-tekstin puuttuminen tuoreessa renkaassa. Vasen takarengas kuitenkin näyttää kuin suoraan pakasta otetulta.



Mielenkiintoinen yksityiskohta DC:n postaamassa huoltokuvassa on myös se, että Biasionilla ja Alénilla näyttäisi olevan jo tuoreet renkaat alla kun Henkan renkaita vasta tuodaan paikalle, tämä siitä huolimatta vaikka he olivat lähdössä vasta Henkan jälkeen huollosta. Tämäkin saattaisi ehkä viitata johonkin ylimääräiseen säätöön Corten huollossa liittyen juuri Henkan renkaisiin. Ja tuossa kuvassa jossa Henkka on lähtemässä huollosta pois, se on juuri se oikea takakulma jossa jotain toimenpidettä/ihmettelyä vielä tapahtuu, pulttipyssykin näkyy olevan vielä paikalla.

Corten tauolta kuvia etsiessäni osui myös silmiin ainakin minulle ennennäkemätön kuva, jossa kannetaan jomman kumman ruumista Corten sairaalaan. Ruumis on toki peitelty, mutta laitan nyt kuitenkin tämän linkin taakse piiloon niin sen voi halutessaan jättää katsomatta.

https://i.postimg.cc/CxP1kzd3/Accident-rallye-mai-86.jpg

Tuolta samalta J. Filippiltä oli muuten myös jossain huonolaatuinen kuva Henkasta Corten tauolla ja sama mies oli sitten näköjään edelleen paikalla kuvaamassa kun miehet tuotiin takaisin Corteen. :frown:
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuossa aiemmin oli puhetta italian mahdollisista oikeustoimista kuolemantuottamuksesta tallia kohtaan, joten olisiko kaukaa haettua teoriaa, että lancia olisi itsekin päätynyt tutkimuksissaan samoille linjoille vanteen/renkaan rikkoutumisesta tai jopa irtoamisesta? Näin ollen tämä asettaisi todisteiden mahdollisen peittelyn ja katoamisen sekä vaitonaisuuden uuteen valoon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki
Sellaisen tiedon kaivoin esille, että Corten tauolta on Toivonen startannut 14.40, siirtymään varattu järjestäjän toimesta 10 minuuttia ja matka 1,14 kilometriä EK:n lähtöalueelle. Siitä sitten 3 minuutin päästä lähtöaika EK:lle eli 14.53.
Jos joku tietää EK:n tarkan lähdön niin siitä voi mitata, uskoisin että nuo huoltokuvat on siitä erittäin lähellä jossain Corten keskustassa. Maisemat on huolella muuttunut, joten paikan löytyminen vaatii ainakin hermoja pyöritellä google mapsia. Ennen kyseinen tie oli nimeltään N193, nykyään RT202, päätie ja liittymä D18 tielle on kyllä täysin sama.
Mistä tällaiset tiedot löytyy? Ihan vaan, kiinnostaisi tutkia itsekin :)
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Tuossa aiemmin oli puhetta italian mahdollisista oikeustoimista kuolemantuottamuksesta tallia kohtaan, joten olisiko kaukaa haettua teoriaa, että lancia olisi itsekin päätynyt tutkimuksissaan samoille linjoille vanteen/renkaan rikkoutumisesta tai jopa irtoamisesta? Näin ollen tämä asettaisi todisteiden mahdollisen peittelyn ja katoamisen sekä vaitonaisuuden uuteen valoon.
Kyllähän tuo kieltämättä epäilyksiä herättää, että peittelyä on saattanut tapahtua.

