Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tuosta löytyy tietoa Imolan radan historiasta ja kehityksestä. Alkuperäisessä versiossa ei edes ollut shikaaneja.

https://www.racingcircuits.info/europe/italy/imola.html
Alkuperäinen rata oli tyylikäs, mutta vaarallinen joissakin kohti. Kuten nyt Tamburello- mutka/kaarre, joka koitui Sennan kohtaloksi. Jos se olisi ollut shikaani myös jo vuonna 1994, Senna olisi säästynyt elossa.

Vaikea on välillä tasapainoilla radan viihdyttävyyden ja turvallisuuden välillä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Imolaan ja Tamburello- mutkaan liittyen, niin aivan samassa paikassa kuin Ayrton Senna kaudella 1994, myös Gerhard Berger ajoi ulos kaudella 1989. Bergerin tapauksessa vammat eivät olleet kuolettavat, mutta suhteellisen vakavat silti.

Berger kuitenkin kuntoutui täysin ja pääsi jatkamaan uraansa F1:ssä. Myöhemmin pohdittiin sitä, että olisiko mahdollista siirtää betonimuuria, mutta se oli mahdotonta radan takana virtaavan joen takia.
Samoin kaiketi sisäpuolella oleva puisto tuotti ongelmia, eikä ratkaisuksi voinut tehdä sitäkään, että Tamburello-mutkaa olisi siirretty sisäänpäin ja siten saatu turva-alue isommaksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Samoin kaiketi sisäpuolella oleva puisto tuotti ongelmia, eikä ratkaisuksi voinut tehdä sitäkään, että Tamburello-mutkaa olisi siirretty sisäänpäin ja siten saatu turva-alue isommaksi.
Niin. Shikaani olisi ollut ainoa vaihtoehto parantaa turvallisuutta. Ja Sennan kuoleman jälkeen se rakennettiinkin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Samoin kaiketi sisäpuolella oleva puisto tuotti ongelmia, eikä ratkaisuksi voinut tehdä sitäkään, että Tamburello-mutkaa olisi siirretty sisäänpäin ja siten saatu turva-alue isommaksi.
Harmi että eivät voineet muokata vaarallista Tamburello mutkaa Radan ulkopuolella virranneet joen ja sisä puolella olleen puiston takia:(
Senna ja Berger olivat olleet aiemmin huolissaan kyseisestä mutkasta ja muistaakseni vaativat muutoksia Tamburelloon vuosia ennen surullista 94 Imolaa.
Onneksi Sennan kuoleman jälkeen tajusivat
radan järjestävät rakentaa shikaanin siihen paikkaan 95.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5434
Roland oli muuten Mika Salon hyvä ystävä, jonka kanssa vietti Salon mukaan paljon aikaa yhdessä vapaa ajalla ja molemmathan kilpaili keskenään Japanin Formula 3000 -sarjassa 92-93.
Eikös JJ ollut Razzen kamu?🤔
191638B4-4DB3-4F4B-8091-30E9B57C6C5C.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ratzenberger on myös ajanut Suomessa kilpaa. Hän osallistui vuonna 1991 Kemora 500 -kilpailuun yhdessä Pertti Kurki-Suonion kanssa. Autona heillä oli Holden Commodore. Sijoitus oli hienosti kolmas. Voiton vei Robert Lappalainen joukkoineen JPS Mustangilla. Olin paikalla silloin. Missäs sinä olit?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Williamsin punaisesta aikakaudesta, eli kausista 1998 ja 1999 mielenkiintoinen artikkeli. Punainenhan ei ole Williams- tiimin värikavalkadiin kuuluva väri lainkaan, vaan pikemminkin valkea ja sininen. Siitä huolimatta Williams-kilpaili punaisena pari kautta.

https://www.autosport.com/f1/news/williams-red-liveries-in-defence-of-the-winfield-era/5788571/
Näytä liitetiedosto 2211
No jaa...

