Formula 1 - 2022 - 3 - Australian GP

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3442
Sainzilla alkaa paineet kasvamaan. Kahdessa ensimmäisessä kisassa ei pystynyt Leclercin vauhtiin, ja nyt sitten tuli mokailua. Tänä vuonna autolla olisi mahdollisuus mestaruuteen, mutta talentti ei taida aivan riittää. Pitäisi vain ajaa varmasti omalla tasollaan niinkuin ennenkin niin ehkä saisi napsaistua muutamia voittoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Oli kyllä kova suoritus tämä Albonin nousu pisteille Williamsilla. Hatunnoston arvoinen suoritus.👏 Kyllä tämä Albon on aivan kelpo kuljettaja, vaikka joutui yhden välivuoden F1:stä pitämään viime kaudella. Ehkä Williams on Albonille myös paremmin soveltuva tiimi, kuin olla Red Bull- organisaatiossa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4188
Itsekin huomasin samaa Melbourne sopi selvästi Mclarenin autolle 100 kertaa paremmin kuin Bahrainin rata, jossa Mclaren oli taistelemassa 14-17. Australiassa oli meno aivan toisenlaista verrattuna kahteen ekaan kisaan.
Jos Leclerc voittaa mestaruuden, niin olisihan se kiva saada kaksi kautta peräkkäin uusi mestari sarjaan. Ensin Verstappen ja nyt sitten Leclerc. Mutta tosiaan , ei mennä asioiden edelle.

Ja kuka tahansa sitten voittaakin mestaruuden, niin toivottavasti nähtäisiin siitä kova taistelu.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
No mitä helvettiä. Kaudesta ajettu kolme kisaa ja jo ollaan varmistamassa mestaruutta vaikka kausikin on – ainakin paperilla – ennätyspitkä.
Leclercin ainoa todellinen haastaja on Verstappen. Häneen eroa on 46 pistettä. On todennäköistä, että aina kun ei sada eikä tapahdu mitään yllättävää (turva-auto, kolareita, teknistä vikaa), Leclerc ja Verstappen ovat sijoilla 1 tai 2. Noista lähtökohdista jo nyt Leclercin kiinni saaminen pelkästään ajamalla on kovan työn takana.

Jos loppukaudesta onni jakautuu tasaisesti (epäluotettava auto ei ole onnea vaan tiimin epäonnistuminen), niin vaikea on nähdä, että Verstappen Leclercin ohi pääsee. Kun huomioi, että Red Bull hyvin mahdollisesti kärsii epäluotettavuudesta jatkossakin, niin vaikealtahan tuo haastajan näkökulmasta vaikuttaa.

Onni sitten potkii miten potkii.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Alfa Romeolla on saman verran pisteitä kasassa kuin viime kaudella yhteensä. Paljonhan olisi kasassa kaksikolla Zhuou - Giovinazzi? Veikkaan kolme pistettä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Alfa Romeolla on saman verran pisteitä kasassa kuin viime kaudella yhteensä. Paljonhan olisi kasassa kaksikolla Zhuou - Giovinazzi? Veikkaan kolme pistettä.
Montakohan pistettä olisi Kimi saanut Bottaksen tilalla tänä vuonna? Veikkaan että olisi kerännyt Bottaksen tavoin tasaisesti pisteitä, mutta tätä ei tulla koskaan saamaan tietää.
 

Konnis

Well-known member
Liittynyt
6.12.2021
Viestit
194
No mitä helvettiä. Kaudesta ajettu kolme kisaa ja jo ollaan varmistamassa mestaruutta vaikka kausikin on – ainakin paperilla – ennätyspitkä. LOL! Leclercillä ei edes ole mitään voittoputkea alla vaan hänet on lyöty jo kertaalleen eikä Verstappenin voitto Australiassakaan ollut kaukana. Jos hän olisi jotenkin päässyt Leclercin edelle missään vaiheessa kisaa, niin eipä Lexu olisi välttämättä ohi voinut ajamalla mennä.

