Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Hillille kuulemma tarjottiin sopparia, jossa olisi ollut hyvät voittobonukset, mutta peruspalkkaa ei sitten niinkään paljon. Ajatellen sitä, että McLaren tosiaankin nousi ykköstalliksi, todennäköisesti virhetikki.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4219
Kumman kuskin tilalle Hill olisi tullut, oliko siitä mitään spekulaatiota aikanaan? Olisiko pian käynyt niin että Hill olisi napannut mestaruuden Häkkisen nenän edestä?

Hillillä oli kyllä käsittämätön suorituskyvyn lasku kausien 98 ja 99 välillä, kuten edellisellä sivulla kirjoitettiin. Ja eikös Hill pohtinut kesken kauden lopettamisesta? Suunnitelmissa muistaakseni oli jäädä eläkkeelle jo Britannian GP:n yhteydessä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9565
Sijainti
Helsinki
Ja eikös Hill pohtinut kesken kauden lopettamisesta? Suunnitelmissa muistaakseni oli jäädä eläkkeelle jo Britannian GP:n yhteydessä.
Hill ilmoitti lopettamisestaan Ranskan gp;n jälkeen. Viimeinen kilpailu oli tarkoitus ajaa kotiyleisön edessä ja Jos Verstappen oli valmiina korvaamaan hänet. Viidennen sijan myötä hän pyörsi päätöksensä. Hill kärsi tuolloin motivaation puutteesta ja masennuksesta. Väitteiden mukaan pääsponsori Benson%Hedges oli vaatimassa uran jatkoa kauden loppuun.

http://www.grandprix.com/ns/ns02082.html
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Mielenkiintoinen kaksikko kyllä olisi ollut Mika Häkkinen ja Damon Hill McLarenilla kausina 1998-2000. Kummatkin Michael Schumacherin "verivihollisia " radalla. Kumpihan olisi suorittanut paremmin, Hill vaiko Häkkinen?
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Eiköhän Häkkinen olisi Hillin päihittänyt Mclarenilla sillä Hill oli jo 38-39 pari viimeisenä vuotena ja parhaat olivat Hillin kohdalla takana päin. Siinä vaiheessa uraa.
Hill olisi voinut olla kovempi vastus kuin Coulthard Mikalle koska Hill oli hyvänä päivänä oikeasti todella hyvä kuski. Kuten hän osoitti Arrowsilla Unkarissa 97 ja Spassa 98 Jordanilla.
Olihan Damon voittanut, Williamsilla 94-95 Coulthardin aika selvästi siinä missä Häkkinen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Eiköhän Häkkinen olisi Hillin päihittänyt Mclarenilla sillä Hill oli jo 38-39 pari viimeisenä vuotena ja parhaat olivat Hillin kohdalla takana päin. Siinä vaiheessa uraa.
Hill olisi voinut olla kovempi vastus kuin Coulthard Mikalle koska Hill oli hyvänä päivänä oikeasti todella hyvä kuski. Kuten hän osoitti Arrowsilla Unkarissa 97 ja Spassa 98 Jordanilla.
Olihan Damon voittanut, Williamsilla 94-95 Coulthardin aika selvästi siinä missä Häkkinen.
Juuri tämä, että David Coulthard oli kummankin tiimikaverina, sekä Hillin että Häkkisen. Ja sekä Hill että Häkkinen kykenivät päihittämään Coulthardin melko selkeästi ja suurinpiirtein samalla erolla. Siksi pidän Hilliä aliarvostettuna mestarina. Oikeasti todella hyvä kuljettaja parhaimmillaan
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Nyt, kun talvitestit ovat jälleen alkaneet, niin kaipaatteko aikaa, jolloin testirajoituksia ei ollut? Sai testata vapaasti kaudenkin aikana, ja niinpä sitä ajettiin rengastestejä muun muassa ihan huolella.

Vai onko nykyinen malli parempi?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Tullut tuossa katseltua F1 tv:n arkistosta Itävallan kisaa 1999. Olisi ollut hauska olla kärpäsenä katossa McLarenin pilttuussa kisan jälkeen, kiitos Coulthardin tempun avauskierroksen kakkosmutkassa. Coulthard ei saanut edes sitten syötyä Irvineltä elintärkeitä mm-pisteitä, vaikka kerkesi repiä melko reilun johdonkin ennen varikkokäyntejä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tullut tuossa katseltua F1 tv:n arkistosta Itävallan kisaa 1999. Olisi ollut hauska olla kärpäsenä katossa McLarenin pilttuussa kisan jälkeen, kiitos Coulthardin tempun avauskierroksen kakkosmutkassa. Coulthard ei saanut edes sitten syötyä Irvineltä elintärkeitä mm-pisteitä, vaikka kerkesi repiä melko reilun johdonkin ennen varikkokäyntejä.
Tämä Itävallan voitto omasta mielestäni Irvinen paras niistä neljästä voitosta, jotka saavutti urallaan. Vaikka tämän GP:n voitto olisi mennyt Häkkiselle ilman Coulthardin mokaa, niin Irvine päihitti ihan ajamalla Coulthardin. Varmasti oli Irvinella myös isot paineet niskassaan, kohdistuihan tifosien toiveet nyt häneen Schumacherin loukkaantumisen vuoksi.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tämä Itävallan voitto omasta mielestäni Irvinen paras niistä neljästä voitosta, jotka saavutti urallaan. Vaikka tämän GP:n voitto olisi mennyt Häkkiselle ilman Coulthardin mokaa, niin Irvine päihitti ihan ajamalla Coulthardin. Varmasti oli Irvinella myös isot paineet niskassaan, kohdistuihan tifosien toiveet nyt häneen Schumacherin loukkaantumisen vuoksi.
Tifosien toiveiden lisäksi häneen kohdistui myös tallin koko henkilökunnan täysi tekninen tuki ja hellä huolenpito. Olihan hän nyt ykköskuskin asemassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tässä hyvä vertailu F1-testipäivistä nykyään verrattuna vuoteen 2005. Paljon on muuttunut.

