Rally Estonia 2022
Tätä reissua tuli kovasti mietittyä, viime vuodesta ei jäänyt erityisen hyvä fiilis. Koska muutakin asiaa tälle puolen oli, niin päätin ottaa 50/60 lähestymisen eli TO/PE WRC Livestä ja loput penkalla. Ensin mainittu olisi voinut mennä paremminkin, perjantaina aamupäivästä WRC+ tilttasi ja iltapäivästä ei pystynyt täysillä seuraamaan. Perjantaina iltalaivalla yli, 24h Prismaan hakemaan eväät ja tuulilasiin 20€ pysäköintimaksu jonka syy ei tällä kielitaidolla aukea. Yötä vasten Otepäähän hakemaan rallipakettia, jonka tilasin sinne ensimmäisen tilauksen mentyä jotenkin käteen. Tämä oli mennyt perille tai siis ei, joku oli noutanut sen pari päivää aikaisemmin. Tässä vaiheessa tatti oli sen verran ottassa, että melkein lähdin takaisin laivarantaan, mutta koska paketteja piti saada Circle-asemilta, niin sellaiselle. Lähin oli vaan Tartossa, onneksi pienessä maassa on pienet etäisyydet. Passisekoilun kruunaa että huoltsikalla paketti oli kolmanneksen halvempi kuin netistä... Niin, ja kyseessä oli viimeinen passi ko. asemalla. Onneksi saman päivän pätkiä ei pystynyt ajamaan yöllä läpi koska olivat jo sulussa, muuten aikataulu ei olisi kestänyt.
LA
SS10 Elva
Aioittu paikka puolen välin paikkeilla, toissa vuodelta tuttu katselualue jossa tuplahyppy, nyt tultaisiin toisesta suunnasta reilumpaa kyytiä. Pikainen paikan tsekkaus, hyppyjen jälkeinen mutka tulisi sen verran äkkiä että jälkimmäiseen joutuisivat sitomaan -> oma paikka pari mutkaa myöhemmin. Ouninpohjaa plagioiva montun pohjalta vasen, hyppy, oikea josta suora, nypyn takaa jarrutetaan kirraavaan ysikymppivasuriin. Yleisöalueelle oli miltei katkeamaton virta ihmisiä, tunnin kun oli omassa paikassa könöttänyt niin tuli joku virolainen, ja pikkuhiljaa enemmän väkeä, ehkä lähemmäs sata lopulta. Paikka oli hieno, luokasta riippumatta ripeä eteneminen edellytti poikittaista ilma-aikaa. Tuplahyppy näytti flopilta päätellen siitä että WRC:n jälkeen katkeamaton virta tuli toiseen suuntaan.
Edit: suoran toinen pää oli myös näyttävä, siihen tultiin joko vastaheitoilla tai suoralla autolla, yhdellä tai useamalla jarrutuksella. Ns. kanttipaikka.
SS13 Neeruti
Satoi rakeita, josta innostuneena lähdön jälkeiseen ysikymppi-alamäkivasuriin. Samalta katselualueelta näki myös selän takana mennyttä pätkää, johon valitettavasti tultiin kolme minuuttia pätkälle startin jälkeen eli kahta WRC:tä ei nähnyt samaan aikaan.. Ensimmäisillä on melko liukasta ja autoa tuli tien täydeltä, mutta selvästi ylilyöntejä pyrittiin välttämään. WRC2 kuuman ryhmän jälkeen katselualueen toiseen päähän nypyltä kääntyvään vasuriin jossa tyhjää takana. Spoorit alkoivat pikkuhiljaa siirtyä ulkokurviin ja vähän siihen taisi jotain roikkuakin olla ennen kuin joku ajoi nuotista uudet linjat ja meni jonopyöräksi.
Edit: Lähtöä ei nähnyt suoraan, mutta kuuli kyllä millä merkillä pääsee viivalta ripeästi liikkeelle.
SS14 Elva 2
Rallicross-radalle, auton ison tien varteen ja metsän läpi että heilahtaa. Tulipahan käytyä, WRC-kuskien jälkeen pois.
S16 Otepää 2
Läänin hienoin hyppy järjestän mukaan, suoralla myös pienempi hyppy jossa linjavikaa ja lopussa yliysikymppi oikea jossa Lappi taisi tehdä renkaanvaihtoa ekalla kierroksella. Parkki helvatin kaukana koska parhaa oli varattu VIP:eille. Väkeä ja kojua kuin pipoa. Isoa hyppyä ei päässyt lähestymään, koska VIP, mutta pieni meni sen verran heikkoon kuntoon että lennot alkoivat olemaan aika villejä. Tuon takia ei tullut jatkettua Tartoon yleistöpätkälle, joka kannatti koska loppupää esitti hienoja loikkia isommalta hypyltä. Plussana GMS-tukiasema jotta VIP:it saa sometettua.
