AnttiL
Reittinörtti
Nyt oli taas Suniselta parempi pätkä, ja Greensmithistä meni ohi.
Greensmithillä oli jarruongelmia, eikä ilmeisesti ihan pieniä. Jos jarrut saadaan kuntoon, vauhti suhteessa Suniseen kasvaa.Sunisella ei vaan kulje tuolla radalla, Greensmith tulee varmaan vielä ohi
Tämä on kyllä jännää, kun valtaosa suomalaisista edelleen ajattelee asian olevan siten, että ihan jokainen suomalainen rallikuski ajaa jäljet selkään näille wrc:n "kakkoskorin" miehille, kunhan vaan saavat kunnon auton alleen. Näinhän se ei nyt ole. Ralli on laji, jossa ei ole oikotietä huipulle. Vain poikkeusyksilöt tyyliin Rovanperä ajaa jäljet selkään, mutta käytännössä ne muut, joihin Suninenkin kuuluu, joutuu opettelemaan ja kokemaan paljon, ennen kuin voidaan todeta, että on kuljettajana selvästi parempi kuin joku toinen wrc tasolla. Sunisen perustaso wrc kuljettajana on korkeintaan sama mitä on esim. Katsutalla tai Greensmithillä, ellei jopa hieman heikompi. Katsutan ja Greensmith:n kanssa on tehty systemaattista työtä menneet vuodet. Sitä työtä Teemu ei ole päässyt tekemään, joten on ihan ymmärrettävääkin, että ei ilman riskitason nostamista pysy ed. mainittujen kavereiden kyydissä. Välähdyksiä Teemun potentiaalista on saatu, myös tämän viikonlopun aikana. Mutta, niin kuin aikaisemminkin, se ei tule "perustekemisellä", vaan riskitason nostamisella, joka käytännössä aina johtaa virheisiin.Ei ehkä ihan Titänakiin mutta oli olosuhde mikä tahansa niin kyllähän Greensmithille ja Katsutajalle pitää ajaa jäljet selkään ihan minimissään. Sitä odotti/odottaa myös Adamo.
Silti tuppaa olemaan niin, että potentiaalisesti nopeat kuljettajat erottuvat. He hyödyntävät tilaisuudet osoittaa nopeutensa, olkoonkin, että siihen voi liittyä ulosajo.Tämä on kyllä jännää, kun valtaosa suomalaisista edelleen ajattelee asian olevan siten, että ihan jokainen suomalainen rallikuski ajaa jäljet selkään näille wrc:n "kakkoskorin" miehille, kunhan vaan saavat kunnon auton alleen. Näinhän se ei nyt ole. Ralli on laji, jossa ei ole oikotietä huipulle.
Hämäännyt ehkä viime vuosien tuloksiiin, joita tehtiin M-Sportin vähemmän kehitetyllä kalustolla ilman testaamista. Aiempina vuosinahan Teemu on käynyt muutaman kerran podiumilla, johtanut rallia ja tehnyt pohja-aikojakin. Taas nyt on alla auto, joka ei ole helppo ajaa asvaltilla edes kokeneille kavereille kuten Loeb, Tänak ja Mikkelsen.Sunisen perustaso wrc kuljettajana on korkeintaan sama mitä on esim. Katsutalla tai Greensmithillä, ellei jopa hieman heikompi. Katsutan ja Greensmith:n kanssa on tehty systemaattista työtä menneet vuodet. Sitä työtä Teemu ei ole päässyt tekemään, joten on ihan ymmärrettävääkin, että ei ilman riskitason nostamista pysy ed. mainittujen kavereiden kyydissä. Välähdyksiä Teemun potentiaalista on saatu, myös tämän viikonlopun aikana. Mutta, niin kuin aikaisemminkin, se ei tule "perustekemisellä", vaan riskitason nostamisella, joka käytännössä aina johtaa virheisiin.
Ei ne rajat aina näy niin kirkkaan selvinä. Ott Tänak tipahti 2014 Fordin WRC:stä Dmackin muutaman kisan R5-ohjelmaan. Koko ura oli katkolla. Elfyn Evans parin vuoden WRC-ajon, mm. Korsikan 2015 kakkostila, jälkeen pistettiin saman tallin R5:siin vuodeksi 2016. Hirvonen jäi ilman tallipaikkaa 2005, Lappi 2021.Silti tuppaa olemaan niin, että potentiaalisesti nopeat kuljettajat erottuvat.
Erinomainen pointti, mun mielestä aletaan jo lähestyä sitä pistettä että onko esimerkiksi Neuville ykköskorin kuski, ensi vuonna mukana ei ole koko sarjaa ajamssa kuin Evans ja Tänak jotka voi ykköskoriin heittää, Neuville varauksin ja Kalle sinne voi nousta.Siinä ykköskorissa täyspäiväisesti on aika harva kuski.
Ei Suninen tämän kauden Ford kisoissa ja samalla kalustolla, millään mittarilla ajanut jälkiä Greensmithin selkään.Eiköhän Teemu kuitenkin ole potentiaalisempi mestariehdokas kuin Greensmith tai Katsuta. Identisellä autolla ajettaessa paineettomasti jäisi molemmat varmasti taakse.
Tältä vuodelta ei vaan ole kovinkaan montaa kisaa joista verrata herrojen vauhtia. Rovaniemellä molemmat ajaneet maaliin ja siellä Teemu ajanu kaikkille pätkille nopeamman ajan.Ei Suninen tämän kauden Ford kisoissa ja samalla kalustolla, millään mittarilla ajanut jälkiä Greensmithin selkään.
Edelleen, Suninen ei ole mikään poikkeuskyky, erikoislahjakkuus tai vastaava. Kovalla, määrätietoisella ja systemaattisella työllä voi 4-5 vuoden kuluttua olla säännöllisesti palkintopallille ajava, jonkun voiton nappaava kuski, mutta ei, ei hänen nykytaso ole sellainen, että sarjan huippuauto alle ja alkaa tulosta tulemaan.