FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
En tiedä miten vaikuttaa Power Stageen, mutta ainakin se muutos tulisi tehdä, että seuraavan päivän lähtöjärjestys tulisi määräytyä edellisen päivän tulosten mukaan.

Esim. Tanak keskeyttää perjantaina. Lauantaina hänen lähtöpaikkansa on joukon ensimmäisinä. La hän ajaa kuitenkin kovia aikoja, ollen päivän nopein kuljettaja. Palkinto tästä on sunnuntaille hyvä lähtöpaikka.

Toinen esim. Breen lähtee perjantain erikoiskokeille parhailta lähtöpaikoilta ja ajaa kärjen vauhtia. Lauantaille palkinto hyvän lähtöpaikan muodossa. Tästä huolimatta osa myöhemmin startanneista kuskeista ajaa päivän kokonaisajassa nopeammin. Sunnuntaille tämä Breenin osalta tarkoittaa lauantaita huonompaa lähtöpaikkaa, vaikka kokonaistilanteessa hän on lauantaina häntä nopeimpia edellä.

Yhteenveto. Perjantain keskeytyksellä, rengasrikolla jne. voi olla Iso merkitys vielä sunnuntain lähtöpaikkaan. Jos siis pe jäät 30 sek kärjestä, mutta ajat la 29 sek kiinni (huonommalla lähtöpaikalla), niin mielestäni se tulisi palkita su paremman lähtöpaikan muodossa.
Tämäkin on tarpeetonta hankaloittamista. Kun power stagelle startataan, niin rallia johtavan kuskin tulee startata vikana, että tulokset saadaan kärjen osalta valmiiksi siinä kohtaa kun tämä saapuu maaliin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En tiedä miten vaikuttaa Power Stageen, mutta ainakin se muutos tulisi tehdä, että seuraavan päivän lähtöjärjestys tulisi määräytyä edellisen päivän tulosten mukaan.

Esim. Tanak keskeyttää perjantaina. Lauantaina hänen lähtöpaikkansa on joukon ensimmäisinä. La hän ajaa kuitenkin kovia aikoja, ollen päivän nopein kuljettaja. Palkinto tästä on sunnuntaille hyvä lähtöpaikka.

Toinen esim. Breen lähtee perjantain erikoiskokeille parhailta lähtöpaikoilta ja ajaa kärjen vauhtia. Lauantaille palkinto hyvän lähtöpaikan muodossa. Tästä huolimatta osa myöhemmin startanneista kuskeista ajaa päivän kokonaisajassa nopeammin. Sunnuntaille tämä Breenin osalta tarkoittaa lauantaita huonompaa lähtöpaikkaa, vaikka kokonaistilanteessa hän on lauantaina häntä nopeimpia edellä.

Yhteenveto. Perjantain keskeytyksellä, rengasrikolla jne. voi olla Iso merkitys vielä sunnuntain lähtöpaikkaan. Jos siis pe jäät 30 sek kärjestä, mutta ajat la 29 sek kiinni (huonommalla lähtöpaikalla), niin mielestäni se tulisi palkita su paremman lähtöpaikan muodossa.
Tässä tulee tosin se ongelma, että keskeytys lauantaina olisi aivan katastrofi. Eli kisassa periaatteessa pidemmälle päässyt olisi huonommassa asemassa kuin heti perjantaina keskeyttänyt.
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
168
Sijainti
Naantali
jwrc testaa sääntöä, että pätkäpohjista saa pisteen, olisiko liian raju myös mm- sarjan puolelle? jos ei koko rallin ajaksi, niin sitten vaan sunnuntaina,
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
jwrc testaa sääntöä, että pätkäpohjista saa pisteen, olisiko liian raju myös mm- sarjan puolelle? jos ei koko rallin ajaksi, niin sitten vaan sunnuntaina,
Siinä mielessä tervetullut uudistus että kukaan ei pääse tekemään Ingrammeja.