Niin lähinnä mietin pistejohdon kannalta että onko koskaan historiassa noustu näin pitkältä takamatkalta? Yksi merkittävä asia on myös Ferrarin nopeus ja luotettavuus. Eri asia olisi jos esim. Red Bull olisi paljon nopeampi ja Leclerc olisi ansainnut nämä pisteet kuin vähän tuurilla.

Kausi on pitkä, se on totta. Ei tässä mestaruuksia olla varmistelemassa tietenkään. Mutta kyllä edelleen jos melkein 50p on pistejohto pahimpaan kilpakumppaniin niin voi sanoa että sössii mestaruuden jos ei pysty viemään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Niin lähinnä mietin pistejohdon kannalta että onko koskaan historiassa noustu näin pitkältä takamatkalta? Yksi merkittävä asia on myös Ferrarin nopeus ja luotettavuus. Eri asia olisi jos esim. Red Bull olisi paljon nopeampi ja Leclerc olisi ansainnut nämä pisteet kuin vähän tuurilla.
No onhan noita mestaruuksia ryssitty parin osakilpailuvoiton jälkeen vaikka kuinka monta. Esimerkiksi mestaruuskaudellaan Räikkönen oli 26 pts perässä melkein kauden puolivälissä. Nykyisellä pistesysteemillä samainen ero olisi noin 70 pts – ja kisoja on edelleen jäljellä enemmän kuin koko hemmetin F1-kauden kesto oli tuohon aikaan.

Kaudella 2012 Vettel oli Alonsoa perässä 39 pisteen verran, kun kaudesta oli jäljellä enää seitsemän osakilpailua. Pistejärjestelmä oli sama kuin tänä päivänä sillä erolla, ettei nopeimmasta kierroksesta saanut mitään. Varhaisen alkukauden piste-ero on lähes merkityksetön. Tilastollisesti sillä alkaa olla merkitystä vasta jos Leclerc voittaa seuraavatkin 4–5 osakilpailua. Sen jälkeen voidaan alkaa oikeasti sanoa, että Leclerc voi oikeastaan enää hävitä mestaruuden.

Alkukauden piste-ero on merkityksetön siitäkin syystä, että tallien voimasuhteet voivat vaihdella kauden aikana. Ferrari ei missään nimessä ole niin paljon muita edellä, että sen voisi ajatella dominoivan läpi koko kauden. Eihän mistään dominanssista ole nytkään kyse. Verstappenin ja Leclercin ero on ollut aika pieni ja vähintään Mersulla on kaikki mahdollisuudet nousta voittotaistoon ennen kesätaukoa.
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2772
On todennäköistä, että aina kun ei sada eikä tapahdu mitään yllättävää (turva-auto, kolareita, teknistä vikaa), Leclerc ja Verstappen ovat sijoilla 1 tai 2. Noista lähtökohdista jo nyt Leclercin kiinni saaminen pelkästään ajamalla on kovan työn takana.
En nyt ehkä ihan noin vahvasti lähtisi maalailemaan. Sekä Sainz että jopa Perez on kuitenkin ollut vauhdillisesti parhaimmillaan jo todella lähellä tallikavereitaan ja uskoisin että nuo molemmat tulee vielä kisoja voittamaan ihan ajamalla ja sotkemaan mestaruustaistoa. Sainzilta toki mennyt alku niin penkin alle että riippuu paljon siitä miten nyt saa päänsä pidettyä kasassa.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Alkaa olemaan se tilanne että jos Sainzilla ja Leclercillä kaksoisjohto, niin jos Sainz johtaa, niin saattaa tiimiradiosta kuulua ”Carlos, It’s James”
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Alkaa olemaan se tilanne että jos Sainzilla ja Leclercillä kaksoisjohto, niin jos Sainz johtaa, niin saattaa tiimiradiosta kuulua ”Carlos, It’s James”
Itse kyllä odotan sitä, että mikä talli lopulta jänistää ensimmäisenä. Ferrari? Red Bull? Mercedes? Kuka on ensimmäinen, joka päättää ykkös- ja kakkoskuljettajan rooleista ja milloin se tulee tapahtumaan? Ferrarilla on siihen tavallaan ollut vähiten painetta, koska Sainz on ollut koko ajan Leclercin takana. Pérez ja Russell sen sijaan ovat olleet paljon lähempänä tallikavereitaan ja itse asiassa tällä hetkellä he ovat myös MM-taulukossa Verstappenin ja Hamiltonin edellä.

