Rallipäiväkirja

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Rally Estonia 2022

Tätä reissua tuli kovasti mietittyä, viime vuodesta ei jäänyt erityisen hyvä fiilis. Koska muutakin asiaa tälle puolen oli, niin päätin ottaa 50/60 lähestymisen eli TO/PE WRC Livestä ja loput penkalla. Ensin mainittu olisi voinut mennä paremminkin, perjantaina aamupäivästä WRC+ tilttasi ja iltapäivästä ei pystynyt täysillä seuraamaan. Perjantaina iltalaivalla yli, 24h Prismaan hakemaan eväät ja tuulilasiin 20€ pysäköintimaksu jonka syy ei tällä kielitaidolla aukea. Yötä vasten Otepäähän hakemaan rallipakettia, jonka tilasin sinne ensimmäisen tilauksen mentyä jotenkin käteen. Tämä oli mennyt perille tai siis ei, joku oli noutanut sen pari päivää aikaisemmin. Tässä vaiheessa tatti oli sen verran ottassa, että melkein lähdin takaisin laivarantaan, mutta koska paketteja piti saada Circle-asemilta, niin sellaiselle. Lähin oli vaan Tartossa, onneksi pienessä maassa on pienet etäisyydet. Passisekoilun kruunaa että huoltsikalla paketti oli kolmanneksen halvempi kuin netistä... Niin, ja kyseessä oli viimeinen passi ko. asemalla. Onneksi saman päivän pätkiä ei pystynyt ajamaan yöllä läpi koska olivat jo sulussa, muuten aikataulu ei olisi kestänyt.

LA

SS10 Elva

Aioittu paikka puolen välin paikkeilla, toissa vuodelta tuttu katselualue jossa tuplahyppy, nyt tultaisiin toisesta suunnasta reilumpaa kyytiä. Pikainen paikan tsekkaus, hyppyjen jälkeinen mutka tulisi sen verran äkkiä että jälkimmäiseen joutuisivat sitomaan -> oma paikka pari mutkaa myöhemmin. Ouninpohjaa plagioiva montun pohjalta vasen, hyppy, oikea josta suora, nypyn takaa jarrutetaan kirraavaan ysikymppivasuriin. Yleisöalueelle oli miltei katkeamaton virta ihmisiä, tunnin kun oli omassa paikassa könöttänyt niin tuli joku virolainen, ja pikkuhiljaa enemmän väkeä, ehkä lähemmäs sata lopulta. Paikka oli hieno, luokasta riippumatta ripeä eteneminen edellytti poikittaista ilma-aikaa. Tuplahyppy näytti flopilta päätellen siitä että WRC:n jälkeen katkeamaton virta tuli toiseen suuntaan.

Edit: suoran toinen pää oli myös näyttävä, siihen tultiin joko vastaheitoilla tai suoralla autolla, yhdellä tai useamalla jarrutuksella. Ns. kanttipaikka.

SS13 Neeruti
Satoi rakeita, josta innostuneena lähdön jälkeiseen ysikymppi-alamäkivasuriin. Samalta katselualueelta näki myös selän takana mennyttä pätkää, johon valitettavasti tultiin kolme minuuttia pätkälle startin jälkeen eli kahta WRC:tä ei nähnyt samaan aikaan.. Ensimmäisillä on melko liukasta ja autoa tuli tien täydeltä, mutta selvästi ylilyöntejä pyrittiin välttämään. WRC2 kuuman ryhmän jälkeen katselualueen toiseen päähän nypyltä kääntyvään vasuriin jossa tyhjää takana. Spoorit alkoivat pikkuhiljaa siirtyä ulkokurviin ja vähän siihen taisi jotain roikkuakin olla ennen kuin joku ajoi nuotista uudet linjat ja meni jonopyöräksi.

Edit: Lähtöä ei nähnyt suoraan, mutta kuuli kyllä millä merkillä pääsee viivalta ripeästi liikkeelle.

SS14 Elva 2
Rallicross-radalle, auton ison tien varteen ja metsän läpi että heilahtaa. Tulipahan käytyä, WRC-kuskien jälkeen pois.

S16 Otepää 2
Läänin hienoin hyppy järjestän mukaan, suoralla myös pienempi hyppy jossa linjavikaa ja lopussa yliysikymppi oikea jossa Lappi taisi tehdä renkaanvaihtoa ekalla kierroksella. Parkki helvatin kaukana koska parhaa oli varattu VIP:eille. Väkeä ja kojua kuin pipoa. Isoa hyppyä ei päässyt lähestymään, koska VIP, mutta pieni meni sen verran heikkoon kuntoon että lennot alkoivat olemaan aika villejä. Tuon takia ei tullut jatkettua Tartoon yleistöpätkälle, joka kannatti koska loppupää esitti hienoja loikkia isommalta hypyltä. Plussana GMS-tukiasema jotta VIP:it saa sometettua.

