F1-Uutisia 2021

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Silveriin muuttuu takanakit.

F1:n rengaspolemiikki sen kuin kasvoi, kun Red Bullin Verstappen ja Aston Martinin Lance Stroll joutuivat keskeyttämään Azerbaidzhanin GP:ssä nopeasta vauhdista tapahtuneiden rengasrikkojen ja siitä seuranneiden seinäosumien myötä. Pirelli pesi tapauksesta kätensä, kun se ilmoitti, ettei sen renkaissa ollut mitään ongelmia.
Pirelli ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että se aikoo tuoda uudet takarenkaat kahden viikon päästä ajettavaan Iso-Britannian Silverstonen GP:hen. Tällä Pirelli varautuu uuteen rengaskohuun, sillä Silverstone on ollut vuosien saatossa raastava rata sen renkaille.

MM-sarjan johtaja Max Verstappen pitää uudistusta ”outona”.
Jos missään ei ollut mitään vikaa, niin miksi he sitten muuttavat jotain? Verstappen ihmetteli De Telegraafin mukaan.
– Minun ei tarvitse todistella mitään, mutta on selvää, että joku oli pielessä, Verstappen murahti.

Mercedeksen suomalaiskuskin Valtteri Bottaksen mukaan F1:n tämän kauden renkaat ovat olleet ”täysin erilaiset” kuin viime vuoden kumit. Monet F1-tallit ovat olleet vaikeuksia renkaiden heikon eliniän kanssa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1-rengasvalmistaja-pesi-katensa-kohutapauksesta-uusi-kaanne-sai-max-verstappenin-murahtamaan-selvaa-etta-joku-oli-pielessa/8182386#gs.5az403
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Niin no. Onpa taas vaikea arvata kenen piikkiin tätäkin muutosta pyritään pelaamaan. Kyllä on yhden miehen ennätysten rikkominen valitettavan lujana agendana koko sarjassa nähtävästi. Säälittävää toimintaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Onhan nuo "itsestään" hajoavat renkaat aika huonoa PR:ää Pirellille, että en nyt sikäli välttämättä mitään suuria salaliittoja tuossa näe. Mutta onhan tuo kieltämättä aikamoista puljaamista nykyisin noiden kanssa. Olisihan se kiva, jos se jännitys ja taktisuus saataisiin luotua jostain muualta kuin renkaista, niin voisivat ajaa kunnollisilla kumeilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Onhan nuo "itsestään" hajoavat renkaat aika huonoa PR:ää Pirellille, että en nyt sikäli välttämättä mitään suuria salaliittoja tuossa näe.
Pirellin mukaan renkaat eivät hajonneet itsestään eli eihän niitä silloin tarvitse korjata. Aiemmin Pirelli syytti Aston Martinin ja Red Bullin ajattaneen autoja vippaskonstein alennetuilla rengaspaineilla. Näiden huijauskeinojen estämiseen tehtiin jo sääntömuutoksia, joten siitäkään syystä renkaita ei tarvitsisi muuttaa. Kyllä fakta on nyt taas kerran se, että Pirelli on tehnyt paskaa ja joutuu hätäpäissään korjausliikkeisiin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Pirelillä on kyllä kokemusta näistä rengasrikko draamoista vuosien varrella.
Josta itsellä on jäänyt mieleen vuoden 2013 Silverstone kisa, jossa nähtiin monella kuskilla rengasrikkoja kisan aikana jotka aiheutti vaaratilanteita, jossa huonolla tuurilla olisi voinut mennä henkejäkin.

