Belgian GP SPA:n legendaaristakin legendaarisemmalla radalla kaudella 2021. 27-29.8.2021.ūüŹĀūüŹéūüö•.

Mikä on ikimuistoisin suomalaisvoitto SPA:n radalla


  • √Ą√§nest√§ji√§ yhteens√§
    44
  • √Ą√§nestys suljettu. .

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13482

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13482
Kisahan käynnistyi virallisesti vasta siinä kohtaa, kun tunnin kello lähti käymään kello 19 jälkeen Suomen aikaa. Kun ensimmäisen kerran oltiin turva-auton takana aiemmin iltapäivällä, silloinhan ne olivat lämmittelykierroksia ja ruudussa luki "Formation lap". Vaikka nuo kierrokset eivät olleet kisakierroksia, turva-auton takana ajetut kierrokset olisi vähennetty kisamitasta, jos koko kisa olisi pystytty ajamaan. Tällöin kierrosmäärä olisi kaiketi ollut 39, mistä mainitsitkin aiemmassa viestissäsi.

Virallisissa tuloksissa kisamitaksi, mitä lopulta ajettiin, merkattiin 1 kierros. Se, että pystyttiin kuitenkin jakamaan puolikkaat pisteet selitettiin FIA:n dokumentissa näin:
"Results have been calculated in accordance with Article 51.14 of the FIA Formula One Sporting Regulations, namely at the end of lap 1 being the penultimate lap
before the lap during which the signal to suspend the race was given. However, for the determination of points, Article 6.5 is applicable, the leader having crossed
the Control Line 3 times, therefore complying with the requirement for the leader to have completed more than 2 laps in order for half points to be awarded."


Viralliset tulokset:
Hmm.

Onkohan noita pieniä lisämuutoksia noihinkin sääntöihin tehty mediahuomiolta piilossa viime vuosina?

Sääntöjen rajamaita hipoillaan kyllä myös hieman noillakin lisäpykälillä.

Kun jotenkin tuntuu vähän kyllä siltikin siltä, että ei oikein pitäisi kyllä jakaa pisteitä siltikään kun noinkin on menetelty periaatteessa.

Etenkin kun kierroksia oli niin naurettavan vähän yleensäkin ajettu.

Mikäli olisi vielä ihan vähän lisää vielä ajettu eli sen 1-3 kierrosta lisää ja sitten teetätetty nuo vähennykset niin pystyisin sellaisena asian kyllä vähän paremmin tai oikeammin selvemmin hyväksymään.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4147
Räikkösellä ja Verstappenilla näköjään leijonan pallit kun menohaluja löytyi.
Sillähän ei ollut tietenkään mitään tekemistä asian kanssa että Verstappen porukan kärjessä näki kymmenen kertaa paremmin kuin kukaan muu.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1542
Sillähän ei ollut tietenkään mitään tekemistä asian kanssa että Verstappen porukan kärjessä näki kymmenen kertaa paremmin kuin kukaan muu.
Heh, saattopi se vaikuttaakin . Mutta joo yleisesti Verstappen on yleensä ensimmäisten joukossa, joka haluaa päästää leijonan pallit häkistä ulos märällä kelillä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5751
Sijainti
Helsinki
Pitihän tästä farssista jotain kirjoittaa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3809
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ja taitaa tämä nosturilaite-Ferrarikin olla erillinen näistä kahdesta muusta Ferrarista vielä ? Eli näköjään ei olekaan niin tiukka tuo sääntö noissa rekisteröidyistä tavaramerkeistä. Mutta kiitos vastauksesta. Aina oppii uutta
Ferrareita voi olla vielä enemmänkin.
Täytyy muistaa että Ferrari on italialainen sukunimi.
Wikipedia listaa aika monta tunnettua Ferraria ja keroo myös nimen alkuperästä seuraavaa: "Ferrari is an Italian occupational surname, the plural form of Ferraro, meaning blacksmith."
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
776
Sääntöjen rajamaita hipoillaan kyllä myös hieman noillakin lisäpykälillä.

Kun jotenkin tuntuu vähän kyllä siltikin siltä, että ei oikein pitäisi kyllä jakaa pisteitä siltikään kun noinkin on menetelty periaatteessa.