Kuinkahan moni olisi veikannut sitä, että kolmen osakilpailun jälkeen Hamilton ja Verstappen olisivat pistetaulukossa sijoilla viisi ja kuusi?
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Jos kyseisessä tilanteessa olisi viimekauden autot. Niin olisin jo itsekin valmis Leclergin nopeus ja vielä Ferrarin luotettavuuden pohjalta veikkaan todella vahvaksi mestarikanditaatiksi.

Nyt on kuitenkin uudet autot ja renkaat. Veikkaan, että vaihtelua tapahtuu vielä paljon. Jos Mersedes saa auton pelaamaan, niin kuin simulaattorissa. Voi se olla Espanjaan mennessä nopein auto. Renkaiden optimaalisella hallinnalla, sekunninkaan parannus ei ole kisakohtaisesti mahdoton. Toisekseen miten nuo auto alkaa kestämään, kun elinkaaren mukaiset kilometrit ajetaan loppuun. Ja kellä menee budejtit tappii jo alkukaudella. Monta muuttujaa, onneksi! ;)

Ferrari kulkee kyllä hienosti. Mutta olihan hirveetä rynkytystä muutamassa kohtaa rataa. Joka tapauksessa vahvoilla ovat 3 kisan jälkeen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Kun katsotaan sitä, miten Haas on sukeltanut ja McLaren noussut vaikka kumpikaan ei ole päivittänyt autojaan, niin en sulkisi pois sitäkään skenaariota, että Ferrarinkin suorituskyky alkaa myöhemmin ailahdella radan ja olosuhteiden mukaan. Kaikki varmaan muistavat vielä Mersun ongelmat Singaporessa kaudella 2015... Kuitenkin kaikki on nyt aivan uutta. Paitsi että autojen ja renkaiden filosofia on mennyt täysin uusiksi, niin Ferrari toi myös uuden moottorin tälle kaudelle. Red Bullilla on nyt ollut merkittäviä ongelmia luotettavuuden kanssa vaikka Hondan moottoripäivitys oli suhteellisesti vähäisempi.