Sen lisäksi viimekin vuonna nähtiin samassa paikassa kisan lopussa rengasrikkoja.
Joten Pirelillä on peiliin katsomisen paikka!
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13772
Niin no. Onpa taas vaikea arvata kenen piikkiin tätäkin muutosta pyritään pelaamaan. Kyllä on yhden miehen ennätysten rikkominen valitettavan lujana agendana koko sarjassa nähtävästi. Säälittävää toimintaa.
Joojoo. Toki juuri lattiasäännöt pelasi Mersun(kin) rake-kulmaa vastaan. Salaliittoja voi nähdä jos vaan haluaa. Itse en tiedä vielä, kumpi voittaa mestaruuden. Mukava seurata kauden etenemistä vaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ihan liian konservatiivisesti ajaneet, ihan kuin aikana, kun pieni rake, iso akseliväli oli vielä toimiva combo.
Onhan iso rake ja pitkä akseliväli erittäin toimiva kombo tälläkin kaudella. Mersu taistelee vahvasti MM:stä ja Astonkin otti jo kerran podiumin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Onhan iso rake ja pitkä akseliväli erittäin toimiva kombo tälläkin kaudella. Mersu taistelee vahvasti MM:stä ja Astonkin otti jo kerran podiumin.
Onhan se mahdollista että saavat säädöt optimoitua vielä autoon ja varmaan sen suhteen tehdään paljon töitä. Kuten Dr Marko-olio totesi, Mersu on säätöjen suhteen hukassa ja tekee varsin radikaaleja yrityksiä sen suhteen. Monacossa Lewiksen auto surkeissa säädöissä ja Bakussa haettiin vähän spesiaalia Valelle. Ei toiminut. Viime vkl sitten Bottas sai apua viereiseltä pilttuusta. Toimi yhdellä rundilla, mutta kisamitassa ei.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Onhan se mahdollista että saavat säädöt optimoitua vielä autoon ja varmaan sen suhteen tehdään paljon töitä. Kuten Dr Marko-olio totesi, Mersu on säätöjen suhteen hukassa ja tekee varsin radikaaleja yrityksiä sen suhteen.
Vuosia on spekuloitu sillä, että Mersu olisi aina säätänyt autonsa sillä olettamalla, että he tulevat starttaamaan eturivistä ja ettei kisassa tarvitse käydä tasapäistä taistelua kenenkään kanssa. Ja että sen takia autot välillä juuttuvat sitten muiden taakse, kun niillä ei ole ollenkaan hyvä ohittaa. Nyt Mercedes joutuu pitkästä aikaa säätämään autonsa samalla tavalla kuin käytännössä kaikki muutkin, joten varmasti säätöongelmat voi selittää ihan tälläkin. Ja toisaalta siellä varmasti mietitään, että saisiko erilaisilla säädöillä jotain etua Red Bulliin. Nämä viime viikon ongelmathan johtuivat vielä siitä, että Hamilton oli itse kokeillut sellaisia säätöjä simulaattorissa ja halunnut laittaa ne kisakäyttöönkin.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Juuri näin asian näen. Puhtaan ilman auto ja takaa ohitukset tulleet pitkälti Lewiksen hyvyyden ja aikoinaan moottoriedun kautta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
F1-sarjan päällystö ja muutama ulkopuolinenkin jannu ovat piirrelleet yhdessä seuraavan sukupolven voimayksiköiden suuntaviivoja. Toto Wolffin mukaan takapakkia ei tulla ottamaan: nykyisenlaiset V6-koneet ja hybriditeknologia tulee pysymään pohjana seuraavallekin iteraatiolle. Sähkömoottorin osuutta haluttaisiin kuitenkin kasvattaa. Motorsport.com spekuloi, että se voisi tarkoittaa ongelmallisen MGU-H:n eli lämpöenergiaa keräävän komponentin karsimista pois ja kineettistä energiaa keräävän MGU-K-komponentin roolin kasvattamista.

https://www.motorsport.com/f1/news/f1-new-2025-engines-massively-increased-electric-component/6626213/
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9595
Sijainti
Helsinki
F1-sarjan päällystö ja muutama ulkopuolinenkin jannu ovat piirrelleet yhdessä seuraavan sukupolven voimayksiköiden suuntaviivoja. Toto Wolffin mukaan takapakkia ei tulla ottamaan: nykyisenlaiset V6-koneet ja hybriditeknologia tulee pysymään pohjana seuraavallekin iteraatiolle. Sähkömoottorin osuutta haluttaisiin kuitenkin kasvattaa.
Domenicali totesi samaa Sky:n grid walkin haastattelussa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
RB taitaa olla hieman kovemmassa iskussa, kuin ajateltiinkaan.

