USA:n GP Texasissa Austinissa. 22-24.10.2021. Angloamerikkalaisen kaksoismaailmanvallan toinen osapuoli. Onko cowboyt ja tomahawkit vauhdissa🤠🐎🪓🏹

Mikä on ikimuistoisista suomalaismuistoista hienoin USA:n GP:n liittyen

  • Keken mestaruuden varmistuminen LasVegasissa 1982

    Äänet: 9 23,7%
  • Mika Häkkisen viimeinen voitto F1:ssä kaudella 2001 Indianapolisissa

    Äänet: 6 15,8%
  • Keken voitto Dallasissa 1984

    Äänet: 2 5,3%
  • Kimi Räikkösen viimeinen voitto F1:ssä kaudella 2017 Austinissa

    Äänet: 21 55,3%
  • Valtteri Bottaksen voitto Austinissa kaudella 2019

    Äänet: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    38

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Monzasta olisi kuulunut paljon kovempi rankku Maxille. Silverstonessa tuomaristo myös selkeästi että vikaa on kummassakin, Hamiltonilla hieman enemmän.

Verstappen on kilpailun ja jännittävyyden kannalta parasta lajille, mutta sitten taas tuo on naurettavaa että yhtä kuskia kaikki joutuvat väistämään ja hänelle ei rangaistusta uskalleta antaa. Ihan varmasti Max tämän kauden RB:llä pärjäisi Mersuja vastaan, ilman kiilailuja ja puskemisia. Koosteita tuosta taistelusta löytyy tältä kaudelta riittävästi, kolauttanut Hamiltonia päin, kiilannut pariin otteeseen ulos radalta kun ovat olleet rinnakkain jne. Alonso vs Hamilton -tyylistä tyylikästä taistelua ei olisi nähty jos toisena osapuolena olisi ollut Max. Juuri taistelun jatkumisen takia toivon että Max hieman kypsyisi.
Miksi juuri Monzassa? Ihan yhtä lailla Hamilton syöksyi sinne sisään siellä Silverstonessa ja Max ei väistänyt, kuten ei Hamiltonkaan väistänyt Monzassa.

Ihan yhtä lailla siellä ne muutkin kiilaavat ja ottavat tilan pois taistelutilanteissa, kuin Verstappenkin. Totta kai kärjessä on mahdollisuudet suurempaan kolinaan, koska kilpailua käydään keskenään. Ei Hamilton ehdoin tahdoin mitään Alonsoa vastaan tunge niihin väleihin, koska riskit on suuret ja varsinainen kilpailu mestaruudesta ei ole Alonsoa vastaan. On toki totta, että nykyään saa enemmän tehdä kyseenalaisempia liikkeitä radalla ja se ei ole välttämättä paras mahdollinen linjaus, mutta pelkästään Verstappenista näiden liikkeiden etsiminen on suurta kusetusta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Samaa mieltä Mokin kanssa, että edelleen Max ajaa tiettyjä tilanteita yliagressiivisesti, vaikka alku-uran pahimmat onkin rauhoittuneet. Näyttävää ehkä, mutta ei varmasti paras ratkaisu omien taitojensa ja autonsa kanssa.

Ja tuo kultalusikkamaisuus näkyy mielestäni aika selkeästi niissä radioviesteissä, joita parkuu melkein joka toisesta kuskista, kun ei saa ajaa häiriöittä. Oli sitten kyse harkoista tai kisasta. Mutta kai se on juuri se tila, johon Maxia on viety pienestä pojasta saakka Josin ja koko ykkösten ajan RBn toimesta. Kunhan ei kostaudu jossain kohtaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Hienoahan tässä on se, että molemmat (MV ja LH) ei tule antamaan tuumaakaan periksi. Harmi että kaverit on niin ylivoimaisia ettei takaa pääse kukaan iskemään enää titteli taisteluun, kuten oli esim. 2007 ja 2010 Kimi ja Vettel.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Miksi juuri Monzassa? Ihan yhtä lailla Hamilton syöksyi sinne sisään siellä Silverstonessa ja Max ei väistänyt, kuten ei Hamiltonkaan väistänyt Monzassa.
Silverstonessa mutkan alussa olivat käytännössä rinnakkain (toki heti sen jälkeen sisälläolevan on jarrutettava ensin). Mutta kumpikin jätti toiselle tilaa useamman auton verran, kumpikaan ei väistänyt, silloin mielestäni kyseessä on ”racing incident”.