SU
SS21 Kambja

Unien ollessa kahdelta viime yöltä 0+5 tuntia, ei aamuinen Tarton reissu houkuttanut, joten Kambjasta liikkelle. Ensimmäinen katselualue, jossa ensimmäinet tiukemmat kurvit vähän hämäävästi tarjoiltuna. Tai tältä näytti ennen pelipaikoille pääsyä, sinne oli raahattu koko kylän pressut ja kääntymismerkit jotta nuottiluokat löytää maaliin. Ilmeisesti joku virolainen poppoo oli vetänyt asiasta kanssa herneen nenään kun tulivat äänekkäästi vastaan. Tässä vaiheessa data vielä liikkui ja karttaa tarkasteltuani päätin häipyä vihollisen vartioimasta leiristä ympiryteikön läpi huomaamatta. Mitään maastokarttaa ei tähän hätään ollut, joten tonttien kierto vie tietenkin suon läpi ja virolainen metsänhoito vaikutti olevan lähinnä "ei ole" tasoa, puut kaatuu kyllä näemmä kaatamattakin kun tarpeeksi odottaa. Lopulta pääsi takaisin pätkän varteen, sitä pääsikin muutaman sata metriä kun penkalla istui järkkäsi. Morjestin, hymyilin ja näytin peukkua, sain samanlaisen palautteen ja jatkoin pätkää. Tuli vastaan hyvä paikka joka näytti olevan seuraavan katselualueen reunamilla, järkkäriltä kysymään voiko siihen mennä, kun oli lähellä taloa, joo. Jahka siihen oli kertynyt enemmän porukkaa, talon isäntä tuli repimään pelihousujaan, osasi englantia ja kävi ilmi että kyseessä on hänen oma katsomonta, jonka järkkärit ovat rakentaneet. No, rauhoittelin tilanteen, ja paikalle tuli toinenkin järkkäri jonka mielestä suurin mahdollinen ongelma on jos joku kävelee pätkää metrinkään alle tunnin ennen ensimmäistä autoa. Tietä pitkin tuli kumminkin koko ajan lisää porukkaa. Mitään konsensusta tilanteeseen ei saatu ja päätin tässä vaiheessa poistua omine lupineni hernepellon laitaa tulosuuntaan, josta löytyi kelvollinen paikka pari metriä korkean penkan päältä. Erinäisiä suojaimia olisi tarvinut WRC-autojen pyyhkiessä metrin parin päästä. Tie oli vähän torpparin oloista, sai jonkinlaisen käsittyksen mitä jyskälässä voi odottaa. Nypyn takana Marzyk teki jotain omaa ohjelmaa, puolispinni tms.

SS23 Kanebi
Ensimmäinen katselualue, Tänäkin paikka viime vuodelta. Screeni ja myyntikoju, jota alettiin purkamaan ajokertojen välissä. Vettä tuli ja ei tullut ja tuli. Muutama kärkimies pöllytteli penkkaa, johon ei ollut suoraa näköyhteyttä. Suninen ulkoili lievästi ja Huttuselle tekisi mieli antaa tilastomerkintä, mutta ei nähnyt oliko kaikki pyörät pellolla. Emil tuli safetyä, mutta pudotti mutkassa olevassa jarrutuksessa etupyörän sijaan molemmat vasemman puolen pyörät ojaan. Tässä vaiheessa jatkoin Powerin suuntaan, joka oli helpommin sanottu kuin tehty ilman nettiyhteyttä. Toisella yrittämällä selvisi minne suuntaan suurin osa porukasta on menossa...

SS24 Kambja 2
Powerin maaliin, viime vuodelta tuttu paikka. Pellon alkupäässä oleva hyppy & linjavika-hyppy, joka tosin oli taas tungettu täyteen mainoksia jotta sokea kanakin osaa mennä siitä. Jäin kuitenkin jotta näkee screenin. Penkkoja vähän leviteltiin ja joillain homma herran hallussa vesiliirron kanssa, joku random-kuski teki immelmanneja katsomon takana. Sade oli ajoin Full send-mallia, screenit pimeni ja muuta mukavaa. Nettikin toimi, koska VIP ja tukiasemat. Porukka alkoi valua pelin ollessa selvä, podiumin lopussa oli puolet jo poissa. Tsemppasin vielä viimeiset suomalaiset maaliin. Paikallisille ei ollut yhtä hyvä palvelu, joku viimeisistä jäi jonnein alueelle ulosajon tai vian takia, mutta ei näyttänyt aiheuttavan mitään toimenpiteitä. Koska Full send -sade ja peltoparkki, niin oli sitten pienet talkoot, paikallisten aktiivien kanssa tyhjenneltiin pari tuntia parkkista, 17:30 oli kaikki pois haluavat saatu pois. Flop 3 moisiin olosuhteisiin: uusi Rav 4 hybrid, uudet etuvetoiset katumaasturit yleisesti, etuvetoiset painavat Volvot.

Summa summarum. Luonnollista plussaa höllennykset karsinapakkoon, mutta käytännön toteutus on sitten hankalaa, pitäisi melkein pari päivää etukäteen tulla tsekkaamaan paikat ja reitit niille. Elektroniset katsojaoppaat on liki käyttökelvottomat, pitää olla kirjautuneena sisään ja jos netti jumittaa, et ole. Samoin pitää pomppia kahden sovelluksen välillä koska katseluealueen numero ja navilinkki. Toimii varmaan siedettävästi jos on apukuljettaja operoimassa ja 2 laitetta. Rallipakettien myynti on kyllä jotain älytöntä, jos joka neljäs toimitus menee maaliin, olisi kyllä hanskattavissa ostamalla ajoissa paikan päältä. Screenien määrää on vähennetty reilusti, melko pimennossa suurimman osan aikaa tuli oltua virolaisen ralliradion kansainvälisisen tarjonnan keskittyessä maalihaastatteluihin. VIP:it menee selkeesti edelle, ne ottaa oman tilansa ja perustallaajalle jää sitten mitä jää. Plussana toki sitten GSM-tukiasemat.

Väkeä oli aika maltillisesti, Suomesta enemmän kuin aikaisempina vuosina, mutta muualta ulkolaisia vähemmän. Paljon pätkiä olisi halutessaan pystynyt kiertämään.

