Belgian GP SPA:n legendaaristakin legendaarisemmalla radalla kaudella 2021. 27-29.8.2021.🏁🏎🚥.

Mikä on ikimuistoisin suomalaisvoitto SPA:n radalla


  • Äänestäjiä yhteensä
    44
  • Äänestys suljettu. .

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Ja taitaa tämä nosturilaite-Ferrarikin olla erillinen näistä kahdesta muusta Ferrarista vielä ? Eli näköjään ei olekaan niin tiukka tuo sääntö noissa rekisteröidyistä tavaramerkeistä. Mutta kiitos vastauksesta. Aina oppii uutta
Suomessa ainakin tavaramerkki rekisteröidään aina tietyille tuotealueille, ja sen jälkeen saman nimen voi rekisteröidä joku muu taho jollekin toiselle tuotealueelle.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Ja oman nimen käyttäminen helpottaa vielä kummasti. Eli jos joku Herra Ferrari perustaa putiikin, Ferrari-sanan käyttämiselle on vähemmän esteitä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Barcelonassa 96 vedettiin monsuunirenkailla ihan tyytyväisenä, Schumi näytti Verstappenmaisen nousun alun vaikeuksien jälkeen. Kyllä ihan ensiksi pitäisi ne monsuunirenkaat tuoda takaisin .
Monsuunirenkaita ei ihan tuolloin vielä ollut vaan ne tulivat lajiin vasta vuonna 1997 Bridgestonen toimesta.

Ne olivat aina vedenpoistoltaan kautta linjan huonompia kuin Goodyearin sadekelinrenkaat, mutta aivan ensimmäiset rengaspolvensa edustajat olivat myöhemmin parempia kuin yksikään seuraava sukupolvi eli vuoteen 2003 mennessä näin esimerkiksi monsuunirenkaat olivat jo paljon huonompia ja viimeinen polvi niitä kun monsuunirenkaita käytettiin oli jo niin huono, että eilisen ajoilla ei olisi ollut mitään merkitystä edes niillä ajaen,

PS. Ei Barcelonassa 1996 pitänyt alkujaan myöskään niin vain ajaa kun Safety Carin takaa piti lähteä ennen viime hetken muutosta ja haastavaa ajoittain oli ajaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Minä en nyt ymmärrä kun toivottiin osan porukan puolesta sadetta ja kun se nyt tuli, niin olikin huono juttu. Tosin sama väki sitten postailee, miten jotkut kuskit olisivat halunneet ajaa, mutta eivät tajua sitä, että nämä samat halukkaat oli pääsääntöisesti pisteiden ulkopuolella nyt.

Ei mitään, jatkakaa! 👍
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Millos muuten noista monsuunirenkaiden käytöstä luovuttiin? Onko kellään tietoa?
Vuonna 2006 alettiin jo valmistella luopumista/kieltoa ja vuonna 2008 oli viimeinen kerta milloin niitä oli mahdollista käyttää.

Yksi syy, että miksi ne jo kaikkea siihen mennessä umpihuonoa vedenpoistoa myöten edeltäviin polviinsa nähden kiellettiin tai luovuttiin tuomasta lajiin oli niiden tuolloisten tilanteiden tai sitä edeltäneen ajan liian vähäinen käyttö useisiin vuosiin.

Silti idioottimainen päätös.

Etenkin kun ottaa huomioon, että miten monta sadekelin kisaa on ollut tuon jälkeen ja myös se, että niitä tosiaan olisi kaivattu.

Tosin mieluusti niiden vedenpoiston vain pitäisi olla mieluummin nk. Ensimmäisen Sukupolven eli vuosien 1997-1998 tasoa eikä juurikaan myöhempien aikojen vastaavaa.

Vielä mieluummin tosin olisi pitänyt olla Goodyearin sadekelin renkaiden vedenpoiston rajoja käytössä, että edes jotenkin pystyttäisiin ajamaan sateessa nyt tai tulevaisuudessakaan kun ne eivät ole riittäneet tietenkään aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Senna olisi raivonnut kisan tuomaristolle ja vaatinut että kisa aloitetaan vaikka kuinka märkää siellä radalla olisi.
Niin olisi vaatinut Fialta suoraan että pitää ehdottamasti saada ne monsuunirenkaat käyttöön sadekelin kisoihin, ja noi mainitsemasi lokarit autoihin ja olisi vaatinut auton maavaraa ylös myös samalla.
Välillä tosin Senna myös pui nyrkkiä tuomaristolle ja vaati, että kisa lopetetaan mikäli sataa liikaa.

