Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Ajatusleikkinä olisi kiva laittaa vastakkain kauden 1998 Häkkinen ja kauden 2005 Räikkönen. Tuolloin kumpikin taisi olla uransa absoluuttisella huipulla.

M18SEGRANDPRIX.jpg25-d3ktyw.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Kun puhutaan suomalaisista F1- maailmanmestareista, niin helposti muistetaan Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen. Mutta kaikkien aikojen ensimmäinen suomalainen F1- maailmanmestari Keke Rosberg saa usein vähemmän huomiota.

Keke kuitenkin avasi ikäänkuin pelin, ja tasoitti tietä tuleville sukupolville. Toimi Häkkisen managerina muun muassa.

Mutta minkälainen Keke Rosberg oli kuljettajana?

Äärimmäisen taitava hänkin. Itselläni ei muistikuvia hänestä ole kuljettajana, olen myöhempää sukupolvea, mutta jos jollain foorumilaisella niitä on, voisi kertoa.

Keke Rosberg raivasi tietä muille autourheilijoille. Ja aluksi Suomessa ei Kekeä tahdottu ymmärtää.

https://www.ts.fi/urheilu/3522592
Tässä todella kattavia videoita Keken urasta.


Kaudesta 1982 juttua Suomeksi puhuttuna

Keken ja Suomen ensimmäinen GP- voitto F1:ssä.




Mitä mieltä olette Kekestä kuljettajana? Nyt voi kertoa omia muistoja tai jollei niitä ole, niin minkälainen mielipide on jäänyt hänestä jälkeenpäin moottoriurheilun historiaa tutkimalla.
 
Viimeksi muokattu:

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Ajatusleikkinä olisi kiva laittaa vastakkain kauden 1998 Häkkinen ja kauden 2005 Räikkönen. Tuolloin kumpikin taisi olla uransa absoluuttisella huipulla.

Näytä liitetiedosto 2702Näytä liitetiedosto 2701
Tulee muuten tuosta Räikkösen kaudesta 2005 ihan mieleen Suomen jääkiekon olympiaturnaus Torinossa 2006. Tuolloinkin Suomi oli kiistatta turnauksen paras joukkue, mutta kuitenkin Ruotsi vei kultamitalit, osittain tuurin, osittain leveämmän materiaalin ja osittain paremman taktisen pelisilmän ja kevyemmän peliohjelman (helpompien vastustajien) vuoksi.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
927
Kun puhutaan suomalaisista F1- maailmanmestareista, niin helposti muistetaan Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen. Mutta kaikkien aikojen ensimmäinen suomalainen F1- maailmanmestari Keke Rosberg saa usein vähemmän huomiota.

Keke kuitenkin avasi ikäänkuin pelin, ja tasoitti tietä tuleville sukupolville. Toimi Häkkisen managerina muun muassa.

Mutta minkälainen Keke Rosberg oli kuljettajana?

Äärimmäisen taitava hänkin. Itselläni ei muistikuvia hänestä ole kuljettajana, olen myöhempää sukupolvea, mutta jos jollain foorumilaisella niitä on, voisi kertoa.

Keke Rosberg raivasi tietä muille autourheilijoille. Ja aluksi Suomessa ei Kekeä tahdottu ymmärtää.

https://www.ts.fi/urheilu/3522592
Tässä todella kattavia videoita Keken urasta.


Kaudesta 1982 juttua Suomeksi puhuttuna

Keken ja Suomen ensimmäinen GP- voitto F1:ssä.



Mitä mieltä olette Kekestä kuljettajana? Nyt voi kertoa omia muistoja tai jollei niitä ole, niin minkälainen mielipide on jäänyt hänestä jälkeenpäin moottoriurheilun historiaa tutkimalla.
No maailmanmestaruuden voitti,joten ei ihan turha jätkä!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Tulee muuten tuosta Räikkösen kaudesta 2005 ihan mieleen Suomen jääkiekon olympiaturnaus Torinossa 2006. Tuolloinkin Suomi oli kiistatta turnauksen paras joukkue, mutta kuitenkin Ruotsi vei kultamitalit, osittain tuurin, osittain leveämmän materiaalin ja osittain paremman taktisen pelisilmän ja kevyemmän peliohjelman (helpompien vastustajien) vuoksi.
Hyvä vertaus. Ja pitää hyvin paikkansa.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Varsinkin tuohon aikaan Suomessa ei Keken kaltaista urheilijaa oltu nähty. Niinkuin tuosssa linkkaamassani Turun Sanomien jutussa muistellaan
Myös rallin puolella Marcus Grönholmia on pidetty luonteensa puolesta jotenkin epätyypillisenä suomalaisena. Hänellä onkin paljon yhteistä Keken kanssa, mm. pitkä tie huipulle, karismaattisuus ja valovoimaisuus sekä manageriksi ryhtyminen aktiiviuran jälkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Kekehän oli katurata-spesialisti.

Kuten tämä Monacon GP kaudelta 1983 osoittaa, Keke ajoi hyvin katuränneissä.

Taisi myös ominaisuudet periytyä Nico- pojalle, sillä myös Nico voitti Monacossa ja kolmesti peräkkäin. Rosbergin on ainoa isä-poika- pari, jotka maailmanmestaruuden lisäksi kumpikin voittivat Monacossa.