Mikäli olisi vielä ihan vähän lisää vielä ajettu eli sen 1-3 kierrosta lisää ja sitten teetätetty nuo vähennykset niin pystyisin sellaisena asian kyllä vähän paremmin tai oikeammin selvemmin hyväksymään.
Yritin löytää kans jotain vihjettä säännöistä, mut ei ainakaan omaan silmään osu, että mikä pisteet oikeuttaisi.
Toisaalta olisi joku talli varmaan tehnyt protestin, jos se pieleen olisi mennyt. Luulisi ainakin.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4626
Sijainti
Vantaa
Pitäisi vaihtaa päittäin Paul Ricardin ja Span kilpailujen ajankohdat. Spa joskus kesäkuulle ja Paul Ricard elokuulle. Liian suuri riski, että Spassa sataa liikaa elokuussa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1317
Russellin eka podium oli muuten samalla Williams tiimin 313 podium. (Aku Ankan auton rekkari, mik√§ sopii hyvin, kun tiedet√§√§n mink√§lainen Span kisa oikein oli) .Ja samalla ensimm√§inen, joka ei tullut Williams-perheen omistuksessa. ūüŹÜ
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Pitäisi vaihtaa päittäin Paul Ricardin ja Span kilpailujen ajankohdat. Spa joskus kesäkuulle ja Paul Ricard elokuulle. Liian suuri riski, että Spassa sataa liikaa elokuussa.
Montako sadekisaa siellä on nyt ollut? Taitaa esim. Monzassa olla useammin sade, kuin Spassa?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2149
Pitäisi vaihtaa päittäin Paul Ricardin ja Span kilpailujen ajankohdat. Spa joskus kesäkuulle ja Paul Ricard elokuulle. Liian suuri riski, että Spassa sataa liikaa elokuussa.
Spassa on vähän liioitellen neljä vuodenaikaa päivässä ympäri vuoden. Keskimäärin vettä tulee n. 100mm joka kuukausi ja sadepäiviä osuu 12-15.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8768
Span kisa (tai Belgian GP ylipäätään, myös Zolderissa ja Nivellesissä) oli pitkään alkukesän/kevään kilpailu. 1985 kisa siirrettiin radan hajoamisen seurauksena syksyyn, 1986 ja 1987 ajettiin vielä keväällä mutta 1988 eteenpäin elo-syyskuun vaihteessa. Itävallan GP oli ollut aina elokuulla ennen kuin putosi kalenterista 1987 jälkeen, ja Belgia siirtyi tuossa vaiheessa vakituisemmin tuohon kohtaan kalenteria.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1095
Sijainti
Vyborg

Nyt se on sitten virallisestikin vahvistettu että hölmöläisten hommaa. Toivottavasti Ekiltä kysyttäisiin enemmän asioita.
Ekiä on perinteisesti parjattu tässä foorumilla. Kun aikoinaan Eki oli vielä kommentaattorina maikkarilla, niin aiheutti sekoilullaan ja jatkuvulla höpöttämisellänsä selostuksessa raivoa täällä foorumilla etenkin kisojen aikana, koska oli usein pihalla kisan tapahtumista selostamossa. Jonka takia Ekiä on aina pilkattu enemmän tai vähemmän täällä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3828
Kun aikoinaan Eki oli vielä kommentaattorina maikkarilla, niin aiheutti sekoilullaan ja jatkuvulla höpöttämisellänsä selostuksessa raivoa täällä foorumilla etenkin kisojen aikana, koska oli usein pihalla kisan tapahtumista selostamossa.
Ekin ehkä kaikista turhauttavin piirre oli se, että aina kun lähetykseen tuli tiimiradiosta ote, niin Eki vain alkoi puhua kovemmalla äänellä peittääkseen sen alleen.

Myöhemmin olen kylläkin ymmärtänyt, että tiimiradio on lähetyksissä aina roskaa ja että se vain pilaa tunnelman, kun kuskit ja tallit itkevät kilpaa pahaa maailmaa. Kenties Ekillä olikin pointti.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Ekihän oli hillitön jännityksen mestari. Tallin toisen kuskin jo keskeytettyä, tallin alkaessa valmistautumaan pitstopiin, niin vielä jännitti kumpi autoista tulee varikolle. Eikä ollut yks tai kaks kertaa, kun ei tiennyt ketkä on kisassa mukana.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
916
Silloin kun Eki vielä kommentoi aktiivisemmin asioita, niin oli varmasti Suomen paras asiantuntija, koska aina jos Eki totesi jonkun asian tapahtuvan, tiesi varmasti että tilanne on oikeasti päinvastoin. Tällä tavalla on esimerkiksi kaikki suomalaisten sopimukset saatu selville jo paljon ennen virallista julkistusta. Jos Eki sanoi Räikkösen jatkavan Ferrarilla, oli lähtö varmaa.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
857
Ekin uran huippukohta oli ammattimainen analyysi Luca Badoerin "suonenvedosta" jonka takia Badoer joutui keskeyttämään...

Ainoastaan alan rautainen ammattilainen pystyi analysoimaan Badoerin tuskan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1317
Itse pidin lapsuudessani kovasti Kyllösen ja Mustakarin selostuksista. Kyllönen oli Antero Mertarannan kaltainen hehkuttaja, joka ei ollut kuitenkaan kovin asiantunteva teknisissä asioissa ja välillä tuli erikoisia lipsahduksia, kuten että "onko se Corinna. En ollut tunnistaa vaatteet päällä". Ja kutsui pakoputkia suuttimiksi. Mutta innostus oli tarttuvaa.

Mustakari oli enemmän rauhallisen kommentaattorin roolissa. Ja lapsena tuntui, että tiesi itse lajin teknisistä asioista enemmän kuin Kyllönen.

Yllä oleva siis mitä tunsin ajatuksia kaksikosta ollessani vielä keskenkasvuinen. Nykyään itsellänikin asiantuntemus lajista kasvanut, ja en tiedä , miltä moinen Kyllösmäinen hehkutus nykyään tuntuisi .
 
Ylös