Näin kävi Adelaidessa 1991 päivänä jolloin edes Goodyearinkaan sadekelin renkaat eivät voineet mitään sille, että vettä vain tuli liikaa.

Sama oli myös melkein käynyt Adelaidessa 1989, mutta tuolloin onni vielä oli ollut myötä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tarvitaan aika paljon enemmän kierroksia että jaetaan täydet pisteet. Eikä mikään viittanut siihen että Maxille oli helppo voitto tulossa.
Näinpä.

Tuo kierrosmäärä tosin vaihteli kieltämättä erikoisessa kilpailussa eilen.

Tunnin aikakisassa vilahti jossain välissä hetken aikaa tuo oletettu kierrosmäärä ja se olisi kai ollut enintään 39 kierrosta.

Sinne päinkään ei olisi ehditty vaikka rata olisi äkkikuivunut ja muutoin olisi ehditty ajaa sitten paljon vähemmän märällä radalla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Yhtään ei puhuta siitä miten Senna oli henkisesti ihan loppu ennen kuolonkolariaan. Katsokaa se dokkari ja kertokaa sen jälkeen juttuja millainen mitään pelkäämätön huimapää se oli. Sama Laudan kohdalla. Kyllä nuo ihan samalla tavalla skagas kuin nykyiset, monen mielestä ihan neitimäiset itkijät.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Eilisen kisan kierrosmäärän lopullisuuskin tulee hetkeen varmasti tuottamaan oman mielenkiintoisen laskelman.

Mielestäni ehdittiin ajaa mikäli vain katsoin oikein noita tulostauluja kierrosmääristä kaiken laskien niin 4-6 kierrosta.

Tosin tulokset otettiin kaiketi hammasta purren kierrokselta 3 sillä protesteja/vihoittelua on ollut tuostakin kierrosmäärästä varsin paljon.

Vähemmältäkin kyllä tuntui.

Tuohon isoimpaan kierrosmäärään lienee laskettu myös erinäiset lämmittelykierrokset jälkikäteen?

Joka tapauksessa mikäli ei muutoin tuohon kisaan erityistä lisämuutosta tule niin puolikkaat pisteet jaettiin erittäin niukasti sääntöjen mukaan.

Kisasta puhuen enintään toiseen kierrokseen asti tai mikäli kisaa ei aloiteta lainkaan niin se voidaan julistaa tuloksettomaksi.

Toisesta kierroksesta eteenpäin, mutta kuitenkin ennen kolmatta kierrosta on kunkin kisan omalla tuomaristolla valta päättää tuloksettomuus tai puolikkaiden pisteiden jako.

Lopullisesti kolme kierrosta tai siitä eteenpäin, mutta alle 75 % kisamittana tarkoittaa puolikkaita pisteitä kuten näillä näkymin kävi.

PS. On kyllä ristiriitainen ennakkotapaus lajille kenties tämä eilisen kisa. Välillä joissakin lähteissä ja näin esimerkiksi Wikipedian mukaan ei ajettu heidän määrittelyjensä mukaan kuin yksi vaivainen kierros koko eilisen kisassa. Mikäli näin olisi niin ei tuota kisaa pitäisi hyväksyä ja se pitäisi julistaa tuloksettomaksi puolikkaine pisteineen, myöhemmin tai ei lainkaan ajaa kisa uudelleen ja muutoin lähteä Zandvoortiin Hungaroringin pistetilanteessa mikäli Spa julistettaisiin tuloksettomaksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kyllä tämän kisan sateen viivästämän sekoilun seurauksena tulee nousemaan arvostus 70-80-90 luvun sadenkeli kisojen ajaneille kuskeja kohtaan. Jotka uskalsivat mennä ajamaan kisaa vaikka kuinka rankasti saattoi sataa radalla, jonka seuraksena oli heikkoa näkyvyyttä sumuisella läpimärässä radalla. Niin silti pystyttiin vetämään kisa usein läpi onnistuneesti toisin kuin nyt.
Ihan aina ei sumussakaan ajettu.

Muun muassa Mosportin kisa vuonna 1971 keskeytettiin ja lopetettiin punaisin lipuin sumun vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ennen vanhaan, vielä ysärillä esimerkiksi, muistan, kuinka toivoin sadekelinkilpailuja. Niissä aina tapahtui ja ne olivat mielenkiintoisia. Sadekelin-erikoismiehet erottuivat muista, niistä, jotka ajoivat kuivalla kovaa, mutta sateella olivat aina hukassa (esim. Iso kontrasti Michael Schumacher ja Jacques Villeneuve).

