Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Oletteko koskaan miettineet oliko Toivosen ja Creston onnettomuus murha?:confused: Miksi Lancian piti salailla nii paljon.
Äärimmäisen epätodennäköistä. Jos tapauksessa on jotain peittelyä tapahtunut niin uskoisin peittelyn silloin liittyneen mahdolliseen tekniseen vikaan. Salamurhateoriahan on kai perustunut huhuihin, että Creston amerikanitalialainen isä olisi sekaantunut New Yorkin mafian touhuihin ja Sergio Cresto haluttiin saada pois päiviltä kostona/rangaistuksena isälle. Mutta mitään konkreettisempaa aineistoa tätä teoriaa tukemaan en ole koskaan nähnyt. Juha Piironenhan tuon teorian muistaakseni toi julkisuuteen VM:ssä vuosikymmen takaperin, mutta Piironen itsekään ei siihen uskonut.

Mielestäni onnettomuuden syy löytyy 99% todennäköisyydellä jostain näistä kolmesta "pääteoriasta":



Henkan oma puhdas ajovirhe.

- Lähes kolmen minuutin johto ja Henkka on voinut päättää Corten tauolla että nyt voi vähän höllätä vauhtia ja sitten onkin melkein heti keskittyminen herpaantunut väärässä paikassa.

- Lancia on saattanut laittaa tavallista kovempaa rengasseosta alle turvallisen johdon myötä. Huollosta lähtiessä ilma on kuitenkin todennäköisesti viilennyt nopeasti ja onnettomuuspätkällä alkoi satamaan (ilmeisesti ei kuitenkaan vielä onnettomuusmutkassa kun onnettomuus tapahtui). Jos Henkka on aloittanut pätkän vähän rauhallisemmalla vauhdilla ja kovalla seoksella, rengas ei välttämättä ole toiminut erityisen hyvin pätkän alkuosuudella. Sitten jos Henkalle onkin yhtäkkiä tullut mutka silmille, niin kylmä ja kova rengas ei ole kyllä yhtään helpottanut tilannetta kun Henkka on yrittänyt pelastaa tilannetta.

- Täysin vastaavanlainen "blackout" ylivoimaisessa johdossa kävi Henkalle 1985 Costa Smeraldalla.



Jonkinlainen väärinkäsitys nuottien kanssa. Kypäräpuhelimet hajalla?

- EK 17:ltä on videokuvaa jossa näkyy sellaista viittomista ohjaamossa joka todella erehdyttävästi viittaa siihen, että kypäräpuhelimet olisi pois pelistä.

- Onnettomuusklipin kuvaaja väitti nähneensä ohjaamosta viittoilua juuri ennen kuin auto suistui ulos tieltä.

- Tallikaveri Alénilla oli kypäräpuhelimet hajalla ensimmäisenä päivänä.

- Henkalla oli uusi avokypärä päässä Korsikalla jonka kanssa Henkka ei jostain syystä pitänyt kypärähuppua päässä Korsikan kuumuudessa. Olisiko kova hikoilu vaurioittanut Henkan kypärän kuulokkeet?

- Onnettomuusmutka on juuri sellainen jossa pienikin väärinkäsitys nuottien kanssa olisi kohtalokas.



Jotain hajosi auton oikeasta takakulmasta keskellä mutkaa, kun Henkka oli jo käytännössä kiihdytysvaiheessa mutkasta ulos.

- Lentävä vaalea kappale videolla jonka lentorata viittaa siihen, että autosta on irronnut joku osa sen ollessa vielä tiellä.

- Renkaat eivät piirtäneet tasaista jälkeä tiehen. Oikean takarenkaan, sekä vasemman eturenkaan piirtämässä jäljessä on havaittavissa hetkittäistä katkonaisuutta. Tämä saattaisi viitata siihen, että renkaat eivät saa enää 100% "luonnollista" kontaktia tienpintaan sivuluisun aikana koska autosta on jotain hajalla.