Mitä nyt aikanaan punainen Williams oli kyllä silloin ISO-Marlboron aikoihin ja myös Patrick Neven kaljarahan aikaan kun oli Belle-Vue ja vuosi 1977.

Ja olihan tietenkin punaista aina edes vähän kun Nigel Mansell ajoi Punaisena Viitosena tai Punaisena Kakkosena tallissa.

Punainen Ykkönen ei koskaan radalle mennyt mitä nyt promootiokuvissa näkyi ja niissäkin harvoin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Williamsin punaisesta aikakaudesta, eli kausista 1998 ja 1999 mielenkiintoinen artikkeli. Punainenhan ei ole Williams- tiimin värikavalkadiin kuuluva väri lainkaan, vaan pikemminkin valkea ja sininen. Siitä huolimatta Williams-kilpaili punaisena pari kautta.

https://www.autosport.com/f1/news/williams-red-liveries-in-defence-of-the-winfield-era/5788571/
Näytä liitetiedosto 2211
Minun mielestäni punainen väritys ei sovinnut Williamsin autoon 98-99 yhtä hyvin kuin sinivalkoinen väritys takavuosina mutta kun sponsorina sattui olemaan Winfield niin oli ilmeisesti oltava juuri tollainen väritys.
Tosin eipä sillä värityksellä ollut sen kummemmin merkitystä, kun auto sattui olemaan molempina kausina varsin hidas verrattuna 1991-1997.
Onneksi 2000 väritys oli astetta sopivampi Williamsille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Minun mielestäni punainen väritys ei sovinnut Williamsin autoon 98-99 yhtä hyvin kuin sinivalkoinen väritys takavuosina mutta kun sponsorina sattui olemaan Winfield niin oli ilmeisesti oltava juuri tollainen väritys.
Tosin eipä sillä värityksellä ollut sen kummemmin merkitystä, kun auto sattui olemaan molempina kausina varsin hidas verrattuna 1991-1997.
Onneksi 2000 väritys oli astetta sopivampi Williamsille.
Tuo kauden 2000 Williams- BMW oli todella kaunis väritykseltään
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Katselen tässä F1 TV kautta 1999 kauden koostetta. Naurattaa kun briteissä kisa keskeytettiin, mutta tietoa ei kulkenut Ferrarin miehille ja McLarenin miehille. Jatkoivat kisaamista normaalisti kunnens Schumi veti seinään.

Nykysin tuntuu hullulta, ettei noin tärkeä tieto kulkenut eteenpäin. Nykysin kait näyttöihin pamahtaa tieto heti tms...

Käsittämätöntä mclarenin hölmöily 1999. Belgian kisassa ei käytetty tallimääräyksiä Häkkisen hyväksi vaikka kisa oli 12/16 ja oli selvää kumpi oikeasti taistelee mestaruudesta.
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Katselen tässä F1 TV kautta 1999 kauden koostetta. Naurattaa kun briteissä kisa keskeytettiin, mutta tietoa ei kulkenut Ferrarin miehille ja McLarenin miehille. Jatkoivat kisaamista normaalisti kunnens Schumi veti seinään.

Nykysin tuntuu hullulta, ettei noin tärkeä tieto kulkenut eteenpäin. Nykysin kait näyttöihin pamahtaa tieto heti tms...

