Formula 1 - 2021 - 22 - Abu Dhabin GP 12.12

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Voiko missään muussa lajissa tiimien johtajat olla suoraan yhteydessä kisan/ottelun/vastaavan johtoon? Mikään jääkiekkovalmentajan huutelu tuomarille ei ole millään tavalla vastaava juttu.
Eiks jääkiekossa voi haastaa maalit, mutta jos aiheeton niin tulee jäähy?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Vastasitko tässä tohon mun viestiin vai? Nimittäin en näe mitään korrelaatiota mun ja sun viestin välillä.

Totesin vain, että Masikin on vain ihminen enkä usko mihinkään kumpaankaan salaliittoteoriaan yllä. Ihmiset tekevät virheitä.
Niin kauan kuin siellä ihmiset päätöksiä tekee niin tulee myös virheitä. Isompia ja pienempiä. Oli se sitten tuomari, kuljettaja tai jokin muu kilpailuun vaikuttava henkilö. Jotain kautta siitä aina joku hyötyy ja joku häviää. Tätä me kutsutaan onneksi tai epäonneksi. Pidemmässä otannassa vuosien varrella tätä epäonnea ja onnea sitten tulee todennäköisesti molempia.

Jonkin verran vastakkainasettelua hain aikaisemmin kun kommentit oli joiltain osin sellaisia, että Max ei anstaitse mestaruutta.
Tuossa viimeisimmässä viestissä ei tosin ole minkäänlaista vastakkainasettelua, vaan toteamus. Ja vastakkainasettelut jää nyt tähän.

Mäkihyppyesimerkki ei kyllä nyt oikein onnistunut. Ei Max tehnyt mitään kiellettyä saatikka millään laittomalla autolla kilpailua voittanut.
Masin virhe on just se syy, jonka takia Mese on tehnyt ne protestit ja luultavasti kaikkien yhteistyökumppaneiden ym takia joutuu tekemään myös jatkovalituksen ja katsomaan, että mitä siitä sitten kabineteissa sovitaan.

Masi on sellaisessa asemassa, että virheitä ei saa syntyä ja sillä on apunaan siellä henkilökuntaa, jotka voivat neuvoa, jos ei itse muka osaa. Virhettä ei varsinkaan aivan peruskauraa olevissa asioissa pitäisi syntyä. Se esimerkki viittasi nimenomaa siihen räikeyteen jossa hypoy sallittiin, ei hyppääjään(oli ehkä joo vähän huono), nyt tässä viittaa siihen ratkaisuun turva-auton kanssa, jota ei olisi minkään säännön mukaan saanut käyttää tällä tavalla, kuten ei esimerkissä sallia myöskään sen hyppääjän hyppyä.

Jos tuomari tekee virheen, nin se täytyy korjata. Aivan yksinkertainen juttu. Se miten se korjataan on sitten eri asia, mutta virhe täytyisi joka tapauksessa korjata ja huolehtia, että virhettä ei enää synny uudestaan.

Tälläsessä vrheessä ei myöskään ole kyse kenenkään epäonnesta tai onnesta, vaan Masin virheestä, josta myös Max kärsii. Aika pieni joukko on tällä hetkellä, joka katsoo mestaruuden tulleen niin kuin pitää ja se varjiostaa Maxin koko uraa, ainakin seuraavaan mestaruuteen saakka, mutta muistetaan aina Maxin kohdalla ja se on Masin tekosia sekin. Sekään ei ole oikein.
Max on ansainnut mestaruutensa ja siitä pitäisi voida iloita just sillä suuruudella mitä se on, eikä tälläisellä keinotekoisen hajuisen skandaalin mestaruutena. Tässä ei nyt loppujen lopuksi puhtaasti voita kukaan, ei edes Max, kun suurimmat tunnekuohut ovat kadonneet. Hemmetin moinen kasa häviäjiä jaa jäljelle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5488
Mitä tekniseen puoleen tulee, niin jokainen talli joka moralisoi toista on tekopyhä. Jokainen tiimi yrittää löytää kaikki mahdolliset harmaat alueet ja porsaanreijät jne jne...

