Michael Schumacher loukkaantunut vakavasti

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9539
Sijainti
Helsinki
Ihan tyylipuhdas kolari. Ilkeät huhut jopa kertovat Schumin painaneen jarrua keskellä suoraa tarkoituksenaan lopettaa Mika... Mikan kisa.
Häkkinen oli siirtymässä sisälinjalle ohitusta varten, jolloin hänen autona etusiipi osui Schumin autoon. Schumi sai vähemmän vaurioita, kun Mika. Itseasiassa Schumi siirtyi ensin vasemmalle, johon Häkkinen luuli hänen yrittävän ohitusta. Schumi blokkasi ja autot osuivat.

Oliko tuolloin blokkausestoa säännöissä?

Tätä kilpailua ei taidettu edes suomen tv:ssä tuolloin näyttää, jos näytettiin, ko. oli joku satelliittikanava.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Harmi että Mika osui siinä tilanteessa Schumin autoon. Mikan yrittäessä ohittaa Schumia.
Koska Mika olisi voinut voittaa Macaon kisan sinä vuonna, jos ei olisi kolaroinut Schumin kanssa vikalla kierroksella.
Ja en ihmettelisi ollenkaan että Schumi olisi siinä tilanteessa tehnyt jarrutestiä, kun tiesi että kolaroimalla Häkkisen ulos kisasta, voittaisi samalla koko kilpailun!
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Tuli kanssa katsottua dokkari - itselleni jäi näin suomalaisnäkökulmasta ja siitä että Schumi on monesti sanonut Mikaa kovimmaksi kilpakumppanikseen fiilis, että dokumentti mainosti tässä kaksinkamppailussa enemmän Schumin ylivertaisuutta ja sitä että Mika teki paljon virheitä ja että hänellä oli ylivoimainen auto, jonka vuoksi pärjäsi niinkin hyvin. Muutoin ihan kelpo dokkari katsottavaksi.

Toki myös mestaruudet vuoden 2000 jälkeen jäivät aika vähälle osalle, näistä olisi voinut olla enemmänkin juttua, mutta nämä ohitettiin aika nopeasti. Tässä kohtaa dokkaria pisti myös silmään kun kuvissa näytettiin enimmäkseen Barrichellon Ferraria vaikka Schumista puhuttiinkin
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4198
Miten muuten sanoisitte McLarenin ja Ferrarin keskinäisistä voimasuhteista kausilla 1998-2001?

Omasta mielestäni McLaren oli alkukaudesta 1998 Ferraria edellä. Varmaankin myös sen kolmannen polkimen vuoksi, joka myöhemmin kiellettiin. Kauden keskivaiheilla Ferrari oli kirinyt jo eron aikalailla kiinni ja loppukaudesta 1998 tasavahvoja.

Kaudet 1999 ja 2000 Ferrari ja McLaren olivat tasavahvoja, mutta varsinkin kaudella 2000 Ferrarin luotettavuus paljon parempaa.

Kaudella 2001 Ferrari oli pääasiassa edellä, tosin McLaren joissakin parempi esim Silverstonen kisassa
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Miten muuten sanoisitte McLarenin ja Ferrarin keskinäisistä voimasuhteista kausilla 1998-2001?

Omasta mielestäni McLaren oli alkukaudesta 1998 Ferraria edellä. Varmaankin myös sen kolmannen polkimen vuoksi, joka myöhemmin kiellettiin. Kauden keskivaiheilla Ferrari oli kirinyt jo eron aikalailla kiinni ja loppukaudesta 1998 tasavahvoja.

Kaudet 1999 ja 2000 Ferrari ja McLaren olivat tasavahvoja, mutta varsinkin kaudella 2000 Ferrarin luotettavuus paljon parempaa.