Nyt tuntuu, että aina kun tulee vettä isommalti, vedetään letkaa safetycarin perässä. Tai kuten pahimmassa tapauksessa, esim. eilen, kilpailua lykataan ja lyhennetään , jopa keskeytetään. Siksi sitä toivoo aina kuivaa keliä, ettei kisa vesittyisi ja menisi pilalle.

Jos näin varovaisesti oltaisiin toimittu ennen, ei olisi syntynyt legendoja sadekelinosaajista. Jos Doninghton 1993 ja Barcelona 1996 ajettaisiin nykyään, oltaisiin varmasti ajettu safetycarin perässä.

Jokin lajin luonteessa on muuttunut isosti.🏁

Senna 1993.
Näytä liitetiedosto 1149

Schumacher 1996.
Näytä liitetiedosto 1150
Vuoden 1996 Barcelonaan itse asiassa piti lähteä Safety Carin takaa, mutta viime hetkellä ei lähdetty.

Vuoden 1993 Doningtoniin olikin erikoista, että Safety Caria ei hälytysajon korostetusta valmiudesta huolimatta koskaan lähetetty radalle toisin kuin edeltävässä kisassa tuolloin eli Interlagosissa oli tehty.

Tosin pitää muistaa, että myös Safety Carin lähettämiskriteerit olivat huomattavasti tiukemmat kuin miten on ollut siitä noin vuodesta 1997 lähtien.

Lisäksi näin esimerkiksi vuosina 1992-1995 F1:n Virallisena Lähettäjänä toimi muuan Roland 'Rolle' Bruynseraede joka tunnettiin turva-autojen suhteen melko kielteisenä henkilönä ja siten toivoakaan ei yleensä ilman ihmeitä ollut juuri nähdä Safety Caria kisoissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Näin sitä itsekin mietin.
Oliko pisteiden jako taas yksi sekoilu Masilta ja FIA unohti omat sääntönsä?
Huonoimmillaan tilanne voi olla tulemaan noin ja FIA rikkoisi omia sääntöjään melko törkeästi.

Noin menetellen kilpailu pitäisi edelleen julistaa tuloksettomaksi ja olla jakamatta mitään pisteitä.

PS. Tietysti mikäli tämä edellisen päivän kisa käsitellään tai tullaan käsittelemään noin niin toivottavasti edes loisivat uudet määritelmät tuloksettomaksi julistamiseen tai heittäisivät koko säännön pois kun eivät sitä välttämättä aio noudattaa näissä erittäin harvoissakaan tapauksissa kun näin käy.

Katsotaanpa ennen pitkää, että miten tässäkin ennakkotapauksessa tulee käymään.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Vuoden 1996 Barcelonaan itse asiassa piti lähteä Safety Carin takaa, mutta viime hetkellä ei lähdetty.

Vuoden 1993 Doningtoniin olikin erikoista, että Safety Caria ei hälytysajon korostetusta valmiudesta huolimatta koskaan lähetetty radalle toisin kuin edeltävässä kisassa tuolloin eli Interlagosissa oli tehty.

Tosin pitää muistaa, että myös Safety Carin lähettämiskriteerit olivat huomattavasti tiukemmat kuin miten on ollut siitä noin vuodesta 1997 lähtien.

Lisäksi näin esimerkiksi vuosina 1992-1995 F1:n Virallisena Lähettäjänä toimi muuan Roland 'Rolle' Bruynseraede joka tunnettiin turva-autojen suhteen melko kielteisenä henkilönä ja siten toivoakaan ei yleensä ilman ihmeitä ollut juuri nähdä Safety Caria kisoissa.
Interlagosissa 1993 sattui pääsuoralla onnettomuus (tai kaksi erillistä sellaista), minkä seurauksena Suzukin auto jäi keskelle rataa ja Katayaman auto reunamuuriin. Vaikka olosuhteet olivat myös Doningtonissa vaikeat, niin mitään kovin vakavia onnettomuuksia siellä ei kuitenkaan tapahtunut.
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
439
Eilisen kisan kierrosmäärän lopullisuuskin tulee hetkeen varmasti tuottamaan oman mielenkiintoisen laskelman.

Mielestäni ehdittiin ajaa mikäli vain katsoin oikein noita tulostauluja kierrosmääristä kaiken laskien niin 4-6 kierrosta.

Tosin tulokset otettiin kaiketi hammasta purren kierrokselta 3 sillä protesteja/vihoittelua on ollut tuostakin kierrosmäärästä varsin paljon.

Vähemmältäkin kyllä tuntui.

Tuohon isoimpaan kierrosmäärään lienee laskettu myös erinäiset lämmittelykierrokset jälkikäteen?

Joka tapauksessa mikäli ei muutoin tuohon kisaan erityistä lisämuutosta tule niin puolikkaat pisteet jaettiin erittäin niukasti sääntöjen mukaan.