Erityisesti kun tähän yhtälöön lisätään vielä Henrin lesken kiristäminen allekirjoittamaan paperi jossa hän lupaa olla syyttämättä Lanciaa onnettomuudesta tulevaisuudessa. Eli kyseessä oli siis tilanne, että talli ei suostunut maksamaan Henkan palkkoja Erja Toivoselle mikäli ei tällaista paperia saanut haltuunsa. En tiedä sitten mitenkä tuo tilanne lopulta ratkesi, 1987 ilmestyneessä Vauhdin Surma -dokkarissa Erja tuosta asiasta avautui. Toki mahdollista myös, että talli yksinkertaisesti pelkäsi joutuvansa vastuuseen Henkan ajattamisesta "väkisin" puolikuntoisena. Etenkin kun siinä oli tämä Portugalin tapaus alla, jossa käsittääkseni kaikki kuskit sai kirjalliset nuhteet ja varoitukset Fioriolta, että jatkossa ei ralleista ominpäin vetäydytä tai palkat jää maksamatta. Toivosen tapauksessa nuhteet toki saattoi olla vielä astetta kovemmat muihin Lancia-kuskeihin verrattuna, siitä syystä, että Henkka esiintyi Portugalissa jonkinlaisena kuljettajien virallisena edustajana/keulahahmona lukemassa kuljettajien yhteisiä tiedotuksia mediaan, siitä kuinka kuljettajat eivät halua enää rallia jatkaa. Fiorio oli vielä muutama vuosi sittenkin aika pahalla mielellä tuosta Portugalin vetäytymisestä. Hän ei jostain syystä ollut rallissa itse paikalla eikä voinut näin pakottaa kuljettajia auton rattiin.

Sekin on mielenkiintoinen yhteensattuma, että julkisuudessa oleva onnettomuusvideo alkaa ehkä korkeintaan puoli sekuntia liian myöhään, ettei täysin aukottomia visuaalisia havaintoja teknisestä viasta voi tehdä. Hyvin pienestä kyllä jäi kiinni. Toisaalta videon ensimmäisessä parissa framessa on havaittavissa nopeaa ylöspäin suuntautuvaa liikettä kamerassa, mikä saattaisi tukea sitä, että kuvaaja yksinkertaisesti myöhästyi.

Laitan hetkeksi foliohatun päähän ja spekuloin hetken olettamuksella, että videota onkin tarkoituksella manipuloitu. Eli jos video katkaistiin alusta niin, ettei vanteen ja renkaan räjähtämistä näe, niin mitenkään täydellistä työtä sen suhteen ei kuitenkaan onnistuttu tekemään. Ehkä 80-luvun VHS-vehkeillä jäi tuo vaalea tieltä lentävä kappale huomaamatta ja ei osattu olettaa, että vuosikymmenien päästä tuota videota voi helposti kuka tahansa kammata läpi freimi kerrallaan ja suurennella sitä miten tahtoo. Eikä osattu ennakoida, että kuka tahansa pääsisi tulevaisuudessa silmänräpäyksessä käsiksi laajaan arkistomateriaaliin koko onnettomuudesta ja rallista ja pystyisi todella helposti ja nopeasti yhdistelemään eri faktoja toisiinsa. Silloin elettiin ihan eri aikakautta tässäkin suhteessa. Plus sitten tuo seikka, että sekä vanteen, että renkaan räjähtämisen ääni hyvin todennäköisesti tallentui nyt julkisuudessa olevalle onnettomuusvideolle, johtuen tuosta kuvaajan isosta etäisyydestä onnettomuuspaikkaan...äänen nopeus jäi huomioimatta. Eli ääniraitaankin olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota, manipuloida tai siirtää sitä, tai sitten laittaa video suoraan alkamaan vielä huomattavasti myöhemmin tuosta mistä se nyt alkaa. Ei osattu huomioida, että se puoli sekuntia vanteen räjähtämisen jälkeen ei riitä, vaan video olisi suoraan pitänyt laittaa alkamaan vähintään puolitoista sekuntia sen jälkeen. Koska nythän videolle jäi sekä visuaalinen, että äänellinen johtolanka teknisestä viasta.

