Suomen MM-ralli 2022

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Eikös se ole kilpailullisesti keinotekoinen avu, että Kallen ja Ottin kilpa-autot ovat keskenään eritasoisia?
Ei jaksais jankuttaa mutta Moottoriurheilu ei ole koskaan tasa-arvoista. Se on toki epäreilua, että toisella on parempi auto, mutta ei se ole kilpailullisesti keinotekoista, se on hyvää tai huonoa insinöörityötä. Samoin F1:ssä oli aikanaan kaikenmaailman rengaskikkailu ja bensamäärä kikkailuja, joilla pyrittiin hienovaraisesti rankaisemaan aika-ajon kärkikuskeja, jokainen voi miettiä oliko se keinotekoista. Kerro joku muu urheilulaji jossa on ok rangaista menestyjiä erinäisillä sääntövirityksillä. Ostan nämä em. säätökikkailut heti kun esim tenniksen ykkössijoitettu joutuu pelaamaan ekan erän lyijypainot jalassa.
 

Ralliiittori

Member
Liittynyt
5.8.2022
Viestit
5
Ralliautoilun on luonteeltaan sellainen laji, ettei siitä koskaan saada sataprosenttisen tasapuolista kaikille. Ehkä olisi hyvä ottaa tähän lähtöjärjestysasiaan samanlainen näkökulma kuin eräällä vanhalla suomalaisella mestarille: jonkun on pakko lähtee ensimmäisenä, joskus siitä on haittaa ja joskus hyötyä.
Thats it. Pulinat pois.
Se on ihan ok, että joku joutuu/pääsee matkaan ensimmäisenä. Mutta onko kellään faktatietoa siitä, miksi perjantai mennään MM-järjestyksessä kärki edellä ja muut päivät tuloslistan mukaan käännetyssä järjestyksessä?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Ralliautoilun on luonteeltaan sellainen laji, ettei siitä koskaan saada sataprosenttisen tasapuolista kaikille. Ehkä olisi hyvä ottaa tähän lähtöjärjestysasiaan samanlainen näkökulma kuin eräällä vanhalla suomalaisella mestarille: jonkun on pakko lähtee ensimmäisenä, joskus siitä on haittaa ja joskus hyötyä.
Thats it. Pulinat pois.
Kukahan tämä entinen mestari oli? Esim ysärillä sillä ei ollut suurta merkitystä vaikka lähti auraamaan, koska renkaita leikattiin. Markku tais sanoa, että hän haluaa piirtää viivat ekana tiehen ja Auriol sanoi, että häntä häiritsee edelläajavan jarrujäljet, että mieluummin ajais ekana.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Jollain tavalla se lähtöjärjestys pitää määrittää. Ja tämä tapa vähän tasaa eroja ja pitää ehkä teoreettisesti maailmanmestaruustaistelun pidempään hengissä, kun pisteissä takaa-ajajilla on paremmat asemat. Tänä vuonna Kallen dominoinnin myötä tosin hirveän suurta tasoitusta ei ole saatu aikaan. Säännöt ovat kuitenkin kaikille samat ja selkeät.
Toki, ja onhan se mestaruustaistelun puolesta järkevämpi pistää kärjestä johtajat ensimmäisenä matkaan, kun ikinä soraralleissa ei voi saada identtisiä olosuhteita. Rovanperä jäi 20s 135km perjantaina ja on sen jälkeen ottanut 10s 180km matkalla kiinni, mikä tuntuu hieman valitettavalta, mutta ei liian keinotekoiselta kuitenkaan.

Minulle ongelma muodostuu niihin ralleihin, jossa sarjan johtajalla ei ole vauhdin puolesta mitään mahdollisuutta voittoon perjantain aurauksen takia. Se menee täysin urheilullisuutta vastaan ja ne tilanteet pitäisi poistaa täysin. En ole viime vuosina seurannut WRC:tä erityisesti, että onko sellaisia ralleja mukana sarjassa, mutta menneisyydestä muistan ainakin, että sarjan johtaja jää minuutin tai enemmän perjantaina.

