AnttiL
Reittinörtti
Niin, eipä sitten monikaan jaksaisi enää superraliin startata.Jos Power Stage halutaan ns reiluksi, niin powerstagepisteet vain niille jotka eivät ole superrallissa. Tätä ei tokikaan muista syistä haluta ottaa käyttöön.
Niin, eipä sitten monikaan jaksaisi enää superraliin startata.Jos Power Stage halutaan ns reiluksi, niin powerstagepisteet vain niille jotka eivät ole superrallissa. Tätä ei tokikaan muista syistä haluta ottaa käyttöön.
Tämäkin on tarpeetonta hankaloittamista. Kun power stagelle startataan, niin rallia johtavan kuskin tulee startata vikana, että tulokset saadaan kärjen osalta valmiiksi siinä kohtaa kun tämä saapuu maaliin.En tiedä miten vaikuttaa Power Stageen, mutta ainakin se muutos tulisi tehdä, että seuraavan päivän lähtöjärjestys tulisi määräytyä edellisen päivän tulosten mukaan.
Esim. Tanak keskeyttää perjantaina. Lauantaina hänen lähtöpaikkansa on joukon ensimmäisinä. La hän ajaa kuitenkin kovia aikoja, ollen päivän nopein kuljettaja. Palkinto tästä on sunnuntaille hyvä lähtöpaikka.
Toinen esim. Breen lähtee perjantain erikoiskokeille parhailta lähtöpaikoilta ja ajaa kärjen vauhtia. Lauantaille palkinto hyvän lähtöpaikan muodossa. Tästä huolimatta osa myöhemmin startanneista kuskeista ajaa päivän kokonaisajassa nopeammin. Sunnuntaille tämä Breenin osalta tarkoittaa lauantaita huonompaa lähtöpaikkaa, vaikka kokonaistilanteessa hän on lauantaina häntä nopeimpia edellä.
Yhteenveto. Perjantain keskeytyksellä, rengasrikolla jne. voi olla Iso merkitys vielä sunnuntain lähtöpaikkaan. Jos siis pe jäät 30 sek kärjestä, mutta ajat la 29 sek kiinni (huonommalla lähtöpaikalla), niin mielestäni se tulisi palkita su paremman lähtöpaikan muodossa.
Tässä tulee tosin se ongelma, että keskeytys lauantaina olisi aivan katastrofi. Eli kisassa periaatteessa pidemmälle päässyt olisi huonommassa asemassa kuin heti perjantaina keskeyttänyt.En tiedä miten vaikuttaa Power Stageen, mutta ainakin se muutos tulisi tehdä, että seuraavan päivän lähtöjärjestys tulisi määräytyä edellisen päivän tulosten mukaan.
Esim. Tanak keskeyttää perjantaina. Lauantaina hänen lähtöpaikkansa on joukon ensimmäisinä. La hän ajaa kuitenkin kovia aikoja, ollen päivän nopein kuljettaja. Palkinto tästä on sunnuntaille hyvä lähtöpaikka.
Toinen esim. Breen lähtee perjantain erikoiskokeille parhailta lähtöpaikoilta ja ajaa kärjen vauhtia. Lauantaille palkinto hyvän lähtöpaikan muodossa. Tästä huolimatta osa myöhemmin startanneista kuskeista ajaa päivän kokonaisajassa nopeammin. Sunnuntaille tämä Breenin osalta tarkoittaa lauantaita huonompaa lähtöpaikkaa, vaikka kokonaistilanteessa hän on lauantaina häntä nopeimpia edellä.
Yhteenveto. Perjantain keskeytyksellä, rengasrikolla jne. voi olla Iso merkitys vielä sunnuntain lähtöpaikkaan. Jos siis pe jäät 30 sek kärjestä, mutta ajat la 29 sek kiinni (huonommalla lähtöpaikalla), niin mielestäni se tulisi palkita su paremman lähtöpaikan muodossa.