SU
SS21 Kambja
Unien ollessa kahdelta viime yöltä 0+5 tuntia, ei aamuinen Tarton reissu houkuttanut, joten Kambjasta liikkelle. Ensimmäinen katselualue, jossa ensimmäinet tiukemmat kurvit vähän hämäävästi tarjoiltuna. Tai tältä näytti ennen pelipaikoille pääsyä, sinne oli raahattu koko kylän pressut ja kääntymismerkit jotta nuottiluokat löytää maaliin. Ilmeisesti joku virolainen poppoo oli vetänyt asiasta kanssa herneen nenään kun tulivat äänekkäästi vastaan. Tässä vaiheessa data vielä liikkui ja karttaa tarkasteltuani päätin häipyä vihollisen vartioimasta leiristä ympiryteikön läpi huomaamatta. Mitään maastokarttaa ei tähän hätään ollut, joten tonttien kierto vie tietenkin suon läpi ja virolainen metsänhoito vaikutti olevan lähinnä "ei ole" tasoa, puut kaatuu kyllä näemmä kaatamattakin kun tarpeeksi odottaa. Lopulta pääsi takaisin pätkän varteen, sitä pääsikin muutaman sata metriä kun penkalla istui järkkäsi. Morjestin, hymyilin ja näytin peukkua, sain samanlaisen palautteen ja jatkoin pätkää. Tuli vastaan hyvä paikka joka näytti olevan seuraavan katselualueen reunamilla, järkkäriltä kysymään voiko siihen mennä, kun oli lähellä taloa, joo. Jahka siihen oli kertynyt enemmän porukkaa, talon isäntä tuli repimään pelihousujaan, osasi englantia ja kävi ilmi että kyseessä on hänen oma katsomonta, jonka järkkärit ovat rakentaneet. No, rauhoittelin tilanteen, ja paikalle tuli toinenkin järkkäri jonka mielestä suurin mahdollinen ongelma on jos joku kävelee pätkää metrinkään alle tunnin ennen ensimmäistä autoa. Tietä pitkin tuli kumminkin koko ajan lisää porukkaa. Mitään konsensusta tilanteeseen ei saatu ja päätin tässä vaiheessa poistua omine lupineni hernepellon laitaa tulosuuntaan, josta löytyi kelvollinen paikka pari metriä korkean penkan päältä. Erinäisiä suojaimia olisi tarvinut WRC-autojen pyyhkiessä metrin parin päästä. Tie oli vähän torpparin oloista, sai jonkinlaisen käsittyksen mitä jyskälässä voi odottaa. Nypyn takana Marzyk teki jotain omaa ohjelmaa, puolispinni tms.
SS23 Kanebi
Ensimmäinen katselualue, Tänäkin paikka viime vuodelta. Screeni ja myyntikoju, jota alettiin purkamaan ajokertojen välissä. Vettä tuli ja ei tullut ja tuli. Muutama kärkimies pöllytteli penkkaa, johon ei ollut suoraa näköyhteyttä. Suninen ulkoili lievästi ja Huttuselle tekisi mieli antaa tilastomerkintä, mutta ei nähnyt oliko kaikki pyörät pellolla. Emil tuli safetyä, mutta pudotti mutkassa olevassa jarrutuksessa etupyörän sijaan molemmat vasemman puolen pyörät ojaan. Tässä vaiheessa jatkoin Powerin suuntaan, joka oli helpommin sanottu kuin tehty ilman nettiyhteyttä. Toisella yrittämällä selvisi minne suuntaan suurin osa porukasta on menossa...
SS24 Kambja 2
Powerin maaliin, viime vuodelta tuttu paikka. Pellon alkupäässä oleva hyppy & linjavika-hyppy, joka tosin oli taas tungettu täyteen mainoksia jotta sokea kanakin osaa mennä siitä. Jäin kuitenkin jotta näkee screenin. Penkkoja vähän leviteltiin ja joillain homma herran hallussa vesiliirron kanssa, joku random-kuski teki immelmanneja katsomon takana. Sade oli ajoin Full send-mallia, screenit pimeni ja muuta mukavaa. Nettikin toimi, koska VIP ja tukiasemat. Porukka alkoi valua pelin ollessa selvä, podiumin lopussa oli puolet jo poissa. Tsemppasin vielä viimeiset suomalaiset maaliin. Paikallisille ei ollut yhtä hyvä palvelu, joku viimeisistä jäi jonnein alueelle ulosajon tai vian takia, mutta ei näyttänyt aiheuttavan mitään toimenpiteitä. Koska Full send -sade ja peltoparkki, niin oli sitten pienet talkoot, paikallisten aktiivien kanssa tyhjenneltiin pari tuntia parkkista, 17:30 oli kaikki pois haluavat saatu pois. Flop 3 moisiin olosuhteisiin: uusi Rav 4 hybrid, uudet etuvetoiset katumaasturit yleisesti, etuvetoiset painavat Volvot.