Edit: Täydennelty paria pätkää. Katselualueilla olevat, mahdollisesti ohjelmaa tarjoavat paikat oli lähtökohtaisesti merkattu kääntymismerkillä tai mainoksella jotka huomaa sitten paikan päälle päästessään.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
SS24 Kambja 2
Koska Full send -sade ja peltoparkki, niin oli sitten pienet talkoot, paikallisten aktiivien kanssa tyhjenneltiin pari tuntia parkkista, 17:30 oli kaikki pois haluavat saatu pois. Flop 3 moisiin olosuhteisiin: uusi Rav 4 hybrid, uudet etuvetoiset katumaasturit yleisesti, etuvetoiset painavat Volvot.
Liittyykö tämä video kenties tähän kappaleeseen:
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
942
Sijainti
Piilosa
Liittyykö tämä video kenties tähän kappaleeseen:
No just, pääosissa Flop 3 ja sivuosissa näyttäs vilahtelevan mm. meikäläinen. Ongelmahan oli osin liikenteen ohjauksessa, ja helpotti kun paikallinen kaljahattu otti tilanteen haltuun. Kiitti tästä, koitin pikaiseen etsiä Youtubesta kun moni kuvasi, mutta ei termit osuneet.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
No just, pääosissa Flop 3 ja sivuosissa näyttäs vilahtelevan mm. meikäläinen. Ongelmahan oli osin liikenteen ohjauksessa, ja helpotti kun paikallinen kaljahattu otti tilanteen haltuun. Kiitti tästä, koitin pikaiseen etsiä Youtubesta kun moni kuvasi, mutta ei termit osuneet.
Itseeni lievästi huvitti kyllä tuota videota katsellessa se et väki rantasandaalit jalassa työntelee tuolla rapakossa autoja eteenpäin. Olkaapa hyvä.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
155
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Secto Rally Finland 2022

Perjantaina samoilla silmillä klo 03.00 lähdettiin Lankamaalle. Paikaksi valikoitui n. 18,3km ollut hakkuu oikea, jossa nähtiin Tommi Heinon poistuminen. Toiselle lenkille siirryttiin pätkän loppupäähän, jotta päästäisiin poistumaan nopeammin kohti Ässämäkeä, mutta siirtyminen tapahtui odotettua nopeammin EK:n perumisen vuoksi. Ässämäellä suunnattiin samaan paikkaan missä viimekin vuonna eli n. 2km kohdalla oleva nyppy oikee. Siitä sitten 200km ajoa heitäämään kaveri takaasi kotia ja seuraavana aamuna klo 6 isän kans Vekkulaan. Vaikka olenkin autosuunnistus kisoissa karttaa lukenut onnistuin tekemään pienen suunnistus virheen P3 parkkia etsiessä 😄 , onneksi kuitenkin löydetiin perille. Mentiin 9,2 km kohdalle josta näki hyvin edellisen kirraavan nyppy oikean sekä seuraavan vasurin joissa nähtiin monenlaisia tilanteita ja suorituksia, tämä paikka meni omiin suosikkeihin kaikista paikoista missä itse olen tätä ralli olen ollut katsomassa. Ylipäätään koko ralli meni kaikkien aikojen parhaimpiin misssä olen ollut niin tunnelmaltaan kuin omien katselupaikkojen toimivuuden osalta ainoa miinuksena oikeastaan Lankamaa 2:n peruuntuminen.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
832
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Secto Rally Finland 2022

Noniin, se olisi Jyväskylän MM-rallit taputeltu. Itsellä ralliin pääsy oli hieman epävarmaa, ja sen varmistuttua ei ollut oikein mahdollisuutta tutustua reittiin enää, joten tutustuminen piti hoitaa SpectatorPRO:n videoiden kautta sekä järjestäjien antamien recce-videoiden avulla. Niin ja tulihan käytyä Joonaksen ralli-illassakin pyörähtämässä osassa 2. :)


Torstai
Jäi välistä töiden takia, illalla töiden jälkeen klo 20:30 kohti Jyväskylää, jossa perillä noin puolenyön aikaan. Nukkumaan 00:30.

Perjantai
Herätys 4:30, ja suunnaksi Lankamaa. P2, jossa pelkästään yön siellä viettäneitä ennen minua. Paikkana 3,3km lähdöstä ollut tiukka kuusiaitavasen, jossa noin 20-30 ihmistä katsomassa. Muutama liippi, ja intialaiskuski Gaurav Gill vähän ojan puolelta haki vauhtia. Ekan vedon jälkeen kotiin, jossa hetken All Liven seurausta ja Lankamaan tilanteen päivittelyä -> Paville.

Paviljongilta suunnaksi Sahloinen-Moksi kaverin kyydissä, aivan järkyttävät ruuhkat Jyväskylä-Muurame välillä. Pienen pientä välitietä 500 muun auton kanssa about puoliväliin "ketunlenkkiä" ja Parkkolan risteystä. Aikaa oli ruuhkassa kulunut sen verran, että aikaa oli noin puoli tuntia ennen ensimmäistä autoa, joten sankan metsän läpi 1,5km tetsaus vauhdikkaaseen oikeaan (Erkki Kaikkosen lanssipaikka + Elfyn Evansin liippipaikka). 10min ennen ekaa autoa ehdin paikalle ja silti eturiviin. Muutama kävi nurmikon laitaa ahdistelemassa, ei kuitenkaan mitään muuta ihmeellistä. Hieno paikka kuitenkin katsella, vauhtia oli eikä tarvinnut olla ihan tiessä kiinni. Kotona joskus klo 23 jälkeen, nukkumaan puolenyön tietämillä.

Lauantai
Herätys 7:00, suunnaksi Vekkula. P5, jossa ihan mukava määrä jo autoja. Paikkana ensimmäisellä vedolla 15,6km lähdöstä olleet pienet ässämutkat, jossa vajaa 10 ihmistä. Pieniä liippejä, erottui hyvin, kuka osasi ajaa ja kuka ei. MM-sarjalaisten jälkeen siirtyminen kilometri edemmäs vasen alas + oikee kirraa-yhdistelmään, jossa Rovanperällä oli liippiä ensimmäisellä kierroksella. Vetomiehissä muutama luisu vasemmassa. Joku Mitsu meni ojaan seuraavassa pudottavassa vasemmassa. En keksinyt mitään muuta paikkaa, mihin mennä, joten ojanpenkalle makoilemaan ja toinen kierros samassa paikassa. Näyttävää menoa MM-sarjan kuskeilta, tietty Rally1-autojen jälkeen taso hieman laski. Petäjäveden kautta kotiin, nukkumaan 23:30.

