Monte Carlo -ralli 2022

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966
Löppönen ylämäkeen kolmoseksi ilman hybridiä. :ROFLMAO:
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Gussille pohjat kun Löppösellä ei ollut Hybridiä käytössä.
Taas uskomaton veto.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164
Nyt Huttunen kättä Grönholmin taskuun ja Loebin autolla ruotsiin piirtään jäljet muiden selkään
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Monte Carlo on toki rallina aika poikkeuksellinen, ja sekään ei vielä edes puolivälissä, mutta alun valtavien erojen jälkeen homma tuntuu tiivistyvän erikoiskoe erikoiskokeelta, mikä lupaa kyllä tosi hyvää MM-kautta ajatellen. Kahdella viimeisellä EK:lla kaikki WRC kuskit ensiksi 11,1 ja sitten 4,7 sekunnin sisällä toisistaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Ja mitä tulee Greensmithiin, niin auto on toki varmasti hyvä, mutta kyllä kuskikin on ajanut hyvin. Gus on vielä nuori kuski, on saattanut kehittyä kuljettajana tässä talven aikana. Kahtena viime kautena autokin oli niin huono että vertailu on vähän hankalaa. Samalla autolla esimerkiksi Suninen ei ajoi joko tosi huonosti tai ulos tieltä. Ja vielä kolmantena, nämä uudet autot saattavat sopia Gusin ajotyyliin paremmin.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Muuttaako akku auton painokeskipistettä niin paljon että balanssi käntyy perän puolelle ja haluttua pitoa et saa keulaan enää millään?

No sitten vaan perää korkeammalle, jäykempää jousta taakse ja löysempää eteen...
Niin tuo hybridi yksikkö on heti siinä takaperän etupuolella. Siinä kun on akut, säätimet ja se sähkömoottori. Painoa tuolle yksikölle jäähdyttimineen tulee ehkä reilu 200 kg ?. Joten se muuttaa painopistettä taakseppäin viimevuotiseen autoon verrattuna.
Joten säätöjä joutuu miettimään aika tavalla jos haluaa että ohjaus on yhtä herkkä kuin se oli viime vuonna.
Toki tuolla tavalla se lähtee. Eikä pitäis olla ylitsepääsemätön ongelma ammattilais tiimille.
Eikä unohdeta etu ja taka lukkojen säätöjäkään.
Kallen ongelma taitaa olla nyt se että kisaan on jotkut osat jo katsastettu ja saako niitä vaihtaa yön huolto tauolla ?
Mitähän mahtaa tämän vuotiset säännöt sanoa ?
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
Onnittelut Greensmithille ensimmäisestä. Hienoa, että eka ek-voitto tuli kunnon pätkällä eikä millään yleisöpyörityksellä, vaikka Loebilla hybridiongelmaa oli. 22 ralli pääluokassa ja jos en ihan väärässä ole, niin 337 pätkää ehti ajamaan ennen tätä. Seuraavaksi ekan podiumin kimppuun.
Tekisi mieli kysyä et kenellähän mahtaa olla ennätys "eniten erikoiskokeita ennen 1. pohja-aikaa / eniten ajettuja erikoiskokeita ilman pohja-aikaa"?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Joo, onhan toi Kallen vauhti kuin Monzassa, milloin ajeltiin kuitenkin vain terveisiä. Jotain täytyy olla taustalla.
Sanoi aamupäivällä jossain lyhyessä kommentissa, että auto aliohjaa aivan liikaa hänen makuunsa. Rakennettu ilmeisesti englantilais-ranskalaiseen setuppiin.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2208
Tekisi mieli kysyä et kenellähän mahtaa olla ennätys "eniten erikoiskokeita ennen 1. pohja-aikaa / eniten ajettuja erikoiskokeita ilman pohja-aikaa"?
Jälkimmäiseen veikkaisin Kassi-Almaa. Tietysti ennen ajettiin julmettu määrä erikoiskokeita, joten ehkä joku sen ajan suhari on ehtinyt ajaa enemmän pätkiä vähemmällä osallistumisella.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Olennaista on se, että aiemmin kyse on ollut pielessä olleista säädöistä, jotka on voitu vaihtaa nappia kääntämällä "karttaa" vaihtamalla, tai vaihtamalla lukot huollossa tai viimeistään seuraavaan ralliin. Mutta nyt ei, vaan ajetaan näillä koko kausi ja joka ukko. Säädöt pitää sitten hakea jousituksen yms. kautta.
Pitäisköhän tuota Varista ruveta paiskomaan kuin Ur-Quattroa aikoinaan? Siinähän oli myös kiinteä keskitasauspyörästö ja auto oli aivan legendaarisen kankea kääntymään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Pakko olla autossa jotain ongelmaa shakedownin jäljiltä. Ei vaan voi ajamalla jäädä tallikaverille 2 sekuntia kilometrillä.
Kyllä voi jos/kun ajotyyli on täysin erilainen kuin sillä, jonka mieltymyksiin se on perussäädetty. Aikanaan Löysä valitteli ettei kertakaikkiaan kykene ajamaan VR4:sta joka oli tehty Erikssonnin käteen sopivaksi. Löysä oli tottunut yliohjaavaan takavetopainotteiseen autoon ja KE juurikin päin vastaiseen setuppiin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
644
Kyllä voi jos/kun ajotyyli on täysin erilainen kuin sillä, jonka mieltymyksiin se on perussäädetty. Aikanaan Löysä valitteli ettei kertakaikkiaan kykene ajamaan VR4:sta joka oli tehty Erikssonnin käteen sopivaksi. Löysä oli tottunut yliohjaavaan takavetopainotteiseen autoon ja KE juurikin päin vastaiseen setuppiin.
Nyt mennään ohi aiheesta, mutta pakko kommentoida. Olen itsekin kuullut Löysän sanovan noin Tomin Nuoteista -ohjelmassa. Mutta Mitsuhan oli kuitenkin mennyt varsin kovaa kahtena edellisenä vuotena Vatasen käsissä. Ja Airikkala oli ottanut sillä voiton reilua vuotta aiemmin RAC:ssa. Näistä herroista molemmat saivat sen kääntymään, vaikka pitivätkin yliohjaavasta.