Käsittämätöntä mclarenin hölmöily 1999. Belgian kisassa ei käytetty tallimääräyksiä Häkkisen hyväksi vaikka kisa oli 12/16 ja oli selvää kumpi oikeasti taistelee mestaruudesta.
Tuolla kaudella Häkkinen ja Mclaren menetti kyllä aivan järkyttävän määrän pisteitä milloin mistäkin syystä. Mika tietysti pariin omaan virheeseen menetti helpot voitot, jonka lisäksi Mclarenin varikkotötöilyt veivät ainakin Silverstonen voiton ja Hockenheimissa oli toki varikkomokan lisäksi se kisan lopettanut rengasrikko. Taktinen silmä oli välillä myös aika pahasti perseellään Imolassa ja Itävallassa. Itävallassakin meni se hyvin todennäköinen kaksoisvoitto siihen DC:n kilkkaukseen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Tuolla kaudella Häkkinen ja Mclaren menetti kyllä aivan järkyttävän määrän pisteitä milloin mistäkin syystä. Mika tietysti pariin omaan virheeseen menetti helpot voitot, jonka lisäksi Mclarenin varikkotötöilyt veivät ainakin Silverstonen voiton ja Hockenheimissa oli toki varikkomokan lisäksi se kisan lopettanut rengasrikko. Taktinen silmä oli välillä myös aika pahasti perseellään Imolassa ja Itävallassa. Itävallassakin meni se hyvin todennäköinen kaksoisvoitto siihen DC:n kilkkaukseen.
Näin oli juu. Imolassa ja Monzassa Mika veti seinään. Noista voitot, niin mestaruus olis ratkennut ennen päätöskisaa helposti. Lisäksi Belgiassa olisi mika pitänyt päästää voittoon davidin sijasta. Itävallassa juu DC:n käsittämätln aivopieru. Vaikea kausi.

Hieno oli mikan suzukan kisa kyllä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Näin oli juu. Imolassa ja Monzassa Mika veti seinään. Noista voitot, niin mestaruus olis ratkennut ennen päätöskisaa helposti. Lisäksi Belgiassa olisi mika pitänyt päästää voittoon davidin sijasta. Itävallassa juu DC:n käsittämätln aivopieru. Vaikea kausi.

Hieno oli mikan suzukan kisa kyllä.
Sitä Suzukan starttia on tullut fiilisteltyä kyllä moneen kertaan. Kaikkien aikojen lähtö ja vielä tuollaisessa paikassa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Tuolla kaudella Häkkinen ja Mclaren menetti kyllä aivan järkyttävän määrän pisteitä milloin mistäkin syystä. Mika tietysti pariin omaan virheeseen menetti helpot voitot, jonka lisäksi Mclarenin varikkotötöilyt veivät ainakin Silverstonen voiton ja Hockenheimissa oli toki varikkomokan lisäksi se kisan lopettanut rengasrikko. Taktinen silmä oli välillä myös aika pahasti perseellään Imolassa ja Itävallassa. Itävallassakin meni se hyvin todennäköinen kaksoisvoitto siihen DC:n kilkkaukseen.
Silloin tuntui, että McLarenilla ajateltiin mestaruuksien tulevan helpolla Schumin loukkaannuttua. Merkkimestaruuden se kohellus maksoi, mutta onneksi ei kuljettajien.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Tuolla kaudella Häkkinen ja Mclaren menetti kyllä aivan järkyttävän määrän pisteitä milloin mistäkin syystä. Mika tietysti pariin omaan virheeseen menetti helpot voitot, jonka lisäksi Mclarenin varikkotötöilyt veivät ainakin Silverstonen voiton ja Hockenheimissa oli toki varikkomokan lisäksi se kisan lopettanut rengasrikko. Taktinen silmä oli välillä myös aika pahasti perseellään Imolassa ja Itävallassa. Itävallassakin meni se hyvin todennäköinen kaksoisvoitto siihen DC:n kilkkaukseen.
Häkkinen olisi voittanut kyllä Itävallassa helposti ilman Davidin osumaa. Mutta kyllä Eddie Irvine voitti Davidin ihan ajamalla tuossa kisassa. Kun Coulthard oli työntönyt Häkkisen nurmikolle, oli David johdossa.

Omasta mielestäni kyllä Eddie Irvinen paras voitto kuitenkin Itävallassa ajettu voitto.

Kausi 1999 oli erittäin tapahtumarikas, ja siksi yksi suosikkikausistani koskaan. Jordanin ja Stewartin voitot olivat herkkua ja Mika Salon ajaminen Ferrarilla myös.
 
Ylös