Formula 1 - 2022 - 14 - Belgian GP

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
RAAAAIIINN!! Märkää luvassa aika-ajoihin ja kisaan. Toivottavasti ennuste ei muutu kuivempaan.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
joutuuko sitä katsomaan pitkästä aikaa Formulaa. Sadekisa olisi kyllä mukava!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Toivottavasti ei sadetta tulevana viikonloppuna. Kaikki varmaan muistavat viime kauden surullisen tynkä-kisan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Kyllä, vettä vaan sitten saavista kaataen tai ei, all-in. Se että joskus jäänyt ajamatta kokonaan, ei tarkoita että niin käy Spassa nyt joka kerta. Salama ei iske aina samaan paikkaan. Eikä haittaa vaikka homma menisi odotteluksi.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
taitaa sadekeli olla liian hankala olosuhde sopia tuloksia etukäteen :p": pun intented:
ihmettelen kyllä FIA:n päätöstä luopua monsuunirenkaiden käytöstä mutta niinpä tuo taitaa olla useamman luokan osalta sama juttu.
Onhan se toki turvallisempaa ajella vain auringon paisteessa mutta jää kyllä kilvanajostakin iso osa pois jos ajellaan vain ns. hyvässä kelissä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6183
Enemmän FIAa pelottaa sateella ajaessa näkyvyyden huonous. Ois kai siellä viime vuonnakin voinut yksittäiset autot ajella, mutta kun ei näe omaa etusiipeään pidemmälle.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
taitaa sadekeli olla liian hankala olosuhde sopia tuloksia etukäteen :p": pun intented:
ihmettelen kyllä FIA:n päätöstä luopua monsuunirenkaiden käytöstä mutta niinpä tuo taitaa olla useamman luokan osalta sama juttu.
Onhan se toki turvallisempaa ajella vain auringon paisteessa mutta jää kyllä kilvanajostakin iso osa pois jos ajellaan vain ns. hyvässä kelissä.
No eipä se tule halvaksi lajille säästää monsuunirenkaista nykyajan ääri sadekilpailuissa, koska ei voi kuskit rankka sateen kastelemalla radalla oikein kilpailla kunnolla ilman niitä monsuunirenkaita ja sitten kun kisa joudutaan keskeyttämään pahimmasssa tapauksessa à la 2021 Span tyyliin. Jolloin samalla menee fyrkat kisan järjestäjiltä hukkaan ja perutun kisan aiheuttamat taloudelliset tappiot.
Toivottavasti ei tule samanlaista farssia tämän vuoden Spassa kuten viime vuonna kävi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4214
Enemmän FIAa pelottaa sateella ajaessa näkyvyyden huonous. Ois kai siellä viime vuonnakin voinut yksittäiset autot ajella, mutta kun ei näe omaa etusiipeään pidemmälle.
Saattaa olla juuri tämä näkyvyys syynä.

Mutta ei se vielä 1990,- luvulla ollut ongelma. Silloin ajettiin, kuten kauden 1998 kisa Spassa, jossa näkyvyys oli todella heikko välillä.

