No niin tuossa parhaat palat vuoden 1990 Toyotan huollosta
Kiitos taas näistä aarteista! :thumbup:
Se on kyllä jännä fakta joka viime päivinä tässä ketjussa selvinnyt, että lähtöpaikka on D18 lähdöstä 350 metriä ja onnettomuus 5,5km kohdalla risteyksestä, joten onnettomuus tapahtui hyvin tarkkaan 5,15km lähdöstä, eikä 7 joka on monessa lähteessä. Myöskin kelloajat menee uusiksi. Valtaosassa lähteistä on merkattu ulosajo/kuolin ajaksi 14.58, joissakin lukee 14.57. Itse olen aikoinaan laskeskellut olettaen 7km pitävän paikkaansa ja suht lähelle sattuva keskinopeus 90km/h tekee 14.57:40. Nyt matka onkin vain 5,15 joten ajaksi tulee 14.56:26.
Jos Henkka on lähtenyt erikoiskokeelle ajallaan klo 14.53, onnettomuus on todennäköisesti sattunut jo klo 14.55 puolella. Tässä Civic-onboardissa onnettomuusmutkaan menee ainoastaan 3 minuuttia ja 9 sekuntia (lähtö on tosin 300 metriä 1986 lähtöpaikan jälkeen, mutta kyllähän tuo aikamoista köröttelyä on).
https://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU&
Keskinopeus lähdöstä onnettomuuspaikalle nousee tuollakin kipolla päälle 91 kilometrin tunnissa, S4:lla todennäköisesti puhutaan yli 100 km/h keskinopeudesta tuolle osuudelle. Eli Corte-Tavernan ensimmäinen 5 kilometriä on Korsika-standardeihin nähden nopeaa tietä. Erikoiskoe oli kokonaisuudessaankin Korsikan nopeimmasta päästä, esim. 1994 Korsikalla ainoastaan kolme pätkää rikkoi 100 km/h keskinopeuden rajan ja Corte-Taverna oli yksi näistä (100.94 km/h).
Luulen, että tämä 7 kilometrin väärinkäsitys on syntynyt siitä, että rallin järjestäjä antoi pian onnettomuuden jälkeen virheellisen tiedotteen eteenpäin onnettomuudesta, jossa luki tämä 7 kilometriä. Tuota tiedotetta on sitten moni lähde tietysti lainannut. Kuvakaappaus Duken koosteesta:
Antti Syvälahti tosin tiesi kyllä heti onnettomuuspäivänä onnettomuuden sattuneen viisi kilometriä lähdöstä. Jostain olen lukenut, että sellainenkin virheellinen tieto lähti hetkellisesti eteenpäin, että Henkka ja Sergio olisivat ulkona autosta ja kunnossa. Luulen, että tämä väärinkäsitys pääsi syntymään kun joku teki ennen palokuntaa paikalle saapuneesta helikopterista havainnon Martini-pukuisista hahmoista tiellä ja päätteli että Henkka ja Sergio olisivat ulkona autosta. Eli kyseessä taisi olla siis sama helikopteri, jolla yritettiin tuloksetta sammuttaa paloa roottorien ilmavirran avulla. Kolme Lancia-tiimin jäsentä lennätettiin paikalle Ponte Lecciasta, lähes välittömästi kun Sivieron radioviesti onnettomuudesta tuli. Kuvamateriaali todistaa, että kopterissa oli kyydissä kaksi mekaanikkoa (joista toinen Rino Buschiazzo), sekä Lancian lääkäri Ben Bartoletti. Toisin kun joissain lähteissä on väitetty, Ninni Russo ei ollut kopterin kyydissä.
http://www.youtube.com/watch?v=q7J_AUKuuYI&t=20m13s
En tiedä sitten oliko tällä väärinkäsityksellä osaa tai arpaa siihen miksi pelastushenkilökunnalla kesti kaiketi peräti puoli tuntia saapua onnettomuuspaikalle. Corten paloasemalta onnettomuuspaikalle on toki lähes 9 kilometriä ja tuskin paloautolla mitään aivan tajutonta kyytiä on pystynyt paikalle tulemaan. Silti puoli tuntia onnettomuuden jälkeen on kyllä todella hidas saapumisaika ja tämä tarkoittaa sitä, että paloauto on lähtenyt onnettomuuspaikkaa kohti todennäköisesti aikaisintaan vasta klo 15.15, pätkä kuitenkin pantiin poikki jo klo 15.01. Ei toki sillä, että mitään olisi ollut todennäköisesti tehtävissä, vaikka palokunnan olisi saanut taiottua paikalle viidessä minuutissa.