Carlos Sainzin ura

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Carloksesta on tulossa dokumenttilehvaa Amazon primeen. 2.12. ensi-ilta.

Oho, kova, tämä on kyllä nähtävä! Eittämättä kovimpiin kuskeihin mielestäni Carlos kuuluu. Neljä pyttyä olisi, ellei Corolla olisi palanut 500m ennen maalia -98 ja -91, jos ei olisi suistunut RAC:ssa/Kataloniassa olisi auto toiminut. Mutta toki jos ja jos.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Oho, kova, tämä on kyllä nähtävä! Eittämättä kovimpiin kuskeihin mielestäni Carlos kuuluu. Neljä pyttyä olisi, ellei Corolla olisi palanut 500m ennen maalia -98 ja -91, jos ei olisi suistunut RAC:ssa/Kataloniassa olisi auto toiminut. Mutta toki jos ja jos.
Lisänä vielä Suurajoissa 91 ulosajo Surkeessa, lauantain myöhäisillan hämyssä. Käsissä ollut voitto vaihtui viidenteen sijaan.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Eittämättä kovimpiin kuskeihin mielestäni Carlos kuuluu. Neljä pyttyä olisi, ellei Corolla olisi palanut 500m ennen maalia -98 ja -91, jos ei olisi suistunut RAC:ssa/Kataloniassa olisi auto toiminut. Mutta toki jos ja jos.
Tässä sen näkee, että kuljettaja ei koskaan pysty voittamaan yksin maailmanmestaruutta. Auton, tiimin ja kartturin pitää toimia myös. Kaudella -92 puolestaan Auriol olisi pitänyt olla selvä ykkönen, mutta... Kausilla 1994 ja -95 Kankkunen olisi voittanut helposti, mutta... Sainzin Carlos on kyllä itselle kovempi legenda kuin yksikään 2000-luvun ranskalainen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Lisänä vielä Suurajoissa 91 ulosajo Surkeessa, lauantain myöhäisillan hämyssä. Käsissä ollut voitto vaihtui viidenteen sijaan.
Suurajojen tilannehan toistui Australiassa, missä Celica ei pysynyt pyörillään. Ja siellä olisi vielä voinut ensimmäisestä kerrasta oppia ja tuoda auton edes pisteillä maaliin. Eli olisihan niitä mahdollisuuksia ollut.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin Suurajoista tuli neljäs sija, kun Salosen Mitsun dopingtestissä paljastui polttoaine liian korkeaoktaaniseksi.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Laitetaanpa vielä Sainzille viides ja kuudeskin pokaali jossitteluhyllylle.

Jos Sainz ei olisi loukannut itseään maastopyöräillessään 1995, niin Uudesta-Seelannissa olisi varmaan saanut Delecourin pidettyä takana ja saalistettua ne tarvittavat kuusi pistettä.

Jos Escortista ei olisi katkennut jakohihna Australiassa 1997 johtoasemassa, niin siltäkin vuodelta olisi mestaruus tullut.

Vuoden 2000 typerä hylkäys Australiassa väärässä paikassa suoritetusta pysähtymisestä jätettäköön tässä mainitsematta... Mutta kyllähän näistä ratkaisun paikoista vuoden 1998 tapahtumia lukuunottamatta aika moni sattui tuonne päiväntasaajan eteläpuolelle (1991, 1995, 1997, 2000).
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
...tai jos Tommi ei olisi suistunut hisseauton öljystä betoniesteeseen ekana päivänä, niin Sainzin keskeytys vikalle pätkälle olisi jäänyt vaille suurempaa huomiota.
Just näin. Mutta olishan se ollut tylsää, jos ei Hillman Imp ja Toyotan 3S-GE olisi järjestänyt tällaista mieletöntä draamaa, joka huipentui siihen Ericsson S868:n pirinään ja "Mitääh?!?" -huutoihin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Just näin. Mutta olishan se ollut tylsää, jos ei Hillman Imp ja Toyotan 3S-GE olisi järjestänyt tällaista mieletöntä draamaa, joka huipentui siihen Ericsson S868:n pirinään ja "Mitääh?!?" -huutoihin.
Ilman muuta. Koko saagahan olisi vähintään puolet tylsempi, jos sen savuavan Corollan jälkeen kuviin ei tulisi Pekka Kaidesojan klassikkohaastattelua.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Kausilla 1994 ja -95 Kankkunen olisi voittanut helposti
Tästä koppi. 95 oli se turbohässäkkä Toyotalla, joten ei siitä sen enempää. Mutta jäikö 94 kaudesta Kankkuselle jotain jossiteltavaa Sainziin nähden. Auriolhan tittelin tuona kautena vei. Sainzille hopea ja Juhalle pronssi. Eroa heidän välillään näyttäisi olleen kuusi pistettä (99-93).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mutta jäikö 94 kaudesta Kankkuselle jotain jossiteltavaa Sainziin nähden. Auriolhan tittelin tuona kautena vei. Sainzille hopea ja Juhalle pronssi. Eroa heidän välillään näyttäisi olleen kuusi pistettä (99-93).
Ainakin Safarin paha kaato ja keskeytys johtoasemasta. Jyskälää nyt ei oikein voi jossitella kun se oli ihan puhtaasti oma ajovirhe.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Tästä koppi. 95 oli se turbohässäkkä Toyotalla, joten ei siitä sen enempää. Mutta jäikö 94 kaudesta Kankkuselle jotain jossiteltavaa Sainziin nähden. Auriolhan tittelin tuona kautena vei. Sainzille hopea ja Juhalle pronssi. Eroa heidän välillään näyttäisi olleen kuusi pistettä (99-93).
Monte 2.
Portugali voitto
Safari kaato
Korsika 4. (esim Biasionia kovempaa)
Akropolis 3.
Argentiina sähkövika (kolmannelta tilalta)
Uusi-Seelanti 2.
Jyskälä 9. (kaato)
Sanremo 7. (uudella autolla)
RAC 2.