Kaudella 2001 Ferrari oli pääasiassa edellä, tosin McLaren joissakin parempi esim Silverstonen kisassa
1998 McLaren merkittävästi vahvempi keräämään pisteitä kaudessa, tuomaristo auttoi Ferraria ainakin Silverstonessa.
1999 sama juttu, ja taas Ferrarille sääntöjä vähän venytettiin tällä kertaa Malesiassa.
2000 Häkkisellä 3 teknistä keskeytystä, Schumilla 2 (joiden lisäksi lintattin Itävallan startissa pihalle. Saksan lähtökolari Schumin moka). McLaren ja Ferrari autoina varmaankin tasavahvimpia näinä vuosina juuri 2000 mutta kisavauhdissa Mäcci tuntui olevan aavistuksen edellä.
2001 sitten Ferrari selkeästi paras autokokonaisuus. BMW auttoi Williamsia nopeilla radoilla ja McLaren oli tehottomampi joskin aerodynaamisesti erittäin hyvä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Minun mielestäni Mclaren oli aika-ajoissa eli yhdellä kierroksella mitattuna nopeampi kuin Ferrari kausina 1998-2000.
Kun taas kisoissa puolestaan Ferrari ja Mclaren olivat suorituskyvyssä tasaväkisiä keskenään, jolloin erot olivat parhaimmillaan todella pienet kahden tallin välillä 1998-2000. Tosin luotettavuudessa Ferrari oli kausina 1998-2001 omaan luokkaansa kun taas Mclarenilla oli ennemmän luotettavuus murheita kuin Ferrarilla, missä Mäkit antoivat paljon tasoitusta kausina 1998-2001 Ferrarille.

Ja sanoisin että Ferrarin erinomainen luotettavuus oli ratkaiseva tekijä vuoden 2000 mestaruustaistelussa, jonka jälkeen Ferrari meni suorituskyvyssä ja luotettavuudessa Mclarenin ohi kokonaan vuonna 2001!
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
1998 Mclaren oli mielestäni selkeästi edellä. Erityisesti toki alkukaudella (ero oli järkyttävä Melbournessa) ja tilanne hieman tasaantui loppukautta kohti. Tässä täytyy huomioida myös rengasmerkkien erot.
1999 Mclaren oli edelleen mielestäni selkeästi nopeampi, mutta epäluotettavuus ja muut ongelmat (ulosajot, renkaiden puhkeamiset yms.) peittivät eroa ja kaudesta tuli tiukempi kuin autojen puolesta olisi pitänyt tulla.
2000 tilanne oli huomattavasti tasaisempi ja jopa aika tasaväkinen.
2001 Ferrari oli jo selkeästi edellä muita.

Yhtäkaikki itse olen sitä mieltä, että Schumacher oli 1998 (kuten 1997) todella kovassa iskussa ja teki mestaruustaistelusta tiukan, vaikka auto oli selkeästi heikompi.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1407
Miten muuten sanoisitte McLarenin ja Ferrarin keskinäisistä voimasuhteista kausilla 1998-2001?

Omasta mielestäni McLaren oli alkukaudesta 1998 Ferraria edellä. Varmaankin myös sen kolmannen polkimen vuoksi, joka myöhemmin kiellettiin. Kauden keskivaiheilla Ferrari oli kirinyt jo eron aikalailla kiinni ja loppukaudesta 1998 tasavahvoja.

Kaudet 1999 ja 2000 Ferrari ja McLaren olivat tasavahvoja, mutta varsinkin kaudella 2000 Ferrarin luotettavuus paljon parempaa.

Kaudella 2001 Ferrari oli pääasiassa edellä, tosin McLaren joissakin parempi esim Silverstonen kisassa
McLarenilla oli todella nopea auto 1998, mutta myös paljon teknisiä murheita. Joissain kilpailuissa tekniikan pettäminen ei johtanut keskeytyksiin, mutta merkittäviin pistemenetyksiin kuitenkin. Häkkisen osalta esim. Hungaroring ja Monza 1998. Kauden edetessä Ferrari kehitti vauhtiaan ja McLaren luotettavuuttaan. Mielestäni muutamassa viimeisessä kisassa Ferrari & Goodyear olivat jo nopeampia.

1999 Ferrari oli alakynnessä, mutta McLaren hölmöili paljon pisteitä hukkaan. Kahteen viimeiseen kilpailuun Ferrari toi auton jonka laillisuudesta käytiin kovaa keskustelua aikoinaan. Malesian jälkeen ilmanohjaimien lisäksi pienemmässä määrin huomiota kiinnitettiin myös valokuviin, joissa Ferrarin takajarrut hehkuivat punaisina kiihdytyksissä, mikä viittaisi luistonestojärjestelmään.

Kausi 2000 oli vaihdillisesti melko tasavahva ja kummallakin tiimillä oli omat hetkensä. Toki McLarenin luotettavuus oli huonompi jälleen kerran. Harmillisesti mestaruustaistelu lässähti kolmanneksi viimeiseen kilpailuun kun Häkkisen auton moottori löi liekkiä.