Monzassa Hamilton oli mutkaan tultaessa selkeästi edellä ja mutka oli ns. hänen. Ihan peruskauraa mielestäni. Muutenhan joka mutkaan saisi vetää reilulta takamatkalta kunnon divebombin. Toki saattaa olla että olen käsittänyt sääntöjä väärin. Mutta jos saavut mutkaan selkeästi ensimmäisenä, saat valita linjan ja ei tarvitse jättää tilaa. Jos taas saavut rinnakkain toisen kanssa (sen jälkeen ei merkitystä autojen sijoilla, koska ulkopuolella ajavan tarvitsee aina jarruttaa myöhemmin), niin pitäisi jättää yksi autonleveys minimissään tilaa.

Ja totta se on että törkeydet/kyseenalaiset temput ovat yleistyneet, mutta omaan silmään on kyllä näyttänyt että Max niitä eniten tekee. Sochissa Max kuitenkin veti loistavia suorituksia ja osoitti taitonsa, ei niitä törkeyksiä tarvita yhtään ja Max pärjäisi silti. Hamilton on antanut monta tilannetta periksi, jo viime kausilla ja niiden takia ei ole kolissut. Sama monen muun kuskin kohdalla (esmes Ocon ei antanut periksi Maxia vastaan silloin menneisyydessä ja silloin kolahti), nyt kun Hamilton ei enää anna periksi, niin on ruvennut kolisemaan. Ja Monzan rangaistuksen nollaaminen moottorirankulla on typerä porsaanreikä, koskee yleisesti koko lajia ja tuollaiset pitäisi tukkia. Samaan kategoriaan kuin silloin joskus kun Mersu otti useamman koneen kerralla käyttöön, se tukittiin nopeasti
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Silverstonessa mutkan alussa olivat käytännössä rinnakkain (toki heti sen jälkeen sisälläolevan on jarrutettava ensin). Mutta kumpikin jätti toiselle tilaa useamman auton verran, kumpikaan ei väistänyt, silloin mielestäni kyseessä on ”racing incident”.

Monzassa Hamilton oli mutkaan tultaessa selkeästi edellä ja mutka oli ns. hänen. Ihan peruskauraa mielestäni. Muutenhan joka mutkaan saisi vetää reilulta takamatkalta kunnon divebombin. Toki saattaa olla että olen käsittänyt sääntöjä väärin. Mutta jos saavut mutkaan selkeästi ensimmäisenä, saat valita linjan ja ei tarvitse jättää tilaa. Jos taas saavut rinnakkain toisen kanssa (sen jälkeen ei merkitystä autojen sijoilla, koska ulkopuolella ajavan tarvitsee aina jarruttaa myöhemmin), niin pitäisi jättää yksi autonleveys minimissään tilaa.