Tasaista suorittamista, mutta ei enää jatkuvia voittoja ja myös pari virhettä. Sanoisin, että Juha oli tässä kohtaa jo aika väsynyt pitkien kausien jälkeen.

Se onkin sitten hämmentävämpi juttu, että Kankkunen johti MM-sarjaa mentäessä 1995 Kataloniaan ilman yhtäkään voittoa. Pisteet olivat siis
Kankkunen 62
McRae 55
Auriol 51
Sainz 50
Eriksson 48

ja tuolloin voitosta sai vielä 20 pistettä. Katalonian jälkeen Sainz ja McRae olivat tasoissa 70 pisteessä, joten jos oletetaan että Kankkunen olisi vain ajanut ulos eikä turbohässäkkää olisi tapahtunut, olisi RAC:ssa ollut vielä kaikki mahdollisuudet.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Voitto Jyväskylästä 1994 ja Kankkunen olisi lähtenyt kahteen viimeiseen kisaan vanhalla Celica ST185:llä. Niistä molemmista tai ainakin San Remosta olisi voinut saada sen verran enemmän pisteitä, että viides mestaruus olisi ollut Juhalla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tasaista suorittamista, mutta ei enää jatkuvia voittoja ja myös pari virhettä. Sanoisin, että Juha oli tässä kohtaa jo aika väsynyt pitkien kausien jälkeen.
Varmasti alkoi olla jo jonkinmoista väsymystä ilmassa ja sen lisäksi täytyy muistaa, että Kankkunen oli noihin aikoihin myös perustanut perheen ja sai esikoispoikansa keväällä 1994. Tietenkään ei voi sanoa, että "näin se on", mutta kovin ymmärrettävää olisi, jos myös tämä on näiden raskaiden reissukausien lisäksi vienyt sen kriitisen yhden prosentin fokuksesta rallin ulkopuolelle.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Varmasti alkoi olla jo jonkinmoista väsymystä ilmassa ja sen lisäksi täytyy muistaa, että Kankkunen oli noihin aikoihin myös perustanut perheen ja sai esikoispoikansa keväällä 1994.
Kankkusen vanhin poika syntyi vasta 1995 keväällä, juuri ennen Portugalin rallia. Mutta täysin samaa mieltä siitä, että Juha alkoi jo varmasti olemaan vähän väsynyt 1994 kaudella. Nykyperspektiivistä unohtuu helposti, että Juha oli tuossa kohtaa ylivoimaisesti kaikkien aikojen menestynein ralliautoilija. Eniten MM-voittoja ja tuplasti enemmän maailmanmestaruuksia kuin kellään muulla. Joten ehkä motivaatiokaan ei ollut enää aivan 110% tuossa vaiheessa, mene ja tiedä.

Olisikohan Safarin onnettomuuskin sekin vaikuttanut myös osaltaan iskukykyyn muutamassa seuraavassa rallissa? Tuo 1994 Safarihan taisi olla Kankkusen uran pahimpia, ellei jopa pahin onnettomuus. Muistaakseni mies oli tajuttomanakin jonkun aikaa sen rytäkän jälkeen. Juha johti rallia tuon Safarin jälkeen ensimmäistä kertaa vasta Uudessa-Seelannissa. Huomioitavaa myös se, että Juha ei ajanut ainuttakaan pohja-aikaa Argentiinassa, jonka mies oli kuitenkin edellisvuonna voittanut näytöstyyliin. Keskeytys sähkövikaan tuli vasta aivan rallin lopussa.

