AnttiL
Reittinörtti
Pikkusen teki tiukkaa heittää donitsia Audilla
Oho, kova, tämä on kyllä nähtävä! Eittämättä kovimpiin kuskeihin mielestäni Carlos kuuluu. Neljä pyttyä olisi, ellei Corolla olisi palanut 500m ennen maalia -98 ja -91, jos ei olisi suistunut RAC:ssa/Kataloniassa olisi auto toiminut. Mutta toki jos ja jos.Carloksesta on tulossa dokumenttilehvaa Amazon primeen. 2.12. ensi-ilta.
Lisänä vielä Suurajoissa 91 ulosajo Surkeessa, lauantain myöhäisillan hämyssä. Käsissä ollut voitto vaihtui viidenteen sijaan.Oho, kova, tämä on kyllä nähtävä! Eittämättä kovimpiin kuskeihin mielestäni Carlos kuuluu. Neljä pyttyä olisi, ellei Corolla olisi palanut 500m ennen maalia -98 ja -91, jos ei olisi suistunut RAC:ssa/Kataloniassa olisi auto toiminut. Mutta toki jos ja jos.
Tässä sen näkee, että kuljettaja ei koskaan pysty voittamaan yksin maailmanmestaruutta. Auton, tiimin ja kartturin pitää toimia myös. Kaudella -92 puolestaan Auriol olisi pitänyt olla selvä ykkönen, mutta... Kausilla 1994 ja -95 Kankkunen olisi voittanut helposti, mutta... Sainzin Carlos on kyllä itselle kovempi legenda kuin yksikään 2000-luvun ranskalainen.Eittämättä kovimpiin kuskeihin mielestäni Carlos kuuluu. Neljä pyttyä olisi, ellei Corolla olisi palanut 500m ennen maalia -98 ja -91, jos ei olisi suistunut RAC:ssa/Kataloniassa olisi auto toiminut. Mutta toki jos ja jos.
Suurajojen tilannehan toistui Australiassa, missä Celica ei pysynyt pyörillään. Ja siellä olisi vielä voinut ensimmäisestä kerrasta oppia ja tuoda auton edes pisteillä maaliin. Eli olisihan niitä mahdollisuuksia ollut.Lisänä vielä Suurajoissa 91 ulosajo Surkeessa, lauantain myöhäisillan hämyssä. Käsissä ollut voitto vaihtui viidenteen sijaan.
...tai jos Tommi ei olisi suistunut hisseauton öljystä betoniesteeseen ekana päivänä, niin Sainzin keskeytys vikalle pätkälle olisi jäänyt vaille suurempaa huomiota....ellei Corolla olisi palanut 500m ennen maalia -98
Just näin. Mutta olishan se ollut tylsää, jos ei Hillman Imp ja Toyotan 3S-GE olisi järjestänyt tällaista mieletöntä draamaa, joka huipentui siihen Ericsson S868:n pirinään ja "Mitääh?!?" -huutoihin....tai jos Tommi ei olisi suistunut hisseauton öljystä betoniesteeseen ekana päivänä, niin Sainzin keskeytys vikalle pätkälle olisi jäänyt vaille suurempaa huomiota.
Ilman muuta. Koko saagahan olisi vähintään puolet tylsempi, jos sen savuavan Corollan jälkeen kuviin ei tulisi Pekka Kaidesojan klassikkohaastattelua.Just näin. Mutta olishan se ollut tylsää, jos ei Hillman Imp ja Toyotan 3S-GE olisi järjestänyt tällaista mieletöntä draamaa, joka huipentui siihen Ericsson S868:n pirinään ja "Mitääh?!?" -huutoihin.
Kaippa se oisi up in the ass of Timo. Tai sitten three gears is enough.Mitä YLEkään keksisi nykyään rallilähetystensä täytteeksi?
Tästä koppi. 95 oli se turbohässäkkä Toyotalla, joten ei siitä sen enempää. Mutta jäikö 94 kaudesta Kankkuselle jotain jossiteltavaa Sainziin nähden. Auriolhan tittelin tuona kautena vei. Sainzille hopea ja Juhalle pronssi. Eroa heidän välillään näyttäisi olleen kuusi pistettä (99-93).Kausilla 1994 ja -95 Kankkunen olisi voittanut helposti
Ainakin Safarin paha kaato ja keskeytys johtoasemasta. Jyskälää nyt ei oikein voi jossitella kun se oli ihan puhtaasti oma ajovirhe.Mutta jäikö 94 kaudesta Kankkuselle jotain jossiteltavaa Sainziin nähden. Auriolhan tittelin tuona kautena vei. Sainzille hopea ja Juhalle pronssi. Eroa heidän välillään näyttäisi olleen kuusi pistettä (99-93).
Monte 2.Tästä koppi. 95 oli se turbohässäkkä Toyotalla, joten ei siitä sen enempää. Mutta jäikö 94 kaudesta Kankkuselle jotain jossiteltavaa Sainziin nähden. Auriolhan tittelin tuona kautena vei. Sainzille hopea ja Juhalle pronssi. Eroa heidän välillään näyttäisi olleen kuusi pistettä (99-93).