- Onnettomuusmutkaa edeltää lyhyt helppo oikea jossa oli paha reuna sisällä johon oikea takarengas olisi hyvin voinut rikkoutua. Vaikka Henkka ei olisi edes yrittänyt leikata paikassa niin luonnollinen ajolinja paikassa menee joka tapauksessa niin läheltä reunaa kuin mahdollista. Eli kovinkaan monen sentin virhettä linjassa ei olisi tarvittu, vaikka Henkka olisi yrittänyt tarkoituksella välttää leikkausta.

- Henkalle kävi 1985 Kataloniassa täysin vastaavanlainen raju ulosajo. Rengas rikki kiveen ja seuraavassa mutkassa rajusti ulos renkaan tyhjennyttyä. Samoin kuin tässä Korsikan teoriassa, Katalonian tapauksessa renkaan tyhjeneminen yllätti Henkan täysin joka johti rajuun ulosajoon.

- Rengasrikot olivat ylipäätään todella yleisiä 80-luvun Korsikan ralleissa. 1986 Korsikalla Lancialla oli ilmeisesti joka pätkällä huoltomiehet valmiudessa rengasrikon varalta. Corte-Tavernan pätkällä viisi kilometriä onnettomuuspaikan jälkeen olisi ollut Lancian rengashuolto valmiina rengastöihin.

- S4 ajautui lyhyellä matkalla todella jyrkässä kulmassa poikittain ennen tieltä poistumista. S4 tuppasi normaalisti puskemaan pahasti assulla, mutta ennen ulosajoa perä on lähtenyt hyvin nopeasti voimakkaasti alta. Tämä lisää epäilyksiä siitä, että nimenomaan oikeasta takakulmasta on hajonnut jotain keskellä mutkaa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
528
Sijainti
pk.seutu
Melkoisen riskialtista ja tyhmää olisi yrittää saada joku päiviltä auto-onnettomuuden avulla. Ensinnäkin, jos palkkaa jonkun sormeilemaan autoa, jossa kohdehenkilön tiedetään olevan, esim. jarruja tai ohjausta, miten voi olla varma ettei tehtävään palkattu henkilö myöhemmin puhu. Joko tunnontuskissaan tai vahingossa ohi suunsa.
Toisekseen, eihän mahdollinen auton tieltä suistuminen sataprosenttisesti kuolonuhria/uhreja tarkoita. Tapahtuihan Korsikallakin 80-luvulla onnettomuuksia tämän tämän tästä, mutta ainostaan kaksi johti ihmishenkien menetykseen.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Vähän pohdiskelua ja spekulointia uudesta näkökulmasta vielä liittyen rengasasioihin ja Henkan onnettomuuteen. Ensinnäkin, mikähän mahtoi olla syynä Pirellin ja Lancian yhteistyön yllättävään päättymiseen 1987 kauden jälkeen? 1988 kaudeksi Lancia siirtyi yllättäen vihollisen, eli Michelinin kelkkaan. Olisiko perimmäisenä syynä voinut olla Michelinin juuri lanseeraama vallankumouksellinen puhkeamaton ATS-rallirengas? Voisiko olla, että Pirelli ei ollut siihen aikaan (1986-87) yhtä halukas/kyvykäs kehittämään Lancian haluamaa/vaatimaa ATS-rengasta? Siinä missä Michelin ensiesitteli ATS-rallirenkaan 1987 Akropoliksessa, Pirelli sai ATS-renkaan Toyotan käyttöön tietääkseni vasta 1989 Akropolikseen.

Jos Henkan onnettomuus johtui rengasrikosta, oltaisiinko Michelinilläkin oltu tietoisia tästä? Ja olisiko tämä tieto voinut johtaa pian ideaan puhkeamattoman rallirenkaan kehitystyön aloittamisesta? Monestihan moottoriurheilussa ja elämässä ylipäänsä tällaiset isot onnettomuudet synnyttää seuraavina vuosina isoja muutoksia, kehityksen virtauksia tai muita "mullistavia keksintöjä" joita ei välttämättä olisi tullut kehiin ilman onnettomuutta, ainakaan yhtä nopealla aikataululla. Ilmailuala varmasti ylivoimaisesti paras esimerkki tästä ilmiöstä, mutta onhan toki moottoriurheilunkin historia vino pino täynnä erilaisia turvallisuuteen liittyviä esimerkkejä.