Mahdollisten oikeustoimien lisäksi äärimmäisen huonoa mainostahan tuo olisi sekä Lancialle, että Pirellille, jos alkuperäisellä onnettomuusvideolla näkyi selvästi kuinka vanne ja rengas räjähtää ja sen seurauksena kaksi nuorta miestä ja lajin sen hetken ehkä valovoimaisin tähti palaa autoonsa. Etenkin, jos koko homma olisi vielä saanut alkunsa inhimillisestä virheestä/huolimattomuudesta huoltopaikalla. Tuohan olisi Lancialle ja Pirellille aivan pahimman luokan PR-katastrofi. Ja siihen sitten vielä mahdolliset oikestoimet päälle useammalta eri taholta. Motiivi peittelylle olisi selvä. Ja nyt taas pitää muistaa konteksti eli eletään vuotta 1986, jossa ralli on La Gazzetta dello Sportin etusivun uutisia Italiassa ja lajin suosio täysin eri luokkaa valtakunnallisella tasolla mitä se on tänä päivänä. Kyllähän moottoriurheilusta vähänkin ymmärtävät tietää, että tekninen vika voi aivan pahimmassa tapauksessa viedä hengen (toki onneksi harvemmin enää tänä päivänä) ja se tavallaan valitettavasti kuuluu pelin henkeen. Jim Clark, Ayrton Senna...kyllähän näitä suuruuksia riittää jotka lähti hyvin nuorena teknisen vian takia. Mutta se onkin sitten aivan eri asia miten moottoriurheilusta mitään ymmärtämättömät potentiaaliset Lancian ja Pirellin tulevat asiakkaat ottaisi tällaiset asiat/videot.

Mutta kuten sanoin, täysin mahdollista toki sekin, että videolla ei koskaan yhtään millisekuntia enempää materiaalia alussa ikinä ollut. Sekin tosin epäilyttää, että kuvamateriaali ylipäätään erikoiskokeen viideltä ensimmäiseltä kilometriltä on kadonnut kuin tuhka tuuleen (lähtöä lukuunottamatta). Mutta ehkä siellä ei sitten tosiaan ollut ketään kuvaamassa, mene ja tiedä. Jos näin on ollut niin melkoista tuuria, että juuri onnettomuuspaikassa sattui kuitenkin olemaan kuvaaja. Onhan tuosta ollut paljon huhua moneltakin eri taholta, että Lancia olisi kerännyt materiaalia pois, mutta mene ja tiedä sitten siitäkin. Tuota onnettomuusvideotahan ei siis suoraan päästetty heti julkisuuteen, vaan se oli ensin ainakin FISAn hallussa analysoitavana, josta se on mahdollisesti siirtynyt myös Lancian analysoitavaksi. Vasta tämän jälkeen nauha on esitetty ensimmäisen kerran julkisuudessa.

Mielenkiintoinen seikka B-ryhmä -dokkareista on myös se, että kun Henkan onnettomuus on nostettu esille Fioriolle, on Fiorio aina aloittanut stoorin samalla kaavalla kuinka "kuljettajien turvallisuus on hänelle tärkein asia maailmassa, mutta moottoriurheilu tulee olemaan aina vaarallista" jne. Toisaalta kun Bettegan onnettomuudesta on alettu puhumaan, niin Fiorio yleensä aloittaa suoraan ilman mitään kaartelua "normal rally accident" jne....tämäkin saattaisi viitata siihen, että Fioriokin ehkä tiesi, että Toivosen onnettomuus ei ollut "normal rally accident".