Sunnuntai
Herätys 6:20, suunnaksi Ruuhimäki. 13-tien varteen jätin auton, ja kilometrin kävely hiekkatietä pitkin Pittääntielle, jossa siirtyminen nk. Mikkelsenin spinnioikeaan. Paikassa väkeä noin 50 henkeä, toiselle kierrokselle enää noin 30 henkeä. Muutama leveämpi linja, ensimmäisellä kierroksella Gaurav Gill lähellä jopa ulosajoa. Powerilla Kalle selkeästi raikkaiten, plussat myös muutamalle ulkolaiselle yrityksen määrästä (Zaldivar, Marczyk, Gill).

Ja kvantitatiivisia lukuja vielä luettelon loppuun:
Pätkiä: 7 kappaletta
Nukutut tunnit: 16 tuntia
Odottelua pätkillä: 13h 10 min
Kävelty matka: reilut 17 kilometriä
Juomana vettä, vissyä, cokista ja 4 Red Bullia. Sämpylöitä, salamisnackseja, vähän makeaa herkkuakin.

Jospa ensi vuonna ehtisi tutustua reittiin paremmin myös itse, niin saisi kaikki paikat itselleen mieluisaksi. Nyt ehkä lauantai oli itselle pieni pettymys, omat katselupaikat eivät olleet niin hyviä mitä perjantaina ja sunnuntaina.

Seuraavaksi varmaan Juukaan (nyt jopa huimat 61 ilmoittautunutta).
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Laitetaas nyt omakin rallireissu tähän.

Torstaina Paviljongin kautta Harjulle. Mietin takaosan F ja G -osioiden välillä, menin kuitenkin siihen kohtaan missä liityttiin asfaltilta soralle. Eli F-osioon siis. Muutama virhe ja pieni osuma shikaaniin siinä, mutta ei mitään erikoista. Todella lämmintä oli ja ihan hyvä fiilis. Harjulla näytti olevan aivan älyttömästi porukkaa, etenkin siinä alun mäessä. Poislähtö pätkältä kesti tosi pitkään, jostain syystä ei edes ylityspaikoilta meinannut päästä pois. Tälle en syytä tiedä.

Perjantai, herätys neljältä ja suunta kohti Laukaan pätkää. Parkkipaikkojen järjestely oli aika absurdia. Parkit täynnä, silti autoja otetaan koko ajan, toisia ohjataan eteenpäin, toisia käsketään pysähtymään. Silti kaikki kuitenkin pysäköivät siihen tielle, mutta ilmeisesti lopulta kuitenkin pääsivät kaikki samalle puolelle tietä? Mulla meni melkein 45 minuuttia jonottaessa vajaa puoli kilsaa tuohon. Noh, lopulta edessä joku pikkubussi sai käännettyä itsensä ja parkkiin toiselle puolelle niin pääsin itsekin parkkiin. Ja tämä siis parkissa 4. Osa veti omat johtopäätökset ja lähtivät autolla ajamaan jalkakäytäviä pitkin pois. Tiivistettynä melkoista sekoilua.

Olin suunnitellut meneväni hakkuualueelle, katselin siitä toiselta puolelta lossimutkasta viime vuonna ja tykkäsin. Tänä vuonna kokemus olikin aika erilainen, se hakkuu oli rajattu pois (okei, ymmärrettävä syy kyllä) niin piti mennä toiselle puolelle mutta parkkisekoilun jälkeen en tietysti enää päässyt minnekään järkevään paikkaan ja tuli nähtyä aika tylsä paikka suoralla siinä. Noh kyllä siitäkin autot katsoi, mutta ihmetytti kun siinä wrc:n kuvaajan puolella ei saanut olla, mutta sitten hetken päästä siihen päästettiin väkeä siihen? En tiedä oliko vaan pakon edessä kun väkeä oli aivan huima määrä?

Laukaa 2 tuli katseltua siinä tien ylityksen kohdalla. Ihan ok huippunopea paikka. Tässä paikassa osan katsojia käytös oli kyllä aivan absurdia. Aivan tien viereen metsän läpi pariin otteeseen, järkkärit kävivät hakemassa ne pari kertaa pois ja aina sinne joku tunki. Lopulta siellä nyt oli vaan oli porukkaa. Ei toki sitä yhtä järkkäriä voi syyttää kun väkeä älyttömästi ja iso alue mitä vahtia. Tässä kohtaa oli myös ihmisillä niitä pikkutikkaita, vaikka ne oli erikseen kielletty niin eipä niihin kukaan puuttunut. Ärsytystä tuntui herättävän paljon ihmisissä ja ymmärrän kyllä.

Noh tuon jälkeen lähdin Petäjäveden suuntaan ja aivan käsittämättömät ruuhkat. Hermo meinasi pettää ja ajattelin että menen tauolle johonkin syrjään alkuperäiseltä reitiltä ja huomasinkin kyltit Ässämäen pätkälle vaikka alunperin toista paikkaa suunnittelin. Olin molemmat kierrokset loppuosan "hypyissä" (parkissa 5 ja alueella D) mitkä ihan kivat mutta ei ne oikein hyppyjä olleet siinä. Jokatapauksessa yleisön käytös oli paljon parempaa eli sen suhteen mukavampaa. Miinusta (tämä tosin aivan oma moka) siitä, että tutkittuani asiaa ja lähimaastoa huomasin että olin siellä ollut aiemmin. Noh ihan kivahko paikka silti. Keli oli vähän mysteeri, mutta eipä se sade ikinä oikein lähtenyt.