Ja vaikka Michelinin idea ATS-rallirenkaasta ei olisi liittynyt mitenkään Toivosen onnettomuuteen ja spekuloidaan edelleen, että onnettomuus olisi silti johtunut rengasrikosta josta Lancia oli tietoinen, Lancia kuultuaan Michelinin vallankumouksellisesta ATS-renkaasta varmasti olisi halunnut mukaan siihen kelkkaan niin pian kuin mahdollista. Vaikka sitten katkaisemalla pitkä yhteistyö Pirellin kanssa. Tai jos foliohattuillaan vähän, johtuiko Lancian ja Pirellin välirikko suoraan Henkan onnettomuudesta ja sen sisäisistä jälkiselvittelyistä? Noh, tämä taas tällaista täysin vapaata ajatusvirtaa. Mutta enpä ollut tätä Lancia-Michelin & ATS-rengas kuviotakaan tullut aiemmin ajatelleeksi sen tarkemmin.

ATS-renkaasta vielä, sehän ei ilmeisesti ollut millään tavalla "valmis" rallikäyttöön vielä 80-luvun lopulla ja sitä ei Akropoliksessakaan silloin Lancia kaiketi käyttänyt kuin ainoastaan kaikista huonoimmilla pätkillä. Mutta tosiaan, 1987 Akropoliksessa Renaultin kanssa sai Michelinin ATS-rengas debyytin MM-sarjassa ja Lanciakin käytti sitä ensi kertaa viimeistään 1988 Akropoliksessa. 90-luvun puolella taisi ATS-rengas olla vasta sellainen, että sitä voitiin alkaa käyttään joka rallissa ja kaikissa olosuhteissa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
voisiko tuo mystinen valkoinen tunnistamaton lentävä esine olla vanteen kappale?
Tutkin vähän tarkemmin tuota Jamakon taannoin esittämää teoriaa ja tein tähän liittyen mielenkiintoisia uusia havaintoja, jotka saattaisivat tukea vanteen hajoamista ja sitä, että vaalea tuntematon esine olisi nimenomaan oikeasta takavanteesta peräisin.

Tässä auton raato pian sen sammuttamisen jälkeen.


Ensin vähän vanhan kertausta. Eli raadosta voidaan havaita, että oikea takakulma on ripustuksia myöten syystä tai toisesta huomattavasti vaurioituneempi kuin vasen takakulma (auto on katollaan eli oikea takakulma on kuvassa vasemmalla). Oikeasta takavanteesta on nähdäkseni vain alle puolet jäljellä. Vanteen sisäreunasta on mielestäni murtunut tavalla tai toisella melko iso pala pois. Siinä vaiheessa kun autoa nostettiin rotkosta, tuo mitä oikeasta takavanteesta on jäljellä tässä kuvassa, ei ollut enää paikallaan ollenkaan, vaan se oli irronnut tai irrotettu kokonaan ennen auton rotkosta ylösnostamista. Nuo takavanteen "rippeet" näkyvät vain parissa valokuvassa kun auto on vielä rotkossa, sen jälkeen oikeasta takavanteesta ei ole enää mitään havaintoja.

Tässä värimuokattu ja zoomattu pikselimössö onnettomuusvideon freimistä missä tuntemattoman kappaleen muoto näkyy parhaiten (toiseksi viimeinen frame missä kappale on näkyvissä kameraan).


Tähän giffiin olen kääntänyt autonraato kuvan ylösalaisin eli vanne on nyt tässä oikeinpäin. Asettelin pysäytyskuvan vaaleasta kappaleesta vanteen murtumakohtaan.


Hämmentävän hyvin tuo kieltämättä täsmää murtumakohtaan. Täytyy ottaa huomioon, että tuo pikselimössö on pysäytyskuva kappaleesta joka pyörii todella nopeasti alas rinnettä eli kameraan tallentuvat muodot on parhaimmillaankin vain suuntaa antavia.