Screenshot_20220224-204858_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Oli muuten hieno tämä FIA:n vanha kisojen aloitus teema. Muistan, kuinka muksuna juuri tämä nostatti fiilikset huippuunsa ennenkuin kisa alkoi. Nämä nykyiset ei ihan ole ainakaan omalla kohdalla toiminut yhtä hyvin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Muistatteko, kuinka kaudella 1998 Mika Häkkinen otti usein super-startteja, mutta sitten jos oli uusintastartti, niin ei mennytkään enää niin hyvin. Näitä oli muutamia, kuten Ranskan GP, jossa ekassa lähdössä Häkkinen otti mahtavan lähdön, mutta uusintastartissa kummatkin Ferrarit menivät ohi.

Liekö sattumaa, vai mistä mahtoi johtua tämä.mika-hakkinen-michael-schumacher-1998.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Oli muuten hieno tämä FIA:n vanha kisojen aloitus teema. Muistan, kuinka muksuna juuri tämä nostatti fiilikset huippuunsa ennenkuin kisa alkoi. Nämä nykyiset ei ihan ole ainakaan omalla kohdalla toiminut yhtä hyvin.

Nykyinen tunnari kyllä sytyttää. Mutta tuo välissä ollut oli heikko suoritus.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6163
Nykyinen tunnari kyllä sytyttää. Mutta tuo välissä ollut oli heikko suoritus.
Vaikka tuleekin oltua nettikielellä ns. boomer ja entisaikaan kaikki oli paremmin ja sitä rataa, niin nykyinen F1-tunnari on kyllä heittämällä paras mitä on ollut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Kun ajatellaan Ranskaa autourheilumaana, on sieltä tullut sellaisia ralliautoilun moninkertaisia maailmanmestareita, kuin Sebastien Loeb ja Sebastien Ogier.

Mutta F1- puolella on vain yksi ranskalainen maailmanmestari, Alain Prost. Prost oli kuljettajana huippulahjakkuus, joka veti vertoja jopa Ayrton Sennalle. Hienot maailmanmestaruustaistelut nähtiin useampana vuonna 1980-luvulla ja aivan 1990- luvun alussakin.

https://www.formula1.com/en/latest/article.prost-vs-senna-the-top-10-moments-of-f1s-defining-rivalry.HXTkvgrOpnaYJoanGiwGq.html
Mutta Prostin jälkeen ei ranskalaista maailmanmestaria F1:ssä olla nähty. Toki 1990- luvulla ja vuosituhannen alussa radoilla olivat sellaiset ranskalaiset GP- voittajat, kuin Jean Alesi ja Olivier Panis.

Myös kokonaan ranskalainen tiimi nähtiin, kun Alain Prost johti omaa tiimiään, ja moottorikin oli ranskalainen Peugeot. Valitettavasti tämä ranskalainen supertiimi ei kuitenkaan tuonut sellaista menestystä, mitä toivottiin. Toki Panis ja Trulli ajoivat tiimille podiumeja, mutta mestaruuksista ei voitu puhua.

250597.jpg
Ennenkuin Prost osti Ligier-tiimin itselleen, Panis kuitenkin voitti Ligierille (Ligier myös ranskalainen tiimi) Monacon GP:n kaudella 1996. Ranskalainen kuljettaja toi voiton ranskalaiselle tiimille.
olivier-panis-waving-the-french-flag-at-the-monaco-gp-1996.jpg

Ja Peugeotin moottoreiden lisäksi F1:ssä olivat tuolloinkin Renault-moottorit. Ja kuten muistamme, Renaultin moottorit olivat pitkälti hallitsevassa asemassa koko 1990- luvun. Niillä sekä Williams että Benetton voittivat maailmanmestaruuksia.

pE1oSl9Gz1ynoERVxy8wPDD9Myg-kt42_oSzlu94Djw.jpg
Screenshot_20220228-181123_Instagram-01.jpeg
Pitkään Olivier Panisin GP-voitto oli viimeisin ranskalaisen kuljettajan saavuttama voitto F1:ssä. Kunnes Pierre Gasly onnistui voittamaan Monzassa kaudella 2020.

Sen jälkeen toinen ranskalainen Esteban Ocon voitti Unkarissa viime kaudella, eli kaudella 2021. Ocon voitti Alpinella, joka on ranskalainen tiimi ja tiimi käyttää myös ranskalaisia Renaultin- moottoreita.

Nyt, kun F1:ssä on jälleen kaksi nuorta ranskalaista GP- voittajaa, Gasly ja Ocon, niin mitä sanoisitte foorumilaiset, onko heissä potentiaalia yltää myös maailmanmestariksi? Ja kumpi olisi potentiaalisempi mestari, Ocon vai Gasly?
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Voisin veikata että luultavasti Gasly viime vuoden näyttöjen perusteella Alpha Taurilla, joka on 2019 Red Bull floppi kauden jälkeen nostanut osakkeitaan valtavasti esityksillään. Gasly voisi olla kova valuutta huipputalleissa tällä hetkellä.
Oconista en ole varma vielä että onko mestariksi tulevaisuudessa. Oconista sen verran että on pystynyt voittamaan ainakin yhden osakilpailun Unkarissa 2021 Alpinella ja pärjäsi ihan kelvollisesti paluuta tehneen Alonsoa vastaan viime kaudella.
 
Ylös