Lauantaina mietin aluksi kolmea vai kahta pätkää kysymystä, mutta edellispäivien ruuhkasta viisastuneena en edes yrittänyt kuin kahta.
Nukuin vähän pitempään ja menin Vekkulaan katsomaan Sami Pajarin vip-teltan viereen parkki 1, katselualue A. Siinä oli ihan kiva paikka katsoa, tosin oma sijoittuminen oli hieman pielessä kun järkkärit kertoivat ajosuunnan väärin päin :D Tosin tämän huomattuani oli tietty myöhäistä, niin pysyin paikallani. Vettä tuli aivan käsittämättömän paljon välillä odotellessa, mutta sitten ajojen aikana oli ihan ok ja miellyttävä. Tosin sen verran satsasin etukäteen että hain kaupasta kumisaappaat ja kuorihousut. Tuli tarpeeseen. Paikan "oho" oli kaveri joka tosiaan kovasti väitti paikan olevan laiton ja sitä että siimojen olisi pitänyt olla vähintään 10 metriä taaempana. Katselin tässä noin 25? autoa ja lähdin majapaikalle syömään ja torkuille. Tulivat tarpeeseen ja vaikka vähän harmitti ettei vetomiehiä nähnyt niin silti oli oikea ratkaisu itselle.

Päivän toiseksi pätkäksi tuli valittua Patajoki 2 ja siitä parkki 2, katselualue b. Perusristeys, pehmeessä kunnossa mutta tuntui ihan kivalta paikalta kun oli niin monta vauhtipaikkaa nähtyä ja älyttömän isot erot siinä miten kuskit ajoi tuon paikan. Ihan jopa wrc:n välillä. Posit tässä paikassa erityisesti järkkäreille ja jos on täällä foorumilla niin sille Tamperelaiselle rallifanille juttuseurasta. Muutenkin tässä paikassa hyvä meininki ja omaan makuun, vaikka joku saattaa nauraa risteyksen valitsemiselle.

Tästä nopeasti majapaikalle kaupan kautta ja pakkaamaan tavarat seuraavan aamun "check outia" varten. Herätys ajoissa ja kohti Oittilaa. Pakko myöntää että suoraan sanottuna ärsytti kun saavuin katselupaikalle A. Katsojaoppaassa ollut nyppy oli aikalailla piilossa ja siimat aivan käsittämättömän kaukana. Noh lähdin toiseen suuntaan ja siihen pudottavaan kurviin ja syvemmälle metsään. Siellä löytyi ihan hyvä paikka, missä näkyi komea näkymä ja olisi ollut aivan loistava ilman puita. Nytkin ihan jees. Toisen ajokerran katsoin siinä pitkällä suoralla ja ymmärsin nyt minkä takia ne siimat oli vedetty siihen kohtaan niin kauaksi, kuskit vetivät auton tosi sivuttain ja kiviä lensi todella kauas. Silti ihmetyttää että miksi toisen pään suoralla kohdalla se oli vielä helkkarin paljon kauempana. Ehkä sillekin oli joku syy. Mutta lopulta siis paikka ihan ok kuitenkin kun tuli lopetettua kiukuttelu :D

Yleistiivistelmät. Oma perjantai oli suoraan sanottuna aika perseestä. Ärsyttää aivan älyttömästi se sellainen "festarisekoilu". Etenkin kun sille osa vaarantaa pätkien ajettavuuden, pilaa muiden kokemuksen ja sotketaan. Lisänä vielä ne aivan käsittämättömät ruuhkat.

Kyllähän lauantainakin porukka ryyppäsi, mutta senkin voi tosiaan tehdä niinkuin hillitysti häiritsemättä muita. Yleisesti ottaen väkeä oli todella paljon mikä hienoa, mutta kyllä näkyi tosiaan se, että ensikertalaisia oli tosi paljon. Ja kaikillehan joku ralli on se ensimmäinen, mutta yllättävän paljon ärsyttää se että osa tekee niinsanotusti aivan mitä haluaa välittämättä säännöistä (järjestäjien ja ihan yleiset käytöstavat) eivätkä ole perehtyneet ollenkaan mihinkään lajiin liittyvään. Sitten valitetaan kun asiat ei ole sitä mitä toiset luulee.

Tiivistettynä ralli on mukavaa, nämä uudet autot hienoja ja jännä kisa. Mutta ei silti mene lähelläkään parhaita omia rallikokemuksia.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Secto Rally Finland 2022

Torstaina lähtö 11. kotoa ja Vekkulan kautta Jyväskylään. Ajateltiin että jos aiotaan mennä risteykseen, niin parempi selvittää että siinä ei ole mitään VIP telttaa(näinkin on käyny). Harjulle suunnattiin myös @nordic man in samaiseen paikkaan, eli tähän Pitkäkadun jälkeiselle hiekkatieosuudelle kääntymiseen Muutama pelastus ja tosiaan Tänäk kolautti esteeseen. Hyvä paikka, hyvä aloitus ja kuuma oli vielä illallakin. Poistuminen oli tosiaan vaikeaa mutta päästiin puolivahingossa toisaalta kuin ylimenopaikan kohdalta yli ja vältettiin hieman tuota ryysistä.

Perjantaina oli tiedossa vauhtipäivä, matkaan 6:30 että ehdittiin liikkua ennen tunnin katsojasulkua. Eli siis Lankamaalle suunnattiin, tultiin välille jonnekkin 4,5km kohdille. Mukavat pikkuhypyt ja kovaa vauhtia. Täydellinen aloitus. Pääsi lähelle pätkää, paikka oli silti turvallinen ja saatiin nähdä vauhtia. Porukan ensikertalaiset haukkoi henkeä. 😊 Katsottiin täällä kaikki. Tästä Laukaa 2:selle, P3:seen joka oli puoliksi tyhjä. Tästä riippusillan kautta risteykseen joka oli melkoisen tylsä, toki se oli tiedossakin. Kärki katsottiin. Tästä Jyväskylän pohjoispuolelle ja auto parkkiin Lyseon lukion parkkipaikalle ja 100m harjulle katsomaan kärki. Kärjen jälkeen kohti Ässämäkeä ja P1:stä. Tänne päästiin hyvin ilman ruuhkia ja käveltiin lähtöä kohden. Tarkoituksena nyppyoikea jos Linnamäellä oli tilanne viime vuonna, mutta jäätiinkin hakkuusuoralle puupinojen päälle katsomaan koska oli pitkä näkemä ja suoran lopussa oli putoava oikea. Pienen sekoilun jälkeen kun Safety 1 ei tykännyt että olimme puupinojen päällä saimme sitten olla puupinojen välissä ja paikka osottautui mainioksi. Katsottiin taas kaikki. Ässämäki 2 mentiin risteystä edeltävälle suoralle katsomaan hyppyjä vähän tiheän metsän keskeltä. Viisi EK:ta ilman kiireitä ja ruuhkia. Olin varautunut että tuo Harju voi jäädä välistä. Kuuma päivä, sai oikein kunnolla lotrata aurinkorasvaa iholle.