Kisasta puhuen enintään toiseen kierrokseen asti tai mikäli kisaa ei aloiteta lainkaan niin se voidaan julistaa tuloksettomaksi.

Toisesta kierroksesta eteenpäin, mutta kuitenkin ennen kolmatta kierrosta on kunkin kisan omalla tuomaristolla valta päättää tuloksettomuus tai puolikkaiden pisteiden jako.

Lopullisesti kolme kierrosta tai siitä eteenpäin, mutta alle 75 % kisamittana tarkoittaa puolikkaita pisteitä kuten näillä näkymin kävi.

PS. On kyllä ristiriitainen ennakkotapaus lajille kenties tämä eilisen kisa. Välillä joissakin lähteissä ja näin esimerkiksi Wikipedian mukaan ei ajettu heidän määrittelyjensä mukaan kuin yksi vaivainen kierros koko eilisen kisassa. Mikäli näin olisi niin ei tuota kisaa pitäisi hyväksyä ja se pitäisi julistaa tuloksettomaksi puolikkaine pisteineen, myöhemmin tai ei lainkaan ajaa kisa uudelleen ja muutoin lähteä Zandvoortiin Hungaroringin pistetilanteessa mikäli Spa julistettaisiin tuloksettomaksi.
Kisahan käynnistyi virallisesti vasta siinä kohtaa, kun tunnin kello lähti käymään kello 19 jälkeen Suomen aikaa. Kun ensimmäisen kerran oltiin turva-auton takana aiemmin iltapäivällä, silloinhan ne olivat lämmittelykierroksia ja ruudussa luki "Formation lap". Vaikka nuo kierrokset eivät olleet kisakierroksia, turva-auton takana ajetut kierrokset olisi vähennetty kisamitasta, jos koko kisa olisi pystytty ajamaan. Tällöin kierrosmäärä olisi kaiketi ollut 39, mistä mainitsitkin aiemmassa viestissäsi.

Virallisissa tuloksissa kisamitaksi, mitä lopulta ajettiin, merkattiin 1 kierros. Se, että pystyttiin kuitenkin jakamaan puolikkaat pisteet selitettiin FIA:n dokumentissa näin:
"Results have been calculated in accordance with Article 51.14 of the FIA Formula One Sporting Regulations, namely at the end of lap 1 being the penultimate lap
before the lap during which the signal to suspend the race was given. However, for the determination of points, Article 6.5 is applicable, the leader having crossed
the Control Line 3 times, therefore complying with the requirement for the leader to have completed more than 2 laps in order for half points to be awarded."


Viralliset tulokset:
https://www.fia.com/sites/default/files/doc_43_-_2021_belgian_grand_prix_-_final_race_classification.pdf
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Nyt ollaan puuhaamassa uusia sääntöjä tän turva-auton perässä köröttelyn tilalle, että vastaavalta säästytään.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Kisahan käynnistyi virallisesti vasta siinä kohtaa, kun tunnin kello lähti käymään kello 19 jälkeen Suomen aikaa. Kun ensimmäisen kerran oltiin turva-auton takana aiemmin iltapäivällä, silloinhan ne olivat lämmittelykierroksia ja ruudussa luki "Formation lap". Vaikka nuo kierrokset eivät olleet kisakierroksia, turva-auton takana ajetut kierrokset olisi vähennetty kisamitasta, jos koko kisa olisi pystytty ajamaan. Tällöin kierrosmäärä olisi kaiketi ollut 39, mistä mainitsitkin aiemmassa viestissäsi.

Virallisissa tuloksissa kisamitaksi, mitä lopulta ajettiin, merkattiin 1 kierros. Se, että pystyttiin kuitenkin jakamaan puolikkaat pisteet selitettiin FIA:n dokumentissa näin:
"Results have been calculated in accordance with Article 51.14 of the FIA Formula One Sporting Regulations, namely at the end of lap 1 being the penultimate lap
before the lap during which the signal to suspend the race was given. However, for the determination of points, Article 6.5 is applicable, the leader having crossed
the Control Line 3 times, therefore complying with the requirement for the leader to have completed more than 2 laps in order for half points to be awarded."


Viralliset tulokset:
https://www.fia.com/sites/default/files/doc_43_-_2021_belgian_grand_prix_-_final_race_classification.pdf
Missä kohtaa tuo kontrollilinja sijaitsee, kun vikalta kierrokselta tultiin varikolle, eikä tuloksiinkaan tullut, kuin se 1 kierros? Onko se sijainnut varikon sisääntulossa 🤔
 
Ylös