Summa summarum. Luonnollista plussaa höllennykset karsinapakkoon, mutta käytännön toteutus on sitten hankalaa, pitäisi melkein pari päivää etukäteen tulla tsekkaamaan paikat ja reitit niille. Elektroniset katsojaoppaat on liki käyttökelvottomat, pitää olla kirjautuneena sisään ja jos netti jumittaa, et ole. Samoin pitää pomppia kahden sovelluksen välillä koska katseluealueen numero ja navilinkki. Toimii varmaan siedettävästi jos on apukuljettaja operoimassa ja 2 laitetta. Rallipakettien myynti on kyllä jotain älytöntä, jos joka neljäs toimitus menee maaliin, olisi kyllä hanskattavissa ostamalla ajoissa paikan päältä. Screenien määrää on vähennetty reilusti, melko pimennossa suurimman osan aikaa tuli oltua virolaisen ralliradion kansainvälisisen tarjonnan keskittyessä maalihaastatteluihin. VIP:it menee selkeesti edelle, ne ottaa oman tilansa ja perustallaajalle jää sitten mitä jää. Plussana toki sitten GSM-tukiasemat.
Väkeä oli aika maltillisesti, Suomesta enemmän kuin aikaisempina vuosina, mutta muualta ulkolaisia vähemmän. Paljon pätkiä olisi halutessaan pystynyt kiertämään.
Edit: Täydennelty paria pätkää. Katselualueilla olevat, mahdollisesti ohjelmaa tarjoavat paikat oli lähtökohtaisesti merkattu kääntymismerkillä tai mainoksella jotka huomaa sitten paikan päälle päästessään.
Tätä reissua tuli kovasti mietittyä, viime vuodesta ei jäänyt erityisen hyvä fiilis. Koska muutakin asiaa tälle puolen oli, niin päätin ottaa 50/60 lähestymisen eli TO/PE WRC Livestä ja loput penkalla. Ensin mainittu olisi voinut mennä paremminkin, perjantaina aamupäivästä WRC+ tilttasi ja iltapäivästä ei pystynyt täysillä seuraamaan. Perjantaina iltalaivalla yli, 24h Prismaan hakemaan eväät ja tuulilasiin 20€ pysäköintimaksu jonka syy ei tällä kielitaidolla aukea. Yötä vasten Otepäähän hakemaan rallipakettia, jonka tilasin sinne ensimmäisen tilauksen mentyä jotenkin käteen. Tämä oli mennyt perille tai siis ei, joku oli noutanut sen pari päivää aikaisemmin. Tässä vaiheessa tatti oli sen verran ottassa, että melkein lähdin takaisin laivarantaan, mutta koska paketteja piti saada Circle-asemilta, niin sellaiselle. Lähin oli vaan Tartossa, onneksi pienessä maassa on pienet etäisyydet. Passisekoilun kruunaa että huoltsikalla paketti oli kolmanneksen halvempi kuin netistä... Niin, ja kyseessä oli viimeinen passi ko. asemalla. Onneksi saman päivän pätkiä ei pystynyt ajamaan yöllä läpi koska olivat jo sulussa, muuten aikataulu ei olisi kestänyt.
LA
SS10 Elva
Aioittu paikka puolen välin paikkeilla, toissa vuodelta tuttu katselualue jossa tuplahyppy, nyt tultaisiin toisesta suunnasta reilumpaa kyytiä. Pikainen paikan tsekkaus, hyppyjen jälkeinen mutka tulisi sen verran äkkiä että jälkimmäiseen joutuisivat sitomaan -> oma paikka pari mutkaa myöhemmin. Ouninpohjaa plagioiva montun pohjalta vasen, hyppy, oikea josta suora, nypyn takaa jarrutetaan kirraavaan ysikymppivasuriin. Yleisöalueelle oli miltei katkeamaton virta ihmisiä, tunnin kun oli omassa paikassa könöttänyt niin tuli joku virolainen, ja pikkuhiljaa enemmän väkeä, ehkä lähemmäs sata lopulta. Paikka oli hieno, luokasta riippumatta ripeä eteneminen edellytti poikittaista ilma-aikaa. Tuplahyppy näytti flopilta päätellen siitä että WRC:n jälkeen katkeamaton virta tuli toiseen suuntaan.