Siinä mielessä tervetullut uudistus että kukaan ei pääse tekemään Ingrammeja.jwrc testaa sääntöä, että pätkäpohjista saa pisteen, olisiko liian raju myös mm- sarjan puolelle? jos ei koko rallin ajaksi, niin sitten vaan sunnuntaina,
Sama ehdotettiin twitterissä. Sellainen tv-spektaakkeli tästä puuttuisi, kun nykyään kuitenkin ajetaan varmaan 110% vauhdilla poweri pisteiden toivossa, ja vastaavasti saatettaisiin nähdä sunnuntaina pelkkää varmisteluköröttelyä.Power Stage -keskusteluun hiukan kieli poskessa ehdotus: Arvotaan vasta viimeisen pätkän jälkeen kaikista erikoiskokeista, minkä EK:n tuloksien perusteella jaetaan ylimääräiset pisteet.
Plussia: kannattaa ajaa mahdollisimman monta EK:ta (eli ei keskeyttää) ja mahdollisimman lujaa jokainen EK, jolloin todennäköisyydet parhaaseen pottiin kasvavat
Miinuksia lähtöjärjestyksen vaikutus varsinkin ensimmäisenä kilpailupäivänä, ja arpapeli... pahimmassa tapauksessa mestaruudet ratkaistaisiin arvalla
Onko sellaista ehdotettu (ja ammuttu alas), että torstai-lauantailta jaettaisiin yhdet pisteet ja sunnuntailta toiset? Tavallaan viikonlopussa olisi siis kaksi kilpailua.Ihan sairaan hankala konsepti kasuaaleille faneille seurattavaksi. "Ogier ajoi pätkälle pohjat mutta Tänak voitti Power Sundayn ja Neuville koko kisan"
Ei huono muuten ollenkaan.Kaikille kuskeille yksi motivaatiotekijä ajaa koko sunnuntai tosissaan voisi olla se, että sunnuntain paremmuusjärjestys ratkaisisi ajojärjestyksen seuraavan MM-rallin avauspäivään.
Ongelmaksi tulee vain, että kaikki kuskit eivät aja koko kautta. Esim Sordo Montessa ei voisi auttaa Breenin lähtöpaikkaa Tunturiin. Vai olisiko tämäkin jopa hyvä juttu? Koko kauden ajavilla olisi etu verrattuna keikkakuskeihin?Ei huono muuten ollenkaan.
Hyvä pointti. Ainakin tämä olisi se kuuluisa kaksiteräinen miekka; kannustaisi kenties talleja ajattamaan samaa trioa läpi kauden, toisaalta söisi sitä kaivattua (ainakin niin pitkään kuin tarjontaa on enemmän kuin paikkoja) WRC-jakkaroiden variaatiota.Ongelmaksi tulee vain, että kaikki kuskit eivät aja koko kautta. Esim Sordo Montessa ei voisi auttaa Breenin lähtöpaikkaa Tunturiin. Vai olisiko tämäkin jopa hyvä juttu? Koko kauden ajavilla olisi etu verrattuna keikkakuskeihin?
Ainakin ne koko kauden ajavat kuljettajat tykkäisivät tästä säännöstä, koska esim. Breen ja Sordo ovat tähän asti päässeet unelmalähtöpaikalla avauspäivään ja ensimmäisenä lähtevät kärsivät. Yleisöä ajatellen nämä keikkakuskit tuovat tietysti lisäjännitystä, kun aina ei samat naamat keiku kärkisijoilla. Mutta jos esim. sunnuntain 3 parasta saisi valita ajopaikan seuraavaan kisaan, peli voisi tasoittua kaikkien kuljettajien kannalta. Ogierin ei tarvitsekaan välttämättä joka kisassa aurata, jos vetää sunnuntait kovaa, vaan välillä joku muu joutuu auraustehtäviin. Kukaan ei voi valittaa auraajan roolistaan, koska kaikki pystyy siihen vaikuttamaan sunnuntain tuloksellaan. Keikkakuskit Sordo ja Breen eivät enää olisi yhtä vahvassa etulyöntiasemassa lähtöpaikkansa suhteen, mutta eivät silti joudu auramiehenkään rooliin. Kaikille tasaisempi järjestelmä?Ongelmaksi tulee vain, että kaikki kuskit eivät aja koko kautta. Esim Sordo Montessa ei voisi auttaa Breenin lähtöpaikkaa Tunturiin. Vai olisiko tämäkin jopa hyvä juttu? Koko kauden ajavilla olisi etu verrattuna keikkakuskeihin?