Ja totta se on että törkeydet/kyseenalaiset temput ovat yleistyneet, mutta omaan silmään on kyllä näyttänyt että Max niitä eniten tekee. Sochissa Max kuitenkin veti loistavia suorituksia ja osoitti taitonsa, ei niitä törkeyksiä tarvita yhtään ja Max pärjäisi silti. Hamilton on antanut monta tilannetta periksi, jo viime kausilla ja niiden takia ei ole kolissut. Sama monen muun kuskin kohdalla (esmes Ocon ei antanut periksi Maxia vastaan silloin menneisyydessä ja silloin kolahti), nyt kun Hamilton ei enää anna periksi, niin on ruvennut kolisemaan. Ja Monzan rangaistuksen nollaaminen moottorirankulla on typerä porsaanreikä, koskee yleisesti koko lajia ja tuollaiset pitäisi tukkia. Samaan kategoriaan kuin silloin joskus kun Mersu otti useamman koneen kerralla käyttöön, se tukittiin nopeasti
Tämä ei ole mikään Silverstone-toikki, mutta menkööt. Mutka missä kolari tapahtui ajetaan erittäin kovalla nopeudella. Eikö sinunkin mielestä? Nopeuden vuoksi ajolinja pitää osua hyvin kohdalleen ja ajaa ulkoa sisälle ja ulos -tyylillä, kuten toki muutkin mutkat, mutta tässä nopeassa se korostuu. Hamilton oli sisälla ja jätti hienosti tilaa. Juu, niin teki, mutta edelleenkin ihmettelen ja odotan sinun hyvin perustelevan, miten ihmeessä Hamilton, ollessaan lähellä radan sisäreunaa, olisi voinut selvittää mutkan kunnialla samalla nopeudella kuin Verstappen, joka sentään oli radan ulkoreunassa, siellä oikealla ajolinjalla? Tämän näkee sokeakin videoista, joissa Verstappenin auto on suuressa kulmassa Hamiltoniin autoon nähden eli heidän ajolinjat risteävät. Verstappenin ajolinja sentään oli niin kuin kuuluu, mutta Hamiltonin ei mitenkään, jos hänen autonsa on ajolinjaan nähden lähes poikittain. Toisin sanoen Hamilton ei olisi millään, ei sitten mitenkään, pystynyt ajamaan mutkaan Verstappenin rinnalla. Se on täysi mahdottomuus. Jos kuvitellaan tilanne, että Verstappen olisi ajanut loivempaa linjaa ja niin sanotusti missannut apexin parilla metrillä, niin Hamilton olisi osunut kylkeen vain myöhemmin ellei olisi silloin älynnyt jarruttaa. Ei edes Hamilton saa autoansa kääntymään 90 astetta metrin matkalla ja jatkaen matkaa samalla nopeudella. Ei, edes Hamilton ei siihen pysty.

Max on varmasti mulkku jätkä, kuten muutkin suuret mestarit. Monza oli ehkä enemmänkin Verstappenin heiniä, mutta tämä Silverstonen keissi menee kyllä puhtaasti Hamiltonin reppuun ja rangaistus siitä hyötyyn nähden oli liian pieni, mitätön ja naurettava oikeastaan.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Oli nopea mutka, mutta Verstappenin ajolinja tuossa oli siten että koko mutka olisi hänen. Eli oli jo leikkaamassa reilusti sisälle. Ja kun on ohitustilanne käynnissä, niin ei ole enään ”oikeaa ajolinjaa”, vaan sinne kuuluu jättää se tila myös toiselle, jolloin ajolinja ei ole se ”oikea”. Ja kun ei pysty optimaalista linjaa ottamaan, niin sitä mutkaa ei välttämättä pysty ajamaan samalla nopeudella kuin muuten. Ei tässäkään pitäisi olla mitään ihmeellistä?

Ihmettelen myös että missä olen väittänyt että Hamilton olisi päässyt ajamaan mutkan samalla nopeudella? Sisällä oleva joutuu tiputtamaan nopeutta enemmän ja jarruttamaan aikaisemmin, sanoin sen jo aikaisemminkin. Ei se ”oikeus mutkaan” muutu vaikka toinen itse mutkassa jarruttaa enemmän, melkein aina se sisäpuolella oleva.

Juuri näiden seikkojen takia kyseessä on mielestäni se puhdas kisatilanne, josta ei välttämättä rankkua kuuluisi jakaa. Monessa mutkassa aiemmin kaudella (toki eivät olleet yhtä nopeita), Max ei ole jättänyt tilaa, vaan myös kolauttanut kylkeen (kun ei ole ollut tilaa väistää radalla) tai pakottanut Hamiltonin ulos radalta. Varsinkin kun on ollut sisäpuolella, Hamilton sentään jätti tilaa.

