Ei se nyt tällä logiikalla läheskään aina toimi. Oliko kiinnostus miesten pikajuoksuun tavanomaista vähäisempää silloin kun Usain Bolt dominoi lajia?Näyttää siltä, että Kalle tulee dominoimaan loppukauden ajan ja näyttää siltä, että myös tulevaisuudessa. Meikäläisittäin hieno juttu, mutta rallin kiinnostavuuden kannalta maailmalla ei välttämättä niin hyvä juttu, jos jo rallin alussa tiedetään kuka voittaa. Tämäkin täytyy pystyä sanomaan ääneen sinivalkoisten lasien läpi. Näemmekö samanlaisen valtakauden kun Loebillä ja Ogierilla. Tottapuhuen se oli hyvä vain ranskisten kannalta, mutta kyllä muualla kiinnostus oli vähäistä (paitsi Suomessa).
Toi on tietysti hyvä pointti. Entä F1 Hamiltonin dominointi vuodet, muistelisin, että Briteissä oli kyllä melkoinen huuma, mutta kyllä maailmalla kiinnostus laski. Ja kun mietitään Sebien valtakautta, (Citroen+VW). ne vuodet ei kyllä ole sellaisia joita kukaan muistelee kaiholla tyyliin silloin oli kaikki paremmin.Ei se nyt tällä logiikalla läheskään aina toimi. Oliko kiinnostus miesten pikajuoksuun tavanomaista vähäisempää silloin kun Usain Bolt dominoi lajia?
Kuinka todennäköiseltä se näyttää, että saisivat palaset loksahtamaan kohdalleen. Sitä on nyt odotettu jokunen vuosi. Auton perus konsepiti Toyotaan verrattuna näyttää sellaiselta, että palaset ei ihan äkkiä ole loksahtelemassa paikalleen. Tänäkilla pelissä oman työpaikan säilyminen, ei hirveästi painoarvoa hänen lausunnollaan. Ei hän voi myöntää totuutta, että vauhti ei vaan yksinkertaisesti riitä. Myös Adamo tiesi aina mitä heidän pitäisi tehdä ja kyse oli aina vain pienistä detaljeista. Myös JML tiesi kuski urallaan aina rallin jälkeen, miten auto olisi pitänyt säätää.Eipä Hyundain tarvitse saada kuin palaset loksahtamaan kohdalleen ja tilanne voi olla ihan eri. Tänak puhuu jo siihen sävyyn että tietävät kyllä mistä kiikastaa. Joten nauttikaamme vaan ihan rauhassa Kallen ja Toyotan ylivoimaa kun voi. Carpe diem!
Kyllä noinkin pihalla olevia löytyy. Huvittavasti esim juutuubista jonkun 2006 NORF koosteen kommenteista. Meinasivat jotkut että sen aikaiset autotkin olivat jotain mahtavaaJa kun mietitään Sebien valtakautta, (Citroen+VW). ne vuodet ei kyllä ole sellaisia joita kukaan muistelee kaiholla tyyliin silloin oli kaikki paremmin.
Jep. Kallen voittoprosentti on nyt 15,5 (7/45). Alenilla 14,7 (19/129), Mikkolalla 14,6 (18/123) ja Kankkusella 14,1 (23/162)Ohittikos Kalle nyt mm. Kankkusen, Mikkolan ja Alenin suhteellisten voittojen määrässä (voitot / osallistutut kisat). Suomalaisista vielä Grönholm edellä.
https://www.juwra.com/driver_statistics_win_ratio.html
Kallea ei pysäytä kuin tekninen vika. Jyväskylä, Kreikka, Uusi-Seelanti ja Japani..Ykkösija Suomen rallista, niin Kalle nousee kovaan ryhmään. Tähän asti vain neljä kuskia (Auriol, Loeb, Ogier, Tänak) on pystynyt kuuteen tai useampaan voittoon kauden aikana.
Jyskälä, Kreikka ja Uusi-Seelanti tuntuvat aika varmoilta. Tekninen vika Toyotassa on äärimmäisen epätodennäköinen ja Kalle pysyy kyllä ojien välissä. Belgiassakin voitto on otettavissa, vaikka assulla ajetaankin. Japaniin jos/kun mestaruus on ratkennut ennen sitä, ei välttämättä lähdetä reuhamaan. Sikäli kun Kalle nyt ylipäätään muutenkaan on "reuhannut".Kallea ei pysäytä kuin tekninen vika. Jyväskylä, Kreikka, Uusi-Seelanti ja Japani..