Mikään ei kuitenkaan takaa sitä, etteikö Ferrarin voimayksikkö poksahtaisi yllättäen kilometrien kerryttyä. Jokaisella voimayksiköllä tulee ajaa noin 7–8 osakilpailun mitta ja vielä ei olla edes elinkaaren puolessa välissä. Voimayksiköiden elinkaareen liittyy myös se fakta, että Red Bull / Honda vaikuttaa olevan koko ajan suoranopeuksissa Ferrarin edellä. Kun moottorit kuluvat kisasta toiseen, niin voi käydä niinkin, että Ferrarilla suorituskyky laskee enemmän ja Red Bull saa siitä hetkellistä etumatkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6147
Kai tätä Bahrainin/Jeddan ja Albert Parkin väliä voidaan pitää ailahteluna Ferrarin osalta. Kisavauhdissa oltiin todella tasaisia Arabian radoilla Red Bullin kanssa, mutta nyt Leclerc ajoi maisemaan ongelmitta. Ainakin toistaiseksi vauhdikkailla radoilla ollaan oltu todella tasaisia, kun taas syheröisellä Australian radalla Ferrari oli ylivoimainen. Jos sama meno jatkuu, niin voisi olettaa ainakin seuraavista neljästä kisasta kolmen olevan Ferrarin heiniä, kun ajetaan Imolassa, Barcelonassa ja Monacossa.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Mikä siinä muuten ideana että pitää odottaa 2 kierrosta turva-auton jälkeen että saa avata DRS? Pitkään jo mietittytänyt.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Kai tätä Bahrainin/Jeddan ja Albert Parkin väliä voidaan pitää ailahteluna Ferrarin osalta. Kisavauhdissa oltiin todella tasaisia Arabian radoilla Red Bullin kanssa, mutta nyt Leclerc ajoi maisemaan ongelmitta. Ainakin toistaiseksi vauhdikkailla radoilla ollaan oltu todella tasaisia, kun taas syheröisellä Australian radalla Ferrari oli ylivoimainen. Jos sama meno jatkuu, niin voisi olettaa ainakin seuraavista neljästä kisasta kolmen olevan Ferrarin heiniä, kun ajetaan Imolassa, Barcelonassa ja Monacossa.
Mielenkiintoista nähdä, kun mennään enempi tutuille moottoriradoille. Tiedä vaikka Mersu tuo ekatestien saippualaatikon kisakäyttöön. Siinähän tuota pomppimis efektiä ei ollut? Mersedes teki kyllä ylimielisyyttää taktisen virheen, kun eivät ottaaneet uutta autoa heti testiin..
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Kai tätä Bahrainin/Jeddan ja Albert Parkin väliä voidaan pitää ailahteluna Ferrarin osalta. Kisavauhdissa oltiin todella tasaisia Arabian radoilla Red Bullin kanssa, mutta nyt Leclerc ajoi maisemaan ongelmitta. Ainakin toistaiseksi vauhdikkailla radoilla ollaan oltu todella tasaisia, kun taas syheröisellä Australian radalla Ferrari oli ylivoimainen. Jos sama meno jatkuu, niin voisi olettaa ainakin seuraavista neljästä kisasta kolmen olevan Ferrarin heiniä, kun ajetaan Imolassa, Barcelonassa ja Monacossa.
Red Bull oli vauhdillisesti kylläkin täysin Ferrarin tasalla. Itse asiassa ennen kisaa Sky'n selostamossa uumoiltiin Red Bullin olevan Ferraria nopeampi kisatrimmissä. Lopulta kuitenkin rengaskuluma osoittautui Red Bullin heikkoudeksi. Osaltaan sen voi laittaa myös peesaamisen piikkiin. Verstappen ajoi koko ajan Leclercin imussa ja yleensä autot sladittavat silloin enemmän ja renkaat kuluvat nopeammin. Pérez kärsi samoista ongelmista mutta hänkin joutui tekemään muutaman ohituksen ja käyttämään rengasta enemmän.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1996
Itsekin pohdin, että Red Bullissa lienee vielä melko paljon vauhtia sisällä, koska Verstappen mainitsi auton olleen "everywhere" aika-ajon jälkeen, vaikka oli jäänyt vain pari kymmenystä paalusta. Toki tässä vaiheessa varmasti tilanne on varmasti monella sama. Leclercin viimeisellä kierroksella ajama nopein kierros oli kuitenkin valovuosia muita edellä, joten kyllä tässä kisassa Leclercillä tuskin hätää olisi isommin ollut.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Red Bullilla on nyt ollut merkittäviä ongelmia luotettavuuden kanssa vaikka Hondan moottoripäivitys oli suhteellisesti vähäisempi.
Onko tästä tullut mitään faktaa mitä sieltä tänään meni rikki? Verstappen mainitsi, että haistaa jonkun nesteen ja palavia nesteitä siellä on polttoaine, moottoriöljy ja hydrauliikkaöljy. Vika voi olla siis ihan jossain muualla kuin moottorissa.

Aiemmat keskeytykset eivät tainneet nekään johtua itse moottorista vaan bensapumpusta. Ainakin Maxin kohdalla. Mikähän perezin pysähdyksen syy silloin oli?
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Montakohan pistettä olisi Kimi saanut Bottaksen tilalla tänä vuonna? Veikkaan että olisi kerännyt Bottaksen tavoin tasaisesti pisteitä, mutta tätä ei tulla koskaan saamaan tietää.
Veikkaan että olisi noin 2-4 pistettä kerännyt tähän mennessä. Kimi siis. Nykyisellä Alfalla.
 
Ylös