Tuossakin mutkassa Verstappen olisi voinut jarruttaa hieman aikaisemmin, päästää Ham hetkeksi edelle ja tulla sisäpuolelta ohi. Tai pysyä enemmän ulkokurvissa. Myös Ham olisi voinut koittaa jarruttaa aikaisemmin ja yrittää eri tavalla. Se suurin pointti on vieläkin vaan sen että kummankaan ei tarvitse tuossa tilanteessa antaa toiselle sitä optimaalista ajolinjaa, kun kyseessä on selkeä ”yhteinen mutka”. Monet muut kuskit on ajellut tuollaisia rinnakkain ja iso osa Hamiltonin ”mulkkuudesta” tuolla kertaa oli melko varmasti kaikki mitä Maxin kanssa on aiemmin tapahtunut.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4614
Sijainti
Kokkola
Itsekin pohdin että jotain taktista tässä saattaa olla takana
Nyt en jaksa kaivella tietoja, joten onko pelkkää taktikointia vai aito tarve vaihtaa taas mylly? Meinaan näissäkin olisi paikallaan joku sääntö. Että jossei ole todistaa aitoa tarvetta vaihtaa taas kone, niin kylmästi hylky vaikkapa tallipisteiden osalta.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2000
Oli nopea mutka, mutta Verstappenin ajolinja tuossa oli siten että koko mutka olisi hänen. Eli oli jo leikkaamassa reilusti sisälle. Ja kun on ohitustilanne käynnissä, niin ei ole enään ”oikeaa ajolinjaa”, vaan sinne kuuluu jättää se tila myös toiselle, jolloin ajolinja ei ole se ”oikea”. Ja kun ei pysty optimaalista linjaa ottamaan, niin sitä mutkaa ei välttämättä pysty ajamaan samalla nopeudella kuin muuten. Ei tässäkään pitäisi olla mitään ihmeellistä?

Ihmettelen myös että missä olen väittänyt että Hamilton olisi päässyt ajamaan mutkan samalla nopeudella? Sisällä oleva joutuu tiputtamaan nopeutta enemmän ja jarruttamaan aikaisemmin, sanoin sen jo aikaisemminkin. Ei se ”oikeus mutkaan” muutu vaikka toinen itse mutkassa jarruttaa enemmän, melkein aina se sisäpuolella oleva.

Juuri näiden seikkojen takia kyseessä on mielestäni se puhdas kisatilanne, josta ei välttämättä rankkua kuuluisi jakaa. Monessa mutkassa aiemmin kaudella (toki eivät olleet yhtä nopeita), Max ei ole jättänyt tilaa, vaan myös kolauttanut kylkeen (kun ei ole ollut tilaa väistää radalla) tai pakottanut Hamiltonin ulos radalta. Varsinkin kun on ollut sisäpuolella, Hamilton sentään jätti tilaa.

Tuossakin mutkassa Verstappen olisi voinut jarruttaa hieman aikaisemmin, päästää Ham hetkeksi edelle ja tulla sisäpuolelta ohi. Tai pysyä enemmän ulkokurvissa. Myös Ham olisi voinut koittaa jarruttaa aikaisemmin ja yrittää eri tavalla. Se suurin pointti on vieläkin vaan sen että kummankaan ei tarvitse tuossa tilanteessa antaa toiselle sitä optimaalista ajolinjaa, kun kyseessä on selkeä ”yhteinen mutka”. Monet muut kuskit on ajellut tuollaisia rinnakkain ja iso osa Hamiltonin ”mulkkuudesta” tuolla kertaa oli melko varmasti kaikki mitä Maxin kanssa on aiemmin tapahtunut.
Juuri tämän takia Maxille kaikkea hyvää ja toivottavasti vie mestaruuden.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Silverstonessa mutkan alussa olivat käytännössä rinnakkain (toki heti sen jälkeen sisälläolevan on jarrutettava ensin). Mutta kumpikin jätti toiselle tilaa useamman auton verran, kumpikaan ei väistänyt, silloin mielestäni kyseessä on ”racing incident”.