Edit: suoran toinen pää oli myös näyttävä, siihen tultiin joko vastaheitoilla tai suoralla autolla, yhdellä tai useamalla jarrutuksella. Ns. kanttipaikka.
SS13 Neeruti
Satoi rakeita, josta innostuneena lähdön jälkeiseen ysikymppi-alamäkivasuriin. Samalta katselualueelta näki myös selän takana mennyttä pätkää, johon valitettavasti tultiin kolme minuuttia pätkälle startin jälkeen eli kahta WRC:tä ei nähnyt samaan aikaan.. Ensimmäisillä on melko liukasta ja autoa tuli tien täydeltä, mutta selvästi ylilyöntejä pyrittiin välttämään. WRC2 kuuman ryhmän jälkeen katselualueen toiseen päähän nypyltä kääntyvään vasuriin jossa tyhjää takana. Spoorit alkoivat pikkuhiljaa siirtyä ulkokurviin ja vähän siihen taisi jotain roikkuakin olla ennen kuin joku ajoi nuotista uudet linjat ja meni jonopyöräksi.
Edit: Lähtöä ei nähnyt suoraan, mutta kuuli kyllä millä merkillä pääsee viivalta ripeästi liikkeelle.
SS14 Elva 2
Rallicross-radalle, auton ison tien varteen ja metsän läpi että heilahtaa. Tulipahan käytyä, WRC-kuskien jälkeen pois.
S16 Otepää 2
Läänin hienoin hyppy järjestän mukaan, suoralla myös pienempi hyppy jossa linjavikaa ja lopussa yliysikymppi oikea jossa Lappi taisi tehdä renkaanvaihtoa ekalla kierroksella. Parkki helvatin kaukana koska parhaa oli varattu VIP:eille. Väkeä ja kojua kuin pipoa. Isoa hyppyä ei päässyt lähestymään, koska VIP, mutta pieni meni sen verran heikkoon kuntoon että lennot alkoivat olemaan aika villejä. Tuon takia ei tullut jatkettua Tartoon yleistöpätkälle, joka kannatti koska loppupää esitti hienoja loikkia isommalta hypyltä. Plussana GMS-tukiasema jotta VIP:it saa sometettua.
SU
SS21 Kambja
Unien ollessa kahdelta viime yöltä 0+5 tuntia, ei aamuinen Tarton reissu houkuttanut, joten Kambjasta liikkelle. Ensimmäinen katselualue, jossa ensimmäinet tiukemmat kurvit vähän hämäävästi tarjoiltuna. Tai tältä näytti ennen pelipaikoille pääsyä, sinne oli raahattu koko kylän pressut ja kääntymismerkit jotta nuottiluokat löytää maaliin. Ilmeisesti joku virolainen poppoo oli vetänyt asiasta kanssa herneen nenään kun tulivat äänekkäästi vastaan. Tässä vaiheessa data vielä liikkui ja karttaa tarkasteltuani päätin häipyä vihollisen vartioimasta leiristä ympiryteikön läpi huomaamatta. Mitään maastokarttaa ei tähän hätään ollut, joten tonttien kierto vie tietenkin suon läpi ja virolainen metsänhoito vaikutti olevan lähinnä "ei ole" tasoa, puut kaatuu kyllä näemmä kaatamattakin kun tarpeeksi odottaa. Lopulta pääsi takaisin pätkän varteen, sitä pääsikin muutaman sata metriä kun penkalla istui järkkäsi. Morjestin, hymyilin ja näytin peukkua, sain samanlaisen palautteen ja jatkoin pätkää. Tuli vastaan hyvä paikka joka näytti olevan seuraavan katselualueen reunamilla, järkkäriltä kysymään voiko siihen mennä, kun oli lähellä taloa, joo. Jahka siihen oli kertynyt enemmän porukkaa, talon isäntä tuli repimään pelihousujaan, osasi englantia ja kävi ilmi että kyseessä on hänen oma katsomonta, jonka järkkärit ovat rakentaneet. No, rauhoittelin tilanteen, ja paikalle tuli toinenkin järkkäri jonka mielestä suurin mahdollinen ongelma on jos joku kävelee pätkää metrinkään alle tunnin ennen ensimmäistä autoa. Tietä pitkin tuli kumminkin koko ajan lisää porukkaa. Mitään konsensusta tilanteeseen ei saatu ja päätin tässä vaiheessa poistua omine lupineni hernepellon laitaa tulosuuntaan, josta löytyi kelvollinen paikka pari metriä korkean penkan päältä. Erinäisiä suojaimia olisi tarvinut WRC-autojen pyyhkiessä metrin parin päästä. Tie oli vähän torpparin oloista, sai jonkinlaisen käsittyksen mitä jyskälässä voi odottaa. Nypyn takana Marzyk teki jotain omaa ohjelmaa, puolispinni tms.