Lauantaina olin perjantain sykkimisen takia vähän rauhallisempi. Päädyttiin välttämään aamuruuhkat ja ajettiin Petäjäveden kautta Ehikin risteykseen. Hyvä valinta. Vettä tuli koko ajan mutta ei pahasti. Katsottiin latoristeyksessä kaikki ja Vetomiehet. Muutama roikku nähtiin. Hyvä paikka. Tästä sitten Rapsulan maaliin. Koitettiin asiallisesti kysyä että jos ollaan hyvän etäisyyden päässä maalihypystä niin voimmeko kävellä sinne. Tämä ei käynyt EK päällikölle alkuunkaan eikä mitään keskusteluja. Kun sitten lähdimme kävelemään autoilta reput selässä (kiertämään kauas pellolle katselemaan, 200m päähän tiestä) niin EK päällikkö keksi laittaa palomiehen meidän perään joka sitten lähinnä vittuili. Eikä hänellä ole edes mitään oikeutta puuttua meidän tekemisiin, ei palomies ole järjestysmies. Odotellessamme siellä 200m päässä autoja, näimme kun toinen porukka sitten meni paikkaan katsomaan eikä kukaan siirtänyt heitä. Niinpä menimme myös itse sinne. Maalin Järkkäri oli asiallinen ja katsottiin kärki ilman mitään erimielisyyksiä. Ehkä olimme sitten näitä katsojapahiksia kun emme totelleet päällikön käskyä, vaikka asiallisesti olimme asiasta yrittäneet keskustella. Kärjen jälkeen takaisin keskustaan Huoltoparkkiin ja sitten saunomaan.

Sunnuntaina paikaksi valikoitui Lapin paikka. Lähinnä taas katselin viime vuoden incareista että paikka on vauhdikas ja tulee hieman yllättäen mäen takaa. Paikassa oli ehkä 15 ihmistä. Lappi veti ilmavat kolme volttia mutta tuli onneksi pyörilleen niin pääsi heti jatkamaan. Edeltävässä risteyksessä ollut järkkärihän ei kyllä ollenkaan ymmärtänyt että meidän porukka oli menossa auttamaan jos auto ei liikahdaan. Itse kuvasin vielä Evansin mutta en Lappia jotta kädet olisivat vapaat hurraamiseen. Tosiaan kaksi ihmistä sen kaadon sitten lopulta kuvasi. Toivottavasti tulee näkyville. Itse sain sentään kuvata ranskalaiselta hänen kameran skriiniltä tuon ulosajon muistoks.

Siinäpä se. 10Ek:ta, 36km kävelyä ja hemmetin hyvä reissu jälleen kerran. 💪
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
637
Todella kova runkipippelin venytys kopata tuo Lappi. Kelpaa kertoilla kyläkisoissa penkalla vaikka useampaankin kertaan...

Katsotaan josko huomenna saisi aikaiseksi kertoa jotain omasta reissusta. Nyt unille. Ei tullut nukkumistakaan varsinaisesti ihan liikaa viikonloppuna harrastettua.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Katselin muiden innoittamana omat kävelyt tämän vuoden ralliviikonlopun aikana. Matkaa tuli yhteensä noin 30 km. Itseasiassa aika paljon vähemmän kuin viime vuonna.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Secto Rally Finland 2022

Tulin siihen tulokseen, että shakella tulee olemaan liian täyttä, niin vasta torstaiaamusta liikenteeseen ja rauhalliseen tahtiin kohti Jyväskylää. Huoltoparkissa tuli pyörittyä siinä iltapäivällä, mutta jäi jotenkin pettymykseksi. Se valokuvanäyttely oli kyllä ihan hieno, mutta muuten siellä vaikutti olevan melko köyhän oloisesti mitään. Eikös siellä pitänyt olla jotain vanhoja autojakin näytillä? Illalla sitten Harju 1, jossa paikaksi valikoitui tämä tulo alas harjulta ja se lenkki siitä Lammen männyn ympäri. Porukkaa oli sanotaanko riittävästi, laskin, että siinä oli ennen Rally1-autoja parhaimmillaan 11 rivissä katsojia ja siiman vierusta oli täynnä jo 20 minuuttia porttien avauksesta. Meno oli mainiota ja Kaisanlahti ja Breen siirtelivät rengaskasoja.