Monzassa Hamilton oli mutkaan tultaessa selkeästi edellä ja mutka oli ns. hänen. Ihan peruskauraa mielestäni. Muutenhan joka mutkaan saisi vetää reilulta takamatkalta kunnon divebombin. Toki saattaa olla että olen käsittänyt sääntöjä väärin. Mutta jos saavut mutkaan selkeästi ensimmäisenä, saat valita linjan ja ei tarvitse jättää tilaa. Jos taas saavut rinnakkain toisen kanssa (sen jälkeen ei merkitystä autojen sijoilla, koska ulkopuolella ajavan tarvitsee aina jarruttaa myöhemmin), niin pitäisi jättää yksi autonleveys minimissään tilaa.
Eikös ne vähän tulkitse kenen mutka se on jarrutushetkestä? Ja silloin ei saisi omaa linjaa muuttaa. Tuomaristolla on kaikki data käytettävissä, jota soffalla ei ole, joten joskus tuomariston päätökset voivat tuntua välillä ”vääriltä”.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
No uskooko porukka täällä Kimin mahdollisuuksiin päästä Alfalla pisteille Austinin radalla tänä viikonloppuna?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Oli nopea mutka, mutta Verstappenin ajolinja tuossa oli siten että koko mutka olisi hänen. Eli oli jo leikkaamassa reilusti sisälle. Ja kun on ohitustilanne käynnissä, niin ei ole enään ”oikeaa ajolinjaa”, vaan sinne kuuluu jättää se tila myös toiselle, jolloin ajolinja ei ole se ”oikea”. Ja kun ei pysty optimaalista linjaa ottamaan, niin sitä mutkaa ei välttämättä pysty ajamaan samalla nopeudella kuin muuten. Ei tässäkään pitäisi olla mitään ihmeellistä?

Ihmettelen myös että missä olen väittänyt että Hamilton olisi päässyt ajamaan mutkan samalla nopeudella? Sisällä oleva joutuu tiputtamaan nopeutta enemmän ja jarruttamaan aikaisemmin, sanoin sen jo aikaisemminkin. Ei se ”oikeus mutkaan” muutu vaikka toinen itse mutkassa jarruttaa enemmän, melkein aina se sisäpuolella oleva.

Juuri näiden seikkojen takia kyseessä on mielestäni se puhdas kisatilanne, josta ei välttämättä rankkua kuuluisi jakaa. Monessa mutkassa aiemmin kaudella (toki eivät olleet yhtä nopeita), Max ei ole jättänyt tilaa, vaan myös kolauttanut kylkeen (kun ei ole ollut tilaa väistää radalla) tai pakottanut Hamiltonin ulos radalta. Varsinkin kun on ollut sisäpuolella, Hamilton sentään jätti tilaa.

Tuossakin mutkassa Verstappen olisi voinut jarruttaa hieman aikaisemmin, päästää Ham hetkeksi edelle ja tulla sisäpuolelta ohi. Tai pysyä enemmän ulkokurvissa. Myös Ham olisi voinut koittaa jarruttaa aikaisemmin ja yrittää eri tavalla. Se suurin pointti on vieläkin vaan sen että kummankaan ei tarvitse tuossa tilanteessa antaa toiselle sitä optimaalista ajolinjaa, kun kyseessä on selkeä ”yhteinen mutka”. Monet muut kuskit on ajellut tuollaisia rinnakkain ja iso osa Hamiltonin ”mulkkuudesta” tuolla kertaa oli melko varmasti kaikki mitä Maxin kanssa on aiemmin tapahtunut.
Sä et ilmeisesti lukenut edes mun tekstiä tai sitten et vain ymmärtänyt lukemaasi. Kuten sanottu, vaikka Verstappen olisi jättänyt mutkan sisäpuolelle leikkauspisteeseen eli apexiin kaksi metriä enemmän tilaa kuin nyt, niin Hamilton olisi osunut kylkeen ellei olisi jarruttanut. Hamiltonin ajolinja osoitti suoraan mutkasta ulos eikä mutkaan. Ei noissa autoissa käänny pyörät niin kuin driftereissä eikä niillä näin ollen tehdä jyrkkiä käännöksiä.