Kuuluu lajiin. Sinällään huvittavaa kun joku Red Bull ja mercedes moralisoi Ferraria jostain moottorista. Ihan varmasti joka tiimiltä löytyy jotain mikä on hyvin tulkinnanvaraista. Huijaaminen kuuluu asiaan niin ettei jää kiinni tai ei voi todistaa. Se on sitten eri asia onko se moraalisesti oikein tai urheilullista, mutta se on pelin henki tuolla.
Sillähän se kehitys tulee, kun mennään niin pitkälle, että harmaa alue alkaa muuttua mustaksi. Kaikki kivet ja kannot on käännettävä ja kokeiltava. Esimerkkinä nyt vaikka ihan auton peilit. Ihan funktiona varsin helposti ymmärrettävä esine. Kuski katsoo ja näkee sen kautta mitä takana tapahtuu (tai ainakin se on sen funktio). Todellisuudessa on jo varsin monimutkainen aerodynaminen elementti.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Jos tuomari tekee virheen, nin se täytyy korjata. Aivan yksinkertainen juttu. Se miten se korjataan on sitten eri asia, mutta virhe täytyisi joka tapauksessa korjata ja huolehtia, että virhettä ei enää synny uudestaan.
Sinä vertasit mäkihyppyyn niin minä vertaan joukkueurheiluun, jossa on vuosikauder pelit ratkaistu tuomarin virheellisestä puhalluksesta eikä tuloksia ole muutettu jälkikäteen.

Tälläsessä vrheessä ei myöskään ole kyse kenenkään epäonnesta tai onnesta, vaan Masin virheestä, josta myös Max kärsii. Aika pieni joukko on tällä hetkellä, joka katsoo mestaruuden tulleen niin kuin pitää ja se varjiostaa Maxin koko uraa, ainakin seuraavaan mestaruuteen saakka, mutta muistetaan aina Maxin kohdalla ja se on Masin tekosia sekin. Sekään ei ole oikein.
Max on ansainnut mestaruutensa ja siitä pitäisi voida iloita just sillä suuruudella mitä se on, eikä tälläisellä keinotekoisen hajuisen skandaalin mestaruutena. Tässä ei nyt loppujen lopuksi puhtaasti voita kukaan, ei edes Max, kun suurimmat tunnekuohut ovat kadonneet. Hemmetin moinen kasa häviäjiä jaa jäljelle.
Max ei kärsi tästä, vaan Max on juhlatuulella, koska maailmanmestaruus. Verstappen ja hänen ajotyylinsä on syy miksi ylipäätänsä laji on todennäköisesti saanut lisää katsojia eikä loppuhuipennus ei jättänyt ketään kylmäksi. Vaikka loppuhuipennus tehtiin sillä hetkellä sääntökirja kiinni, turva-auton takana maaliin perätysten Hamiltonin mestaruuteen olisi ollut seisokin tappaja lajin maineen kannalta. Jos näin oltaisi tehty niin maailma kohisisi tällä hetkellä siitä että miksi turva-autoa ei voitu ottaa aikaisemmin pois tai miksi ei punaisia lippuja, tuomaristo on Mersun lellikkejä koska Verstappenia ei päästetty jahtiin tuoreilla softeilla jne jne. Aina joku parkuu, teki miten tahansa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Jos joukkueurheilusta vertausta hakee, niin kai tuo olisi lähinnä kuin joku jääkiekkopeli, jota toinen joukkue johtaa 4-0, kunnes minuutti ennen loppua tuomari ottaa johtavalta tiimiltä mailat pois ja kertoo että seuraavan maalin tekijä voittaa.

Mistään tuomarin inhimillisestä virheestähän tässä ei ollut kyse, niitä nyt sattuu lajissa kuin lajissa.
 
Viimeksi muokattu:

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Nyt kun on lukenut tästä asiasta enemmän netistä niin uskon, että kisan johto antoi poikien antaa kilpaa ihan tietoisesti.