Mietin, eikö sarjan vetäjät voisi laittaa lakaisuauton vetämään kohtuu kilpailukykyistä vauhtia perjantain ek:t läpi, että keinotekoisuutta saisi jonkun verran vähennettyä?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Se on ihan ok, että joku joutuu/pääsee matkaan ensimmäisenä. Mutta onko kellään faktatietoa siitä, miksi perjantai mennään MM-järjestyksessä kärki edellä ja muut päivät tuloslistan mukaan käännetyssä järjestyksessä?
Yksi syy varmaan se Koska taannoin nähtiin esim jyväskylässä 96-97 kuinka kärkikuskit pysähtyivät ekan päivän vikalla pätkällä, eikä kukaan halunnut lähteä auraamaan.

Tätä lähtöjärjestys sääntöähän on muutettu moneen otteeseen. Tämä nykyinen luultavasti luotiin, että pyrittiin tasoittamaan ettei Loeb aina voita.

Eikö olisi relevantimpaa rangaista niitä jotka ovat tehneet työnsä huonosti ja laittaa ne auraamaan?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Mietin, eikö sarjan vetäjät voisi laittaa lakaisuauton vetämään kohtuu kilpailukykyistä vauhtia perjantain ek:t läpi, että keinotekoisuutta saisi jonkun verran vähennettyä?
Näinhän joskus tehtiin, mutta Loebin aikana näitä sitten alettiin muokkaamaan. Haluttiin jonkinlainen hienovarainen tasoitusjärjestelmä luultavasti.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Yksi syy varmaan se Koska taannoin nähtiin esim jyväskylässä 96-97 kuinka kärkikuskit pysähtyivät ekan päivän vikalla pätkällä, eikä kukaan halunnut lähteä auraamaan.

Tätä lähtöjärjestys sääntöähän on muutettu moneen otteeseen. Tämä nykyinen luultavasti luotiin, että pyrittiin tasoittamaan ettei Loeb aina voita.

Eikö olisi relevantimpaa rangaista niitä jotka ovat tehneet työnsä huonosti ja laittaa ne auraamaan?
Joo onhan tämä paljon parempi kun se, että porukka ei halua johtaa ja manipuloi tilannetta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Tuo Esupin ilman tuulilasia ajaminen. Aika iso turvallisuusriski. Koskahan tuo kielletään. Kuvitelkaa vastaava kiviepisodi lauantailta. Vois käydä huonosti.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Hattu päästä, oli Tänakilta aivan uskomattoman huima viikonloppu.
Olisi tietenkin ollut mukavaa, jos Kalle olisi voittanut, mutta toisaalta tästä voitosta jäi vahva fiilis, että se oli ansaittu. Toki tuuriakin täytyi olla mukana, koska oletettavasti auto on hitaampi kuin Toyota, eikä Toyotan vauhtiin pysty vastaamaan kuin riskitasoa nostamalla.

Tekee myös hyvää sarjan mielenkiinnolle, että jokin toinenkin talli pystyy voittamaan ajamalla.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
549
Sijainti
pk.seutu
Iso respecto Tänakille. Voitto huimalla kyydillä ja riskillä. Ei tuolle voi muuta kuin hattua nostaa. Hänestä taisi tulla tämän voiton myötä useimmiten Suomen maaperällä voittanut ulkomaalainen kuski. Yhteensä neljä ykkössijaa, kolme Jyskälästä ja yksi Rovaniemeltä.
Myös Kallelta oikein hyvä suoritus. Isossa kuvassa kakkossija on ihan hyvä. Taas yksi askel kohti mm-titteliä.
Kilpailu oli hyvä ja tiukka. Juuri sellainen kuin mm-rallin pitää ollakin. Hyvä maku tästä jäi suuhun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuli myös nyt pisin tauko suomalaisten kotivoitoissa, eli neljä peräkkäistä kisaa (plus välivuosi). Aiempi ennätys oli 2011-2013 Loeb-Loeb-Ogier.

Kilpailun voittajan keskinopeus 125.3 km/h eli neljänneksi nopein MM-ralli ikinä.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Huttuselta hyvää ajoa ongelmista huolimatta. Huomionarvoista että on kokonaispisteissä YHDELLÄ Rally1- osallistumisella vain 5 pistettä esim. Sohlbergiä ja Fourmouxia perässä, joista molemmat on ajaneet täyttä sarjaa Rally1-autolla.
 
Ylös