2001 Ferrari oli jo selvästi kokonaisuudessaan vahvempi.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5396
Minun mielestäni Mclaren oli aika-ajoissa eli yhdellä kierroksella mitattuna nopeampi kuin Ferrari kausina 1998-2000.
Vai oliko vähän silmänlumetta, koska Häkkyräinen oli huikea aika-ajaja? No -98 oli Mäkkäri edellä. Kunnes kielsivät tuplalukot. Oliko se Span pyörähdys missä Ferrari sai vihiä että Mäkkärillä oli ketunhäntä kainalossa?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4198
McLarenilla oli todella nopea auto 1998, mutta myös paljon teknisiä murheita. Joissain kilpailuissa tekniikan pettäminen ei johtanut keskeytyksiin, mutta merkittäviin pistemenetyksiin kuitenkin. Häkkisen osalta esim. Hungaroring ja Monza 1998. Kauden edetessä Ferrari kehitti vauhtiaan ja McLaren luotettavuuttaan. Mielestäni muutamassa viimeisessä kisassa Ferrari & Goodyear olivat jo nopeampia.

1999 Ferrari oli alakynnessä, mutta McLaren hölmöili paljon pisteitä hukkaan. Kahteen viimeiseen kilpailuun Ferrari toi auton jonka laillisuudesta käytiin kovaa keskustelua aikoinaan. Malesian jälkeen ilmanohjaimien lisäksi pienemmässä määrin huomiota kiinnitettiin myös valokuviin, joissa Ferrarin takajarrut hehkuivat punaisina kiihdytyksissä, mikä viittaisi luistonestojärjestelmään.

Kausi 2000 oli vaihdillisesti melko tasavahva ja kummallakin tiimillä oli omat hetkensä. Toki McLarenin luotettavuus oli huonompi jälleen kerran. Harmillisesti mestaruustaistelu lässähti kolmanneksi viimeiseen kilpailuun kun Häkkisen auton moottori löi liekkiä.

2001 Ferrari oli jo selvästi kokonaisuudessaan vahvempi.
Jännästi McLarenilla on aina ollut nuo luotettavuusongelmat melko isot pääkilpailijaan nähden. Tai näin ainakin tiimin Mercedes-aikana. Hondan ollessa moottoritoimittajana Sennan ja Prostin aikaan, luotettavuus oli kovalla tasolla.

Mutta kausina 1998-2001 McLarenilla oli paljon luotettavuusongelmia, kun Ferrari ei tuntunut hajoavan millään Schumacherin alla. Samoin kaudella 2005 Renault oli paljon luotettavampi.

Kertoo varmaan tiimin suunnittelu-filosofiasta jotain, eli nopeutta haetaan luotettavuuden kustannuksella
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Olihan McLaren selkeästi nopein auto kausina 1998–99. Vaikka suuri yleisö vaahtoaa juurikin kaudesta 1998, niin kyllähän kauden 1999 auto oli suvereenisti nopeampi, jopa yhtä nopea kuin 80-luvulla vastustajansa murskanneet McLarenit. Legendaarisen auto status jäi saavuttamatta pistesaldoa verottaneiden keskeytysten vuoksi, joita McLarenille kertyi yhteensä 12. Mikan viisi keskeytystä tasoittivat myös kuljettajien MM-tilannetta aika reippaasti, kun Irvinelle sattui niitä vain yksi. Mielestäni kauden 1999 auto on myös Westin väreihin maalatuista Mäkkäreistä kaunein.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4198
Olihan McLaren selkeästi nopein auto kausina 1998–99. Vaikka suuri yleisö vaahtoaa juurikin kaudesta 1998, niin kyllähän kauden 1999 auto oli suvereenisti nopeampi, jopa yhtä nopea kuin 80-luvulla vastustajansa murskanneet McLarenit. Legendaarisen auto status jäi saavuttamatta pistesaldoa verottaneiden keskeytysten vuoksi, joita McLarenille kertyi yhteensä 12. Mikan viisi keskeytystä tasoittivat myös kuljettajien MM-tilannetta aika reippaasti, kun Irvinelle sattui niitä vain yksi. Mielestäni kauden 1999 auto on myös Westin väreihin maalatuista Mäkkäreistä kaunein.
Kuitenkin jopa Jordanin Heinz-Harald Frentzen saavutti kaudella 1999 enemmän pisteitä kuin Coulthard.

Tiimin kakkosia, Irvinea ja Coulthardia, vertaamalla voi sanoa autojen olleen melko tasoissa. Schumacher palasi Malesiaan, ja oli heti McLareneita sekunnin nopeampi aika-ajoissa.