LIsätään tähän vielä GrönholmYkkösija Suomen rallista, niin Kalle nousee kovaan ryhmään. Tähän asti vain neljä kuskia (Auriol, Loeb, Ogier, Tänak) on pystynyt kuuteen tai useampaan voittoon kauden aikana.
Toisaalta, jos Kalle olisi esim. viime perjantaina jäänyt Evansille viimeisellä pätkällä sen 20 sek, niin hän olisi sen kyllä ajanut lauantaina helposti kiinni. Se miten hän lauantaina ajoi, oli vaan niin paljon kovempaa kuin muut ja se, mikä siitä teki sairasta on se, että vauhti tuli enemmänkin varmistelemalla, niin kuin hän useasti maalipään haastatteluissa toikin esille. Näin jälkikäteen näytti vahvasti siltä, että power stagella oli vähän enemmän yrkkää verrattuna muihin pätkiin ja siinä taisi Evans jäädä sen 20 sek. Neljässä minuutissa olosuhteet ei noin paljon parantuneet, joten vauhti vaan oli jälleen kerran ihan toiselta planeetalta verrattuna muihin.Vaikka Kallen tekeminen onkin ollut huimalla tasolla, niin tänä vuonna on ollut myös tuuria mukana perjantain kelien osalta, ei ole kärsinyt ollenkaan niin paljon auraajan roolista kuin olisi ollut mahdollista. Siksi en lähtisi vielä kirkossa kuuluttamaan noita loppujen sorarallien voittoja. Mahdollista se toki on!
EK21 Kambja 1:Neljässä minuutissa olosuhteet ei noin paljon parantuneet, joten vauhti vaan oli jälleen kerran ihan toiselta planeetalta verrattuna muihin.
Aika lineaarista analyysia siihen nähden, että laji on ralli. Noissa olosuhteissa niillä hankalasti arvioitavilla käsitteillä "tatsi" ja "luotto" saa aika paljon hyvää. Kyllä, pahin sade loppui ennen Kallea ja jossain alkoi jo paistaa, vaan ei se tien pinta siitä alle 10min aikana aivan niin paljoa kuiva kuitenkaan. Näkyi se jo aiemmin viikonloppuna, että Kallella menee sitä paremmin mitä pahempi keli on.Saa ja pitää hehkuttaa Kallea, mutta mielestäni tähän kyseiseen 22,5 sekunnin pohja-aikaan tuli olosuhdebonaria karkeasti n. 17,5 sekkaa.
Okei koitan ilmaista itseäni hieman vihtiläisemmin:Aika lineaarista analyysia siihen nähden, että laji on ralli. Noissa olosuhteissa niillä hankalasti arvioitavilla käsitteillä "tatsi" ja "luotto" saa aika paljon hyvää. Kyllä, pahin sade loppui ennen Kallea ja jossain alkoi jo paistaa, vaan ei se tien pinta siitä alle 10min aikana aivan niin paljoa kuiva kuitenkaan. Näkyi se jo aiemmin viikonloppuna, että Kallella menee sitä paremmin mitä pahempi keli on.
Mikkolan prosentti on yllättävän kova. Mutta ne Volvo- ja Escort-vuodet on painuneet jo osin unholaan. Hirvosen prosentti on just niin matala kuin olettaa saattoikin. Vat-manilla oli paha tapa kataa auto vähän turhan usein - siitähän on lentävä lause "Vitut, sano Vatanen ja taas meni satanen".Jep. Kallen voittoprosentti on nyt 15,5 (7/45). Alenilla 14,7 (19/129), Mikkolalla 14,6 (18/123) ja Kankkusella 14,1 (23/162)
Granholmin lukema on 19,6 (30/153) ja Mäkisen 17,2 (24/139)
Ja vielä vertailun vuoksi: Salonen 11,5 (11/95), Vatanen 9,9 (10/101), Hirvonen 9,2 (15/163) ja Latvala 8,6 (18/209)
Eli Bosse ja Tommi vielä Kallen edellä.