Hamilton olisi ajautunut ulos, jos a) ei olisi osunut Verstappeniin tai b) olisi jarruttanut. Kuka siis teki virheen mutkaan tullessaan? Hamilton itse tajusi mokanneensa sisääntulossa ja yritti epätoivoisesti blokata ja pilata Verstappenin mutkan myös. Syy onnettomuuteen on täysin Hamiltonin. Nyt harmillisesti kisa oli väärällä maaperällä.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Eikös ne vähän tulkitse kenen mutka se on jarrutushetkestä? Ja silloin ei saisi omaa linjaa muuttaa. Tuomaristolla on kaikki data käytettävissä, jota soffalla ei ole, joten joskus tuomariston päätökset voivat tuntua välillä ”vääriltä”.
En ole varma onko se jarrutushetki, mielestäni mutkaan "saapuminen". Kun divebombilla saisi mutkan muuten helposti itselleen.

Mutta kyllähän tuomaristoa on välillä hyvä arvostella, esmes Gaslyn 10s ja Samurain 5s eivät olleet mielestäni linjassa. Myös joskus kun Kimi oli huipulla, niin kyllähän silloista kultapoikaa (Hamilton) suosittiin urakalla ja nyt taas tuntuu että sama Maxia kohtaan.

Kuten tuomariston päätös Silverstonessa oli, Hamilton jätti tilaa, mutta oli "predominantly to blame". Oli muuten harvinaisen lyhyt virallinen paperi (Silverstone crash steward decisions hakusanoilla löytyy FIA:n paperi, toisen paperin hakusanat pystyy myös tosta päättelemään).

Monzan paperissa taas sanotaan selkeästi että Hamiltonin ei tarvinnut tila antaa ja mutka oli hänen. Siihen nähden rangaistus on mielestäni naurettava.

@Freak luultavasti Hamilton olisi joutunut vetämään hyvin tiukan jarrutuksen tai olisi ajautunut pitkäksi. Luin kyllä tekstin, mutta ilmeisesti missasin sitten pointin, voi mennä ihan ymmärryksen piikkiin. Mutta ei se apex optimilinjalla kauheasti merkkaa "yhteisessä" mutkassa. Ymmärrän kyllä miksi Hamilton rankkua sai, siitä huolimatta mielestäni kisatilanne josta ei olisi rangaistusta kuulunut. Monza oli sitten helkutisti törkeämpi. Tarkoitan siis sääntöjen puitteissa, enkä tässä kohtaa ota kantaa mutkan nopeuteen tai vastaaviin tekijöihin. Heitetään nyt vielä se että Max käänsi kuitenkin Hamiltonia päin.


Pitäisikö muuten perustaa oma ketju näille kolareille yms, jotta ei mene tämä ketju nyt tukkoon asiasta.

Sanotaan vielä selvennykseksi, Silverstonessa kumpikin olisi voinut toimia selvästi toisin, eikä kummallakaan ollut velvollisuutta väistää tai hidastaa. Monzassa taas ainoastaan Max mokasi.

Edit. Yleensä nuo Silverstonen tyyliset menee helpommin kisatapahtumiksi, kun on ekalla kierroksella
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
En ole varma onko se jarrutushetki, mielestäni mutkaan "saapuminen". Kun divebombilla saisi mutkan muuten helposti itselleen.

Mutta kyllähän tuomaristoa on välillä hyvä arvostella, esmes Gaslyn 10s ja Samurain 5s eivät olleet mielestäni linjassa. Myös joskus kun Kimi oli huipulla, niin kyllähän silloista kultapoikaa (Hamilton) suosittiin urakalla ja nyt taas tuntuu että sama Maxia kohtaan.

Kuten tuomariston päätös Silverstonessa oli, Hamilton jätti tilaa, mutta oli "predominantly to blame". Oli muuten harvinaisen lyhyt virallinen paperi (Silverstone crash steward decisions hakusanoilla löytyy FIA:n paperi, toisen paperin hakusanat pystyy myös tosta päättelemään).