Miten Vatanen pysyi Sainzin kannoilla Suurajoissa 1990, mutta Saloselle auto ei seuraavana vuonna sopinut yhtään? Vastasiko Kentta yksin auton testaamisesta 1990? Hieman liioitellen Mazdallahan Mikkola höyläsi testit ja Löysä kävi vain kokeilemassa, että Hannu on suunnilleen säätänyt auton oikein?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Kahtena viime kautena autokin oli niin huono että vertailu on vähän hankalaa. Samalla autolla esimerkiksi Suninen ei ajoi joko tosi huonosti tai ulos tieltä. Ja vielä kolmantena, nämä uudet autot saattavat sopia Gusin ajotyyliin paremmin.
Miten niin Suninen ajoi tosi huonosti? Olihan se lähes aina Greensmithiä nopeampi. Auto vaan oli ihan susi ja varmasti Teemukin olisi kärkiaikoja tavoitellut Pumalla Montessa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt mennään ohi aiheesta, mutta pakko kommentoida. Olen itsekin kuullut Löysän sanovan noin Tomin Nuoteista -ohjelmassa. Mutta Mitsuhan oli kuitenkin mennyt varsin kovaa kahtena edellisenä vuotena Vatasen käsissä. Ja Airikkala oli ottanut sillä voiton reilua vuotta aiemmin RAC:ssa. Näistä herroista molemmat saivat sen kääntymään, vaikka pitivätkin yliohjaavasta.

Miten Vatanen pysyi Sainzin kannoilla Suurajoissa 1990, mutta Saloselle auto ei seuraavana vuonna sopinut yhtään? Vastasiko Kentta yksin auton testaamisesta 1990? Hieman liioitellen Mazdallahan Mikkola höyläsi testit ja Löysä kävi vain kokeilemassa, että Hannu on suunnilleen säätänyt auton oikein?
Kenneth tuli talliin 1990 ja Mitsusta tuli uusi evo 1991, joka oli varmaan pitkälti Kennethin tekemä. Juuri katsoin kausikoostetta 1991 jossa Akropoliksen kohdalla asiasta puhutaan. "Salosen auto ei käyttäytynyt kuin tallitoverin ja hämeenlinnalainen kokeili toisenlaista etuperää".


Tässä taas Salonen kertoo Suurajoissa Tampereen pätkän jälkeen ottaneensa tasauspyörästön lukon etuperään

 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Kellään vielä ulistavaa siitä kuinka Malcolm valitsi Gussin Sunisen sijaan?
Itse dissannut Gussia. Sai kyllä wrc:n alle hyvin heppoisilla näytöillä, Malcomia kiinnosti vain kruunuöljyn massit. Pakko myöntää, että on käyttänyt näyttöpaikkansa tehokkaasti hyväkseen ja kehittynyt. Oli kyllä ajoittain viimevuonna ihan pallo hukassa...kyllä siitä voi kuski tulla ja testata saa varmaan enemmän kun moni muu kun on sitä massia...
 
Ylös