Tein myös toisen mielenkiintoisen havainnon. Tarkemmalla analyysillä huomaa, että Lancian oikean takarenkaan alueelta pöllähtää sinistä savua sen jälkeen kun Henkka on ajanut kameran ohi onnettomuuspätkän lähdössä, eli aivan viimeisessä vahvistetussa kuvamateriaalissa mitä Henkasta on ennen onnettomuutta.

Kannattaa kiinnittää tarkasti huomio oikeaan takakulmaan:


Ja tässä lähikuvassa:


Okei, voi olla, että tuo on ihan normaalia pakokaasuihin liittyvää savua, eikä johdu esim. viallisesta vanteesta tai muusta erikoisesta. Mielenkiintoisen tästä havainnosta tekee kuitenkin, että se on juuri se kriitttinen oikea takarengas josta savua hetkellisesti tuprahtaa, viisi kilometriä ennen onnettomuutta. Onnettomuuspaikka on tosiaan tarkalleen 5,1km erikoiskokeen lähdöstä, tuota matkaa on joissain lähteissä aiemmin laskettu hieman yläkanttiin. Onnettomuusmutka oli omien laskujeni mukaan erikoiskokeen 14. "selkeä" vasemmalle kääntyvä mutka, eli siis sellainen mutka jossa oikea takarengas/vanne olisi ollut suurempien sivuttaisvoimien vaikutuksenalaisena. Mielenkiintoinen yksityiskohta myös, onnettomuusmutkaa 200 metriä aikaisemmin oli erikoiskokeen siihen asti pisin vasemmalle kääntyvä mutka. Pituutta tuolla melko hitaalla vasurilla on peräti 100 metriä, mutka johtaa lyhyeen helppoon oikeaan jossa oli se kuuluisa paha reuna sisällä. Oikeaan takarenkaaseen/vanteeseen olisi tässä 100 metrin vasurissa kohdistunut suurimpia ellei jopa suurin rasitus mitä koko erikoiskokeella siihen asti oli ollut. Olisiko viallinen vanne jo tässä mutkassa rasittunut lähes kriittisesti ja hajonnut lopullisesti sitten joutuessaan uudestaan suuren rasituksen alle onnettomuusmutkassa pari sataa metriä myöhemmin? Jos spekuloidaan, että Cortessa alle laitetun oikean takarenkaan vanteessa olisi ollut jonkinlainen valmiste/materiaalivika eli se olisi ollut tuhoon tuomittu hajoamaan joka tapauksessa, materiaalivikainen vanne olisi kestänyt siis 5 kilometriä ja 13 mutkaa vasemmalle kovaa ajamista ennen hajoamistaan.

Tässä kuriositeettina pari formulaesimerkkiä joissa raju ulosajo johtui juuri nimenomaan vanteen hajoamisesta.





Vanteen totaalinen hajoaminen Toivosen tapauksessa saattaisi myös selittää vääntyneen oikean takatukivarren. Oikean takatukivarren vääntymiseenhän on vaikea keksiä missä kohtaa ulosajoa se olisi voinut tapahtua, kun tiettävästi auton oikea takakulma ei ottanut ulosajon aikana isompia osumia. Realistisin vaihtoehto olisi samassa hetkessä kun auto otti pohjaosuman puuhun, mutta tästä yhtälöstä tekee ongelmallisen se, että pohjaosuma kohdistui auton vasempaan kylkeen.

Ja tässä vielä loppuun taas se kuuluisa lentävä vaalea kappale. Näissä lähikuvissa muotoutuu mielikuva massiivisesta kappaleesta, mutta videon mittasuhteita vertailemalla arvioisin tuon kappaleen pituudeksi kuitenkin todellisuudessa ehkä vain n. 40cm.

 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Ennennäkemätön (ainakin minulle) kuva autonraadosta. Oikean takavanteen rippeet ovat vielä paikallaan (kuvassa etualalla).



Ja taas asetellaan lentävää vaaleaa kappaletta vanteeseen:

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14805
Sijainti
Tampereen lenkki
Ennennäkemätön kuva tosiaan. Aina välillä näitä ilmestyy.