Tavallaan voi sanoa, että sekä Kankkusen että Delecourin "prime" aikakausien viimeinen ralli oli 1994 Portugali. Kahden ensimmäisen rallin perusteella 1994 kaudesta oli jälleen muodostumassa Kankkusen ja Delecourin taistelu mestaruudesta, mutta sitten molemmille sattui paha onnettomuus viikon sisään toisistaan. Toki Juhan kohdalla vain puhdasta arvailua oliko sillä onnettomuudella loppupeleissä mitään vaikutusta seuraavien rallien suorituksiin.

Jos Escortista ei olisi katkennut jakohihna Australiassa 1997 johtoasemassa, niin siltäkin vuodelta olisi mestaruus tullut.
En jaksa millään uskoa, että Sainz olisi voittanut 1997 Australiaa/maailmanmestaruutta, vaikkei konerikkoa olisi tapahtunutkaan. Carlos lähti kuitenkin ensimmäisenä autona päätöspäivään ja Mäkinen-McRae kaksikko oli niin jäätävän kovassa vireessä juuri tuohon aikaan, että olisivat kyllä painaneet heittämällä Sainzista ohi. Lähtöpaikkaetu oli Australiassa massiivinen.

McRae taktikoi itsensä toiseksi päätöspäivään Langley Parkissa ja olisi ilman sitä ollut rallin johdossa Sainzin keskeytyshetkellä. Tuo Sainzin keskeytyshän oli oikeastaan vain huono asia McRaen kannalta koska joutui tämän jälkeen auraamaan tietä. Mäkinen meinasi tämän ansiosta vielä ennättää loppumetreillä ohitse, kilometrit kuitenkin loppuivat kesken.

1998 Australian voi myös lisätä näihin Sainzille hyvin traumaattisiin Australian ralleihin. Mäkinen sai ensin minuutin aikasakon varastettuaan Langley Parkin yleisöpätkällä. Mäkinen kyllä varasti selvästi lähtövalojen mukaan, mutta oli epäselvyyttä oliko lähtövalot täydellisesti synkroonissa kellon kanssa ja tätä seikkaa ei Mäkisen onboard-videosta valitettavasti näe. Minuutin aikasakko lopulta kumottiin ja Mäkinen voitti rallin.

Toki jos oikein viimeisen päälle jossitellaan niin Sainzin voitto Australiassa olisi myös tarkoittanut sitä, että Carlos olisi ajanut RAC:ssa ensimmäisenä autona hisseöljyihin. Mäkinen olisi tämän jälkeen toistanut 1997 RAC:n suorituksensa ja körötellyt vaadittavat pisteet kotiin.

Asiasta toiseen, 1997 muuten taisi olla ensimmäinen kausi kun alkoi tämä paljon järjestelmällisempi lähtöpaikoilla kikkailu? Mielestäni ennen tuota kautta lähtöpaikkataktikointi oli huomattavasti satunnaisempaa. Ehkä lyhyemmät rallit yhdistettynä tiukempaan kilpailuun herättivät kaikki ajattelemaan lähtöpaikan tärkeyttä aivan eri tavalla kuin aikaisemmin?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kankkusen vanhin poika syntyi vasta 1995 keväällä, juuri ennen Portugalin rallia.
Äh, tulipas helppo virhe. Kiitos korjauksesta.

Olisikohan Safarin onnettomuuskin sekin vaikuttanut myös osaltaan iskukykyyn muutamassa seuraavassa rallissa?
Tämä on muuten hyvä pointti. Safarin hurjan mällin jälkeen Korsikalla kulki ihan ok, mutta sitten Kankku oli epätyypillisen vaisu yleensä hänen vahvoihin kisoihin lukeutuneessa Kreikassa. Lopputulos oli toki siedettävä (kolmas), mutta esim. Armin Schwarz ehti Mitsulla ihan ajamalla edelle. Ja kuten mainittua, tavanomaista heikompi vire jatkui myös seuraavassa kisassa Argentiinassa. Myös Martin Holmesin vuosikirjassa hämmästellään edellisvuoden voittajan tahmeaa menoa: For World Champion, and last year's dominant winner Juha Kankkunen, lack of form on this occasion was a mystery.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Kankkusen vanhin poika syntyi vasta 1995 keväällä, juuri ennen Portugalin rallia. Mutta täysin samaa mieltä siitä, että Juha alkoi jo varmasti olemaan vähän väsynyt 1994 kaudella. Nykyperspektiivistä unohtuu helposti, että Juha oli tuossa kohtaa ylivoimaisesti kaikkien aikojen menestynein ralliautoilija. Eniten MM-voittoja ja tuplasti enemmän maailmanmestaruuksia kuin kellään muulla. Joten ehkä motivaatiokaan ei ollut enää aivan 110% tuossa vaiheessa, mene ja tiedä.
Juha Kankkusen kyydissä -kirjasta suora lainaus:

"Hän (Juha) arveli, että kukaan ei voi ymmärtää, miten poikki hän pitkän kilpailukauden jälkeen oli. Neljäs maailmanmestaruus oli vienyt häntä juhlasta ja tilaisuudesta toiseen. Kiitoksia ja palkintoja oli tullut ylenpalttisesti, mutta kukaan ei näyttänyt huomaavan, miten väsynyt itse juhlinnan kohde oli. Japanissa, missä innostus Toyotan maailmanmestaruudesta oli ollut suurin, hän oli vielä joulun alla joutunut kyyditsemään kuutta-kahdeksaakymmentä vierasta kilparadalla viikon ajan joka päivä. Urakka alkoi aamukymmeneltä ja päättyi vasta illalla. Toyotan vieraille mestarin autoon pääseminen oli juhlaa, mutta Juhalle raskasta työtä. Pääsy Lappiin oli hänelle suuri helpotus. 'Voi kun ei tarvitsisi lähteä täältä mihinkään', hän huokaisi katsellessaan nuotiossa räiskyvää tulta. 'Kun saisi olla vain täällä, huilata kerrankin kunnolla. Te ette usko, miten poikki minä olen koko touhusta" "Voittakoot muut välillä... Eikö se voisi olla Didierin vuoro? Hän on hyvä kuski ja hyvä tallikaveri."

Näillä ajatuksilla Kankkunen lähti kauteen 1994...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Toki jos oikein viimeisen päälle jossitellaan niin Sainzin voitto Australiassa olisi myös tarkoittanut sitä, että Carlos olisi ajanut RAC:ssa ensimmäisenä autona hisseöljyihin. Mäkinen olisi tämän jälkeen toistanut 1997 RAC:n suorituksensa ja körötellyt vaadittavat pisteet kotiin.
Olipa muuten hemmetin hyvä pointti.

Dirtfishin podcastissa George Donaldson muisteli tätä tapausta (toivottavasti muistan oikein). Mäkisen vilppilähdöstä tehtiin protesti, mutta se hylättiin. Tämän jälkeen Toyotan tiimi sai haltuunsa videon, jossa näkyy kuulemma selvästi että Mäkinen ottaa vilppilähdön. Donaldson olisi tehnyt uuden protestin, mutta Ove Andersson(?) sanoi että ei kannata enää, tästä tulee vain liikaa negatiivista julkisuutta Toyotalle.
Asiasta toiseen, 1997 muuten taisi olla ensimmäinen kausi kun alkoi tämä paljon järjestelmällisempi lähtöpaikoilla kikkailu? Mielestäni ennen tuota kautta lähtöpaikkataktikointi oli huomattavasti satunnaisempaa. Ehkä lyhyemmät rallit yhdistettynä tiukempaan kilpailuun herättivät kaikki ajattelemaan lähtöpaikan tärkeyttä aivan eri tavalla kuin aikaisemmin?
Olen pannut myös merkille tämän, että lähtöpaikoista ei stressattu läheskään niin paljoa ennen 90-luvun loppua. Oliko syynä sitten se, että suurempi harjoittelumäärä putsasi teitä, auttoiko renkaiden leikkaaminen vai mikä. Alen sanoo 1989 Harjun haastattelussa Simo Lampiselle, "vois olla taktiikkaa lähtee huomenna tokana baanalle". 1996 Suurajoissa myös lähtöpaikka-asiat mahdollisti Kankkusen nousun kärkeen ekana päivänä, ja vastaavasti helpotti Mäkistä pääsemään edelle seuraavana päivänä. 90-luvun lopussa myös alkoi olla useammin yleisöpätkiä päivien viimeisinä, ja näillä sitä kikkailua tehtiin, ainakin Hippoksen pätkällä Jyskälässä.

Juuri tuossa jonain yönä kuuntelin Tomin Nuoteista vanhoja jaksoja, olisikohan ollut Juha Revon jaksossa missä puhuttiin että RAC:ssa oli erikoisuutena puolen tunnin vapaa myöhästyminen, eli pätkälle ekana lähtemistä vähän "välteltiin", ilmeisesti siksi että seuraavat autot näkivät jarrutusjäljet (koska nuotteja ei ollut)?

Lisäksi jossain Portugalissa tai Sanremossa pöly oli ongelma, ja tällöin kikkailtiin lähtöpaikalla tyyliin "en saa vöitäni kiinni", ja tällöin annettiin uusi lähtöaika mutta AT-pisteitä ei tullut. Vastaavasti Lanciahan temppuili niin, että kakkos-, kolmos- ja neloskuskit pysähtyivät pätkälle odottamaan että ykköskuski pääsee ohi ja täten ajamaan pölyttömälle taipaleelle. Tätä samaahan on Hyundai vähän tehnyt viime vuosina.
 
Ylös