Harjun jälkeen tuli otettua suunnaksi Laukaa ja sieltä P2:n yöparkkiin. Majoitusratkaisuja pitänee kyllä miettiä jatkossa paremmin, kun ei tuossa autossa saa välttämättä kovin kummoisia unia, tosin oli melkoisen lämmintä, niin sekään ei kyllä helpottanut yhtään. Joka tapauksessa herätys juuri ennen kuutta ja siitä pätkän varteen, josta löytyi ihan ok paikka. Kakkosvedolla katsoin vain kärkiukot ja suunnaksi Ässämäki. Tarkoituksena oli mennä samoille paikoille kuin viime vuonna, eli siitä tuplaristeyksestä se n. 1,5 km eteenpäin olevat mutkat, mutta vatsa alkoi himan ilmoitella, että päivän syömiset eivät sille sopineet, niin päätin jäädä sitten siihen itse risteykseen, jos sattuisi olemaan tarvetta bajamajavisiitille. Onneksi ei lopulta näin käynyt. Paikassa oli kuitenkin varsin mukavaa, vieressä oli italialialais-suomalainen seurue, jonka kanssa tuli juteltua niitä näitä. Tapahtumaa ei tässä risteksessä ollut, mitä nyt Prokopilla oli "hieman" erilainen linja, kuin muilla. Parhaiten tästä jäi mieleen tapahtuma siellä yleisön puolella, eli siinä noin puoli tuntia ennen pätkän alkua siihen tuli isovanhemmat noin 5-6 vuotiaan pojan kanssa. Olivat olleet siellä surullisenkuuluisalla Lankaamaa kakkosella, eli tottakai pojan pettymys oli suuri. Onneksi ehtivät katsomaan edes tuonne Ässämäkeen ja tuosta edellämainitusta seureesta annettiin pojalle lahjaksi Tojotan ja Suomen liput, niin toivottavasti hänestä kasvaa tulevaisuuden rallifani. Itsellä ei mennyt Ässämäen kakkosveto putkeen, kun kamerasta loppui akku kesken kaiken...

Ässämäestä sitten auton nokka kohti Jämsää. Alunperin olin suunnitellut, että menisin Päijälään, mutta lopulta pätkäksi valikoitui Rapsula ja tarkemmaksi paikaksi se viimeinen risteys ennen maalia. Tällä kertaa sai nukuttua paremmin, niin ei se aamun sadekaan juuri haitannut, mitä nyt kumisaappaat ja sadehousut olisivat olleet parmmat kuin lenkkarit ja shortsit... Sadetakki sentään löytyi ja onneksi rankimmat sateet menivät juuri tuon paikan ohi. Ykkösvedolla oli jonkin verran tapahtumaa: Takamoto spinnasi, Zaldivarilla oli vauhtia melkein liikaa ja loppupäässä Rytköseltä komea spinnaus juuri Räikkösen edessä. Vetomiehissä oli tässä vaiheessa käynyt jo melkoinen kato, eikä isompia tilanteita juuri ollut. Kakkosvedolla oli varsin hyvä sää ja porukaa sitä myöten huomattavasti enemmän paikalla. Tapahtumaa ei toisella kerralla sitten ollutkaan. Aurinko onneksi kuivatti aamulla kastuneet shortsit ja sukat (kengät jäivät hieman nihkeiksi), mutta ilmeisesti hutiloitu aurinkosuojan levitys tarkoitti sitä, että kyynerpää ja kämmenselkä paloivat...

Siitä ei sitten enää napannut suunnata sunnuntain pätkille, koska Oittila ei oikein innostanut ja Ruuhimäki tulisi olemaan aivan täynnä, niin auton nokka kohti kotia ja sunnuntain tapahtumat kotisohvalta seuraten.

Plussaa:
  • kelit pääasiassa hyviä
  • mielenkiintoinen kisa
  • ralliradio
  • erittäin hyvät letut Rapsulassa
Miinusta:
  • huoltoparkin oheistapahtumat
  • yleisön perseily
  • autossa nukkuminen
  • ei saatu kuulla @Pynski n versiota Tinakenkätytöstä

Videota tässä:
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
997
Kai voisi itsekin vähän raapustella missä tuli käytyä.

Torstaina aloitus testierikoiskokeen ensimmäisestä mutkasta. Väkeä riitti, mutta paikka oli sellainen, että isojen rinteiden vuoksi tähän mahtui hyvin katsojia. Näyttävä paikka muutenkin, erotti jyvät akanoista keillä osu linja parhaiten kohdilleen ja ketkä uskalsi jättää linjan haun aivan ulkoreunaan ennen kääntöä sisään. Oliverin spinni aiheutti kyllä pientä hekottelua, ei tullut kyllä minkäänlaisena yllätyksenä. Pisteet sinänsä kovasta yrityksestä, mutta nähtiinhän se sitten perjantaiaamuna, että pieni tauko koko touhusta voisi hyvää Oliverille tähän väliin..

Perjantaina aloitus Laukaasta 600m ennen asvalttiristeystä sairaan nopeasta oikee ja vasen-yhdistelmästä, johon oli tullut pieni uusi hakkuuplaani, joka vähän hämäsi. Ei sinänsä kummempia tilanteita muuta kuin puolalaiselle R5 kuskille paikka tuli kyllä toisella vedolla silmille ja vähän kevätjuhlaliikkeitä. Iltapäivällä sitten Moksiin ja vanhaan Kaikkosen paikkaan, jossa ei kummempia. Mukava paikka kyllä katsoa ja kyytiä myös tosi paljon, todellinen kanttipaikka. Uskomattoman tarkalla linjalla Rally1-kärki paikkaan tuli. Uudet terävät ojat oli kaivettu, mutta silti linja annettiin valua käytännössä ojan puolelle.

Lauantaina vain yksi paikkavalinta Rapsulan pienelle tiellä keskellä ei mitään, joka oli hieman muuttunut. Tetsaus mettäuraa pitkin aamusella. Tässä paikassa Craig Breen purki sitten oikean takakulman Pumasta puolenkuution kiveen. Vehkeet pysyivät kuitenkin tiellä ja Breen taisi kilometrin verran raahautua eteenpäin ns Frimanin pistoon. Paikassa ei muita suoritteita ekalla eikä toisella vedolla.