Vähän offtopic, mutta viime kuussahan julkaistiin video vuodelta 1981 Leevi&The Leavingsin ainoasta televisioidusta tv-esiintymisestä, joka luultiin kokonaan kadonneeksi. Se löytyi jonkun kotiäänitteeltä. Kaikkea sitä voi vielä kaseteilla ja negatiiveilla olla piilossa...
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
140
Sijainti
England
I posted the photo of the smoking car its from a rally book from 1986.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
I posted the photo of the smoking car its from a rally book from 1986.
Ah so it was the Marv, thank you! The original picture you posted was for some reason mirrored, but if you compare the damages in the car, the surroundings, trees etc. to all the other pictures and footage from the accident scene, the way I posted it in this thread is definitely the right way up.

Almost 34 years later and still new stuff keeps popping up. Before I never really believed in a technical problem being the cause of this accident, but with all the latest findings, I have to admit it's quite a high possibility that something broke in the right rear mid-corner, causing Henri to lose the rear suddenly, almost at the exit of the corner. The extensive damage to the right rear wheel, coupled with the unknown white object flying in the accident video, which in closer analysis could easily originate from the right rear wheel/rim, further supports this theory.

Thank you once again for all the great work you have done over the years about Henri and Group B in general!
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
140
Sijainti
England
No problem, i noticed you flipped the picture. How I posted it was how it was in the book they must have made a mistake. The same book has the story of Henri taking the Delta S4 around Estoril for a fast lap.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^ tosin kuva autosta hinausauton perässä todistaa, että jarrulevyn olevan päällisin puolin ehjä. Se mikä on aina pistäny silmään kuvissa jotka on otettu autosta rotkossa on tämä kyseinen oikea takaripustus joka on vääntyny ja se sama kulma näyttäs olevan revenny tukivarresta ainakin tuossa kuvassa jossa auto on hinausauton perässä . Levy/pyörän napa roikkuu ainoastaan vetoakselin varassa, kun muut kulmat on suurin piirtein paikallaan. Auto kyllä tippu rotkoon , osui puuhun ja sytty palamaan jne. Mutta miksi juuri tämä oikea takakulma on näin selvästi saanut osumaa?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Ei nyt onnettomuuden syiden selvittämisen kannalta varmaankaan mitenkään merkittävä huomio tämä seuraava, mutta mielenkiintoinen pieni yksityiskohta kuitenkin johon en ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota. Henri ilmeisesti otti ison mustan lipan pois kypärästään vähän ennen onnettomuutta. Tässä kuva Henkasta EK16:n lähdössä:




Muutenhan kypärä rallin aikana näytti siis tältä:





Mielestäni joka pätkällä aina EK16:lle asti iso musta lippa kypärässä näkyy. Kävin kuvamateriaalia uudestaan läpi kypäräasiaa tutkien ja lippa oli myös näemmä pois EK17:llä, kuten tämä valokuva osoittaa:



Oletan siis, että kyseessä oli kuitenkin yksi ja sama kypärä joka Henkalla oli päässä koko kisan, kypärä vaikuttaa mielestäni noin muuten samalta. EK16 vaikutti olevan ehkä hieman pilvisempi kuin aiemmat pätkät, eli ehkä lipan poistaminen johtui yksinkertaisesti siitä, mene ja tiedä. Onnettomuuspätkälläkään lippaa ei nähdäkseni kypärässä ollut, vaikka Henkan kypärä kyllä näkyy aika huonosti lähtöklipissä. Aurinko paistoi vielä kirkkaasti onnettomuuspätkän lähdössä niinkuin tämä kuvakaappaus osoittaa, mutta Henkka oli toki ajamassa sadetta kohti.

 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Hyvä havainto. Tämä APV:n kuvaus on joko ek:lta 14 tai 15 (käy ilmi jollain videolla, mutta en onnistu nyt löytämään) ja siinäkin lipan voi nähdä(?).

Näytä liitetiedosto 26693
Hmmmm, tutkin tuon APV-klipin tarkemmin ja tuossa ei lippaa ole. Kypärän yläosasta pilkottaa liikaa valkoista sekä edestä että sivusta verrattuna muihin "lipallisiin klippeihin". Lipan kiinnityspisteetkin taitavat pilkottaa näkyvissä tässä sivulta otetussa kuvakaappauksessa.



