Azerbaidzhanin GP Bakun radalla kaudella 2021. 4-6.6.2021. Katuratojen Autobahn.

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Portugalissa ja Bakussa oli sama juttu, että Bottaksella enemmän siipeä. Jotenkin itsellä on sellainen tunne, että kuskilla ei ole tekemistä tuon kanssa. Kaikki ihmetteli ennen kisaa Bottaksen valintaa jo kotisohvilta eikä nopeutta ollut isolla siivellä harkoissa, niin miksi Bottaksen valinta kohdistuisi ison downforcen siipipaketiin. Sattuu kuulostamaan erityisen oudolta kokeneelta kuskilta. Ja suoranopeus ero oli aivan järkyttävä muihin nähden.
Eikös Bottas valitellut ettei pysy radalla jos yrittää puristaa täysillä, niin ihan loogisesti ajateltuna vaikeampaa se olisi puristaa vielä pienemmällä downforcella.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Jo Bahrainissa Bottas sätti autoaan ”ajokelvottomaksi”, joten eiköhän isommilla siivillä ole yritetty parantaa autoa enemmän kuljettajan mieleiseksi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Saattaa tuo viime vuoden Mersu uudella lattialla olla aika hankala ajettava.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Jo Bahrainissa Bottas sätti autoaan ”ajokelvottomaksi”, joten eiköhän isommilla siivillä ole yritetty parantaa autoa enemmän kuljettajan mieleiseksi.
Ei tämän kauden Mercedes taida sopia yhtään Bottaksen ajotyyliin? Hamiltonilla toisaalta näyttää kulkevan kuten pitää.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4370
Portugalissa ja Bakussa oli sama juttu, että Bottaksella enemmän siipeä. Jotenkin itsellä on sellainen tunne, että kuskilla ei ole tekemistä tuon kanssa. Kaikki ihmetteli ennen kisaa Bottaksen valintaa jo kotisohvilta eikä nopeutta ollut isolla siivellä harkoissa, niin miksi Bottaksen valinta kohdistuisi ison downforcen siipipaketiin. Sattuu kuulostamaan erityisen oudolta kokeneelta kuskilta. Ja suoranopeus ero oli aivan järkyttävä muihin nähden.
Ainoa syy miksi tässä olisi jotain järkeä oli auraaminen Hamiltonille kuten aika-ajossa näimme. Isompi siipi tekee isomman aukon ja auttaa näin enemmän peesaajaa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Se oli harjoituksissa. Auton ajettavuus parani koko viikonlopun.
Tiedä häntä, mutta myös Imolassa Bottas oli vaikeuksissa koska auton takapää irtoili radasta. Minusta asiassa on ihan selkeä logiikka miksi Bottas on päätynyt suuremman downforcen vaihtoehtoon.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Yksi paalupaikka ja pari kisan nopeinta kierrosta, ei se Mersun pitäisi olla ihan sopimaton hanska Bottakselle.
Näinpä joo, Nyt näyttää että Valtterilla on ongelmaa auton säätöjen kanssa ja vielä se rengas kuluma ongelma joka tosin ollut jo useampana kautena. Toivottavasti Valtteri vielä löytää paalu ja kisa voittoihin riittävän vauhdin tällä kaudella.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Sainz ajaa Ferraria, ei Mäkkiä. Ja noi Finnish line nopeudet on DRS-auki nopeuksia.
Tulipas mukta aivopieru 😁 Aivot jääny johonkin helteiden ajaksi jo jokun aikaa ja nyt Sainzi oli ajatuksissa vielä vanhassa tallissa.

Mese julkaisi kisabriiffin ja siellä myös sanottiin, että Vale itse valitsi takasiiven. Sen laskennallinen ero uuteen siipeen oli katsottu 0,1 sek/kierros, mutta taisi olla huomattavasti suurempi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Mäkki ollut melkein 15 kmh nopeampi pääsuoran mittauspisteessä. Hami toiseksi nopein, mutta 10kmh hitaampana. Vale 12. nopein aika.
Eihän tuo nyt voi pitää paikkaansa. Listan mukaan Sainz olisi ollut maaliviivalla 10 km/h nopeampi kuin kukaan muu, vaikka loput 19 kuljettajaa mahtuvat vuorostaan 10 km/h:n sisälle toisistaan. Joku selittämätön mittausvirhe kyseessä tai sitten Sainzilla on ollut yhdellä kierroksella kaikki lailliset ja laittomat boostit yhdellä kertaa käytössä. Muulla ei tarvitse edes spekuloida.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eipä ollut tallikaverillakaan hallussa Monacossa vaikka on ajanut pidempään. Kertoo enemmänkin tämän kauden auton ongelmista.
Hamiltonilla ei näyttänyt kisassa olevan isompia ongelmia. Tosin ihan täyttä totuutta tähän ei nähty, että miten paljon enemmän vauhtia olisi ollut Gaslyyn nähden.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Kertoo siitä, ettei Mersulla osata käsitellä paineita, kun on pitkästä aikaa haastajiakin.
Tai siitä, että poletit eivät riittäneet auton kuntoon saamiseksi kaikille radoille. Niin pahoja rengasongelmia kummallakin ollut, että isoa vikaa on auton perustasapainossa ja ajettavuudessa. Osalla renkaista toimii ja osalla ei

Tosin nyt on tullut älyttömästi virheitä myös taktiikoissa, stopeissa ja ainakin Toton ulosannissa, joka kyllä kielii aikamoisista paineista.

Oliskohan Totolle lyöty isoa ukaasia osakkeenomistajien taholta, joka selittäisi osan omituisista möläytyksistä ja osa saattaa johtua Hamin kanssa neuvotteluista
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Tai siitä, että poletit eivät riittäneet auton kuntoon saamiseksi kaikille radoille. Niin pahoja rengasongelmia kummallakin ollut, että isoa vikaa on auton perustasapainossa ja ajettavuudessa.
Höpö höpö. Mercedes on ollut voittotaistossa mukana jokaisessa kisassa. Monacossa Bottas ajoi kakkosena ja nyt Bakussa se oli Hamilton. Autossa ei ole mitään vikaa mutta talli ja kuljettajat hermoilevat. Se on aivan normaalia kausivaihtelua, että joillakin radoilla vauhdista puuttuu kymmenys tai pari toisen tallin autoon verrattuna, mutta Mercedesin diivat puhuvat siitä kuin koko maailma olisi tulessa, koska eivät muista mitä kilvanajo on.
 
Ylös