Varmasti alkoi olla jo jonkinmoista väsymystä ilmassa ja sen lisäksi täytyy muistaa, että Kankkunen oli noihin aikoihin myös perustanut perheen ja sai esikoispoikansa keväällä 1994. Tietenkään ei voi sanoa, että "näin se on", mutta kovin ymmärrettävää olisi, jos myös tämä on näiden raskaiden reissukausien lisäksi vienyt sen kriitisen yhden prosentin fokuksesta rallin ulkopuolelle.Tasaista suorittamista, mutta ei enää jatkuvia voittoja ja myös pari virhettä. Sanoisin, että Juha oli tässä kohtaa jo aika väsynyt pitkien kausien jälkeen.
Kankkusen vanhin poika syntyi vasta 1995 keväällä, juuri ennen Portugalin rallia. Mutta täysin samaa mieltä siitä, että Juha alkoi jo varmasti olemaan vähän väsynyt 1994 kaudella. Nykyperspektiivistä unohtuu helposti, että Juha oli tuossa kohtaa ylivoimaisesti kaikkien aikojen menestynein ralliautoilija. Eniten MM-voittoja ja tuplasti enemmän maailmanmestaruuksia kuin kellään muulla. Joten ehkä motivaatiokaan ei ollut enää aivan 110% tuossa vaiheessa, mene ja tiedä.Varmasti alkoi olla jo jonkinmoista väsymystä ilmassa ja sen lisäksi täytyy muistaa, että Kankkunen oli noihin aikoihin myös perustanut perheen ja sai esikoispoikansa keväällä 1994.
En jaksa millään uskoa, että Sainz olisi voittanut 1997 Australiaa/maailmanmestaruutta, vaikkei konerikkoa olisi tapahtunutkaan. Carlos lähti kuitenkin ensimmäisenä autona päätöspäivään ja Mäkinen-McRae kaksikko oli niin jäätävän kovassa vireessä juuri tuohon aikaan, että olisivat kyllä painaneet heittämällä Sainzista ohi. Lähtöpaikkaetu oli Australiassa massiivinen.Jos Escortista ei olisi katkennut jakohihna Australiassa 1997 johtoasemassa, niin siltäkin vuodelta olisi mestaruus tullut.
Äh, tulipas helppo virhe. Kiitos korjauksesta.Kankkusen vanhin poika syntyi vasta 1995 keväällä, juuri ennen Portugalin rallia.
Tämä on muuten hyvä pointti. Safarin hurjan mällin jälkeen Korsikalla kulki ihan ok, mutta sitten Kankku oli epätyypillisen vaisu yleensä hänen vahvoihin kisoihin lukeutuneessa Kreikassa. Lopputulos oli toki siedettävä (kolmas), mutta esim. Armin Schwarz ehti Mitsulla ihan ajamalla edelle. Ja kuten mainittua, tavanomaista heikompi vire jatkui myös seuraavassa kisassa Argentiinassa. Myös Martin Holmesin vuosikirjassa hämmästellään edellisvuoden voittajan tahmeaa menoa: For World Champion, and last year's dominant winner Juha Kankkunen, lack of form on this occasion was a mystery.Olisikohan Safarin onnettomuuskin sekin vaikuttanut myös osaltaan iskukykyyn muutamassa seuraavassa rallissa?
Juha Kankkusen kyydissä -kirjasta suora lainaus:Kankkusen vanhin poika syntyi vasta 1995 keväällä, juuri ennen Portugalin rallia. Mutta täysin samaa mieltä siitä, että Juha alkoi jo varmasti olemaan vähän väsynyt 1994 kaudella. Nykyperspektiivistä unohtuu helposti, että Juha oli tuossa kohtaa ylivoimaisesti kaikkien aikojen menestynein ralliautoilija. Eniten MM-voittoja ja tuplasti enemmän maailmanmestaruuksia kuin kellään muulla. Joten ehkä motivaatiokaan ei ollut enää aivan 110% tuossa vaiheessa, mene ja tiedä.
Olipa muuten hemmetin hyvä pointti.Toki jos oikein viimeisen päälle jossitellaan niin Sainzin voitto Australiassa olisi myös tarkoittanut sitä, että Carlos olisi ajanut RAC:ssa ensimmäisenä autona hisseöljyihin. Mäkinen olisi tämän jälkeen toistanut 1997 RAC:n suorituksensa ja körötellyt vaadittavat pisteet kotiin.
Olen pannut myös merkille tämän, että lähtöpaikoista ei stressattu läheskään niin paljoa ennen 90-luvun loppua. Oliko syynä sitten se, että suurempi harjoittelumäärä putsasi teitä, auttoiko renkaiden leikkaaminen vai mikä. Alen sanoo 1989 Harjun haastattelussa Simo Lampiselle, "vois olla taktiikkaa lähtee huomenna tokana baanalle". 1996 Suurajoissa myös lähtöpaikka-asiat mahdollisti Kankkusen nousun kärkeen ekana päivänä, ja vastaavasti helpotti Mäkistä pääsemään edelle seuraavana päivänä. 90-luvun lopussa myös alkoi olla useammin yleisöpätkiä päivien viimeisinä, ja näillä sitä kikkailua tehtiin, ainakin Hippoksen pätkällä Jyskälässä.Asiasta toiseen, 1997 muuten taisi olla ensimmäinen kausi kun alkoi tämä paljon järjestelmällisempi lähtöpaikoilla kikkailu? Mielestäni ennen tuota kautta lähtöpaikkataktikointi oli huomattavasti satunnaisempaa. Ehkä lyhyemmät rallit yhdistettynä tiukempaan kilpailuun herättivät kaikki ajattelemaan lähtöpaikan tärkeyttä aivan eri tavalla kuin aikaisemmin?