EK:illa 13-15 lippa oli kypärässä 100% varmuudella ja toisaalta 16-17 lippaa ei ollut 100% varmuudella. Onnettomuuspätkästä en ole satavarma, mutta lähtövideossa näyttäisi kyllä enemmän siltä, ettei lippaa ollut silloinkaan kypärässä.

Tämän rajauksen avulla onnistuin paikantamaan APV:n kuvauspaikan EK16:n loppupäähän. Tuossa APV:n kuvauspaikassa siirrytään Alénin tullessa kuvaamaan edeltävään vasuriin ja siinä näkyy hyvänä tuntomerkkinä risteys josta haarautuu tie ylös. Tästä linkistä kun lähtee ajamaan eteenpäin tuota alempaa tietä niin näkyy nuo APV:n mutkat:
https://www.google.fi/maps/@42.3130265,9.488233,3a,90y,42.41h,83.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRyrIndle5VCkvwCaNLkUGA!2e0!7i13312!8i6656

Maisemat on hieman muuttuneet, mutta tien profiili näyttää tismalleen samalta. Kun APV:n videolla siirrytään kuvaamaan tienhaaran jälkeiseen vasuriin niin tuon talon pihankin voi juuri ja juuri erottaa videolta.

EK16 oli varmasti koko 1986 Korsikan kuvatuimpia ellei jopa kuvatuin erikoiskoe. On minuuttikaupalla helikopterikuvaa sekä kaupan päälle kuvaa todella monen eri kuvausryhmän toimesta koko erikoiskokeen mitalta. Harmi, että Corte-Tavernalla ainakin suurin osa oli ilmeisesti päättänyt pakkautua samaan kasaan kuuluisaan siltaristeykseen.

Fanaattisimmat rallivideoiden ystävät saattavat muistaa ehkä jopa rallipornon luokitustasoa lähentelevän klipin vuodelta 1984 jossa Markku tuo kaatosateessa Lanciaa koko korsikalaisen kyläraitin täydeltä. Tämä(kin) idyllinen kuvauspaikka löytyy kyseiseltä Moriani Plage - Orsonin erikoiskokeelta.

https://www.google.fi/maps/@42.3306338,9.4900541,3a,90y,65.11h,86t/data=!3m6!1e1!3m4!1szw94Jpd0Bpgv2Lq5jqSUiA!2e0!7i13312!8i6656



 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
140
Sijainti
England
Great work!! I'd thought for the last few years that the Delta S4's throttle jammed open when Henri lifted off for the corner and it went straight on.

But it seems pretty likely now that he either had a rear suspension failure, a wheel collapsing or the tyre exploding.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
202
Muutenhan kypärä rallin aikana näytti siis tältä:

On kyllä Sherlock Holmesmaista yksityiskohtien havainnointia Ayrtonilta.

Onko tuo lippa kiinnitetty popniiteillä tai vastaavalla?

Täyttä spekulointia, porakone huollosta varmasti löytyi, mutta jos niitti pyörii tms., niin olisiko kypärän pehmusteita silti pitänyt purkaa irrotustyön aikana ja kuuloke/intercomyhteys voinut vaurioitua samalla?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hmmmm, tutkin tuon APV-klipin tarkemmin ja tuossa ei lippaa ole.
Ei muuten olekaan. Sen verran jäi vaivaamaan, että piti käydä varastosta kaivamassa dvd, jolla tuo kohta on. Paremmalla laadulla näkyy suht selkeästi että ei tosiaan ole tuossa sitä lippaa enää mukana. Aivan timanttinen Matlock-tason selvitystyö kyllä jälleen Ayrton-Analta :thumbup:

Fanaattisimmat rallivideoiden ystävät saattavat muistaa ehkä jopa rallipornon luokitustasoa lähentelevän klipin vuodelta 1984
Kaikki vähättelevät termit voi tämän suhteen unohtaa. Tämä on sitä kovinta K18-matskua mitä olla saattaa. Jäätävä polte jäi 80-luvulla sensuurin hampaisiin ja se on tämän rinnalla ihan Pikku Kakkonen-osastoa.
 
Ylös