Monzan paperissa taas sanotaan selkeästi että Hamiltonin ei tarvinnut tila antaa ja mutka oli hänen. Siihen nähden rangaistus on mielestäni naurettava.

@Freak luultavasti Hamilton olisi joutunut vetämään hyvin tiukan jarrutuksen tai olisi ajautunut pitkäksi. Luin kyllä tekstin, mutta ilmeisesti missasin sitten pointin, voi mennä ihan ymmärryksen piikkiin. Mutta ei se apex optimilinjalla kauheasti merkkaa "yhteisessä" mutkassa. Ymmärrän kyllä miksi Hamilton rankkua sai, siitä huolimatta mielestäni kisatilanne josta ei olisi rangaistusta kuulunut. Monza oli sitten helkutisti törkeämpi. Tarkoitan siis sääntöjen puitteissa, enkä tässä kohtaa ota kantaa mutkan nopeuteen tai vastaaviin tekijöihin. Heitetään nyt vielä se että Max käänsi kuitenkin Hamiltonia päin.


Pitäisikö muuten perustaa oma ketju näille kolareille yms, jotta ei mene tämä ketju nyt tukkoon asiasta.

Sanotaan vielä selvennykseksi, Silverstonessa kumpikin olisi voinut toimia selvästi toisin, eikä kummallakaan ollut velvollisuutta väistää tai hidastaa. Monzassa taas ainoastaan Max mokasi.

Edit. Yleensä nuo Silverstonen tyyliset menee helpommin kisatapahtumiksi, kun on ekalla kierroksella
Toki saa ja melkeen pitääkin arvostella tuomareita ja kuskeja. Ja tietty ratojakin. Pitäähän tämän vähän tunnettakin (ja keskusteluja) herättää.👍
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Jatkan vielä vähän:
https://the-race.com/formula-1/not-obliged-to-hit-apex-mercedes-hamilton-verstappen-case/
Toki tuo on puolueelliselta lähteeltä, mutta omat tulkinnat on samat. Tiivistettynä jos mutka on yhteinen:
* Ei tarvitse osua apexiin
* Ei tarvitse perääntyä tai antaa ylimääräistä tilaa
* Mutkan nopeudella ei merkitystä
* Molemmilla on velvollisuus välttää osuma (ei pelkästään "perässä" olevalla kuskilla).

@BJohnson juuri nämä keskustelut ja spekulaatiot ovat mielestäni foorumeiden parasta antia, tylsää olisi jos kaikki ovat samaa mieltä kaikesta. Max vs Lewis on herättänyt paljon keskustelua ja mielestäni kiva näistä vängätä. Netissä vaan ei molemmat osapuolet ikävä kyllä ole niin hyvin samalla aallonpituudella ja väärinymmärryksiä sattuu. Varsinkin itsellä tuntuu menevän muiden pointti ohi liian usein
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Itse näin tilanteen silloin enemmän Maxin virheenä, päälle kääntämisineen ja oikeastaan edelleenkin pidän tätä enemmän syyllisenä tapahtuneeseen, kuin Hamia.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Sinänsä erikoinen tilasto Checon aika-ajoista tältä ja viimevuodelta. Ei tuolla RBn kakkoskuskina ole helppoa

Viime vuonna Checon keskimääräinen starttiruutu oli 7,4 ja tänä vuonna 7,75

Surkeastihan sillä on menny tää loppukausi, mutta että näin huonosti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Kun kerta Daniel Ricciardo pääsi ajamaan Dale Earnhardtin autoa niin kumpi on /oli kovempi rattimies, Dale Earnhardt vai poikansa Dale Earnhardt jr? Itse en juuri Nascaria ole koskaan seurannut, tai no katsoin kyllä kisat, missä Kimi Räikkönen aikanaan ajoi.

Mutta ainahan se on mukava verrata isää ja poikaa, kuten F1:ssäkin. Kuka tietää , voisi vastata. Kiitos
 
Ylös