SS23 Kanebi
Ensimmäinen katselualue, Tänäkin paikka viime vuodelta. Screeni ja myyntikoju, jota alettiin purkamaan ajokertojen välissä. Vettä tuli ja ei tullut ja tuli. Muutama kärkimies pöllytteli penkkaa, johon ei ollut suoraa näköyhteyttä. Suninen ulkoili lievästi ja Huttuselle tekisi mieli antaa tilastomerkintä, mutta ei nähnyt oliko kaikki pyörät pellolla. Emil tuli safetyä, mutta pudotti mutkassa olevassa jarrutuksessa etupyörän sijaan molemmat vasemman puolen pyörät ojaan. Tässä vaiheessa jatkoin Powerin suuntaan, joka oli helpommin sanottu kuin tehty ilman nettiyhteyttä. Toisella yrittämällä selvisi minne suuntaan suurin osa porukasta on menossa...
SS24 Kambja 2
Powerin maaliin, viime vuodelta tuttu paikka. Pellon alkupäässä oleva hyppy & linjavika-hyppy, joka tosin oli taas tungettu täyteen mainoksia jotta sokea kanakin osaa mennä siitä. Jäin kuitenkin jotta näkee screenin. Penkkoja vähän leviteltiin ja joillain homma herran hallussa vesiliirron kanssa, joku random-kuski teki immelmanneja katsomon takana. Sade oli ajoin Full send-mallia, screenit pimeni ja muuta mukavaa. Nettikin toimi, koska VIP ja tukiasemat. Porukka alkoi valua pelin ollessa selvä, podiumin lopussa oli puolet jo poissa. Tsemppasin vielä viimeiset suomalaiset maaliin. Paikallisille ei ollut yhtä hyvä palvelu, joku viimeisistä jäi jonnein alueelle ulosajon tai vian takia, mutta ei näyttänyt aiheuttavan mitään toimenpiteitä. Koska Full send -sade ja peltoparkki, niin oli sitten pienet talkoot, paikallisten aktiivien kanssa tyhjenneltiin pari tuntia parkkista, 17:30 oli kaikki pois haluavat saatu pois. Flop 3 moisiin olosuhteisiin: uusi Rav 4 hybrid, uudet etuvetoiset katumaasturit yleisesti, etuvetoiset painavat Volvot.
Summa summarum. Luonnollista plussaa höllennykset karsinapakkoon, mutta käytännön toteutus on sitten hankalaa, pitäisi melkein pari päivää etukäteen tulla tsekkaamaan paikat ja reitit niille. Elektroniset katsojaoppaat on liki käyttökelvottomat, pitää olla kirjautuneena sisään ja jos netti jumittaa, et ole. Samoin pitää pomppia kahden sovelluksen välillä koska katseluealueen numero ja navilinkki. Toimii varmaan siedettävästi jos on apukuljettaja operoimassa ja 2 laitetta. Rallipakettien myynti on kyllä jotain älytöntä, jos joka neljäs toimitus menee maaliin, olisi kyllä hanskattavissa ostamalla ajoissa paikan päältä. Screenien määrää on vähennetty reilusti, melko pimennossa suurimman osan aikaa tuli oltua virolaisen ralliradion kansainvälisisen tarjonnan keskittyessä maalihaastatteluihin. VIP:it menee selkeesti edelle, ne ottaa oman tilansa ja perustallaajalle jää sitten mitä jää. Plussana toki sitten GSM-tukiasemat.
Väkeä oli aika maltillisesti, Suomesta enemmän kuin aikaisempina vuosina, mutta muualta ulkolaisia vähemmän. Paljon pätkiä olisi halutessaan pystynyt kiertämään.
Edit: Täydennelty paria pätkää. Katselualueilla olevat, mahdollisesti ohjelmaa tarjoavat paikat oli lähtökohtaisesti merkattu kääntymismerkillä tai mainoksella jotka huomaa sitten paikan päälle päästessään.
Viimeksi muokattu: