Ayrton-Ana
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2005
- Viestit
- 908
Äärimmäisen epätodennäköistä. Jos tapauksessa on jotain peittelyä tapahtunut niin uskoisin peittelyn silloin liittyneen mahdolliseen tekniseen vikaan. Salamurhateoriahan on kai perustunut huhuihin, että Creston amerikanitalialainen isä olisi sekaantunut New Yorkin mafian touhuihin ja Sergio Cresto haluttiin saada pois päiviltä kostona/rangaistuksena isälle. Mutta mitään konkreettisempaa aineistoa tätä teoriaa tukemaan en ole koskaan nähnyt. Juha Piironenhan tuon teorian muistaakseni toi julkisuuteen VM:ssä vuosikymmen takaperin, mutta Piironen itsekään ei siihen uskonut.Oletteko koskaan miettineet oliko Toivosen ja Creston onnettomuus murha? Miksi Lancian piti salailla nii paljon.
Mielestäni onnettomuuden syy löytyy 99% todennäköisyydellä jostain näistä kolmesta "pääteoriasta":
Henkan oma puhdas ajovirhe.
- Lähes kolmen minuutin johto ja Henkka on voinut päättää Corten tauolla että nyt voi vähän höllätä vauhtia ja sitten onkin melkein heti keskittyminen herpaantunut väärässä paikassa.
- Lancia on saattanut laittaa tavallista kovempaa rengasseosta alle turvallisen johdon myötä. Huollosta lähtiessä ilma on kuitenkin todennäköisesti viilennyt nopeasti ja onnettomuuspätkällä alkoi satamaan (ilmeisesti ei kuitenkaan vielä onnettomuusmutkassa kun onnettomuus tapahtui). Jos Henkka on aloittanut pätkän vähän rauhallisemmalla vauhdilla ja kovalla seoksella, rengas ei välttämättä ole toiminut erityisen hyvin pätkän alkuosuudella. Sitten jos Henkalle onkin yhtäkkiä tullut mutka silmille, niin kylmä ja kova rengas ei ole kyllä yhtään helpottanut tilannetta kun Henkka on yrittänyt pelastaa tilannetta.
- Täysin vastaavanlainen "blackout" ylivoimaisessa johdossa kävi Henkalle 1985 Costa Smeraldalla.
Jonkinlainen väärinkäsitys nuottien kanssa. Kypäräpuhelimet hajalla?
- EK 17:ltä on videokuvaa jossa näkyy sellaista viittomista ohjaamossa joka todella erehdyttävästi viittaa siihen, että kypäräpuhelimet olisi pois pelistä.
- Onnettomuusklipin kuvaaja väitti nähneensä ohjaamosta viittoilua juuri ennen kuin auto suistui ulos tieltä.
- Tallikaveri Alénilla oli kypäräpuhelimet hajalla ensimmäisenä päivänä.
- Henkalla oli uusi avokypärä päässä Korsikalla jonka kanssa Henkka ei jostain syystä pitänyt kypärähuppua päässä Korsikan kuumuudessa. Olisiko kova hikoilu vaurioittanut Henkan kypärän kuulokkeet?
- Onnettomuusmutka on juuri sellainen jossa pienikin väärinkäsitys nuottien kanssa olisi kohtalokas.
Jotain hajosi auton oikeasta takakulmasta keskellä mutkaa, kun Henkka oli jo käytännössä kiihdytysvaiheessa mutkasta ulos.
- Lentävä vaalea kappale videolla jonka lentorata viittaa siihen, että autosta on irronnut joku osa sen ollessa vielä tiellä.
- Renkaat eivät piirtäneet tasaista jälkeä tiehen. Oikean takarenkaan, sekä vasemman eturenkaan piirtämässä jäljessä on havaittavissa hetkittäistä katkonaisuutta. Tämä saattaisi viitata siihen, että renkaat eivät saa enää 100% "luonnollista" kontaktia tienpintaan sivuluisun aikana koska autosta on jotain hajalla.
- Onnettomuusmutkaa edeltää lyhyt helppo oikea jossa oli paha reuna sisällä johon oikea takarengas olisi hyvin voinut rikkoutua. Vaikka Henkka ei olisi edes yrittänyt leikata paikassa niin luonnollinen ajolinja paikassa menee joka tapauksessa niin läheltä reunaa kuin mahdollista. Eli kovinkaan monen sentin virhettä linjassa ei olisi tarvittu, vaikka Henkka olisi yrittänyt tarkoituksella välttää leikkausta.
- Henkalle kävi 1985 Kataloniassa täysin vastaavanlainen raju ulosajo. Rengas rikki kiveen ja seuraavassa mutkassa rajusti ulos renkaan tyhjennyttyä. Samoin kuin tässä Korsikan teoriassa, Katalonian tapauksessa renkaan tyhjeneminen yllätti Henkan täysin joka johti rajuun ulosajoon.
- Rengasrikot olivat ylipäätään todella yleisiä 80-luvun Korsikan ralleissa. 1986 Korsikalla Lancialla oli ilmeisesti joka pätkällä huoltomiehet valmiudessa rengasrikon varalta. Corte-Tavernan pätkällä viisi kilometriä onnettomuuspaikan jälkeen olisi ollut Lancian rengashuolto valmiina rengastöihin.
- S4 ajautui lyhyellä matkalla todella jyrkässä kulmassa poikittain ennen tieltä poistumista. S4 tuppasi normaalisti puskemaan pahasti assulla, mutta ennen ulosajoa perä on lähtenyt hyvin nopeasti voimakkaasti alta. Tämä lisää epäilyksiä siitä, että nimenomaan oikeasta takakulmasta on hajonnut jotain keskellä mutkaa.