 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
106
Kaikki tallit tuo nyt kesätauon jälkeen isoimmat päivityspaketit. Mukava nähdä heilahtaako voimasuhteet. Mercedeksen päivityksistä on ainakin huhuiltu suuria. Lisäksi on mukava nähdä vaikuttaako uudet säännöt pohjalevyn taipumiseen millään tasolla Ferrarin Ja Red Bullin kyytiin. Voihan se olla että saadaan entistä jännittävämpiä taisteluita loppukaudesta. Oma veikkaus on että Ferrari putoaa Mersun ja RedBullin vauhdista nyt loppukaudesta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Kaikki tallit tuo nyt kesätauon jälkeen isoimmat päivityspaketit. Mukava nähdä heilahtaako voimasuhteet. Mercedeksen päivityksistä on ainakin huhuiltu suuria. Lisäksi on mukava nähdä vaikuttaako uudet säännöt pohjalevyn taipumiseen millään tasolla Ferrarin Ja Red Bullin kyytiin. Voihan se olla että saadaan entistä jännittävämpiä taisteluita loppukaudesta. Oma veikkaus on että Ferrari putoaa Mersun ja RedBullin vauhdista nyt loppukaudesta.
Ei voi kyllä toivoa Mersun saavan nopeaa päivityspakettia kun ovat itkemällä saaneet muokattua sääntöjä mieleisekseen. Hamiltonilta puuttui enää rollaattori alkukaudesta kun pomppimisen sääntömuutoksia yritettiin ajaa läpi. Surkean auton kun ovat suunnitelleet niin tämä on väärin Red Bullia ja Ferraria kohtaan.
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
106
Ei voi kyllä toivoa Mersun saavan nopeaa päivityspakettia kun ovat itkemällä saaneet muokattua sääntöjä mieleisekseen. Hamiltonilta puuttui enää rollaattori alkukaudesta kun pomppimisen sääntömuutoksia yritettiin ajaa läpi. Surkean auton kun ovat suunnitelleet niin tämä on väärin Red Bullia ja Ferraria kohtaan.
Olen erimieltä. Jos rikot sääntöä niin ihan oikeutetusti joutuvat fiksaamaan autonsa sääntöjen mukaseksi. Niitä tarkennetaan jotta kaikki tekevät samalla tavalla. Kuka tahansa tekisi kanteen jos toiset eivät pelaa samoilla säännöillä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Ei voi kyllä toivoa Mersun saavan nopeaa päivityspakettia kun ovat itkemällä saaneet muokattua sääntöjä mieleisekseen. Hamiltonilta puuttui enää rollaattori alkukaudesta kun pomppimisen sääntömuutoksia yritettiin ajaa läpi. Surkean auton kun ovat suunnitelleet niin tämä on väärin Red Bullia ja Ferraria kohtaan.
Millä tavalla se on väärin?
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
106
Oikeestaan toivon että Ferrari ja Red Bull löytää itsensä vielä jostain keskipakasta kun ovat kerran rakentaneet ja ajaneet aökukauden sääntöjen vastaisella autolla. Jännä et joku löytää tästäkin Mersun syypääksi kun muut ovat rikkomeet sääntöä. Uskomatonta
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5127
Porsaanreiät ovat lajin suola niin radalla kuin suunnittelussa, muuten on liian harmaata ja tasapaksua tylsyyttä. On ollut mm tupladiffuusoria, Mclarenin F-ductia ja Mersun aurauskulmien säätöä ja hienoa että tallit ovat innovatiivisia. Nyt sitten Mersun piipityksestä aletaan pohjalevyä mittaamaan eri tavalla kesken kauden. Ferrari ja Red Bull eivät mitään laittomia ole olleet vaan sallittuja miten siihen asti on pohjalevyä mitattu. Tämä sääntömuutos olisi pitänyt tehdä vasta ensi kaudeksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Ferrarihan oli laiton ja tallipomokin sen myönsi. Autoa on ajatettu laittoman matalalla sen turvin, että pohjalevyn kulumaa mittaavaa titaanipalikkaa oli manipuloitu niin, että se kuluu normaalia vähemmän. Tämä on kai korjattu pari kisaa takaperin ja osaltaan selittää Ferrarin laskenutta suorituskykyä. Ja kyllähän kaikki autot pomputtavat ihan tolkuttomasti edelleenkin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Porsaanreiät ovat lajin suola niin radalla kuin suunnittelussa, muuten on liian harmaata ja tasapaksua tylsyyttä. On ollut mm tupladiffuusoria, Mclarenin F-ductia ja Mersun aurauskulmien säätöä ja hienoa että tallit ovat innovatiivisia. Nyt sitten Mersun piipityksestä aletaan pohjalevyä mittaamaan eri tavalla kesken kauden. Ferrari ja Red Bull eivät mitään laittomia ole olleet vaan sallittuja miten siihen asti on pohjalevyä mitattu. Tämä sääntömuutos olisi pitänyt tehdä vasta ensi kaudeksi.
Nehän nimenomaa on lajin suola ja tallit myös tietävät, että ne tukitaan jossain kohtaa, mutta jonkun aikaa niistä hyötyy ja ehtii samalla valmistautua muutokseen

Niin kuin tässäkin tapauksessa, kun pohjalevy ei saa taipua ja sitä seurataan mittauspisteistä A ja B. Nyt näillä joustaa pohjalevy tämän hetkisten mittauspisteiden ulkopuolelta, joka ei sinänsä tee ratkaisua lailliseksi, mutta on samalla ei-mitattavissa oleva ratkaisu.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Selittäisi osittain sen miten Ferrari pystyi alkukauden kisoissa laittomalla pohjalevyn avulla pärjäämään, koska oli manipuloitu levyn kulumista vähemmälle.
Saas nähdä kenellä akselista Red Bull,Ferrari,Mercedeksällä tulee olemaan tänä viikonloppuna downforce tilanne uusien päivitysten kanssa ja mitä uusia palikoita niillä on tarjolla radalla, jossa on muutama nopea pitkä suora ja nopeita mutkia kanssa.
 
Ylös