Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4213
Kyllä. Asiantuntemuksesi on teräksinenNiki Lauda (Ferrari 1975, 1977, McLaren 1984)
Kyllä. Asiantuntemuksesi on teräksinenNiki Lauda (Ferrari 1975, 1977, McLaren 1984)
Tulee muuten tuosta Räikkösen kaudesta 2005 ihan mieleen Suomen jääkiekon olympiaturnaus Torinossa 2006. Tuolloinkin Suomi oli kiistatta turnauksen paras joukkue, mutta kuitenkin Ruotsi vei kultamitalit, osittain tuurin, osittain leveämmän materiaalin ja osittain paremman taktisen pelisilmän ja kevyemmän peliohjelman (helpompien vastustajien) vuoksi.Ajatusleikkinä olisi kiva laittaa vastakkain kauden 1998 Häkkinen ja kauden 2005 Räikkönen. Tuolloin kumpikin taisi olla uransa absoluuttisella huipulla.
Näytä liitetiedosto 2702Näytä liitetiedosto 2701
No maailmanmestaruuden voitti,joten ei ihan turha jätkä!Kun puhutaan suomalaisista F1- maailmanmestareista, niin helposti muistetaan Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen. Mutta kaikkien aikojen ensimmäinen suomalainen F1- maailmanmestari Keke Rosberg saa usein vähemmän huomiota.
Keke kuitenkin avasi ikäänkuin pelin, ja tasoitti tietä tuleville sukupolville. Toimi Häkkisen managerina muun muassa.
Mutta minkälainen Keke Rosberg oli kuljettajana?
Äärimmäisen taitava hänkin. Itselläni ei muistikuvia hänestä ole kuljettajana, olen myöhempää sukupolvea, mutta jos jollain foorumilaisella niitä on, voisi kertoa.
Keke Rosberg raivasi tietä muille autourheilijoille. Ja aluksi Suomessa ei Kekeä tahdottu ymmärtää.
https://www.ts.fi/urheilu/3522592
Tässä todella kattavia videoita Keken urasta.
Kaudesta 1982 juttua Suomeksi puhuttuna
Keken ja Suomen ensimmäinen GP- voitto F1:ssä.
Mitä mieltä olette Kekestä kuljettajana? Nyt voi kertoa omia muistoja tai jollei niitä ole, niin minkälainen mielipide on jäänyt hänestä jälkeenpäin moottoriurheilun historiaa tutkimalla.
Hyvä vertaus. Ja pitää hyvin paikkansa.Tulee muuten tuosta Räikkösen kaudesta 2005 ihan mieleen Suomen jääkiekon olympiaturnaus Torinossa 2006. Tuolloinkin Suomi oli kiistatta turnauksen paras joukkue, mutta kuitenkin Ruotsi vei kultamitalit, osittain tuurin, osittain leveämmän materiaalin ja osittain paremman taktisen pelisilmän ja kevyemmän peliohjelman (helpompien vastustajien) vuoksi.
Ihmisenä epätyypillinen suomalainen..No maailmanmestaruuden voitti,joten ei ihan turha jätkä!
Varsinkin tuohon aikaan Suomessa ei Keken kaltaista urheilijaa oltu nähty. Niinkuin tuosssa linkkaamassani Turun Sanomien jutussa muistellaanIhmisenä epätyypillinen suomalainen..
Myös rallin puolella Marcus Grönholmia on pidetty luonteensa puolesta jotenkin epätyypillisenä suomalaisena. Hänellä onkin paljon yhteistä Keken kanssa, mm. pitkä tie huipulle, karismaattisuus ja valovoimaisuus sekä manageriksi ryhtyminen aktiiviuran jälkeen.Varsinkin tuohon aikaan Suomessa ei Keken kaltaista urheilijaa oltu nähty. Niinkuin tuosssa linkkaamassani Turun Sanomien jutussa muistellaan
Joo. Itselleni kanssa. Olisi suonut Salolle jatkoa Ferrarilla myös kaudeksi 2000. Uskon, että Salon suorituskyky olisi ollut hyvinkin verrannollista ainakin Barrichellon ajoihin. Eli Salosta olisi tullut ainakin moninkertainen GP- voittaja.Itelle oli melkonen pettymys et Salo sai tyytyä Sauber-sopimukseen kaudelle 2000 Ferrari-ajojensa jälkeen..
Toisaalta, olisi luultavasti joutunut ajamaan Schumin kakkoskuljettajana, joten todellisia mahdollisuuksia mestaruustaisteluihin ei luultavasti olisi ollut.Joo. Itselleni kanssa. Olisi suonut Salolle jatkoa Ferrarilla myös kaudeksi 2000. Uskon, että Salon suorituskyky olisi ollut hyvinkin verrannollista ainakin Barrichellon ajoihin. Eli Salosta olisi tullut ainakin moninkertainen GP- voittaja.
Toisaalta olihan Sauberkin harppaus ylöspäin , kun vertaa Salon aiempiin tiimeihin, Tyrrelliin ja Arrowsiin.
Salon mentyä Toyotalla, toivoin miehen nostavan tiimin huipulle. Ikävä kyllä se pesti Toyotalla kestikin sitten vain yhden vuoden
En itsekään usko, että Salo olisi voittanut mestaruutta Schumacherin tiimikaverina. Mutta moninkertainen GP- voittaja miehestä olisi varmasti tullutToisaalta, olisi luultavasti joutunut ajamaan Schumin kakkoskuljettajana, joten todellisia mahdollisuuksia mestaruustaisteluihin ei luultavasti olisi ollut.
Varmasti olisi tullut komeampi ura. Ja olisi myös päässyt F1- luokkaan nopeammin, kuin mitä lopulta pääsi.Mitenköhän Salon uran olisi käynyt, mikäli hän ei olisi sortunut rattijuopumukseen vuonna 1990? Olisiko Keke kenties ryhtynyt hänellekin manageriksi, jolloin Salo olisi luultavasti päässyt jo aiemmin ykkösiin ja saanut kenties paikan jostain huipputallista?