Tässä Gilles Villeneuve vs Keke Rosberg Long Beachin katuradalla Keken mestaruusvuonna 1982


Keke vs Ayrton Senna


Kyllä nostaisin näiden videoissakin nähtyjen suoritusten jälkeen Keken ehdottomaksi huippukuskiksi.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
927
Itelle oli melkonen pettymys et Salo sai tyytyä Sauber-sopimukseen kaudelle 2000 Ferrari-ajojensa jälkeen..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Itelle oli melkonen pettymys et Salo sai tyytyä Sauber-sopimukseen kaudelle 2000 Ferrari-ajojensa jälkeen..
Joo. Itselleni kanssa. Olisi suonut Salolle jatkoa Ferrarilla myös kaudeksi 2000. Uskon, että Salon suorituskyky olisi ollut hyvinkin verrannollista ainakin Barrichellon ajoihin. Eli Salosta olisi tullut ainakin moninkertainen GP- voittaja.

Toisaalta olihan Sauberkin harppaus ylöspäin , kun vertaa Salon aiempiin tiimeihin, Tyrrelliin ja Arrowsiin.


Salon mentyä Toyotalla, toivoin miehen nostavan tiimin huipulle. Ikävä kyllä se pesti Toyotalla kestikin sitten vain yhden vuoden
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Elämässä yleensäkin tulee vastaan useita muuttujia. Mitäpä, jos olisinkin tehnyt asiat toisella tapaa, voi moni joskus miettiä ihan arkielämääkin.

Kun puhutaan moottoriurheilusta ja F1:stä, muuttujia on kuljettajan lisäksi myös tiimin työskentely, auton luotettavuus jne.

Jos saisitte muuttaa yhden asian F1- historiassa, mikä se olisi?

Itse voisin valita muutamankin, mutta laitetaan nyt tämä. Se, että Kimin McLaren olisi kestänyt maaliin asti Nurburgringillä 2003. Se olisi tuonut Kimille tuon kauden mestaruuden.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Joo. Itselleni kanssa. Olisi suonut Salolle jatkoa Ferrarilla myös kaudeksi 2000. Uskon, että Salon suorituskyky olisi ollut hyvinkin verrannollista ainakin Barrichellon ajoihin. Eli Salosta olisi tullut ainakin moninkertainen GP- voittaja.

Toisaalta olihan Sauberkin harppaus ylöspäin , kun vertaa Salon aiempiin tiimeihin, Tyrrelliin ja Arrowsiin.


Salon mentyä Toyotalla, toivoin miehen nostavan tiimin huipulle. Ikävä kyllä se pesti Toyotalla kestikin sitten vain yhden vuoden
Toisaalta, olisi luultavasti joutunut ajamaan Schumin kakkoskuljettajana, joten todellisia mahdollisuuksia mestaruustaisteluihin ei luultavasti olisi ollut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Toisaalta, olisi luultavasti joutunut ajamaan Schumin kakkoskuljettajana, joten todellisia mahdollisuuksia mestaruustaisteluihin ei luultavasti olisi ollut.
En itsekään usko, että Salo olisi voittanut mestaruutta Schumacherin tiimikaverina. Mutta moninkertainen GP- voittaja miehestä olisi varmasti tullut
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Mitenköhän Salon uran olisi käynyt, mikäli hän ei olisi sortunut rattijuopumukseen vuonna 1990? Olisiko Keke kenties ryhtynyt hänellekin manageriksi, jolloin Salo olisi luultavasti päässyt jo aiemmin ykkösiin ja saanut kenties paikan jostain huipputallista?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Mitenköhän Salon uran olisi käynyt, mikäli hän ei olisi sortunut rattijuopumukseen vuonna 1990? Olisiko Keke kenties ryhtynyt hänellekin manageriksi, jolloin Salo olisi luultavasti päässyt jo aiemmin ykkösiin ja saanut kenties paikan jostain huipputallista?
Varmasti olisi tullut komeampi ura. Ja olisi myös päässyt F1- luokkaan nopeammin, kuin mitä lopulta pääsi.

Mika Salo oli ihan yhtä hyvä pienemmissä Formula- luokissa, kuin kaimansa Mika Häkkinen.

Formula 3- sarjassa Britanniassa vuonna 1990 Salo ja Häkkinen kävivät kovan taistelun mestaruudesta. Häkkinen voitti lopulta, ja pääsi siitä seuraavalla kaudella jo F1:iin Lotukselle. Salo joutui siirtymään Japaniin aika pitkälti sen vuoksi, että sponsorit kaikkosivat rattijuopumuksen takia.

Muutoin olisi päässyt nopeammin F1:iin.

Linkin uutisessa Salon kerrotaan olleen tyrkyllä jopa Jordanin tiimiin. Mutta homma valui käsiin rattijuopumuksesta johtuen.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/a7cdd573-e060-449b-9a57-196671e1e29b
Tässä Salo kertoo rattijuopumuksestaan avoimesti.
https://www.suomif1.com/2019/09/mika-salo-avautuu-rattijuopumuksestaan-joka-lahes-tuhosi-miehen-uran-helvetin-typera-juttu/
Tässä Formula 3 - kausi 1990. Mika Salo vastaan Mika Häkkinen

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Brittiläinen lehti paneutui aikanaan siihen, että miksi pienestä Suomesta tuli valtaisa autourheilu-maa. Suomessa yhtä paljon maailmanmestareitakin F1:ssä kuin esim. Brasiliassa.

Suomella Keke Rosberg, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen, ja Brasilialla niinikään kolme mestaria Senna, Fittipaldi ja Piquet. Ja mikä onkaan väestöero.

https://www.bbc.com/sport/formula1/39765153
 
Ylös