FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Sen verran oon asiaa tutkinut aiemmin, että toi ei oo mikään uusi dokumentti, vaan ainoastaan tälle vuodelle päivitetty esim sähköautojen osalta. Mutta esim nuo shikaanisäännöt on olleet jo pari vuotta samat, ja olennaisinta niiden ylöskirjaamiselle on, että shikaanit osattaisiin järjestää kaikkialla samalla tavoin.

Eikös Jyskälässä ole ollut jopa tunti ennen ekaa kilpailijaa, kun tiellä ei enää saa liikkua? Muistan myös monen pienen kisan antaneen saman 30 minuutin ohjeen, ja ihan järkeväähän se on, kun nolla-autoja alkaa kulkea.

Lisäksi nämä ovat vain tällaisia suurempia linjauksia, ja jokainen paikallinen järjestö sitten tekee niiden perusteella omat määräyksensä.
 
Viimeksi muokattu:

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
FIA rally director Yves Matton said the news of a long-term, government-level commitment was great news for the event and the championship.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
FIA rally director Yves Matton said the news of a long-term, government-level commitment was great news for the event and the championship.
Ja Suomen punavihreältä hallitukselta on moista commitmenttia ihan turha haaveilla - ennemminkin päin vastoin. Bensa maksaa vielä 2 euroo litralta ennen kuin lumi on maassa ja ensi vuonna lähennellään sit jo kolmea euroa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
Ja Suomen punavihreältä hallitukselta on moista commitmenttia ihan turha haaveilla - ennemminkin päin vastoin. Bensa maksaa vielä 2 euroo litralta ennen kuin lumi on maassa ja ensi vuonna lähennellään sit jo kolmea euroa.
Maailma pelastuu verottamalla. Ja sillä, että joka nurkalla on kuuttakymppiä kulkevia sähköscootteja. Jotka - toisin kuin polttomoottorilla - eivät tarvitse ajokorttia, rekisteröintiä, kypärää eikä liikennevakuutusta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4618
Sijainti
Salo
näinkö FIAssa on mietitty?
No ei tietenkään, ellei Vapaa(muurari)vuori ja Sinne(tännejatonne)mäki istu Pariisissa kaiket päivät.

Kunhan nyt halusin tuoda esiin inhoni noihin sähkövempaimiin, joilla vedetään paljain päin kelvillä miten sattuu, vaikkei osaisi yhtäkään liikennemerkkiä nimetä ja ajon jälkeen ne jätetään vaikka keskelle pelastustietä (pari kertaa olen tuollaisen kantanut pusikkoon).
Sorry ot.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://dirtfish.com/rally/is-the-powerstage-still-fair/
Pitäiskö antaa uudet renkaat aina ennen poweria että loppuis kruisailu renkaita säästellen?
Ainakin jotain pitäisi tehdä. Nykyinen malli, jossa osa WRC-autoista tekee suorastaan pilaa kilvanajosta Poweria lukuunottamatta koko sunnuntain, on urheilullisesti kestämätön. Uudet renkaat olisi varmasti helppo quick fix, ja jos se ei FIA:lle kustannus-, kestävyys- tms. syistä sovi (kuten Matton jutussa alustavasti maalailee), tulisi koko PS-formaatti räjäyttää ja keksiä uudelleen.

Näin fanina arvottaisin asiat tämän ympärillä seuraavaan tärkeysjärjestykseen:

1. Koko reitin ajaminen
2. Kannustimet WRC-autoille ajaa jokainen erikoiskoe ns. kilpailuvauhtia
3. Yhdeltä erikoiskokeelta jaettavat pisteet

Nämä elementit ja yllä mainittu järjestys huomioiden, pistelaskua saa minun puolesta ajatella radikaalistikin uusiksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietin itse, että vaikka poweria ennen saisi uudet renkaat, niin eipä siellä ole mitään syytä ajaa täysiä jos on vaikka minuutti eteen ja taakse tai on superrallissa. Se vaan on osa rallia ajaa reitti maaliin asti (superrallin tapauksessa pitää ajaa sunnuntain reitti läpi päästäkseen power stagelle pisteitä keräämään).

Jos tämä on oikeasti ongelma, niin sitten vaikka otetaan sunnuntailta kaikki muut pätkät pois paitsi power stage ja sen eka veto (vrt Jyskälä 2015)
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Eipä uudet renkaatkaan tosiaan siihen auta että osa ajaa vaan terveisiä. Ei sitä autoakaan kannata rikkoa. Jos Power Stage halutaan ns reiluksi, niin powerstagepisteet vain niille jotka eivät ole superrallissa. Tätä ei tokikaan muista syistä haluta ottaa käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Koko sunnuntaipäivähän voisi olla "Power Sunday" yhden pätkän sijaan. Onko ajatuksessa heikkouksia?
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
En tiedä miten vaikuttaa Power Stageen, mutta ainakin se muutos tulisi tehdä, että seuraavan päivän lähtöjärjestys tulisi määräytyä edellisen päivän tulosten mukaan.

Esim. Tanak keskeyttää perjantaina. Lauantaina hänen lähtöpaikkansa on joukon ensimmäisinä. La hän ajaa kuitenkin kovia aikoja, ollen päivän nopein kuljettaja. Palkinto tästä on sunnuntaille hyvä lähtöpaikka.

Toinen esim. Breen lähtee perjantain erikoiskokeille parhailta lähtöpaikoilta ja ajaa kärjen vauhtia. Lauantaille palkinto hyvän lähtöpaikan muodossa. Tästä huolimatta osa myöhemmin startanneista kuskeista ajaa päivän kokonaisajassa nopeammin. Sunnuntaille tämä Breenin osalta tarkoittaa lauantaita huonompaa lähtöpaikkaa, vaikka kokonaistilanteessa hän on lauantaina häntä nopeimpia edellä.

Yhteenveto. Perjantain keskeytyksellä, rengasrikolla jne. voi olla Iso merkitys vielä sunnuntain lähtöpaikkaan. Jos siis pe jäät 30 sek kärjestä, mutta ajat la 29 sek kiinni (huonommalla lähtöpaikalla), niin mielestäni se tulisi palkita su paremman lähtöpaikan muodossa.
 
Ylös