Tietämättömille termi aukeaa katsomalla ERC-kauden 2019 lopputuloksia ja statistiikkaa mm. kisavoittojen ja pohja-aikojen suhteen
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Power Stage -keskusteluun hiukan kieli poskessa ehdotus: Arvotaan vasta viimeisen pätkän jälkeen kaikista erikoiskokeista, minkä EK:n tuloksien perusteella jaetaan ylimääräiset pisteet.
Plussia: kannattaa ajaa mahdollisimman monta EK:ta (eli ei keskeyttää) ja mahdollisimman lujaa jokainen EK, jolloin todennäköisyydet parhaaseen pottiin kasvavat
Miinuksia lähtöjärjestyksen vaikutus varsinkin ensimmäisenä kilpailupäivänä, ja arpapeli... pahimmassa tapauksessa mestaruudet ratkaistaisiin arvalla
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Power Stage -keskusteluun hiukan kieli poskessa ehdotus: Arvotaan vasta viimeisen pätkän jälkeen kaikista erikoiskokeista, minkä EK:n tuloksien perusteella jaetaan ylimääräiset pisteet.
Plussia: kannattaa ajaa mahdollisimman monta EK:ta (eli ei keskeyttää) ja mahdollisimman lujaa jokainen EK, jolloin todennäköisyydet parhaaseen pottiin kasvavat
Miinuksia lähtöjärjestyksen vaikutus varsinkin ensimmäisenä kilpailupäivänä, ja arpapeli... pahimmassa tapauksessa mestaruudet ratkaistaisiin arvalla
Sama ehdotettiin twitterissä. Sellainen tv-spektaakkeli tästä puuttuisi, kun nykyään kuitenkin ajetaan varmaan 110% vauhdilla poweri pisteiden toivossa, ja vastaavasti saatettaisiin nähdä sunnuntaina pelkkää varmisteluköröttelyä.

Mutta olisihan tuossa mallissa tosiaan se, että varmisteluun ei olisi varaa, jos haluaisi powerilta pisteitä. Toisaalta voisin kuvitella että on myös henkisesti raskasta kuskeille kun joka pätkään pitää asennoitua kuin power stageen...
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Menee ehkä vähän rallin filosofian vastaiseksi, mutta joka pätkän voittajalle piste. Ja powerista kuten nyt.

EDIT: Jaa olihan se jo tuolla yllä.

Tai 15 etukäteen määrättyä (pisintä?) pätkää, jos halutaan samat pisteet joka rallista.
 
Viimeksi muokattu:

