Mutta joka tapauksessa, tuo siirto tehtiin kaiketikin suurin piirtein saman aikaisesti, eli samalla kun Sainz ja Repsol marssivat Lancialle, menivät Kankkunen ja Auriol samasta ovesta mutta toiseen suuntaan. Sehän jäi hämmentävän viime tippaan se koko kuvio, ja muistaakseni vielä 1992 RAC:n alla Kankkunen ilmoitti odottavansa, että jatkaa Lancialla.
Hesarin uutisessa kilpailun alla kuljettajapaletti on vielä iloisesti sekaisin:
24.11.1992
Ralliautoilun pestuumarkkinoilla on ollut tänä vuonna huomattavasti hiljaisempaa kuin aiemmin. Laman syvyyttä kuvaa hyvin se, että edes hallitseva maailmanmestari Juha Kankkunen ei tarkalleen tiedä ensi kauden työpaikkaansa.
Kankkunen jatkaa todennäköisesti Lancialla. Italialaistalli on kuitenkin taloudellisissa vaikeuksissa, mutta se yrittää jatkaa kilpailutoimintaansa.
Päinvastoin kuin edellisvuosina, ajajat ja tallit ovat tehneet sopimuksia verkkaisesti. Suomalaisajajista vain Ari Vatasella ja Markku Alenilla on työsopimus jatkosta.
Tukalimmassa tilanteessa on Tommi Mäkinen, jota on veikkailtu jo seuraavaksi suomalaiseksi maailmanmestariksi jossain vaiheessa.
"Minkäänlaisia töitä ei ole näköpiirissä", sanoo Mäkinen, joka ajaa RAC:ssä viimeisen MM-rallinsa Nissanilla.
Mäkinen ajoi Nissanilla kaksi kautta. Japanilaistallin piti mullistaa loistavine satelliittiajan laitteineen ralliautoilu, mutta toiminta huipulla loppuu.
Armin Schwarz vei Mitsubishin toisen paikan Mäkisen nenän edestä. Schwarz sai taakseen huomattavan summan sponsorirahaa Saksasta.
Ari Vatanen jatkaa Subarulla ja Markku Alen ajaa muutaman MM-kisan Toyotalla, vaikkei sopimusta ole vielä vahvistettu.
Sainz sotkee markkinoita
Sainz on kuitenkin sotkemassa ajajamarkkinoita. Espanjalainen oli yhdessä vaiheessa purkamassa valmista sopimusta siirtyäkseen sittenkin Kankkusen tilalle Lancialle, joka saisi Sainzin mukana tämän rahakkaat tukijat.
Nyt tilanne on jäissä, ja ratkaisut paljastuvat vasta, kun mestaruus on ratkennut.
Kankkunen kiistää tietävänsä mitään tallipelistä.
"Minulla on ollut muita kiireitä, enkä ole ehtinyt miettiä koko asiaa. Kai minä jatkan Lancialla", Kankkunen sanoi RAC-rallin aattona.
Lancian tiedottaja Julian Thomas vahvistaa, että Sainz on neuvotellut tallin kanssa ensi kaudesta.
"Kaikki on silti täysin levällään. Tilanne on sama kuin formula ykkösissä. Lancia haluaa lisää rahoittajia - se on totta - ja voihan olla, että Sainz ja Auriol eivät halua olla samassa tallissa", Thomas sanoo.
Mahdollista myös on, että Lancian tytärtalli Jolly Club ottaa hoitaakseen Fiat-yhtymän rallipuolen ensi vuonna. Jolly Club on allekirjoittanut sopimuksen italialaisen Andrea Aghinin kanssa, joka voitti tänä vuonna San Remon rallin.
Salonen ei mahdu tehdastalleihin
Rallin todelliset veteraanit Stig Blomqvist ja Hannu Mikkola eivät aja ensi kaudella tehtaan talleissa. Mikkolan Mazda-tallin piti olla mukana RAC:ssä, mutta se vetäytyi kuvioista.
Mikkola saattaa palata Audille, joka suunnittelee uutta ralliautoa 1994 MM-sarjaan. Mikkolan tehtävänä olisi rakentaa saksalaisille kilpailukykyinen auto, kuten hän on tehnyt ennenkin.
Blomqvist ajaa yksittäisiä kilpailuja siellä sun täällä. Hän on osallistunut muun muassa kuormurikisoihin ja rallicrossiin.
Myöskään 1980-luvun puolivälin huippuajaja Timo Salonen ei mahdu tehdastalleihin. Hänellä on kuitenkin töitä Citroenillä, joka osallistuu erikoiskilpailuihin, kuten Pariisi-Dakar-ajoon.
"Paikat ovat nyt kiven alla. Jotain työtä pitäisi keksiä, mutta vaikeaa se on. Eniten tässä harmittaa Mäkisen puolesta, jolla piti olla tie avoinna vaikka mihin", Tommi Mäkisen kartanlukija Seppo Harjanne sanoo.