Kilpailun johdolla on ollut todennäköisesti nämä kaksi asiaa mielessä:

1. Ajatetaan kaikki autot järjestykseen. Aika ei riitä tähän. Kilpailu ratkeaa turva-auton takana.
Motiivi: Sääntöä noudatetaan.

2. Säästetään aikaa, viedään tilanne niin pitkälle kuin mahdollista, tehdään tilanne Maxin ja Hamiltonin väliselle kilvanajolle neutraaliksi. Sääntö jota rikotaan, ei vaikuta kärkikaksikon radalla tapahtuvaan kilvanajoon.
Motiivi: Ratkaistaan mestaruus ajamalla.

Ymmärrän molemmat näkökannat.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Jos joukkueurheilusta vertausta hakee, niin kai tuo olisi lähinnä kuin joku jääkiekkopeli, jota toinen joukkue johtaa 4-0, kunnes minuutti ennen loppua tuomari ottaa johtavalta tiimiltä mailat pois ja kertoo että seuraavan maalin tekijä voittaa.

Mistään tuomarin inhimillisestä virheestähän tässä ei ollut kyse, niitä nyt sattuu lajissa kuin lajissa.
Paska vertaus. Jokainen tietää että kun turva-auto tulee radalla niin joku häviää ja joku voittaa. Joukkueurheilussa ei ole tavanomaista ottaa lähes joka pelissä mailat pois kun taas moottoriurheilussa on tavanomaista ottaa radalle turva-auto ja se tietää usein joillekin ennenaikaista joulua.
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Tähän on aika vaikea hakea esimerkkejä joukkuelajeista. Tässä kentällä on samaan aikaan 10 joukkuetta, mutta kahden joukkueen yksittäiset jäsenet kilpailevat mestaruudesta.
Kaikki mäkihyppy ja jääkiekko vertaukset ei toimi ollenkaan.
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Sinä vertasit mäkihyppyyn niin minä vertaan joukkueurheiluun, jossa on vuosikauder pelit ratkaistu tuomarin virheellisestä puhalluksesta eikä tuloksia ole muutettu jälkikäteen.



Max ei kärsi tästä, vaan Max on juhlatuulella, koska maailmanmestaruus. Verstappen ja hänen ajotyylinsä on syy miksi ylipäätänsä laji on todennäköisesti saanut lisää katsojia eikä loppuhuipennus ei jättänyt ketään kylmäksi. Vaikka loppuhuipennus tehtiin sillä hetkellä sääntökirja kiinni, turva-auton takana maaliin perätysten Hamiltonin mestaruuteen olisi ollut seisokin tappaja lajin maineen kannalta. Jos näin oltaisi tehty niin maailma kohisisi tällä hetkellä siitä että miksi turva-autoa ei voitu ottaa aikaisemmin pois tai miksi ei punaisia lippuja, tuomaristo on Mersun lellikkejä koska Verstappenia ei päästetty jahtiin tuoreilla softeilla jne jne. Aina joku parkuu, teki miten tahansa.
Nyt veit sanat suustani.

Kuten sanoit niin sääntökirja laitettiin kiinni. Todennäköisesti siksi, että kärkikaksikon välinen tilanne turva-auton takana oli täysin valmis raakaa kisaamista varten. Ja se haluttiin ajaa kisaamalla. Se, että oliko joku ottanut letkan kiinni vai ei, ei kilpailun johdon mielestä ollut absoluuttisesti väliä näiden kahden kilpaa-ajamisen kannalta.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1090
Palmerin analyysissä youtubessa nousi esille, että ois ollut mahdollista päästää kierroksella ohitetut edelle jo edellisellä kierroksella, mutta ilmeisesti radan siivous oli vielä hieman kesken ja Masi seurasi tätä (muistaakseni kommentoi Redbullin suuntaan, että odottakaa hetki pitää keskittyä radan puhdistukseen). Jos autot olisi laskettu ohi, olisi otettu turvallisuusriski jos radalla olisi ollut vielä virkailijoita kun autot saavuttaa kohdan. Eli väitän, että saattoi olla myös ns. tilanne päällä ja tahtotila vain ainoastaan saada kisa vielä käyntiin olematta millään tavalla puolueellinen.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Sillä välin kun Perez tekee kaikkensa pitääkseen vihollisen takana niin Bottas yllätetään housut nilkoissa tatti kourassa kun joku Tsunoda tekee Verstappen-syöksyn ja P4:

http://instagr.am/p/CXeXedaIsS5/
Bottaksen virhehän oli, että jätti väistön jälkeen oikaisematta mutkan. Päivän tuomarilinjahan oli että kyseisessä tapauksessa saa oikaista ja pitää sijoituksensa.

Muissa uutisissa hyvä pointti Verstappenilta Autosportilla muuten että ilman Perezin hidastelua Hamiltonilla olisi todennäköisesti ollut tarvittava aika renkaanvaihtoon turva-autoepisodin aikana. Se lieventää hieman tuomaroinnin vaikutusta lopputuloksen osalta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Punainen lippu olisi ollut varmaan ainut oikea ratkaisu Masilta tossa tilanteessa. Kaikki olisivat päässeet ajamaan keskenään sijoituksista, eikä sääntöjä olisi rikottu.

Itse veikkaan, että kun Todtin seuraaja tulee, niin sanalla katoaa Masi ja luultavasti katoaa pikkuhiljaa koko autourheilusta, jonkun kulissitehtävän kautta.

Oikeusjuttujen kanssa en veikkaa mitään, mutta Mielenkiintoista nähdä, että mitä tapahtuu asian kanssa. Mikäli mestaruus jopa Maxilta loppujen lopuksi menisi, niin siinäkin ainut syypää löytyy ainostaan Masista.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Ei nyt sentään lähellekään kovin isku ollut. On vetänyt Schumi/Senna toisen kylkeen. On ollut toleranssisiipeä ja vaikka näitä luistonestoskandaaleja ja välillä Ferrari sumplii omia moottorihommia hyshys-touhuna FIAn kanssa. Yksi kisa jäänyt toiselta rengasmerkiltä ajamatta kokonaan.
Kovin isku mitä formuloissa on Keken ajeluiden jälkeen on ollut, on ehdottomasti Sennan kuolema. Siinä vähän perspektiiviä keskusteluun.
Korjataan sen verran että suurin isku lajin uskottavuudelle. Ferrarin tehokone ei sentään ratkaissut mestaruutta. Vielä kun mukaan otetaan Span ratkaisu, Brasilian sumpliminen ja sitten kauden päätös tällä tavalla, niin uskottavuus on oikeasti ottanut kolauksen.

Ei sitä pelasta enää Maxin mestaruuden poisottaminen (tekisi melkein vain lisää hallaa lajille). Ei tuohon oikeastaan ole enää yhtään hyvää ratkaisua. Vähän kuin pääministerin puhelimen unohdus ja ryyppäjäiset, ei se muuksi enää muutu.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Korjataan sen verran että suurin isku lajin uskottavuudelle. Ferrarin tehokone ei sentään ratkaissut mestaruutta. Vielä kun mukaan otetaan Span ratkaisu, Brasilian sumpliminen ja sitten kauden päätös tällä tavalla, niin uskottavuus on oikeasti ottanut kolauksen.

Ei sitä pelasta enää Maxin mestaruuden poisottaminen (tekisi melkein vain lisää hallaa lajille). Ei tuohon oikeastaan ole enää yhtään hyvää ratkaisua. Vähän kuin pääministerin puhelimen unohdus ja ryyppäjäiset, ei se muuksi enää muutu.
Oon aivan samaa mieltä siinä, et suurin kolaus oli tää kausi ja varsinkin loppuratkaisu. Kuskien ja tallien puuhaillessa kyseessä ei ole ollut lajin suurin auktoriteetti, joka valvoo nimenomaa sääntöjä, vaan tallit ja kuskit, jotka yritti kiertää sääntöjä.
Toinen aikamoinen sähellys oli Ferkun moottorisopimus, joka sovittiin kaikessa hiljaisuudessa, mutta sen hiljaisuuden myötä asia ei pääse lähellekään tän kauden tapahtumia
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
Mitä pidemmälle aika menee niin sitä selkeämpi kuva piirtyy mieleen ja kun uutisia ja kommentteja lukee.