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Ihan sairaan hankala konsepti kasuaaleille faneille seurattavaksi. "Ogier ajoi pätkälle pohjat mutta Tänak voitti Power Sundayn ja Neuville koko kisan"
Onko sellaista ehdotettu (ja ammuttu alas), että torstai-lauantailta jaettaisiin yhdet pisteet ja sunnuntailta toiset? Tavallaan viikonlopussa olisi siis kaksi kilpailua.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kaikille kuskeille yksi motivaatiotekijä ajaa koko sunnuntai tosissaan voisi olla se, että sunnuntain paremmuusjärjestys ratkaisisi ajojärjestyksen seuraavan MM-rallin avauspäivään. Jos sunnuntaina ajetaan vaikka neljä pätkää, saa se kuljettaja valita ajopaikkansa ensimmäisenä seuraavan MM-rallin ekalle päivälle, joka vetää sunnuntain parhaaseen kokonaisaikaan. Tai esimerkiksi sunnuntain 3 parasta. Ainakin joku todellinen motivaattori sunnuntai-ajeluun täytyisi keksiä. Joku palkinto, josta on todella hyötyä MM-taistelun kannalta. Oli se sitten lähtöpaikkaetu, ylimääräiset MM-pisteet, jonkinlainen rengasetu seuraavaan ralliin tms.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei huono muuten ollenkaan.
Ongelmaksi tulee vain, että kaikki kuskit eivät aja koko kautta. Esim Sordo Montessa ei voisi auttaa Breenin lähtöpaikkaa Tunturiin. Vai olisiko tämäkin jopa hyvä juttu? Koko kauden ajavilla olisi etu verrattuna keikkakuskeihin?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ongelmaksi tulee vain, että kaikki kuskit eivät aja koko kautta. Esim Sordo Montessa ei voisi auttaa Breenin lähtöpaikkaa Tunturiin. Vai olisiko tämäkin jopa hyvä juttu? Koko kauden ajavilla olisi etu verrattuna keikkakuskeihin?
Hyvä pointti. Ainakin tämä olisi se kuuluisa kaksiteräinen miekka; kannustaisi kenties talleja ajattamaan samaa trioa läpi kauden, toisaalta söisi sitä kaivattua (ainakin niin pitkään kuin tarjontaa on enemmän kuin paikkoja) WRC-jakkaroiden variaatiota.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ongelmaksi tulee vain, että kaikki kuskit eivät aja koko kautta. Esim Sordo Montessa ei voisi auttaa Breenin lähtöpaikkaa Tunturiin. Vai olisiko tämäkin jopa hyvä juttu? Koko kauden ajavilla olisi etu verrattuna keikkakuskeihin?
Ainakin ne koko kauden ajavat kuljettajat tykkäisivät tästä säännöstä, koska esim. Breen ja Sordo ovat tähän asti päässeet unelmalähtöpaikalla avauspäivään ja ensimmäisenä lähtevät kärsivät. Yleisöä ajatellen nämä keikkakuskit tuovat tietysti lisäjännitystä, kun aina ei samat naamat keiku kärkisijoilla. Mutta jos esim. sunnuntain 3 parasta saisi valita ajopaikan seuraavaan kisaan, peli voisi tasoittua kaikkien kuljettajien kannalta. Ogierin ei tarvitsekaan välttämättä joka kisassa aurata, jos vetää sunnuntait kovaa, vaan välillä joku muu joutuu auraustehtäviin. Kukaan ei voi valittaa auraajan roolistaan, koska kaikki pystyy siihen vaikuttamaan sunnuntain tuloksellaan. Keikkakuskit Sordo ja Breen eivät enää olisi yhtä vahvassa etulyöntiasemassa lähtöpaikkansa suhteen, mutta eivät silti joudu auramiehenkään rooliin. Kaikille tasaisempi järjestelmä?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Useampi power stage tai sunnuntai omana kisanaan poistaisivat power stagen idean kokonaan, kun tarkoituksena on tehdä hyvä tv-lähetys. Antamalla power stagesta pisteitä tarkoittaa se sitä että kyseisellä ek:lla on aina panosta, joten se kannattaa aina katsoa. Muuttamalla tätä voidaan samantien koko power stage poistaa, koska se poistaa power stagen ainoan syyn, eli katsojen houkuttelemisen telkun ääreen.

Mitä tulee lähtöjärjestykseen, niin eiköhän siinäkin ole nimenomaan tarkoitus heikentää kärkikuskien mahdollisuuksia ja sitä kautta tehdä kisoista jännittävämpiä. Ei siihen haluta koskea.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä muistaa myös, että jos lähtöjärjestyksen kanssa mennään vaikka aika-ajoihin, niin se vain tarkoittaa että Ogier, Tänak ja kumppanit voittaa vaan nykyistäkin enemmän ralleja.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Näitä päiväkohtaisia pisteitä on varmaan ehdotettu tällä forumilla ennenkin mutta ainakin se kannustaisi koko rallia läpi ajaneita pitämään ainakin kohtuullista vauhtia puhumattakaan niistä jotka ovat keskeyttäneet yhtenä tai jopa kahtena päivänä. Koko rallin läpi ajaneen vaikka kymmenentenä pitäisi kuitenkin saada enemmän pisteitä kuin yhden powerin voittaneen. Tapahtuipa se sitten vaikka kertomalla päiväpisteet siten että koko rallin läpiajanut saa kymmenestä sijasta enemmän pisteitä kuin powerin voittaja joka ajaa superrallia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Muistelen et jossain kotimaisessa kaksipäiväisessä rallissa (SM) olisi jaettu pisteet erikseen molemmilta ajopäiviltä eli t.s. ajettu kaksi rallia perättäisinä päivinä ja jälkimmäiseen päivään lähdetty nollatusta tilanteesta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
2000-alun kultavuosiin ei tulla palaamaan. Autotehtaat markkinoivat nykyään merkkejään vähäpäästöisyydellä ja rallin pr-arvo on romahtanut. Myös autojen kulujen hallinta on hankalaa. Monet potentiaaliset autotehtaat näkevät Le Mansin arvon suurempana, kuin mm-sarjan.

Miten voitaisiin MM-sarjaan saada edes kaksi tehdastallia vai pitäiskö ne kieltää? Entä edellisen vuoden mallit? Nehän voitaisiin myydä yksityisille.
 
Ylös