Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4205
Nuoremmalle polvelle voi hyvinkin olla, mutta toisaalta Monacossa on ollut erittäin monia hyviä kilpailuja/kilpailusuorituksia vuosikymmenien mittaan muutenkin.Kaikkien aikojen erikoisin Monacon GP oli varmaankin kauden 1996 GP. Todella moni joutui keskeyttämään, ja lopulta Ligierillä ajanut Olivier Panis voitti. Ranskalainen kuljettaja ranskalaisessa tiimissä ja ranskalaisilla renkailla (Goodyear).
Tämän jälkeen kesti hyvin pitkään, kun seuraava ranskalainen voitti. Se tapahtui Monzassa 2020.
Sulla on niin laaja tuntemus lajista ja sen historiasta, että ihan pakko kysyä, että milloin aloit seuraamaan lajia?Nuoremmalle polvelle voi hyvinkin olla, mutta toisaalta Monacossa on ollut erittäin monia hyviä kilpailuja/kilpailusuorituksia vuosikymmenien mittaan muutenkin.
Monaco 1982 oli kyllä hurjimmista hurjin Monaco kun oikein ei voittajasta tai sitten oikein palkinnoille pääsevistä kuljettajistakaan ei tiedetty!
Lisäksi vuosille 1978-1981 Monacoon riitti tapahtumia kuten Carlos Reutemannin hyvät suoritukset voittoineen kuten myös suoritusputken loppuminen, Jochen Massin nk. Keskikastin kuninkuusajot tuoden pisteitä tai melkein palkintoajoja puhumattakaan nk. Hopealautasvoittajien eli esimerkiksi vuodelle 1980 Didier Pironin ja vuodelle 1981 Nelson Piquetin munaroinnit ylimielisen perseilyn/traagisen kilpailutilanne-ymmärtämättömyyden takia tulleeseen, vältettävissä olleeseen kolariin!
Tietysti myös esimerkiksi vuoden 1984 Jacky Ickxin ja hänen tuomarikollegan menettely aiheutti kohun kuten myös Philippe Schellin lähtemättömyys enää radalle Course Carilla uusintalähtöä varten jolloin tilanne oli sille voinut olla muu kuin oli.
Silloin pääsi pälkähästä kun ajoi paalu kierroksen kesken keltaisten lipun. On ne ajat muuttuneet valtavasti 23 vuoden aikana formuloiden kohdalla kuten autot,säännöt,systeemit jne.Monacon GP:ssä 1999 Mika Häkkinen ajoi paalupaikalle moikkaamalla keltaiselle lipulle. Nykyään tuota ei varmaankaan olisi hyväksytty, mutta säännöt olivat tuolloin erilaiset. Hieno kierros jokatapauksessa.
Goodyear on yhdysvaltalainen rengasvalmistaja.Kaikkien aikojen erikoisin Monacon GP oli varmaankin kauden 1996 GP. Todella moni joutui keskeyttämään, ja lopulta Ligierillä ajanut Olivier Panis voitti. Ranskalainen kuljettaja ranskalaisessa tiimissä ja ranskalaisilla renkailla (Goodyear).
Katos. Niinpä onkin. En tiedä, miksi itselläni oli mielleyhtymä ranskalaisesta rengasvalmistajastaGoodyear on yhdysvaltalainen rengasvalmistaja.
Kyllä näin. Laitan vain videosi uudestaa itse uppaamani versiolla:Kimin paalukierros Monacossa 2005 oli todellinen näytös myös. McLaren sopi Kimin ajotyyliin täydellisen hyvin.
Mattikyllöskielellähän nuo tarrat olivat "hintalaput". Ihan käyttämättömissä renkaissa ne olivat näkyvissä. Taisi olla vain Goodyearin tyyli, sen jälkeen kun he lähtivät pois ykkösistä en muista niitä nähneeni.Toinen asia mikä pisti silmään, oli se, että tuohon aikaan renkaissa oli vielä ajonkin aikana isot tarrat, jotka sitten sulivat pois muutaman kierroksen jälkeen. Nykyään ei enää näin ole.