edit. Ja niin tosiaan vielä tuokin josta jo aiemmin puhuin, että Michelinin vallankumoukselliset puhkeamattomat rallirenkaat sai debyytin 13 kuukautta Toivosen onnettomuuden jälkeen. Saiko Balestre/FISA Toivosen onnettomuusvideon analysoituaan idean, että tällaiset renkaat pitäisi saada ralliautoiluun tulevaisuudessa ja osoittanut tällaisen toiveen/idean maanmiehilleen Michelinillä? FISA ei kuitenkaan halunnut heittää Lanciaa ja Pirelliä bussin alle ja tuoda näitä havaintojaan onnettomuudesta julkisuuteen?
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mutta kuten sanoin, täysin mahdollista toki sekin, että videolla ei koskaan yhtään millisekuntia enempää materiaalia alussa ikinä ollut. Sekin tosin epäilyttää, että kuvamateriaali ylipäätään erikoiskokeen viideltä ensimmäiseltä kilometriltä on kadonnut kuin tuhka tuuleen (lähtöä lukuunottamatta). Mutta ehkä siellä ei sitten tosiaan ollut ketään kuvaamassa, mene ja tiedä. Jos näin on ollut niin melkoista tuuria, että juuri onnettomuuspaikassa sattui kuitenkin olemaan kuvaaja. Onhan tuosta ollut paljon huhua moneltakin eri taholta, että Lancia olisi kerännyt materiaalia pois, mutta mene ja tiedä sitten siitäkin. Tuota onnettomuusvideotahan ei siis suoraan päästetty heti julkisuuteen, vaan se oli ensin ainakin FISAn hallussa analysoitavana, josta se on mahdollisesti siirtynyt myös Lancian analysoitavaksi. Vasta tämän jälkeen nauha on esitetty ensimmäisen kerran julkisuudessa.
Itse en millään jaksa uskoa siihen, ettei 18. erikoiskokeen lähdön ja onnettomuuspaikan välissä olisi ollut video-/valokuvaajia. Ja tällä en tarkoita sitä, että Lancia tai jokin muu taho olisi välttämättä tämän materiaalin kerännyt pois. Pidän todennäköisempä skenaariona sitä, ettei tällaista "tutkimusta" (jossa materiaalia olisi oikein etsimällä etsitty) pidetty aikanaan tarpeellisena; virallisesti onnettomuus oli tutkittu, eikä kenelläkään, jolla olisi tuohon aikaan ollut mahdollisuutta lähteä paikan päälle kyläläisten arkistoja tonkimaan (lue: toimittaja), ollut sellaiseen mitään syytä. Lisäksi käytännössä samaan aikaan Henkan onnettomuuden kanssa tuli päälle myös Tshernobyl-katastrofi ja julkinen mielenkiinto keskittyi enemmän ihmiskunnan hengissä säilymiseen kuin suomalaisen autourheilijan onnettomuuteen jollain tuntemattoman kuuloisella saarella.

Tässä vielä uudemman kerran HS:n uutisleike onnettomuusvideon olemassaolosta.

Näytä liitetiedosto 26708

HS 8.5.1986
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tässä muuten samalta sivulta kuva, jossa Henkka nuotittaa Korsikaa-86 mustalla Fiat Uno Turbolla:
http://motorcanalsbalil.no-ip.info/displayimage.php?album=121&pid=29454#top_display_media

Onkos tuosta EK18 lähtöpaikasta edelleenkään mitään tarkempaa tietoa. Tuo aiemmin väitetty videonpätkä EK18 lähdöstä nimittäin vaikuttaa siltä, että se on sittenkin eri pätkältä? Muistan lukeneeni jostakin lähteestä, että pätkän startti olisi ollut aivan Corten keskustasta jonkin huoltoaseman kohdalta ja tuo video ei näytä sellaiselta paikalta. Lisäksi onnettomuuspaikan piti olla hieman yli 7km lähdöstä. Jos tämä pitää paikkansa, lähdön olisi pakko sijoittua aika lailla Corten keskustan tuntumaan, koska esim D18-tien alusta onnettomuusmutkaan kertyy matkaa vain reilu 5km. En tiedä sitten pitääkö tuo 7km paikkansa?
Tässä videossa ainakin näytetään lähtöpaikaksi Corten urheilustadionin vieressä olevaa liikenneympyrää, jossa taitaa myös huoltoasema olla. Siitä matkaa kertyy onnettomuuspaikalle n. 7km. Maisemat on tietysti muuttuneet, mm.tuo liikenneympyrä on varmasti tullut jälkikäteen:
https://www.youtube.com/watch?v=I623I7KQ6fc
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tässä kuvassa ainakin väitetään, että se on otettu tasan 1,7km ja n.minuutti ennen onnettomuutta.
#fakenews. Tämä puhkaistiin Twitterissä joskus vuosi-kaksi sitten.

KORJAUS: Tätä foorumiahan asian selvittämisestä pitää kiittää, eikä Twitteriä. Eli kunnia sinne, mihin kunnia kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
42
Tässä kuvassa ainakin väitetään, että se on otettu tasan 1,7km ja n.minuutti ennen onnettomuutta. Todisteena on liitetty nykypäivän Google maps-kuva samasta mutkasta: http://motorcanalsbalil.no-ip.info/displayimage.php?album=121&pid=55533#top_display_media

Sama kuva vähän suurempana:
http://motorcanalsbalil.no-ip.info/displayimage.php?album=121&pid=5654#top_display_media
Se on Biasion avauspäivältä, katso ketjun sivu 29, jossa allekirjoittanut asian selvitti.
 
Ylös