Käsittääkseni Perez oli loistavalla suorituksellaan Hamiltonia vastaan suuressa roolissa siinä mielessä, että Hamilton ei päässyt vaihtamaan renkaitaan tuoreempiin turva-auton takana.
Tälle lasken aika paljon painoarvoa koko kilpailun kannalta. Jos Hamilton olisi ohittanut Perezin heti, olisi hänellä ollut mahdollisuus myös vaihtaa softit.

Coni tuossa ylempänä mainitsi, että Palmerin analyysissä kävi ilmi, että kierroksella ohitetut olisivat voineet mennä jo ohitse edellisellä kierroksella, mutta näin ei tehty, koska ilmeisesti Conin mainitsemat siivoustoimenpiteet. Kierrokset pyörivät. Tilanne on ollut lähes selvä ja on tullut viimeinen mahdollisuus ajaa mestaruudesta kilpailemalla. Jono laitettiin kuntoon Hamiltonin ja Verstappenin osalta. Kierroksella ohitetut autot, jotka olisivat pitäneet vielä ohittaa turva-auto, ei ole mitään merkitystä Hamiltonin ja Verstappenin kilpaa ajamisen kannalta. Päätös turva-autosta sisään ja hanaa.

Nyt kyseessä on rikottu sääntö, jolla ei ole todellisuudessa mitään tekemistä 1 vs 1 kilpaa ajamisen kannalta turva-auton jälkeen, vaan sen kanssa onko kaikki pituusjärjestyksessä jonossa kuin ala-asteen liikuntatunnilla konsanaan. Mutta joo kyllä, sääntöä rikottiin.

Kuten Joel Hallikainen totesi aikaisemmassa viestissä: ”Vaikka loppuhuipennus tehtiin sillä hetkellä sääntökirja kiinni, turva-auton takana maaliin perätysten Hamiltonin mestaruuteen olisi ollut seisokin tappaja lajin maineen kannalta. Jos näin oltaisi tehty niin maailma kohisisi tällä hetkellä siitä että miksi turva-autoa ei voitu ottaa aikaisemmin pois tai miksi ei punaisia lippuja, tuomaristo on Mersun lellikkejä koska Verstappenia ei päästetty jahtiin tuoreilla softeilla jne jne. Aina joku parkuu, teki miten tahansa.”

Jos tuosta nyt edes Mercedes hypoteettisesti oikeuteen menee niin päätöksenä en näe maksimissaan kuin kilpailun tulosten hylky. En näe mitään mahdollisuutta sille, että pisteet menevät kenenkään eduksi. Tallit ja kuljettajat tekivät täsmälleen sen mitä piti.

Verstappen olisi siis siltikin maailmanmestari.
 
Viimeksi muokattu:

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Yksi asia sentään josta Konniksen kanssa samaa mieltä, kerrankin Verstappen on oikeasti syytön tapahtuneeseen ja häneltä ei tuota mestaruutta kuulu riistää. Kaikesta muusta sitten taidetaan olla eri mieltä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Ai että jos Verstappen ja Hamilton olisivat kolaroineet erikseen kisan vikalla kierroksella. Niin olisi tullut ehkä koko formula ykkösten historian suurin jälkipyykki fanien kesken, jolloin olisi nähty samalla raivokasta taistelua Toton ja Hornerin välillä kabinetissa suljettujen ovien takana koko joulun. Onneksi ei päätynyt mestaruustaistelu tolla tavalla kun toteutuneessakin tapauksessa oli runsaasti ihmettelemistä ja pahennusta herättävä ratkaisu herra Masilta.
 
Ylös