Emme ole ajaneet voitoista huolimatta viimeisissä kisoissa missään vaiheessa täydellä teholla, mutta Hamilton on tehnyt sen pariin otteeseen. He ovat yrittäneet, mutta eivät ole silti pystyneet kaventamaan eroa.

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=442955
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
No ei tuo ole yllätys ja hienoa että Honda saa sen, mitä haki F1:stä. Ja kaikki jotka epäilivät Hondaa sen McLaren aikoina, ettei tule nousemaan kärkeen, saavat tuta kun jenimiljardit laulaa.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Australian GP tullaan perumaan jo toistamiseen tällä kaudella. Alkuperäinen GP peruttiin jo ennen kauden alkua ja uutta suunniteltiin syyskaudelle. Nyt sekään ei tule onnistumaan. Virallista uutista odotetaan tälle päivälle.

https://www.motorsport.com/f1/news/australian-grand-prix-cancellation-imminent/6626362/
Vittu mitä paskaa. Mitä nuo järjestäjät oikein odottivat jos nykyisenkaltainen hyvä korona tilanne ei riitä, jossa noin suuressa maassa tartuntoja on päivittäin ehkä joku 10.
Olisivat vain peruneet koko paskan suoraan ja todenneet ettei kisaa järjestetä ellei korona ole hävinnyt koko maailmassa ja sirkus saavu paikalle sateenkaaria oksentaen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4370
No ei tuo ole yllätys ja hienoa että Honda saa sen, mitä haki F1:stä. Ja kaikki jotka epäilivät Hondaa sen McLaren aikoina, ettei tule nousemaan kärkeen, saavat tuta kun jenimiljardit laulaa.
Hondan nykykonsepti täysin eri millä aloittivat Mclarenin kanssa... se oli GP2-engine nykyiseen verrattuna. Red Bullin ehto yhteistyölle oli ulkoisen osaamisen käyttäminen projektissa josta tuli suurin apu mm. palotapahtuman hallintaan liittyen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Hondan nykykonsepti täysin eri millä aloittivat Mclarenin kanssa... se oli GP2-engine nykyiseen verrattuna. Red Bullin ehto yhteistyölle oli ulkoisen osaamisen käyttäminen projektissa josta tuli suurin apu mm. palotapahtuman hallintaan liittyen.
Niin oli ja muuttivat koko leiskan zerosize-konseptista mentyään Mersun malliin. Mutta minä en ole missään vaiheessa epäillyt, etteikö Honda nousisi kärkeen. Se raha on vaan niin ihmeellinen asia.

Ferrari muuten on nyt päättänyt mitä konseptia lähtevät kehittämään eteenpäin. Sielläkin oli pari eri vaihtoehtoa uudesta voimayksiköstä.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
633
Ferrari muuten on nyt päättänyt mitä konseptia lähtevät kehittämään eteenpäin. Sielläkin oli pari eri vaihtoehtoa uudesta voimayksiköstä.
Ferrarin tapauksessa onnistuvat italianoimaan juuri sen toimimattoman lähestymistavan. Olisipa kiva nähdä oikeasti että näin ei tapahtuisi. Ferrarin soisi palaavan kärkeen.

Arvelen että se ei kuitenkaan tapahdu lähivuosina. Tallin klassiset ongelmat eli politikointi, lyhytjänteisyys ja italialaisten suosiminen, näihin pitäisi puuttua mutta hankalaahan se on kun se tavallaan on osa koko Ferraria...
 
Ylös