Häkkinen saavutti kaudella 1999 11 paalupaikkaa, joten auto oli kyllä nopea. Häkkinen sanoi joskus haastattelussa, että kauden 1999 auto oli nopea, mutta vaikea hallita. Tämä selittänee myös, miksi niitä virheitä tuli niin paljon Mikalla ja Davidilla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Uhrattiikohan kenties auton nopeus luotettavuuden edelle? Kun Mclaren autot olivat todella nopeita vuosina 1998-1999. Mutta luotettavuudessa Mclarenin autot olivat puolestaan selkeästi Ferraria heikompia 98-00.
Joten uhrattiikohan mahdollisesti luotettavuuden kustannuksella sen takia, että jos olisi panostettu luotettavuuten enemmän. Niin olisiko ollut sitten kalusto mahdollisesti hitaampi kuin Ferrarin?
Kun ajattelee miten tiukille ne mestaruustaistelut menivät 98-99 lopulta.

Niin en ihmettelisi ollenkaan jos Mclarenille olisi panostettukin enemmän nopeuteen kuin luotettavuuteen, joka osittain voisi selittää sen miksi Mclarenilla oli luotettavuus ongelmia niinä kausina.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Mitenköhän muuten olisi kausi 2000 mennyt jos Mercedes ei olisi poksatanut indianipoliksessa? Vieläkin muistan katkerasti kun maikkari palasi tauolta ja Kollo huutaa, että ei voi olla totta mclaren tulessa jne...

Mikahan muistaakseni saavutti schumia hyvällä tahdilla tms.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4198
Mitenköhän muuten olisi kausi 2000 mennyt jos Mercedes ei olisi poksatanut indianipoliksessa? Vieläkin muistan katkerasti kun maikkari palasi tauolta ja Kollo huutaa, että ei voi olla totta mclaren tulessa jne...

Mikahan muistaakseni saavutti schumia hyvällä tahdilla tms.
Indianapoliksessa, Melbournessa, sekä Interlagosissa Häkkisen auto levisi kilpailun kärkisijoilta. Indianapolisissa oli tavoittamassa Schumia, Melbournessa johti kisaa ja Brasiliassa oli toisena erilaisella taktiikalla kuin Schumacher. Schumacher kahdella pysähdyksellä, Häkkinen yhden pysähdyksen taktiikalla.

Olisi kausi tasoittunut huomattavasti ilman näitä pistemenetyksiä
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Indianapoliksessa, Melbournessa, sekä Interlagosissa Häkkisen auto levisi kilpailun kärkisijoilta. Indianapolisissa oli tavoittamassa Schumia, Melbournessa johti kisaa ja Brasiliassa oli toisena erilaisella taktiikalla kuin Schumacher. Schumacher kahdella pysähdyksellä, Häkkinen yhden pysähdyksen taktiikalla.

Olisi kausi tasoittunut huomattavasti ilman näitä pistemenetyksiä
Juuh nämä alkukauden jutut tuli kanssa mieleen. Harmillisesti mercedeksen luotettavuus on kaatunut suomalaisten niskaan mclarenilla noin mestaruusjahtia ajatellen. :D
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4198
Juuh nämä alkukauden jutut tuli kanssa mieleen. Harmillisesti mercedeksen luotettavuus on kaatunut suomalaisten niskaan mclarenilla noin mestaruusjahtia ajatellen. :D
Jep. Ilman luotettavuusongelmia sekä Mika että Kimi voisivat olla kolminkertaisia mestareita. Pienestä se on kiinni 😃
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Kimi voisi olla jopa nelinkertainen maailman mestari.
Nimittäin vuonna 2008 Kimillä oli paljon epäonnea, jossa menetti ainakin Kanadan,Ranskan voitot.
Ja sen lisäksi menetti auton luotettavuus ongelmien takia paljon pisteitä ja lisäksi omiin virheisiin ja Ferrarin taktiikka töppäilyihin myös.
Vielä kaiken lisäksi Ferrarilla alettiin muuttaa kauden puolivälissä kesken kaiken autoa Felipen ajotyyliin sopivaksi, mikä oli hölmöä koska oli Kimi oli selkeästi nopeampi kaksikosta ennen sitä autoon tehtyä muutosta.
Ja olisi Kimi takuulla voinut taistella 2008 loppukaudesta mestaruudesta.
Jos olisi vaan auton säädöt saatu Kimin toiveiden mukaan autossa toimimaan!
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Jep. Ilman luotettavuusongelmia sekä Mika että Kimi voisivat olla kolminkertaisia mestareita. Pienestä se on kiinni 😃
Toki schumilla oli näköjään 3 keskeytystä myös kaudella 2000. En vain muista mistä johtui. Sinällään tasas peliä kyllä.
 
Ylös