Sunnuntaina käynti Vatasen paikassa Oittilassa, joka on kyllä kaikkinensa hieno paikka katsoa. Kuulee, kun paikkaan tullaan niin kovaa kuin vehkeet kulkee ja näkemä on kolme mutkaa putkeen, joista ensimmäinen luonnollisesti erittäin haastava. Mikko Heikkilällä oli aika tarkalla toisella kiekalla, mutta hyvin pysyi lutu pohjassa ja suurempaa roikkua ei syntynyt.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Lyhyesti myös omat mestat...
Torstaina Harjun ylämäki. Siinä en mainittavaa mutta kunhan haisteltiin fiilistä. Poislähdön organisointi oli vähän vajaata.
Perjantaina aamulla Lankamaan loppuosan hakkuu. Hieno ja pölyinen paikka. Illaksi Moksiin ja Kaikkosen paikkaan. Samaa mieltä muiden kanssa eli vauhdikas paikka katsoa. Kärjen lisäksi täytyy mainita Joona, joka tuli kyllä hienolla linjalla ja vauhdikkaasti...
Lauantaina aamulla Patajoen isoon hyppyyn. Siinä ei ulosajoja mutta hienoja hyppyjä paljon. Pari vetomiestä hajotti autonsa kun tuli vähän yliastuttu...
Loppu kisa menikin sitten radion ja telkkarin kanssa...
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
72
Cesar purkikin jo samalla omat katselupaikka valinnat kun samassa porukassa liikuttiin koko viikonloppu. Ainoa lisäyksenä voi varmaankin sanoa että joka pätkällä missä tuli käytyä toinen ajokerta oli viihdyttävämpää katseltavaa, lukuunottamatta lauantain paikkaa.
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
156
Sijainti
Naantali
Oma Reissu!

Reissu alkoi ke. aamulla huittisten Kivikylän hullunlenkin kautta Shakelle, missä aikaisin nukkumaan ja
To.
Aamusta keltainen liivi päälle ja mutkaan katsomaan sekä ihmisiä, että autoja. burger pyörähti ja Marczyk tuli ihan rajoilla, kuin myös Evans. Näyttävä paikka kuitenkin. Sitä illaksi Paviljongin kautta Harjulle, johon mäkeen nousun kohdalle yleisömereen.
Illaksi vielä Laukaalle parkkiin P6.
Pe.
Laukaalla kaksi kierrosta sulun sisällä ja Tiukka vasen paikkana juuri parkin edessä. Rytkönen spinnasi kyseisessä paikassa, mutta niin taisi käydä muutamassa muussakin paikassa kyseiselle autolle. Yllättävän hyvin sulusta pois ja Ässämäkeen P3 ja siitä pätkää eteenpäin alamäen jälkeiseen vasuriin. Todella vauhdikkaan näköistä ajoa, muttei ylimääräisiä liikkeitä. Siitä taas ilman ruuhkia Päijälän yleisörysään yöksi.

La.
Koko päivä Päijälässä runkipaikassa, jossa yksi vetomies pihalle, muuten ei edes kunnon liippejä ja vettä satoi ihan riittävästi, ainakin omiksi tarpeiksi, vaikka varusteet olikin kunnossa. Tämän jälkeen kavereiden vuokramökille rallisaunaan ja sieltä vielä Oittilaan yöksi P2

Su.
Tidemandin paikka tarjosi näyttäviä suorituksia, muttei muuta mainittavaa. Siitä kohti kotia ja jo hiukan viiden jälkeen kotona. Tänään täytyy vielä siivota ja palauttaa laina auto.

Hiukan univelkaa pääsi tulemaan, vaikka liikuttiin koppiautolla ja oltiin parkissa melko liki katselualueita. n.18 kilometriä kävelyä, joka ilta kohteeseen päästyä grilli päälle ja heti syömisen jälkeen nukkumaan ja aamulla kello soi kuudelta pe-su. Torstaina saatiin herätä jo viideltä.

Hauskaa tietysti oli taas! Oikeaa isä- poika laatuaikaa!
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Jos nyt muutama rivi omasta reissusta.

Torstaina oli tiedossa luksusta, kun vuokratun kämpän parvekkeelta saattoi katsoa Harjun pätkää Pitkäkadun puolella. Parvekkeella oli mukavaa, kun näki millainen ryysis oli Harjun rinteillä.

Perjantaina aamuherätys oli varhain, josta matka vei Lankamaalle. Siellä paikaksi valikoitui loppuosan mutkat, ihan peruspaikka, ei ihmeitä.
Tämän jälkeen haettiin Jyväskylän rautatieasemalta loput reissuun tulossa olleet. Päätimme skipata Laukaa kakkosen ja Harju kakkosen ja mennä hyvissä ajoin Ässämäkeen. Tuplaristeyksessä olimme molemmat vedot, paikkaa vaihtaen vetojen välillä.

Lauantaina taas todella varhainen herätys ja Rapsulaan. Rapsulassa olimme lopun isolla alueella, jossa Katsuta spinnasi ja Lapilla oli kääntymisvaikeuksia. Kärjen jälkeen kiersimme Jämsän ruuhkat pikkuteitä pitkin ja siirryimme Vekkulaan. Paikkana siellä Ehikin kuuluisa latoristeys, hyvät paikat onnistuimme saamaan.
Lounastauon jälkeen päivä jatkui Päijälän alun hypyllä, muutama kärkikuski oli lähellä hypätä osittain ojaa. Ihan ok paikka, kun hyppyjä halusimme tiirailla.
Päijälästä kärjen katsomisen jälkeen osin pieniä teitä hyödyntäen Patajoen loppupäähän.
Karttaa lukemalla onnistuimme välttämään Ysitien ruuhkat, ja ehdimme hyvin Paviljongin huoltoparkkiin.

Sunnuntaina pieni armahdus, eli vähän pidempään unta. Sitten kämpän siivous ja luovutus, menimme vasta Oittila kakkoselle. Paikaksi päätettiin valikoida lopun takapiikki, kun risteyksessä oli niin väljää. Lapin kaato kuultiin, ei nähty.
Sellainen reissu, yhdeksän pätkää könyttiin. Auton koon vuoksi kaikista pienimmille väliteille emme edes yrittäneet tunkea. Ja vanha viisaus kartan lukemisesta piti taas paikkansa, kiersimme kaikki ruuhkat.
 
Ylös